Rørforsterkere vs. Rørforsterkere. - Side 35

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 35 av 39 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 SisteSiste
Viser resultater 681 til 700 av 766
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk

oki, si ifra hvis du er interesert i mullard 12at7 da, cv versjonenen, vet om de til ca 150 kr stykket nye fra en velrenomert butikk

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    oki, si ifra hvis du er interesert i mullard 12at7 da, cv versjonenen, vet om de til ca 150 kr stykket nye fra en velrenomert butikk
    Jepp er interesert...vet om en som vil ha sikkert.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Jepp er interesert

send meg en pm så skal du få link,. har kjøpt 4 stk selv derifra

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ElDuce
    Ligger til 14K på hfs brukten faktisk.. så, det er en mulighet

Integrerte rørforsterkere!
    Jeg har testet Spirit II hjemme hos meg. Dvs jeg kjøpte en brukt av tidligere importør, i håp om at det ville match. For det er en "lekker" sak - og goood kvalitet i alle ledd.
    Etter å ha testet et par forskjellige pre-rør, så fikk jeg den til å spille "magisk" i øvre mellomtone og diskant. Men... vær obs på at denne har en "analytisk/slank" karakteristikk - der mellomtone og bass beveger seg over mot "transistorbasert" - kanskje mer enn mye transistorbasert låter selv.
    Dette var helt i tråd med det selger "advarte" meg mot, men måtte prøve selv

Dette var altså ikke "min" type rør-lyd, så den ble solgt etter en drøy ukes testing.
    Uten å ha hørt det selv, så er inntrykk av det jeg leser, at MC275R har noe av samme karakteristikk.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aah, kanskje den kan være noe... en plass må en begynne å

men som du sier, det er jo verdt å bruke tiden til å finne noe som virkelig får RF-63 til å briljere

Er ikke ute etter å spille uhorvelig høyt, men vil jo kunne ha muligheten til og dra på når jeg vil Ellers er de jo musikknytelsen en er ute etter... :-D
    På mine RF-63 og i mitt rom med akustikktiltak, så tryller både Abrahamsen (Off topic i denne tråden) og Copland (On topic i denne tråden), frem musikken. Jeg vil derfor anbefale disse som konkrete "...en plass må en begynne...".

Jeg spiller ikke "uhorvelig høyt, men drar på når jeg vil". Begge forsterkerløsninger spiller høyere enn jeg kan oppholde meg i rommet uten hørselvern...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1 til Tigern'n
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    copland er nevnt her som ett meget godt alternativ
    mc275 er jeg ikke enig i at spiller slik men dette varierer jo fra oppsett til oppsett og rom til rom, det jeg vet er at hvis det sitter sovtek kt88 rør i den så bør de skiftes til svetlana vinged C som er regnet for å være det beste KT88 røret på markedet idag, utenom svært dyre NOS varianter

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    copland er nevnt her som ett meget godt alternativ
    mc275 er jeg ikke enig i at spiller slik men dette varierer jo fra oppsett til oppsett og rom til rom, det jeg vet er at hvis det sitter sovtek kt88 rør i den så bør de skiftes til svetlana vinged C som er regnet for å være det beste KT88 røret på markedet idag, utenom svært dyre NOS varianter
    Er det veldig stor forskjell å gå over til svetlana vinged C?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    På mine RF-63 og i mitt rom med akustikktiltak, så tryller både Abrahamsen (Off topic i denne tråden) og Copland (On topic i denne tråden), frem musikken. Jeg vil derfor anbefale disse som konkrete "...en plass må en begynne...".

Jeg spiller ikke "uhorvelig høyt, men drar på når jeg vil". Begge forsterkerløsninger spiller høyere enn jeg kan oppholde meg i rommet uten hørselvern...
    Fått tilbud på Abrahamsen, og de spilte varmt og pent, med greit trkkl på RF-82 hvertfall... så det er en kandidat, men, har vært morsomt å prøve å trylle fram rørmagien i høytallerne

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kan jeg kjøpe slike rør (svetlana f.eks)?
    Er jo kanskje greit å prøve litt rør å høre hva som kan bli best etter mine preferanser da Om de ikke koster både skjorte å bukse så klart...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått tilbud på Abrahamsen, og de spilte varmt og pent, med greit trkkl på RF-82 hvertfall... så det er en kandidat, men, har vært morsomt å prøve å trylle fram rørmagien i høytallerne
    Ikke la deg lure av å lese for mye på ulike fora om at transistor = SLIK og at rør låter "SÅNN".

Jeg har både Copland OG Abrahamsen her hjemme på RF-63 og jeg vedder mange hadde måtte spist sin hatt på hva som var hva i en blindtest...

Seriøst.

Så glem "RØR". Nyansér begrepet. Se etter TRIODE, og ikke PP. Se etter 300B og 6550 og ikke nødvendigvid KT88. Sånn; ser du nyansene NÅ innen RØR? Og...skal vi ta for oss inngangsrørtypene også...ikke bare effektrørene?

RØR-kombinasjoner krever MYE research.

Moral: Begynn ETT sted, så tar du det derfra...

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke la deg lure av å lese for mye på ulike fora om at transistor = SLIK og at rør låter "SÅNN".

Jeg har både Copland OG Abrahamsen her hjemme på RF-63 og jeg vedder mange hadde måtte spist sin hatt på hva som var hva i en blindtest...

Seriøst.

Så glem "RØR". Nyansér begrepet. Se etter TRIODE, og ikke PP. Se etter 300B og 6550 og ikke nødvendigvid KT88. Sånn; ser du nyansene NÅ innen RØR? Og...skal vi ta for oss inngangsrørtypene også...ikke bare effektrørene?

RØR-kombinasjoner krever MYE research.

Moral: Begynn ETT sted, så tar du det derfra...

hehe... Sier ikke att transistor trenger å være dårligere heller, men, du kan få en spesiell liten "rør-magi" om en velger rette rørforsterker til høytalerne... så er åpen for forslag, tips og veiledning.

Nå i utgangspunktet vil jeg lære mer om rørtypene, funksjon osv osv, å ta en avgjørselse etterhvert, for jeg har lyst å prøve rør

Men, likte meeeeget godt Abrahamsen lyden, så sier ikke att de kunne vært uaktuelt. Og den er jo praktisk siden jeg kan bruke den i stereooppsettet nå, og når jeg får hele anlegget up and playing så kan den brukes som effekt og så til frontene

Med transistor forsterkere er jeg hvertfall på kjent grunn

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. Det er store forskjeller fra rørforsterker til rørforsterker. Min egen "enhanced single ended" klasse A forsterker med EL519 utgangsrør låt faktisk nokså likt Doxa-forsterkeren jeg hadde dengang jeg konverterte. Siden mange kjenner til KT-88, så er jo Conrad Johnson Premier 11A en klassiker. Den låter annerledes, men et knakende godt røreffekttrinn som jeg kan tenke meg/vet kan låte magisk i riktig kombinasjon elektronikk/høyttalere. Så, det hele kommer desverre an på så mye forskjellig...

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å demre att jeg har begytt med ut på en lærdomsvei med veldig mange variabler, forskjellige rørtypr, oppbygging osv osv osv...

Så, bruker tiden framover for å lese, forske og spør om rør, så jeg har en innsikt i rørverden.
    Så får jeg spart opp litt penger, og da ha mer ca$h og kunne legge i den "rette" rørforsterkeren

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Vil du lære mye om rør: Logg av AVforum. Gjør research på andre fora.

2) Du vil ikke nødvendigvis få "rørlyd" med en rørforsterker. Du kan få det samme fra en transistorforsterker (eks. fra Abrahamsen)

Her er det mao. ikke et fasitsvar. DU må søke svar selv, og DU må ta et valg. Når DU har tatt et valg, vurderer du om valget du tok var for "analog" eller for "nøytralt".

Du vil IKKE få et fasitsvar på dette forumet, eller andre fora. Du må via research tolke inputs selv, ta et valg og iterere informasjonen i den retning du vil dreie lyden.

Så enkelt. Så komplisert... Har vært der du er så jeg vet hvor frustrert / full av forventning du er. Opplevelser = lærdom.

Lykke til.

Begynner å demre att jeg har begytt med ut på en lærdomsvei med veldig mange variabler, forskjellige rørtypr, oppbygging osv osv osv...
    Spot ON.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2) Du vil ikke nødvendigvis få "rørlyd" med en rørforsterker. Du kan få det samme fra en transistorforsterker (eks. fra Abrahamsen)

Her er det mao. ikke et fasitsvar. DU må søke svar selv, og DU må ta et valg. Når DU har tatt et valg, vurderer du om valget du tok var for "analog" eller for "nøytralt".

Du vil IKKE få et fasitsvar på dette forumet, eller andre fora. Du må via research tolke inputs selv, ta et valg og iterere informasjonen i den retning du vil dreie lyden.

Så enkelt. Så komplisert... Har vært der du er så jeg vet hvor frustrert / full av forventning du er. Opplevelser = lærdom.

Lykke til.

Spot ON.
    Vel, det er en del folk på hfs som har prøvd ut mye rart og som kan gi nyttige ledetråder om man bare spesifiserer godt hva det er man er på jakt etter. Så helt håpløst er det ikke. Ikke billig heller...

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lykke til.

Spot ON.
    Sitter på HiFi sentralen og leser mer om rør, erfaringer og spør der.
    Ellers leser jeg litt generellt på nettet hvordan rør fungerer, oppbyggningen og prinsippene i rør.
    Synes det er greit å vite hvordan det fungerer, og dermed lettere å basere ny viten på noen konkreter grunnprinsipper.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig. Jeg har vært på mange ulike fora for å få etablert en viss konsensus / utgangspunkt. Og, det er derfor via egne innkjøp at jeg er meget forunderet over kategoriseringen her på forumet over "RØRLYD" / "TRANSISTORLYD". Pent sagt = en forenkling av begrepene. Medium sagt = en fordumming. Stygt sagt = Haven´t got a fucking idea...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter på HiFi sentralen og leser mer om rør, erfaringer og spør der.
    Ellers leser jeg litt generellt på nettet hvordan rør fungerer, oppbyggningen og prinsippene i rør.
    Synes det er greit å vite hvordan det fungerer, og dermed lettere å basere ny viten på noen konkreter grunnprinsipper.
    Så SE er best?

Drit nå i TLA; hvilken LYD er du ute etter?

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig. Jeg har vært på mange ulike fora for å få etablert en viss komsensus / utgangspunkt. Og, det er derfor via egne innkjøp at jeg er meget forunderet over kategoriseringen her på forumet over "RØRLYD" / "TRANSISTORLYD". Pent sagt = en forenkling av begrepene. Medium sagt = en fordumming. Stygt sagt = ?
    Hehe... Ja, som du sier, jeg må lære selv, prøve selv, og ta valgene SELV

Side 35 av 39 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •