Rørforsterkere vs. Rørforsterkere. - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 39 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 766
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman

og med riktig match spiller den og et utall andre forsterkere kjempebra.

Dessverre nei - det er ikke et utall av forsterkere som spiller kjempebra.

Hvis du mener det, så har du en totalt annet klang-ideal enn de jeg henvender meg til. Og da er det lett å forstå at du liker MC-275. Som på mange måter minner om en moderne transistorforsterker.

Vi er mange som mener at moderne hifi spiller umusikalsk og dårlig, og VELDIG forskjellig fra vintage hifi. En ekte vintage rør-forsterker spiller totalt forskjellig fra en moderne, uansett hvilke preferanser man måtte ha.

Den moderne spiller tynt og blodfattig, men kan ha krefter der det kreves, hvilket f.eks. MC-275 uten tvil har - der nede i bass-området, pga sterkere bruk av motkobling.

Men er man interessert i rør, så er det en mer naturlig mellomtone man gjerne er ute etter. Så for å ta Music Angel som eksempel - MA spiller på en helt annen måte i HELE frekvensområdet enn MC-275 og mange andre moderne rørforsterkere. Music Angel KT88 har et betyderlig lyd-slektskap med vintage-forsterkerne.

Det er altså ikke effekten i bass-området vi snakker om, men hele lydbildet fra bunn til topp.

Jeg får hele tiden mange henvendelser fra folk (de ringer, emails, etc.) som har brukt masse penger på dyr (rør-) hifi etter råd på diverse fora eller hifi-tidsskrifter - og de finner ikke den minste likhet i lyden hjemme med den fantastiske lyden de kan lese om i hifi-pressen etc. Det blir tynt, metallisk og hardt - det motsatte av Music Angel-lyden

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk som oppnår go'lyd uten noen form for arbeid har som regel vært veldig heldige. Det finnes jo selvfølgelig kombinasjoner som passer bedre enn andre og er "referanseanlegg" for div. fagblader. Hørte ett anlegg med MC275 sammen med JBL array 800, pro-ject, Mc-pre som låt helt fantastisk bra! Fikk foten til å gå og fikk frem smilet.

Setter man sammen en masse toppprodukter så er det aldri noen garanti for bra lyd. Er bare vanskeligere å få til noe som rettferdiggjør prisen

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har også hørt MC-275 sammen med veldig dyr JBL, enten 800 eller 1400-modellen. Pluss en dyr Martin Logan. Og det var skuffende greier - lyd som en dårlig transistor, ikke noe tramping av takten nei.

Så jeg anbefaler folk å gå i butikken og lytt selv. MC-275 sammen med JBL skulle være greit å finne samme sted.

Det må være tale om enorme forskjeller i musikk- og lydpreferanser blant folk her - tror ikke det dreier seg om matching av komponenter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja blir jo litt som han som kjørte motsatt vei i rundkjøringen og trodde at alle kjørte feil vei hehe 8)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Jeg har også hørt MC-275 sammen med veldig dyr JBL, enten 800 eller 1400-modellen. Pluss en dyr Martin Logan. Og det var skuffende greier - lyd som en dårlig transistor, ikke noe tramping av takten nei.

Så jeg anbefaler folk å gå i butikken og lytt selv. MC-275 sammen med JBL skulle være greit å finne samme sted.

Det må være tale om enorme forskjeller i musikk- og lydpreferanser blant folk her - tror ikke det dreier seg om matching av komponenter.
    Ja, som jeg sier:
    Smekker man sammen en masse kvalitetskomponenter så er det ingen garanti for bra lyd. Har hatt noen dårlige erfaringer med 275, hvor rett og slett en dårlig match var årsak. Den gode matchen var ikke med de originale rørene. Iallefall fra en annen produsent.
    Etthvert produkt har ett uforløst potensiale... Inntil man har gjort sitt ytterste for å få det frem

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg mener problemet må være større.
    Hvis vi går til MA så er ikke lyden det man ville kalle high-end med de originale rørene, men man hører likevel at det så absolutt er til å leve med.
    Det vi opplevde med MC-275 var så negativt at vi helt mistet interessen til å kjøpe den. Prisen var ikke en faktor.

Det kunne være interessant å få en nøyaktig liste over de rørene som følger med MC-275, og tilsvarende en liste over de rørene som fungerer optimalt.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre nei - det er ikke et utall av forsterkere som spiller kjempebra.

Hvis du mener det, så har du en totalt annet klang-ideal enn de jeg henvender meg til. Og da er det lett å forstå at du liker MC-275. Som på mange måter minner om en moderne transistorforsterker.

Vi er mange som mener at moderne hifi spiller umusikalsk og dårlig, og VELDIG forskjellig fra vintage hifi. En ekte vintage rør-forsterker spiller totalt forskjellig fra en moderne, uansett hvilke preferanser man måtte ha.

Den moderne spiller tynt og blodfattig, men kan ha krefter der det kreves, hvilket f.eks. MC-275 uten tvil har - der nede i bass-området, pga sterkere bruk av motkobling.

Men er man interessert i rør, så er det en mer naturlig mellomtone man gjerne er ute etter. Så for å ta Music Angel som eksempel - MA spiller på en helt annen måte i HELE frekvensområdet enn MC-275 og mange andre moderne rørforsterkere. Music Angel KT88 har et betyderlig lyd-slektskap med vintage-forsterkerne.

Det er altså ikke effekten i bass-området vi snakker om, men hele lydbildet fra bunn til topp.

Jeg får hele tiden mange henvendelser fra folk (de ringer, emails, etc.) som har brukt masse penger på dyr (rør-) hifi etter råd på diverse fora eller hifi-tidsskrifter - og de finner ikke den minste likhet i lyden hjemme med den fantastiske lyden de kan lese om i hifi-pressen etc. Det blir tynt, metallisk og hardt - det motsatte av Music Angel-lyden

Dette er jo det reneste svada. Finnes det flest forsterkere som spiller spiller dårlig mener du?

Hvordan kan det ha seg at du påberoper deg fasiten på hva god lyd er, Kjell. Dersom alle andre har feil og kun du og dine disipler har rett, kan det ikke ha noe med å gjøre at du ønsker en helt annen lydgjengivelse enn "de fleste andre rørprodusenter" kan skilte med? Og hvordan du kan påberope deg å sitte med fasiten, på noe som virkelig er subjektivt betont som lyd, er for meg et mysterie.

Jeg synes at denne tråden kan være fri for MA-propaganda, og dissing av alle andre konstruksjoner. Trådens intensjon var nettopp å diskutere forskjellige rørkonstruksjoner - at du da kommer inn og kaller alt annet drit og kun MA fullgod rørforsterker - er i mine øyne ikke et verdifult bidrag til diskusjonen.

At du kan betegne MC275 som hard og metallisk i lyden fremstår også som merkelig på meg, og sier mest om dine egne lydpreferanser enn om lydkvaliteten i forsterkeren.

Du må gjerne leve i den egen vintage-verden, der alt fremskritt og utvikling er bannlyst, men å påberope deg å sitte med fasiten for alle på AVforum bør du holde deg for god for!

Og til slutt, jeg kan også avslutte mitt budskap med et .

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja mitt utsagn kan lett kontrolleres - besøk hifi-messer og butikker som selger dyr high-end. Tar ikke mye tid heller.

Det er klart at personlige preferanser er ganske avgjørende. Men jeg treffer altså svært mange som mener det samme og som har mistet interessen for hifi pga den computer-lyden man hører overalt, uansett pris. Disse menneskene gidder ikke engasjere seg på fora etc.

Uansett er det svært viktig å få "avslørt" hvilke personlige preferanser som ligger bak forskjellige anbefalinger - ellers blir disse rådene av liten verdi for leserne.

Dette er ikke en MA-tråd, men landets mest populære rørforsterker vil nok måtte nevnes av og til.

Tviler ikke på at f.eks. Ayon og flere er god hifi. Men det er sannelig mange dårlige rør-forsterkere på markedet, både her i landet og f.eks. fra HongKong. Pene blanke kasser og dårlig lyd. Og det er mange som mener det samme som meg.

Som sagt kunne det være fint å få listet opp hvilke rør folk kjører med på sine forsterkere - siden rørene i seg selv betyr en god del.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield

At du kan betegne MC275 som hard og metallisk i lyden fremstår også som merkelig på meg, og sier mest om dine egne lydpreferanser enn om lydkvaliteten i forsterkeren.

Nei det er ikke det jeg mener om akkurat MC-275.

Den er ikke hard og metallisk, istedet en fraværende øvre bass og en blodfattig mellomtone uten nyanser og derfor noe kald.

Altså veldig forskjellig fra den lyden mange søker i rørforsterkere.

Diskanten var løs og "svisjende" - veldig ute av kontroll, nesten ekkel å lytte til, men absolutt ikke hard og metallisk. Ja kanskje man kunne bruke ordet "metallisk" om denne raslende svisjende diskanten også ? På de store JBL-hornene ble det en slags metallisk etterklang i diskanten.

Men ikke den primitive harde diskanten som man hører andre steder.

Kanskje noe av disse egenskapene passer til visse store Klipsch-modeller ?

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er ikke det jeg mener om akkurat MC-275.

Den er ikke hard og metallisk, istedet en fraværende øvre bass og en blodfattig mellomtone uten nyanser og derfor noe kald.

Altså veldig forskjellig fra den lyden mange søker i rørforsterkere.

Diskanten var løs og "svisjende" - veldig ute av kontroll, nesten ekkel å lytte til, men absolutt ikke hard og metallisk. Ja kanskje man kunne bruke ordet "metallisk" om denne raslende svisjende diskanten også ? På de store JBL-hornene ble det en slags metallisk etterklang i diskanten.

Men ikke den primitive harde diskanten som man hører andre steder.

Kanskje noe av disse egenskapene passer til visse store Klipsch-modeller ?

nå går jo mc275 for og ha vintage lyd rundt om i verden da samme med byggekvalitet
    kald og metalisk lyd sier du! det er ihvertfall det motsatte de fleste andre sier som har hørt på den...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei ikke reissue-modellen, tror jeg. Den originale vil være en annen verden, både slik jeg selv husker 60-talls forsterkerne og slik det blir kommentert rundt om.

Problemet er fraværet av mellombass/øvre bass og fylden i nedre mellomtone som alle gode rørforsterkere jo har. Så det er en annen lyd. Men ikke hard diskant. Som sagt noe som passer eksklusivt til store moderne Klipsch ???

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja mitt utsagn kan lett kontrolleres - besøk hifi-messer og butikker som selger dyr high-end. Tar ikke mye tid heller.
    Tror nok at jeg har både besøkt butikker og HIFI-messer til å kunne uttale meg også, Kjell. Ikke bare du... ;-)

Det er klart at personlige preferanser er ganske avgjørende. Men jeg treffer altså svært mange som mener det samme og som har mistet interessen for hifi pga den computer-lyden man hører overalt, uansett pris. Disse menneskene gidder ikke engasjere seg på fora etc.
    Så du snakker om en haug med mennesker vi aldri vil få bekreftet mener det samme som deg, fordi moderne lydkonstruksjoner har fått dem til å miste interressen og er ikke interessert i å engasjere seg her? Heter noen av dem Skybert, eksempelvis?

Sitat Opprinnelig postet av Kjell N.
    Dette er ikke en MA-tråd, men landets mest populære rørforsterker vil nok måtte nevnes av og til.
    Hvorfor det? Dette er ikke en MA-tråd, og du hadde hatt mye større kredabilitet om du ikke hadde dradd vidunderet MA inn i bildet hver gang det diskuteres en rørforsterker.

Tviler ikke på at f.eks. Ayon og flere er god hifi. Men det er sannelig mange dårlige rør-forsterkere på markedet, både her i landet og f.eks. fra HongKong. Pene blanke kasser og dårlig lyd.
    Hvorfor kan det da ikke diskuteres dem her, og ikke MA?

Og det er mange som mener det samme som meg.
    Nok en gang; dine usynlige venner.

Som sagt kunne det være fint å få listet opp hvilke rør folk kjører med på sine forsterkere - siden rørene i seg selv betyr en god del.
    Ikke bare en god del, kanskje en av de aller største grunnene til en forsterkers lyd? I tilfelle ikke, hvorfor blir MA som manna fra himmelen i det øyeblikket du bytter rør, og da helst til NOS? Kan ikke mange andre forsterkere også oppnå en tilsvarende lydsignatur som du etterstreber ved et rørbytte?

Og igjen:

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok at jeg har både besøkt butikker og HIFI-messer til å kunne uttale meg også, Kjell. Ikke bare du... ;-)

Så du snakker om en haug med mennesker vi aldri vil få bekreftet mener det samme som deg, fordi moderne lydkonstruksjoner har fått dem til å miste interressen og er ikke interessert i å engasjere seg her? Heter noen av dem Skybert, eksempelvis?

Hvorfor det? Dette er ikke en MA-tråd, og du hadde hatt mye større kredabilitet om du ikke hadde dradd vidunderet MA inn i bildet hver gang det diskuteres en rørforsterker.

Hvorfor kan det da ikke diskuteres dem her, og ikke MA?

Nok en gang; dine usynlige venner.

Ikke bare en god del, kanskje en av de aller største grunnene til en forsterkers lyd? I tilfelle ikke, hvorfor blir MA som manna fra himmelen i det øyeblikket du bytter rør, og da helst til NOS? Kan ikke mange andre forsterkere også oppnå en tilsvarende lydsignatur som du etterstreber ved et rørbytte?

Og igjen:
    Vis eg kan få lov å legge inn en kommentar..
    Nett som unger som krangler om hvem som har den sterkeste pappaen

Men takk forløpig for noen tester/meninger om dei forsterkerene.
    Håper det kjem flere sånne tester.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pkt. 1
    Flott at det er "liv" i tråden. Det var litt av meningen - og meninger og synspunkter må vi få frem.
    Men la de være basert på erfaringer og sammenlikninger - og ikke som jeg nevnte innledningsvis: "meneråhahørtomensomjegtrorerbra" osv.

Pkt. 2
    Ikke la tråden bli en diskusjon om MC275R er en god eller dårlig amp. Den er utvilsomt en av de bedre på markedet (McIntosh lager ikke "garbage") for de som liker den lydsignaturen/karakteristikken.

Pkt. 3
    Ikke la denne tråden også bli en MA mot "røkla", eller KjellB mot "røkla" tråd. Det var heller ikke intensjonen, selvom jeg ser det som helt naturlig at MA trekkes inn som en "referanse" som det faktisk etterhvert er mange som har lytteerfaringer med - og som det er mange som liker lydsignaturen og karakteristikken til.

Undertegnede føyer seg inn i den rekken med å egentlig synes at den låter bra - men er "reflektert" nok til å være åpen for at den MÅ finnes andre alternativer - som har noe i retning av karakteristikken - og kanskje "gjør det meste" bedre enn MA.
    Det ville jo være forunderlig at det kun er EN produsent i Kina, som har skjønt det andre ikke har skjønt:???: .

På den annen side - og langt unna topic - det lages vel ikke for mye transistorbasert med lydkarakteristikken til Huldra 10 heller

Pkt. 4
    Få på "banen flere alternativer da. Så langt er det kun nevnt en håndfull fabrikater her

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og til slutt, jeg kan også avslutte mitt budskap med et .
    Ok, men du må gjerne fortsette med å formidle dine erfaringer med bl.a. Ayon. Om jeg ikke tar helt feil, så har du vel tidligere ikke bare hatt en "finger" i, men "hele hånden" rundt de produktene?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel ikke så mye med det å gjøre men hver bidige gang jeg skriver noe om MA og MC så må han Kjell B komme å fortelle om det j...lige historien om hvor fæl den lytteseansen han hadde en eller annen gang på noe JBL greier som han ikke en gang husker hva var 800 eller 1400 eller noe sånt.

Han kan ikke har hørt den samme forsterkeren jeg har i hvetfall. Han ber om tester. Jeg har hørt to rørforsterkere i hele mitt liv. Ma som jeg hver gang sier er helt ok og MC som jeg mener er 10 ganger bedre så hvorfor er ikke det et bidrag i rørforsterkerdebatten. Jeg håper så klart og høre mer rørutstyr men føler meg rimelig ferdig med MA.

At det er solgt kanskje 10 eller 50 forsterkere gjør vel kanskje heller ikke MA til Norges mest solgte. Tviler også på at det finnes statistikk på slikt.

Nå har han også klart å vri dette til at MC bare passer til Klipsch osv. Bare fordi jeg skriver noe positivt om en annen forsterker en det han har. Hvem er barnslige. Jeg er i hvertfall voksen nokk til å si at jeg ikke har hørt hverken mc eller ma på noe annet en mine Klipsch RF 52, 62 og 82. Så kan godt være MA er en superforsterker på alle andre høytalere men har mine tvil.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette var ikke et råd til deg, men til leserne og særlig de som interesserer seg for god lyd og rørlyd. Stikk innom og lytt selv. Ikke tro på "ekspertene".

Jeg mener man ikke trenger å engasjere seg så veldig før man kan få et godt inntrykk av produktene. Hvis man trenger kabler til 50.000 kr for at forsterkeren skal bli "bra", så er det noe galt.

Ellers er det vel menneskelig at dere som har betalt 50.000 kr eller mer for pent utseende rør-utstyr blir irriterte når noen antyder det ikke er bra nok. Men i en tråd som her kan jo alle slags erfaringer formidles. En tykk lommebok er ikke nok til at man blir high-end ekspert/lyd-ekspert.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    Har vel ikke så mye med det å gjøre men hver bidige gang jeg skriver noe om MA og MC så må han Kjell B komme å fortelle om det j...lige historien om hvor fæl den lytteseansen han hadde en eller annen gang på noe JBL greier som han ikke en gang husker hva var 800 eller 1400 eller noe sånt.

At det er solgt kanskje 10 eller 50 forsterkere gjør vel kanskje heller ikke MA til Norges mest solgte. Tviler også på at det finnes statistikk på slikt.

Nå har han også klart å vri dette til at MC bare passer til Klipsch osv. Bare fordi jeg skriver noe positivt om en annen forsterker en det han har.
    Min kommentar hadde ingen "navngitt" adresse , men til alle:
    Kan vi nå si oss ferdige med diskusjonen hvorvidt MC275R er god eller dårlig - og komme oss et steg videre?

PS. Det var spm-tegn (?) bak dette med Klipch fra KjellB.

Oppfordring: Som også nevnt tidligere - LES hva som skrives i innleggene fra den enkelte før dere henter den største spaden for å grave ennå større skyttergrav

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man trenger kabler til 50.000 kr for at forsterkeren skal bli "bra", så er det noe galt.

På akkurat det punktet er vi helt på nett, Kjell.

Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Nett som unger som krangler om hvem som har den sterkeste pappaen :grin:
    Ikke min intensjon, jeg skal forsøke å holde meg saklig. Det er en oppfordring til "andre siden" og....

Sitat Opprinnelig postet av erys
    Pkt. 3
    Ikke la denne tråden også bli en MA mot "røkla", eller KjellB mot "røkla" tråd.
    ... det var dette jeg også mente var intensjonen med tråden. Til det har vi mange andre tråder.

Ok, men du må gjerne fortsette med å formidle dine erfaringer med bl.a. Ayon. Om jeg ikke tar helt feil, så har du vel tidligere ikke bare hatt en "finger" i, men "hele hånden" rundt de produktene?:smile:
    Jeg skal gjerne formidle noe av min kunnskap om disse produktene, og forsøker etter beste evne å gjøre det i "Ayon-tråden". Jeg kjenner dem godt, men vil aldri i verden forsøke å påstå et de er best i verden eller at alt annet låter bajs... ;-)

Etter min mening er det mange produkter som låter alldeles glimrende, både rør og transistor, på det norske markedet. Og jeg har vært borti endel etterhvert. Jeg har mine favoritter, akkurat som andre har sine. Jeg har rør nå, men kunne like gjerne sittet med et meget godt transistorsett. Det er endel mer hazzle med rør, og ikke minst når en må begynne å bytte rør, stille bias, det at de ikke kan stå på hele døgnet, utseendet er enten + eller -, m.m.m. Alt passer ikke for alle. Heldigvis...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min kommentar hadde ingen "navngitt" adresse , men til alle:
    Kan vi nå si oss ferdige med diskusjonen hvorvidt MC275R er god eller dårlig - og komme oss et steg videre?

PS. Det var spm-tegn (?) bak dette med Klipch fra KjellB.

Oppfordring: Som også nevnt tidligere - LES hva som skrives i innleggene fra den enkelte før dere henter den største spaden for å grave ennå større skyttergrav
    Den var ikke adressert til deg heller hehe. Bare inleggene som kommer litt vel fort her. Skal sitere bedre det.

Lars.

Side 6 av 39 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •