Rørforsterkere vs. Rørforsterkere. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 39 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 766
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Chr. Michelsensgate 2b. For å få et innblikk i hva han driver med, kan man ta en titt på denne reportasjen om Roald og butikken hans.

Frode
    Telebutikken ja, svarte uten å vite om mange skatter har eg gått fra telebutikken
    Men innom neste gang i byn :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rør med høy effekt

jeg kjører tidvis med denne koblingen:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...ml#post1243229

og kommer kanskje til å bruke den permanent. Meget flott lyd og nå drives hva som helst av høyttalere til ethvert nivå. Resultatet blir en lettere luftigere gjengivelse og bedre stødighet i bunnoktavene. Nå er rørforsterkeren helt frakoblet problemer med høyttaleren, og man kan velge enhver rørforsterker, gjerne 2x5W for den del. Rør-forforsterkere gir ikke samme lyden. - det blir jo en helt annen kretstopologi.

Men det viktigste: Lyden er fortsatt den typiske for den anvendte rør utgangsforsterker.

Ideen er fra studiobransjen når man skal spille inn fra en rørforsterker med mest mulig autentisk lyd. Man setter så en spesiell dynamic load på utgangen og kan så føre signalet til hva som helst av store transistorforsterkere - gjerne 2x1000W for den del.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Maggiene er såpass tungdrevne at du iallefall trenger en strømsterk forsterker? Nå har jo de også en litt nøytral-mørk klang, så en røreffekt kan for dra den enda lengre. Må iallefall ha 70-75w for å bringe fram den dynamikken. Prøvd Rogue 90 eller MC275? Du snakka noe om noen Golden Tube monoblokker?

Synes ikke selv at Magnepanene heller mot mørk, heller nøytral-lys klang.. GTA monoblokker er på vei denne uken, trenger bare å justeres først. De er på 40W pr. blokk - vi får se om det holder.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Della
    Hei du, Erys.

Nå liker jeg tankegangen din :-D

Jeg skal innom og kjøpe en Ayon CD-spiller når jeg kommer hjem fra Afrika om en uke, dersom den er tilgjengelig da..
    Kan ikke annet enn å anbefale deg å gå og høre på Ayon. Se på rørene når de lyser gyllent orange og hør den fantastiske lyden.

Eiergleden er også stor, det er noe annet å se på en rørforsterker, spesielt en Ayon i min mening da.. , enn "bare" en boks.

Det finnes også en ren Ayon tråd under "generell hifi audio", mye artig lesning der..
    Rør-lyset har jeg allerede i eksisterende amper, så det er nå greit nok. Men som så mange andre, så er jeg jo langt fra i mål.
    Har vært i gjennom hele Ayon-tåden her ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har testet Ayon, MC og MA(med beste rør) mot hverandre?

Hadde vert litt intresant å fått lest litt om forskjellene, både pluss og minus på disse. Og litt mer dypt pløyende og ikke bare to linjer.
    Og liksom om det er verdt å legge ut masse penger for f.eks en Ayon som eg har forstått skal vere meget bra.
    Rett å slett en test mot kvarandre?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Synes ikke selv at Magnepanene heller mot mørk, heller nøytral-lys klang.. GTA monoblokker er på vei denne uken, trenger bare å justeres først. De er på 40W pr. blokk - vi får se om det holder.
    Ja, da burde vel det være lettere å få en god match... Men er ett problem med følsomheten til Maggiene? Eller?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ja, da burde vel det være lettere å få en god match... Men er ett problem med følsomheten til Maggiene? Eller?
    Følsomhet er uten tvil ett lite problem, den positive er at impedansen er på konstant 4ohm..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følsomhet er uten tvil ett lite problem, den positive er at impedansen er på konstant 4ohm..
    Ja det er jo ikke det verste. Verre med en impedanse som svinger fra 16 og helt ned i 2ohm. Så hvem vet?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk

Og liksom om det er verdt å legge ut masse penger for f.eks en Ayon som eg har forstått skal vere meget bra.
    Jopi, det er det - og han er "invitert" til å formidle dette her selvfølgelig.

Alle andre som har sammenlikninger utfra et objektivt grunnlag håper jeg også kan komme på banen.

Har forøvrig "modifisert litt på siste del av startinnlegget, i den anledning.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk

Hadde vert litt intresant å fått lest litt om forskjellene, både pluss og minus på disse. Og litt mer dypt pløyende og ikke bare to linjer.

Teste mot hverandre,hvorfor. Alle har jo ikke lik lydsmak. Blir helt feil mener jeg. Det må jo matches riktig også. Enkelte her dømmer forsterkere nedom og hjem etter og hørt de en butikk. Vitner om at de ikke har peil.
    Klart det er forskjell på lydsignaturen på rørforsterkere,men og kalle de dårlige etter og hørt disse litt og kansje under helt feil forhold får meg til og lure på enkelte.

Du etterlyser transistor under 50 lapper som kan hamle opp med Ma. Hør en Doxa sign MK II med en god forforsterker med rør. Synes du det spiller fattig i bånn,kobl på en sub. Får vel dette under 10 lapper brukt.

Mvh Roar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    Teste mot hverandre,hvorfor. Alle har jo ikke lik lydsmak. Blir helt feil mener jeg. Det må jo matches riktig også. Enkelte her dømmer forsterkere nedom og hjem etter og hørt de en butikk. Vitner om at de ikke har peil.
    Klart det er forskjell på lydsignaturen på rørforsterkere,men og kalle de dårlige etter og hørt disse litt og kansje under helt feil forhold får meg til og lure på enkelte.

Du etterlyser transistor under 50 lapper som kan hamle opp med Ma. Hør en Doxa sign MK II med en god forforsterker med rør. Synes du det spiller fattig i bånn,kobl på en sub. Får vel dette under 10 lapper brukt.

Mvh Roar
    Dersom enkelte her har testet ulike amper opp mot hverandre - og klarer å formidle inntrykkene av de testede, sett opp mot hverandre - og samtidig hvilke type høyttalere osv. de er testet opp mot - så vil det kunne gi en indikasjon på hva det kan være verd å evt. lytte til, og teste selv - for de som "leter i vrimmelen".

Altså: Ikke forfekte hva som er bra og hva som er dårlig - men hva man ut fra egen smak/preferanse i såfall mener er bra/mindre bra av det man har testet.
    Dvs. Pros & cons ved hvert enkelt.
    Klart det vil bli noe subjektivt, men jo mer objektivt man klarer å formulere seg, jo mer "rettesnor" vil det kunne være.

Det er mange av oss som har forskjellige erfaringer og referanser med flere amper og høyttalere - og således vil kunne danne seg et inntrykk utfra det andre formidler.

Dersom ikke det skulle være mulig å få til her, så er det jo like "tåplig" og "meningsløst" med alle tester og omtaler som formidles av alle Hi-Fi magasiner - både i bladform og på nett:-?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mvh Roar
    Eller hør en Talk effektforsterker koblet opp med Golden Tube Audio forforsterker.. oh, så godt det låter.. 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Jopi, det er det - og han er "invitert" til å formidle dette her selvfølgelig.

Alle andre som har sammenlikninger utfra et objektivt grunnlag håper jeg også kan komme på banen.

Har forøvrig "modifisert litt på siste del av startinnlegget, i den anledning.
    Hadde MA med en rørpakke jeg fikk fra Motron.
    Den endret absoultt signatur etter rørskifte men effekten var der ikke for meg.
    Alikevel var det denne forsterkeren som ga meg smaken på rør. Det er en rimelig ingangsbilett. Deilig å høre på Jazz og akustisk musikk.

Jeg fulgte anbefalingene ( fra over alt egentlig ) om å prøve MC 275 på mine Klipsch.

Dette er et helt annet "beast" av en forsterker. Den spiller varmere, høyere og med en mye penere diskant og mellomtone en noe annet jeg har hørt på RF 82.

Bakdelen her er jo prisen. Har også en rørpakke fra Motron her som var veldig dyr. Hører ikke store forskjeller men til riktig rørmusikk er nosrørene overlegne. ellers får den en noe mer smørete mellomtone. Jeg foretrekker originalrørene.

Men som sagt viktig å lytte før man bruker mange penger og MA kan være et godt leketøy for de som gidder å tune litt. Eneste jeg kanskje var veldig sketisk til er byggekvaliteten og samensuriet av ledninger, de må jo virke som små antenner alle sammen. Og sus var der i denne forsterkeren. Dette har jo MC løst med et spesielt kretskort så her er alt tyst.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom enkelte her har testet ulike amper opp mot hverandre - og klarer å formidle inntrykkene av de testede, sett opp mot hverandre - og samtidig hvilke type høyttalere osv. de er testet opp mot - så vil det kunne gi en indikasjon på hva det kan være verd å evt. lytte til, og teste selv - for de som "leter i vrimmelen".

Altså: Ikke forfekte hva som er bra og hva som er dårlig - men hva man ut fra egen smak/preferanse i såfall mener er bra/mindre bra av det man har testet.
    Klart det vil bli noe subjektivt, men jo mer objektivt man klarer å formulere seg, jo mer "rettesnor" vil det kunne være.

Det er mange av oss som har forskjellige erfaringer og referanser med flere amper og høyttalere - og således vil kunne danne seg et inntrykk utfra det andre formidler.

Dersom ikke det skulle være mulig å få til her, så er det jo like "tåplig" og "meningsløst" med alle tester og omtaler som formidles av alle Hi-Fi magasiner - både i bladform og på nett:-?
    Skal være med på at en får et lite pekepinn på hvordan lydsignaturen er. Men det og si at den er dårlig blir helt feil,og attpåtil har hørt den på en messe eller i en butik.
    Blir hevdet at Mc 275 er dårlig og noen hevder de er bare helt rå. En kan bli helt forvirret av dette hvis en skal ut i rørverden.
    Ma er jo en av de beste rørforsterkere og kvaliteten er bare helt topp blir det hevdet,bare og lese i tråden til Ma. Den tråden må forvirre mange hvis de har tenkt og kjøpe en Ma. Dette er ikke noe kritik til Ma.

Hi fi blader har jeg ingen tro på lenger,lenge siden det gett.

Ordet High end er det dummeste utrykket som blir brukt i denne sammenheng.

Mvh Roar

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    Hadde MA med en rørpakke jeg fikk fra Motron.
    Den endret absoultt signatur etter rørskifte men effekten var der ikke for meg.
    Alikevel var det denne forsterkeren som ga meg smaken på rør. Det er en rimelig ingangsbilett. Deilig å høre på Jazz og akustisk musikk.

Jeg fulgte anbefalingene ( fra over alt egentlig ) om å prøve MC 275 på mine Klipsch.

Dette er et helt annet "beast" av en forsterker. Den spiller varmere, høyere og med en mye penere diskant og mellomtone en noe annet jeg har hørt på RF 82.

Bakdelen her er jo prisen. Har også en rørpakke fra Motron her som var veldig dyr. Hører ikke store forskjeller men til riktig rørmusikk er nosrørene overlegne. ellers får den en noe mer smørete mellomtone. Jeg foretrekker originalrørene.

Men som sagt viktig å lytte før man bruker mange penger og MA kan være et godt leketøy for de som gidder å tune litt. Eneste jeg kanskje var veldig sketisk til er byggekvaliteten og samensuriet av ledninger, de må jo virke som små antenner alle sammen. Og sus var der i denne forsterkeren. Dette har jo MC løst med et spesielt kretskort så her er alt tyst.
    Ja MC275 er en helt rå forsterker! At den har mye mer effekt er det liten tvil om.
    Kunne tenke meg en på veggen bare for og løfte og kose på den skikkelig beist, den veier vel 40kg +

men den har en helt annen lydsignatur, jeg har rimelig mange timer med switching mellom denne og MA

og den lyden du foretrekker er ikke samme som meg, men det er vel ingen av oss som har rett eller feil?

Ma spilte mye lavere en MC275 og jeg var litt i brytningen om jeg synes det var ok, men MA spilte mye mer musikalsk
    etter masse tester ble jeg overbevist om hva jeg foretrekker. jeg synes MC275 låter mer som en god transistor (lysere mer attack i toppen)

Hadde jeg foretrukket MC275 hadde jeg ikke hatt en, men to stykker

Det viktigste er at man finner lyden man selv foretrekker, ikke hva andre synes.

Når det gjelder utseende ++. på Ma så er jo det en smak sak, men det er litt begrenset hva man får for 3000kr +1500 frakt etc.
    Det må bli litt simplere :razz:

Det at all elektronikk sitter på print vet jeg ikke om er noe bedre eller dårligere... mange forsterkere uten print, "point to point wiring"

MC'en er vel en smule mer avansert en MA innvendig i og med de har dratt ut nesten dobbel effekt

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller hør en Talk effektforsterker koblet opp med Golden Tube Audio forforsterker.. oh, så godt det låter.. 8)
    Ja det blir nesten som en hybrid..
    Å sette sammen er ett bra anlegg er enmerkelig materie, der det må være en balansegang mellom hva man tilfører ett anlegg. Hvis du er heldig får du en kjempematch, eller så blir det ingen forandring. Og i verste tilfelle går det mot det verre. Talk'en regner jeg som relativt typisk engelsk forsterker med en "stiff-upper-lip" mens en rørforsterker går heller andre veien. Som med klipsch er det hyperdynamisk diskant med ganske mye volum og en snerten og rask mellombass, mens rørene går andre veien. hvilket vil si at den er litt feit i bunnen og "tam" i diskantområdet. Er nesten som ei likning som går opp.

Tilfører man en egenskap som ikke anlegget er tjent med så blir lyden tilsvarende.

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyttekveld?

Ser ut som du har mye spennende utstyr.. si i fra hvis du vil ha besøk en gang. Ayon er meget godt merke - så det høres bra ut.

Selv har jeg prøvd mye rør, men ikke så mye har falt i smak, men GTA forforsterkeren som jeg har, passer meget godt i mitt system (synes jeg).
    Det er klart det. Jeg skal si ifra når jeg får CD-spilleren i hus, kan prøve å få samlet noen rørinteresserte i området..

Ta gjerne med forsterkeren din om du vil "teste" den opp mot Spirit'en. Kan jo være kjekt å høre andre stereoforsterkere på oppsettet. Har kun hørt høytalerene på en sinnsykt dyr MBL elektronikk, noe som jeg ikke syntes var noe god match.

Selv om jeg er veldig fornøyd med Spirit'en så savner jeg litt power, så det går nok ikke så lenge før det står en Triton eller noen Typhoner på hyllen :-D .
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mvh Roar
    Nei alle har ikke lik smak, men for oss "nye" så er det alltid intresant å lese om diverse tester. Den mangelen eg har skreket om i bånn skyldes dårlig kontakt i forsterkeren og er no et ikke tema.
    Doxa sign MKII, hvor får en høre, evnt kjøpt en sånn? (og takk for tips)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nemlig.
    Godt skrevet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mvh Roar
    Har personlig ikke hørt på Doxa på +/- 15 år. Den gang synes jeg det var litt skarpe og "blodfattige" greier.
    Dvs. de av Doxa´ne som ikke tok fyr og brant opp da:smile: - de hadde varm karakter en liten stund ihvertfall:smile:

Men Doxa-verden har vel gått videre siden den gang.

Side 4 av 39 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •