Rørforsterkere vs. Rørforsterkere. - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 39 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 766
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Ja jeg var som sagt glad for den demo'en din - du gjorde en flott jobb - vi fikk hørt på mange slags utstyr. Men hvorfor ikke med de andre høyttalerne da - visste dere ikke om det da ?

Og dessverre for MC-275 - de to høyttalerne vi fikk høre på den er klare lineære høyttalere som vil fortelle mye, selv om andre er bedre match. Og høyttalere som også anvendes på rør-utstyr. Dessuten har MC-275 en spesiell feed-back krets som gjør at den driver vanskelige impedanser bedre enn mange andre. Derfor holder vår konklusjon som en generell konklusjon.

En ting til - jeg presenterte meg ikke ved den demo'en, men er vel blitt litt "kjendis" etterhvert - og du fikk kanskje vite at jeg drev med rør og vintage ....

Høyttalerne er lineære nok. Men ikke i det rommet. Der er det litt mer ujevnt. Kanskje andre vurderer dine betraktninger mer generellt enn jeg gjør. De om det.

Edit:
    Jeg må påpeke at det var hyggelig å ha dere på demo

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Nå hadde han faktisk et par ex. liggende, så boka er på vei i.posten
    Eg og har skaffa meg den, er på vei i posten

Music Angel XD-800MKIII
    Forøvrig, så har eg hatt ein MA hjemme til testing no i en uke.. Og derfor kommer eg med ett par ord.. Eg klipper inn litt av det eg har skrevet i min egen lille tråd;

Først rør type som er blitt brukt, inngangsrør 2stk; GE ECC82 5814A
    og to stk; Telefunken ECC85.. Utgangsrør er jo då noen KT 88 rør
    Eg må også si at dette sikkert ikkje er de rørene som passer best her hos meg, men sånn er det no bare..
    Kunne sikkert vert kjekt å testa litt forskjellige rør..

Test i lag med;
    Kilde; Opera Audio Lp 2.0 med mørch dp 6 arm og en Benz ref pu
    RIAA; Asr mini basis
    HT; B&W 683

På lavt volum så klarer det seg veldig bra, låter både musikalsk og artig. Fin diskant og mellomtone, bassen er forsovidt ikkje så verst den heller Det låter varmt og godt... Veldig behagelig å lytte til, diskant og mellomtone er det som faller best i smak, relativt opent og luftig... Men vist eg skrur opp til det volum eg pleier å lytte til så har den en tendens til å falle igjennom, den blir hard og ting begynner å låte litt stressa syns eg... Samtidig, så mister den kontroll i bassen også, og det blir litt for "fyldig".... men **** heller, den er på 65 watt ( har testa den i pendote(?) modus) og høytalerene har en følsomhet på 90db, noe anna kan ein ikkje forvente syns eg!!...

Ein ting som var litt synd er den genererer ein god del støy i høytalerene også.. ( 50 hz støy det kalles?? )

Music Angel'en mangler en god del i forhold til "rom" følelse, holografi, ja egentlig alt i mine ører, iforhold til det eg vanligvis spiller med, men all honør til MA, uavhengig av prisen så strømmer det ut godlyd av denne, om man liker det eller ikke er jo opp til ein kvar å bestemme.... Men nemner igjen at den ikkje er "optimalisert" med rør som passer her hos meg.. Og det kan godt hende at det ville blitt eit mykje bedre resultat med noe annet stående i rørsokkelen...

Har ikkje testa ut triode modus enda, men har en følelse av at dette vill spille varmere og fyldigere... Skal bli spennende å høre...

Då har eg sikkert sakt nok, men det er en flott forsterke til en relativt rimelig pris.. Det er vell konklusjonen så langt, så får vi sjå om det endrer seg

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt kombien Array 800 og MC275...
    Svingte noe så inni gamperæva! En av de beste røroppsettene jeg har hørt?
    Tror kanskje at 1400 blir noe stort siden 14tommeren fort tømmer den for strøm (for de som har hørt MC402 og 502 på 1400, og sett hvor vu-metrene begynner å svinge ved kraftige bassutslag, vet hva jeg snakker om)
    Muligens Bi-amp med rør og en Parasound?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt 66.88 og 300b we,og noen andre men er det noen her som har hørt noen av el 84. Da mener jeg de riktig gode gamle fra fra el 84.Har hørt 300b med WE og mange andre. Husker godt da el 84 banket alle med stor margin på Lowter fulltone.. Han som hadde disse Lowter kjøpte seg en el 84 etterpå.

Det gjelder ikke på disse Lowtwer,men også andre høytalere. Pokker disse el 84 er nydlige og høre på. De har noe ingen andre rørtyper jeg har hørt har og det gjelder el 34 pg 88 og alle andre jeg har hørt. Har el 34 her og de har ikke magien til disse el 84. Beste rør jeg har hørt uansett til nå.

Mvh Roar

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forskjellige varianter av rørforsterkere: KT-88,SV573-3,845,EL34,og EL84m. Synes alle variantene har noe bra ved seg,ikke minst EL84M plassert i en 60 talls Fisher,..ikke gamle rør riktignok,men allikevel veldig bra!
    Hos meg er det ikke noen definitiv vinner selv om det nå for tiden er single-ended triode som varmer opp stua.
    Bruker konsekvent lettdrevne høyttalere,gjerne vintage,når jeg bruker triode.
    Når jeg spiller på "hovedoppsettet"bestående av Quader med Gradient basser,bruker jeg pentode på panelene og transistor til bassene.

Noe av moroa er å kunne bruke forskjellige forsterkere,og drive "tuberolling",og forme lyden selv...:-D

Hilsen Lasse

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    Har hørt 66.88 og 300b we,og noen andre men er det noen her som har hørt noen av el 84. Da mener jeg de riktig gode gamle fra fra el 84.Har hørt 300b med WE og mange andre. Husker godt da el 84 banket alle med stor margin på Lowter fulltone.. Han som hadde disse Lowter kjøpte seg en el 84 etterpå.

Det gjelder ikke på disse Lowtwer,men også andre høytalere. Pokker disse el 84 er nydlige og høre på. De har noe ingen andre rørtyper jeg har hørt har og det gjelder el 34 pg 88 og alle andre jeg har hørt. Har el 34 her og de har ikke magien til disse el 84. Beste rør jeg har hørt uansett til nå.

Mvh Roar
    Den eneste jeg har hatt i hus med EL34 er "hamsterburet" til Papworth (50wpc integrert). Dette er noen år siden - og det var ved lån av denne jeg skjønte at det måtte bli rør på meg, selvom denne ikke var helt innertier. Den hadde litt for lite "bunn" og kropp, men mellomtonen og oppover var det lite å utsette på.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt og høre gutter at dere liker el 34 og 84. Særlig 84 er vel det jeg liker best. Har en el 95 som er enorm i mellomtonen,men den mangler litt krefter,men den er god uansett.Det er denne el 95 enkelte blir veldig overasket over hvor god de er i mellomtonen.

Det er den naturlig mellomtonen mellotonen i el 84 som er så bra for meg. Det blir bare så naturlig og godt og høre på. Er på hytta og hører på en x 100 med el 84,pokker og den er god og høre på.God jul til dere alle.

Mvh Roar

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt og høre gutter at dere liker el 34 og 84. Særlig 84 er vel det jeg liker best. Har en el 95 som er enorm i mellomtonen,men den mangler litt krefter,men den er god uansett.Det er denne el 95 enkelte blir veldig overasket over hvor god de er i mellomtonen.

Det er den naturlig mellomtonen mellotonen i el 84 som er så bra for meg. Det blir bare så naturlig og godt og høre på. Er på hytta og hører på en x 100 med el 84,pokker og den er god og høre på.God jul til dere alle.

Mvh Roar
    Hei!
    Har du Carlsson på hytta også..?

God jul

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertC
    Hei!

God jul

Her står Fisher x 100 og et par carlsson Oa 50 og en Tech cd spiller og en Philips 212 platespiller. God gammel vintage lyd. Vil ikke ha noe annet enn Carlsson jeg.

Mvh Roar

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

God jul
    Pssst...
    Han har sikkert Carlsson på taket

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her står Fisher x 100 og et par carlsson Oa 50 og en Tech cd spiller og en Philips 212 platespiller. God gammel vintage lyd. Vil ikke ha noe annet enn Carlsson jeg.

Mvh Roar
    Skjønner godt at du trives med lyden ,..har nesten det samme selv på hytta:
    OA50,Fisher x-202,og Tandberg cd. Vinylen har ikke funnet veien ut i skauen ennå.:-D
    Carlsson høyttalere er befriende å høre på,..glem sweet spot osv...høyttalerne fyller hele kåken med vellyd!

Hilsen Lasse

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner godt at du trives med lyden ,..har nesten det samme selv på hytta:
    OA50,Fisher x-202,og Tandberg cd. Vinylen har ikke funnet veien ut i skauen ennå.:-D
    Carlsson høyttalere er befriende å høre på,..glem sweet spot osv...høyttalerne fyller hele kåken med vellyd!

Hilsen Lasse

Vil ikke ha noe annet enn Carlsson,passer meg perfekt. Gutta i Sverige driver hele tiden og finpusser på disse. De spiller frigjort. Sier det samme som eldstal,når en har hørt Carlsson så blir alt annet nedtur.
    Hører mye mere på musikk nå enn før,en senker skuldrene med disse krakkene.

Den fisheren du har er noe av det beste som er kommet fra Fisher. X100,x1000,må være første(el84) og x202 skal være de beste. Scott 222 og Eicho 81 er også i samme klasse. Scott 222 kan en få billig enda,har sett disse gått for rundt 200dollar.
    Telefunken leverte en rørreceiver som kom i 1965 og denne spiller helt utrolig bra.(El95)OPUS 2550)mellomtonen er meget god på denne.Gaarard sp 25 med kerameisk pickup og en liten Sanyo cd spiller gjør jobben.

Vet at for mange så blir dette ansett som skrot og lyden ikke er riktig i disse,kan så være men for enkelte vil dette være den lyden som en kan virklig kose seg med og ikke høre etter feil.

Mvh Roar

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker at Carlsson for noen år siden ble testa med gode resultater! Da på en gammel Tandberg receiver.
    Men ikke som noen audiofilht, men som musikkformidler. De er laget for å spre musikken jevnt ut i rommet vha veggene.

..må riktignok unnrømme at jeg har vært skeptisk mtp at en tidligere hybelvert ca 15-16år tilbake hadde noen slike på ett Cyrus-anlegg og at det låt hardt og skrikete. Men muligens en mismatch?

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Husker at Carlsson for noen år siden ble testa med gode resultater! Da på en gammel Tandberg receiver.
    Men ikke som noen audiofilht, men som musikkformidler. De er laget for å spre musikken jevnt ut i rommet vha veggene.

..må riktignok unnrømme at jeg har vært skeptisk mtp at en tidligere hybelvert ca 15-16år tilbake hadde noen slike på ett Cyrus-anlegg og at det låt hardt og skrikete. MMen mulgens en mismatch?
    Vet at noen diskanter som ble produsert ikke var bra.
    Kanskje hybelverten hadde en av disse.
    Noen av oppgraderingene går ut på å kvitte seg med disse.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at noen diskanter som ble produsert ikke var bra.
    Kanskje hybelverten hadde en av disse.
    Noen av oppgraderingene går ut på å kvitte seg med disse.

Min erfaring er at det er et hovedproblem å matche rett komponenter fra forskjellige tidsaldere.
    En rørforsterker fra 60-tallet eller for den del en Huldra 9 eller 10 fra Tandberg har en helt annen klangbalanse enn mer moderne elektronikk etter 1980, hvor lyden ble mye mer pågående i det øvre registeret. Så fikk istedet mange moderne høyttalere en mer avdempet lyd for å passe til annen elektronikk.
    Idag er vel situasjonen mer komplisert enn noen gang før - man har forsterkere med mange forskjellige lydtyper - det er ikke lenger slik at en transistorforsterker lyder skarpt og metallisk - det var vel heller typisk for 10-20 år siden. Men en "varm" transistor blir lett resonant og gjallende nedover i frekvensområdet - det er der rørforsterkerne har sin store force - de kan lyde varmt UTEN så mye romproblemer/resonante bivirkninger - istedet blir mellomtonen veldig klar og tydelig.

Det er nok dette folk oppdager og som gjør at rør bare blir mer og mer populære.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanligvis bruker jeg Huldra 10,Audio Research SP-8 eller en TVc som forforsterker.
    Noe erfaringer med bruk av TVc basert preamp..?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanligvis bruker jeg Huldra 10,Audio Research SP-8 eller en TVc som forforsterker.
    Noe erfaringer med bruk av TVc basert preamp..?

Ja det er noen gode pre trinn alle de der.

Jeg driver jo og eksperimenterer med trafoer og induktorer i mange koblinger - og trafoer (line trafo-typer) gir store muligheter for klang-endring til det utstyr man har. Samtidig kan billige trafoer gjøre visse lydparametere dårligere, men det kan delvis ordnes ved å sette inn små "skarpe" kondensatorer på de riktige stedene.

Ofte vil vintage trafoer lyde bedre, men dette vet kjennerne, så markedet er ganske utplukket og prisene høye for slike.

Anbefaler å prøve EQ med induktorer istedenfor de vanlige analoge eller digitale equalizerne. Skal snart vise en slik enkel krets (DIY) som senker området 1-4 kHz 1-3 dB, noe som ofte er ønsket i et vanllig hifi-system eller bilstereo.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den ser imponerende ut. Hva slags TVC bruker du selv ? Fordeler, ulemper - selve lyden da ?

Side 21 av 39 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •