Rørforsterkere vs. Rørforsterkere. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 39 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 766
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Regner med du mener den spesielle måten de lager "unity coupled output circuit".

Dette er jo MC sin måte å spinne transformatorene med 3 ledere i stedet for 2blir mer riktig trøkk i lave og høye effektkurver. Er jo en bedre feedbackløsning mener mange

Når det gjelder power så drar jo MC fra både platen og katodene. Mer power !!

Spiller ikke for høyt men liker å dra på med både rolig og tung musikk noen ganger ja

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Generelt til leserne: MA gir generelt en god fremtredende mellomtone og er varm og bass-villig. Man må derfor utstyre den med de riktige rørene for å få den lyden man skal ha. Det er ikke bare å slenge den opp på tilfeldige høyttalere og forlange samme fremtredende og til dels feilaktige markerte diskant som annet moderne utstyr gir. MA har en annen lyd og kan fintrimmes dit man vil med riktige rør.

MA ligner ikke de andre masete analytiske forsterkerne som hurtig gir lytte-tretthet. MA er heller noe beslektet med de varme rørforsterkerne fra 60-tallet, men er mer tørr og klar i bass-området.

Må huske på en ting at det og bytte rør for og få bedre lyd og forandre lyden gjelder også andre rørforsterkere.
    Ikke at det er så mye og hente på og forandre eks utgangsrøra på en s 500. Men bytt røra 83 og 88 vil en høre dette med en gang. Utgangsrøra el 95 og 84 er vel lettere til og få til for og forandre lydsignaturen.

Vet ikke hva du mener med masete forsterkere,opplever heller dette med høytalere jeg da.

Mvh Roar

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike gamle EL34-forsterkere som Dynaco ST70 pleier effektmessig å ligge på det halve av Music Angel KT88.

I disse sammenligningene blir det lett forvirring da noen sammenligner MA KT88 mot en effektmessig kraftig transistor power amp, og mange MA-eiere prøver jo rør for første gang. Noen vil da kunne oppleve at det ikke blir nok power.

Går man over fra MA som er en ekte high power KT88 amp til de gamle klenodiene fra 60-tallet, så må man være forberedt på at de gamle ikke klarer å hamle opp med MA effektmessig.

Dette bare for å unngå misforståelser.

Tror du må svelge noen store kameler her, Kjell B.

Da Audiomix fiksa den spurte han om han skulle sende den i retur med en gang. Sa at det ikke var noe stress så han kobla den til sitt eget anlegg hvor han kjørte den i 1 uke for å forsikre seg om at den fungerte som den skulle, før det kjørte han en liten måling:
    "Nå er forsterkeren kjørt opp, justert og testet. Veldig bra!
    Den gir 36W før klipping, flat frekvensrespons fra ned mot 10Hz og til langt over 50kHz
    ."

Etter å hatt den i anlegget i noen dager fikk jeg denne mailen fra han:
    "Har spillt litt i kveld. Den har stått på i mange timer.
    Bl.a. har jeg hørt på "BLÅ STIKKE" med Mulen Portland Combo. Det er en CD som vekker oppsikt når andre hører den. Bare topp norske musikkere.
    Kjøpte den på Jazzfestivalen her i 1993 eller -94.
    Har også snurret litt vinyl.
    Forsterkeren låter meget bra. Bedre enn min egen?
    Har ikke sammenlignet direkte
    ."

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja men den forsterkeren er jo sikkert helt topp !
    Jeg har da aldri sagt noe annet.

Men det er jo noe matematikk ute og går her - KT88-rør er kraftigere enn EL34 og med høyere spenning så blir det mer effekt. Music Angel er spesifisert høyere enn det du nevner, og det skulle bare mangle.

Hittil har du ikke avslørt hvilke rør du har, men det er vel EL34 ?

Skjønte ikke det med kamelene ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Psychonaut
    Håper eg ikkje har missforstått tråden din erys, koriger meg gjerne vist eg har med å nemne effekforsterke m.m..

Har lyst å nemne en effektforsterker basert på "Push pull" bugd rundt 6550 rør og ECC82 rør... Det er fra en, ja eg vill si lite kjent produsent her i norge, Trafomatic Audio (Sasa Cokic og Milorad Despotovic)....

Den forsterkeren det gjelder er en Trafomatic Experience ELEGANCE...
    Denne er på 40 watt... Dette er virkelig en flott forsterker som eg tror mange ville likt.... Har sjølv hørt den på litt diverse høytalere i butikken til Roald i Begen.. her har brukt høytalere med til dels vanskelige impedanskurver (så vidt eg har forstått), og det klarer seg ekstremt bra....

Vist du har muligheten, ikkje vær redd for å høre denne sammen med en Line One pre amp fra de samme folka....
    Pre- og Power må gjerne med

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av audiop
    Hvilken MA er det som er 'den store', og hvor kan disse anbefalte rørene bestilles fra, og hvilke rør?

Vi snakker da om Music Angel XD-800MKIII

link til MA tråden: Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker

link til smårørs tråden til denne: Gode små-rør til Music Angel XD-800 (KT88)

Det er mye lesestoff
    Ellers så har vi en mann som heter Kjell som har peiling og hjelper til om det er reperasjoner eller forandringer en er ute etter, eller rett å slett bare rør en lurer på. Den første MA som kom bruker andre rør i mitt-posisjon enn den "nye" som kom etter. Ellers har det blitt diverse små forandringer inni den etter som tiden gå.

Plasser å kjøpe den står nemt flere plasser på disse sidene. Ellers kan du se på bruktforum, men den forsvinner kjapt vis den kjem der.

Sitat Opprinnelig postet av erys
    Slik jeg har forstått KjellB (se under rørkonverteringstråden for MA - Konvertere fra... - der jeg stilte spørsmålet selv), så er det nok det "enkleste" å ta utgangspunkt i 2009 versjonen.

Totalt er den vel nå levert i 6-7 "varianter", der de siste som har kommet til landet har ytterligere noen endringer, enn de "tidligere" 2009 modellene.

2009 versjonen bør konverteres tilbake til 12AT7-rør, påmonteres drossler og et par andre komponenter kan/bør erstattes og/eller re-monteres.

Det fremgår mye info om dette i MA-trådene (selvom det er myyyye å lese.

Rørvalg er/blir litt etter smak og behag. Motron har et bredt utvalg av rør.
    Han er litt dyrere enn å importere fra utlandet, men evt. reklamasjon er jo litt enklere, og jeg har opplevet han som fleksibel også. 0 problem å bytte til andre rør, om hans "anbefaling" ikke svarte til forventning.
    Men igjen - klare og konsise anbefalinger av rør - og rørenes karakteristikker i MA-tråden om røranbefalinger.

Okå. Takk for svar. :-)
    Da legger jeg MA-kjøpsplanene på hylla.
    Har null forutsetning for å konvertere, erstatte, tweake, treffe riktig variant osv el verktøy for slikt arbeid. Blir for komplisert for meg. :-(
    Var ett høyre musetast-trykk i fra å bestille en MA mkIII kt88 fra on9mart i går, men 'måtte' ha svar på dette først. Med mindre det finnes noen her som påtar seg oppgavene da... ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja men den forsterkeren er jo helt topp !
    Jeg har da aldri sagt noe annet.

Men det er jo noe matematikk ute og går her - KT88-rør er kraftigere enn EL34 og med høyere spenning så blir det mer effekt. Music Angel er spesifisert høyere enn det du nevner, og det skulle bare mangle.

Hittil har du ikke avslørt hvilke rør du har, men det er vel EL34 ?

Skjønte ikke det med kamelene ?

Var vel mere mtp det som du skrev om at de ikke kunne levere mere enn halvparten av effekten til KT88. Og at en overgang fra MA til en eldre modell fort kunn bli en nedtur. At røret ikke kan levere like mye betyr heller ikke at det er dårligere Tror det røret hadde blitt for hvass i øvre mellomtone i mitt anlegg.

ST-74 er egentlig en El34 konstruksjon, men trodde vel at det kom godt frem på bildet, men senere utgaver har kommet med mulighet for å kunnet bruke KT88.

Tror Dynaco'en på langt nær står tilbake for MA's El34.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Var vel mere mtp det som du skrev om at de ikke kunne levere mere enn halvparten av effekten til KT88. Og at en overgang fra MA til en eldre modell fort kunn bli en nedtur. At røret ikke kan levere like mye betyr heller ikke at det er dårligere Tror det røret hadde blitt for hvass i øvre mellomtone i mitt anlegg.

ST-74 er egentlig en El34 konstruksjon, men trodde vel at det kom godt frem på bildet, men senere utgaver har kommet med mulighet for å kunnet bruke KT88.

Tror Dynaco'en på langt nær står tilbake for MA's El34.

Ja og det er helt korrekt.
    Mange push-pull rørforsterkere fra 50/60-tallet har meget bra lyd (etter service), men ofte langt lavere effekt enn Music Angel KT88. Det skyldes jo flere ting, f.eks. at mange benytter svakere rør i utgangen, som f.eks. EL84. Likevel topp lydkvalitet i noen av disse.

Din moderniserte ST70 har tydeligvis høy effekt - det skyldes nok at oppgraderingen inkluderer fjerning av rør-likeretteren og inn med en moderne solid state. Du får korrigere meg hvis akkurat din ikke har den mod'en. Det hever forsyningsspenningen betraktelig og så er du effektmessig nærmere moderne forsterkere - jeg skal gjerne medgi at den sikkert klarer like mye som MA EL34.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gamle er for dårlige! nye er for dårlige! ma er kremen og låter som gamle som du tidligere har sagt! hva mener du egentlig????

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell B hva består ditt anlegg nr 2 av???

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av eddie
    gamle er for dårlige! nye er for dårlige! ma er kremen og låter som gamle som du tidligere har sagt! hva mener du egentlig????

Trur nok det er at Ma låter som de gamle fra 60 tallet,men har nok litt mere kontroll i bassen. Kan oppleve de gamle som litt blaute i bassen.

Uansett hva som blir sagt om rørforsterkere om de er dårlige eller bra så handler det om matching med høytalere og lydkilde.

I den prisen vi er i så får en ikke i pose og sekk. Meget godt bånndrag og en meget oppløst og silkemyk topp og litt crispi. Har hørt et anlegg som har klart dette og det var transistor. Han hadde sikkert brukt 30 år på og få til dette.

Mvh Roar
    .

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiop
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av audiop
    Hvilken MA er det som er 'den store', og hvor kan disse anbefalte rørene bestilles fra, og hvilke rør?

Vi snakker da om Music Angel XD-800MKIII

link til MA tråden: Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker

link til smårørs tråden til denne: Gode små-rør til Music Angel XD-800 (KT88)

Det er mye lesestoff
    Ellers så har vi en mann som heter Kjell som har peiling og hjelper til om det er reperasjoner eller forandringer en er ute etter, eller rett å slett bare rør en lurer på. Den første MA som kom bruker andre rør i mitt-posisjon enn den "nye" som kom etter. Ellers har det blitt diverse små forandringer inni den etter som tiden gå.

Plasser å kjøpe den står nemt flere plasser på disse sidene. Ellers kan du se på bruktforum, men den forsvinner kjapt vis den kjem der.

Okå. Takk for svar. :-)
    Da legger jeg MA-kjøpsplanene på hylla.
    Har null forutsetning for å konvertere, erstatte, tweake, treffe riktig variant osv el verktøy for slikt arbeid. Blir for komplisert for meg. :-(
    Var ett høyre musetast-trykk i fra å bestille en MA mkIII kt88 fra on9mart i går, men 'måtte' ha svar på dette først. Med mindre det finnes noen her som påtar seg oppgavene da... ;-)
    OBS! De modifiseringene som er nevnt er - og i MA-trådene forøvrig er LANGT FRA nødvendige, men når spm. ditt hva som var "den store", så er det vel slik at hver enkelt variant av de har sine små fordeler og ulemper, men absolutt alle spiller bra - også rett ut av esken.

Den "optimale" MA blir jo da å modifisere ser frem til "det beste" fra hver versjon.

Men - igjen - trykker du på knappen i dag og bestiller, så får du en god forsterker uansett, og om du i etterkant bruker 500,- - 1000,- på nye pre-rør, så blir en bedre.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja og det er helt korrekt.
    Mange push-pull rørforsterkere fra 50/60-tallet har meget bra lyd (etter service), men ofte langt lavere effekt enn Music Angel KT88. Det skyldes jo flere ting, f.eks. at mange benytter svakere rør i utgangen, som f.eks. EL84. Likevel topp lydkvalitet i noen av disse.

Din moderniserte ST70 har tydeligvis høy effekt - det skyldes nok at oppgraderingen inkluderer fjerning av rør-likeretteren og inn med en moderne solid state. Du får korrigere meg hvis akkurat din ikke har den mod'en. Det hever forsyningsspenningen betraktelig og så er du effektmessig nærmere moderne forsterkere - jeg skal gjerne medgi at den sikkert klarer like mye som MA EL34.

Nå kjenner jeg ikke til hvordan måledataene så ut på den umodifisert, men traff Fidelity's rørguru Gunnar Brekke på ei Audiomesse i Stavanger. Og han har prøvd det meste. Iallefall hadde jeg hørt med han som jeg hadde kjøpt den hos, og han fortalte om at Gunnar hadde hørt samme modell. Umodifisert, og hadde sagt at den var en av de 5 beste han hadde hørt noensinne. Sjekka dette ut med Gunnar, og det stemte godt. Her har dere en artikkel som Stereophile skrev om David Hafler etter hans bortgang: Stereophile: David Hafler 1919–2003

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Della
    Hei,
    Grunnen til at jeg valgte å prøve rør var at designet til Ayon, det er i mine øyne ren kunst. Fikk til en grei deal på en "Spirit" og koplet opp. Jeg har aldri før vært så målløs som når jeg fikk prøvd den forsterkeren på anlegget mitt. Har hatt store oppgraderinger før (Byttet ut en H/K med Primare P30,5 og A30,5 samt samtidig med at jeg byttet fra Audiovector M3 Super til M3 Signatur, senere byttet til Audiovector S6 Avantgarde) men har aldri opplevd maken til lytteopplevelse og totalforandring av anlegget.

Skal ikke gå i noen diskusjon om hvilke rørprodukter som er best, men Ayon ga ihvertfall meg en opplevelse som er helt fantastisk.
    Har lest mye "nettinfo" om Ayon i dag. Kanskje interessant å få hørt på.

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ayon

Hei du, Erys.

Nå liker jeg tankegangen din :-D

Jeg skal innom og kjøpe en Ayon CD-spiller når jeg kommer hjem fra Afrika om en uke, dersom den er tilgjengelig da..
    Kan ikke annet enn å anbefale deg å gå og høre på Ayon. Se på rørene når de lyser gyllent orange og hør den fantastiske lyden.

Eiergleden er også stor, det er noe annet å se på en rørforsterker, spesielt en Ayon i min mening da.. , enn "bare" en boks.

Det finnes også en ren Ayon tråd under "generell hifi audio", mye artig lesning der..
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    For de som holder til i Bergensområdet, er det en god ide å ta turen innom Roald. Han har som oftest diverse rørutstyr inne, jeg har blandt annet hørt mye Kora hos ham.

Frode
    Kor holde han til da?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Della
    Hei du, Erys.

Nå liker jeg tankegangen din :-D

Jeg skal innom og kjøpe en Ayon CD-spiller når jeg kommer hjem fra Afrika om en uke, dersom den er tilgjengelig da..
    Kan ikke annet enn å anbefale deg å gå og høre på Ayon. Se på rørene når de lyser gyllent orange og hør den fantastiske lyden.

Eiergleden er også stor, det er noe annet å se på en rørforsterker, spesielt en Ayon i min mening da.. , enn "bare" en boks.

Det finnes også en ren Ayon tråd under "generell hifi audio", mye artig lesning der..
    Ser ut som du har mye spennende utstyr.. si i fra hvis du vil ha besøk en gang. Ayon er meget godt merke - så det høres bra ut.

Selv har jeg prøvd mye rør, men ikke så mye har falt i smak, men GTA forforsterkeren som jeg har, passer meget godt i mitt system (synes jeg).
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Chr. Michelsensgate 2b. For å få et innblikk i hva han driver med, kan man ta en titt på denne reportasjen om Roald og butikken hans.

Frode

Eg er med på noen av bildene Konge!!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Ser ut som du har mye spennende utstyr.. si i fra hvis du vil ha besøk en gang. Ayon er meget godt merke - så det høres bra ut.

Selv har jeg prøvd mye rør, men ikke så mye har falt i smak, men GTA forforsterkeren som jeg har, passer meget godt i mitt system (synes jeg).
    Maggiene er såpass tungdrevne at du iallefall trenger en strømsterk forsterker? Nå har jo de også en litt nøytral-mørk klang, så en røreffekt kan for dra den enda lengre. Må iallefall ha 70-75w for å bringe fram den dynamikken. Prøvd Rogue 90 eller MC275? Du snakka noe om noen Golden Tube monoblokker?

Side 3 av 39 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •