Rørforsterkere vs. Rørforsterkere. - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 39 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 766
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noen som har erfaringer med Raysonic?

Raysonic Inc High-end Audio Manufacturer

De får jo rimelig mye skryt for sine produkter rundt omkring. Ikke ser de så ille ut heller. Rett og slett vakre vil jeg si.

Newcomer Thumper sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Nå er det slik at 300B er ettespurt pga mellomtonen, ikke bassen.

Har du hørt det ekte Western Electric 300B ? På hvilken forsterker ?

Selv har jeg fått prøve det meste av de berømte triodene fra 30-tallet. WE-rørene er spesielle.

Ja, Det var på et Heart Beat monoblokk sett jeg hørte de...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja jeg er enig i at vi trenger mer fundament i bunnen - og synes push-pull er tingen.

Jeg bruker f.ø. også min første MA som signal-processor (Telefunken-rør !) med Rotel transistor til å drive høyttalerne - også der som preamp synes jeg er push-pull er bedre enn en single-ended forsterker (har en slik også) - det er følelsen å ha det hele med fra bunn til topp - mer helstøpt lydbilde.

Den beste single-ended konstruksjonen når det gjelder å gi et slikt helstøpt lydbilde synes jeg er de gamle pentode/tetrode-konstruksjonene i ultra-lineær kobling fra 60-tallet. Mange fine gamle stereo-radioer (stereoens barndom) var konstruert slik.

Har aldri likt de rene triode-forsterkerne - det blir for sammentrengt unyansert lydbilde. Selv om det blir masse klang. Tetroder/pentoder spiller mer åpent og punchy.

Newcomer Thumper sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Har "lest meg opp litt" på denne ja - og noen andre MIG-rør amp´s. De "tester" og omtaler som jeg har vært innom gir den bortimot ubetinget ros - og den karakterstikken du nevner går også igjen i omtalene.
    Den eneste kommentaren jeg registrerte i "negativ" retning var at den hadde litt mindre "rom" og perspektiv enn et par andre det ble referert til. Litt annet inntrykk enn det du erfarer altså.
    Men... det må jo sees i forhold til at referansene kanskje har eksepsjonelt gode slike egenskaper.

2x18W på denne konstruksjonen har jeg forstått at har liten relevanse i forhold til de "kreftene" den har. Dette har vel også noe sammenheng med egenskapene til 6C33C-rørene?

Mine HT har en følsomhet på 87,5 (eller er det 88,5 mon tro - ble brått litt usikker nå) - dvs. uansett en ikke ubetydelig last for (på papiret) 18w.
    Fordelen er at de er forholdsvis linjære. Har forøvrig hørt 22w (211-rør) på Perssons Respons høyttalere (som har noe tilsvarende "data"). Ikke megalyd-trykk, men tilstrekkelig, også mht kontroll i bunnen (da var det dog ikke metall og tungrock som lå i CD-spilleren).
    Hadde derfor vært utrolig morsomt å testet. Almarroén er jo ikke helt "på jordet" prismessig heller.
    Hvem låner bort en Almarro og et sett med WLM DIVA noen uker?
    Hadde nok ikke helt den samme opplevelsen av rom og holografi på hverken Cornwall III eller WLM Diva, WLM LaScala eller Audivector som jeg har med WLM Lyra MkII... Matching er vel et nøkkelord vil jeg tro... Samt at jeg nok bruker litt bedre signalrør enn de som følger med... Bruker jo gode gamle NOS rør der...RCA og National Union fra -40 tallet... De medfølgende nyproduserte russiske er ikke så veldig gode...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Apropo 300B. Jeg har ikke hørt dem, men satt og leste på nettet her en dag, og kom over denne testen:

300B Shootout! by Thorsten Loesch

Sikkert gammelt nytt for mange, men kansje interessant for noen..

Meget interessant test. Kanskje kineserne tar ledelsen der også ?

De WE 300B jeg har tilgang til er de ekte gamle NOS. Flott klang - men WE-rør gjør alt litt penere enn i virkeligheten - stooor mellomtone, litt sonor på en positiv måte. Snakker man om 300B må man høre de ekte. De er spesielle. Mange liker dem.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    Det er helt feil.Det jeg har hørt er det mottsatte og at mange mener de er meget gode og driftsikre. El 34 er et meget godt rør.

Mvh Roar
    Ok, men det er jo flott deeee.. :-D

Men da kanskje en sånn transistor på basselementa og rør på resten..hmm kan jo bli bra!?

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaringer med Raysonic?

De får jo rimelig mye skryt for sine produkter rundt omkring. Ikke ser de så ille ut heller. Rett og slett vakre vil jeg si.
    Er det ikke Raysonic som produserer produktene til Ayon?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Motoman
    Er det ikke Raysonic som produserer produktene til Ayon?
    Ikke riktig. Produsenten av hovedkabinettene holder til i Kina og selger kabinetter til både Raysonic og Ayon etter ordre. Det er kun "rammen" som er identisk, både topp- og bunnplaten er forskjellige og leveres fra produsenten på spesifikasjon. Innmat, rørbestykning, trafoer m.m. er det forskjeller på. Ayon monterer innmaten i Østerrike, Raysonic (som er et kanadisk firma om jeg ikke husker feil) får produktene ferdig produsert i Kina.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår det slik at Raysonic har egen fabrikk i Kina, hvor de også produserer deler av innmaten selv, ref bilder nede på siden:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da har Raysonic tatt over produksjon av sine kabinetter også. Mine opplysninger om Ayon stammer fra Gerhard Hirt, som eier og driver Ayon og Lumen White. De kjøper kabinettene fra en fabrikk i Kina, men ikke Raysonic sin. Selv om kabinettformen med runde former langs sidene har sterke likhetstrekk er det større forskjeller på både topp-plater og ikke minst rørbestykning og innmat. Eksempelvis velger Ayon 6H30-rør på CD-spillerne mens Raysonic ofte sverger til 6922 på sine. Forsterkerne har også betydelige forskjeller seg i mellom, både av rørbestykninger og utseende.

Jeg sier ikke dette for å "forsvare" Ayon fremfor Raysonic, deres produkter låter også meget bra. Arild på HIFI Guiden på Hamar er dessuten også meget hyggelig, og yter service ut over det vanlige.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Ett entydig ja. Dersom du har lyst å vite hvordan ett radiorør/krets virker så er dette boka!

Nå hadde han faktisk et par ex. liggende, så boka er på vei i.posten

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg med stor glede lest hele denne tråden. Har også lest alle Music Angel trådene, samt fått med meg kontroversen MA versus MC275. KjellB er sterkt på banen. Jeg har lest mange henvisninger til en spesiell lytteseanse som er opphavet til konklusjonene hans om MC275.

Etter all sannsynlighet er det jeg som holdt denne demonstrasjonen:-D Da er det kanskje på sin plass at jeg redegjør for testoppsettet og de prioriteringer som ble gjort før KjellB inntok lytteposisjon. Det er jo i høyste grad relevant for diskusjonen.

Demorommet var ca 18 m2 og rektangulært. På gulvet var et heldekkende gulvteppe som var limt fast i betonggulvet. Det var satt opp to hjørneabsorbenter bak lytteposisjon for å ta litt av turbulensen i bassen. Men det var fortsatt et rom med store kanselleringer, stående bølger og generelle vansker. Takhøyden var ca 2,30 med slett udempet gipstak. Venstre sidevegg var en langsgående glassvegg, mens høyre var huntonittplate rett mot betong. Dette rommet var ikke egnet til å demonstrere høyttalere med store basselementer da rommet ikke tillot naturlig avrulling nedover i frekvens grunnet nevnte forhold og størrelsen på rommet. Det var også en særegen klang i rommet som man merket straks man begynte å snakke eller lytte musikk der inne.

Før demonstrasjonen ble det avklart hvilke høyttalere som skulle brukes sammen med MC275. Det var JBL Array 1400.

I dette rommet med disse høyttalerne kunne man gjøre ulike prioriteringer. Ingen av disse prioriteringene ga Hi-End lyd.

En prioritering var å benytte en plassering som ga en kraftig avrulling under 70 Hz, men som låt respektabelt oppover. Denne plasseringen kunne brukes sammen med forsterkere som egentlig ikke hadde muskler nok til å drive disse høyttalerne. F.eks MC275. Plasseringen egnet seg godt til typisk HiFi musikk(regner med dere skjønner hva jeg mener) men ikke til rock fra rockens glansdager(60-70 tallet). Lydbildet var også en anelse kjølig på denne plasseringen.

En annen prioritering var å plassere Array 1400 på en plass hvor det var mye turbulens i bassen. Denne plasseringen ble brukt fortrinnsvis som en "imponatordemo" for de som kanskje ikke var så hifiinteressert. Denne plasseringen låt mer tilbakelent i diskant/mellomtone.

Jeg var i villrede hvilke prioriteringer jeg skulle gjøre siden det nettopp var KjellB som skulle være kritiker. Jeg var vel kjennt med hans bidrag på hifisentralen og regnet med at dette ble en nøtt og knekke.

Min endelig valg falt på plasseringen som ga minst output i bassen og så lot jeg det stå til.

Underveis fikk jeg masse positive tilbakemeldinger på hvor god lyden var:-D Og fikk til og med beskjed om at dette var den beste butikkdemoen han noen sinne hadde vært på. Det er helt sant. hehe.

Dessverre tillot ikke dette rommet evaluering av hverken forsterker eller høyttaler. Til det var rommets eget bidrag for stort. I tillegg er ikke en stereo 275 kraftig nok til å drive Array 1400. Under ser dere impedansforløpet til denne høyttaleren.

Vedlegg 59226

For ordens skyld er jeg ikke bransjemann lengre.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår det slik at Raysonic har egen fabrikk i Kina, hvor de også produserer deler av innmaten selv, ref bilder nede på siden:

Det første som slo meg når jeg så på bildene var at dette var "Ayon lookalike". :-? Men nå har jo Anfield redegjort for årsaken. Forøvrig er de "glade i" blått lys ser jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mutz
    Nå har jeg med stor glede lest hele denne tråden. Har også lest alle Music Angel trådene, samt fått med meg kontroversen MA versus MC275. KjellB er sterkt på banen. Jeg har lest mange henvisninger til en spesiell lytteseanse som er opphavet til konklusjonene hans om MC275.

Etter all sannsynlighet er det jeg som holdt denne demonstrasjonen:-D Da er det kanskje på sin plass at jeg redegjør for testoppsettet og de prioriteringer som ble gjort før KjellB inntok lytteposisjon. Det er jo i høyste grad relevant for diskusjonen.

Under ser dere impedansforløpet til denne høyttaleren.

Vedlegg 59226

For ordens skyld er jeg ikke bransjemann lengre.
    Dette var jo en meget utfyllende og grei "sak" å få på bordet

Imperdansekurven er jo ikke akkurat "rør-vennlig" nei.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En annen prioritering var å plassere Array 1400 på en plass hvor det var mye turbulens i bassen. Denne plasseringen ble brukt fortrinnsvis som en "imponatordemo" for de som kanskje ikke var så hifiinteressert. Denne plasseringen låt mer tilbakelent i diskant/mellomtone.

Jeg var i villrede hvilke prioriteringer jeg skulle gjøre siden det nettopp var KjellB som skulle være kritiker. Jeg var vel kjennt med hans bidrag på hifisentralen og regnet med at dette ble en nøtt og knekke.

Min endelig valg falt på plasseringen som ga minst output i bassen og så lot jeg det stå til.

Underveis fikk jeg masse positive tilbakemeldinger på hvor god lyden var:-D Og fikk til og med beskjed om at dette var den beste butikkdemoen han noen sinne hadde vært på. Det er helt sant. hehe.

Dessverre tillot ikke dette rommet evaluering av hverken forsterker eller høyttaler. Til det var rommets eget bidrag for stort. I tillegg er ikke en stereo 275 kraftig nok til å drive Array 1400. Under ser dere impedansforløpet til denne høyttaleren.

Dessverre var det ikke bare med Array 1400 - vi fikk også testet med en annen velkjent høyttaler (Martin Logan) - som ikke nevnes her. Jeg synes f.ø. ikke at impedanskurven kan forklare lytteresultatet.

Og så må jeg nok si at denne fremstillingen virker litt "redigert" i ettertid. Og den endrer ikke noe særlig på vår konklusjon av MC-275. Jeg har fått flere pm'er fra folk som har hørt den rundt i landet og som støtter den beskrivelsen jeg ga. Men takk for demoen - som sagt tidligere gjorde butikkmedarbeideren alt han kunne for oss og det var vi veldig takknemlig for - flere godbiter innen dyr moderne high-end var med. Sånn sett var dette den beste butikk-demoen vi hadde vært med på.

Tilbake til saken: Ellers benyttes da Music Angel på den lignende Array 800 ifølge innlegg her på forumet - uten at lydbildet faller sammen.

Men for å komme til en endelig konklusjon skulle vi nok også fått hørt MC-275 på Klipsch - det kan synes som at den kan fungere der.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel kjørte han en eller to MC 275. Project Array 1400 har jo en følsomhet på 89 db. og krever vel sitt av strøm, uten at jeg har hørt de noengang. Men ser de som har de kjører ofte fete forsterkersett.

2 * 275 i Mono er vel kanskje en annen sak da burde de jo ha livnet til.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Dessverre var det ikke bare med Array 1400 - vi fikk også testet med en annen velkjent høyttaler (Martin Logan) - som ikke nevnes her. Jeg synes f.ø. ikke at impedanskurven kan forklare lytteresultatet.

Og så må jeg nok si at denne fremstillingen virker litt "redigert" i ettertid. Og den endrer ikke noe særlig på vår konklusjon av MC-275. Jeg har fått flere pm'er fra folk som har hørt den rundt i landet og som støtter den beskrivelsen jeg ga. Men takk for demoen - som sagt tidligere gjorde butikkmedarbeideren alt han kunne for oss og det var vi veldig takknemlig for - flere godbiter innen dyr moderne high-end var med. Sånn sett var dette den beste butikk-demoen vi hadde vært med på.

Tilbake til saken: Ellers benyttes da Music Angel på den lignende Array 800 ifølge innlegg her på forumet - uten at lydbildet faller sammen.

Men for å komme til en endelig konklusjon skulle vi nok også fått hørt MC-275 på Klipsch - det kan synes som at den kan fungere der.

Det var Martin Logan Clarity.
    Kommer nok ikke til å bruke så mye tid på dette. Var ment som en liten morsom notis i margen.

Vi fikk gode resultater med Audiovector Mi3 signature og Avantgarde på denne forsterkeren, samt hele Si6 serien til samme produsent. Klipsch RF serien fungerte også bra. Ellers fungerer monokoblede 275 langt bedre på array 1400(samt 800). Har ikke hørt denne MA forsterkeen du liker så godt. Det er bemerkelsesverdig om den drifter Array 800 godt. Det må jeg nesten høre for å tro:-D

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer nok ikke til å bruke så mye tid på dette. Var ment som en liten morsom notis i margen.

Vi fikk gode resultater med Audiovector Mi3 signature og Avantgarde på denne forsterkeren, samt hele Si6 serien til samme produsent. Klipsch RF serien fungerte også bra. Ellers fungerer monokoblede 275 langt bedre på array 1400(samt 800). Har ikke hørt denne MA forsterkeen du liker så godt. Det er bemerkelsesverdig om den drifter Array 800 godt. Det må jeg nesten høre for å tro:-D

Tror nok en original MA blir for lite på disse array 800, spiller sikkert godt opp til et vist nivå...

men må si jeg fikk "hakaslepp" av disse array, etter å ha spilt de et par uker så prøvde jeg å "tyne" de litt, og har aldri hørt noe så høyt/uforvrengt go lyd med flott dynamikk ! fikk også virkelig testet forsterkerene på disse, og har nok ca dobbel effekt av hva en org. Ma har....

Har lest litt om disse høytalerene her og andre forum og er litt elsk/hat noen synes de låter veldig slitsomt, men tror det faller tilbake på matching/rørbytte igjen, kan spille fryktelig høy i timevis uten å bli sliten... deilig mellomtone, og ikke påtrengene diskant

måtte teste litt Yello forrige søndag på et anstendig nivå , kona var ikke så fornøyd da hun kom hjem og så parfyme + div knust på toalettet nede

Har også den "nye" typen MA stående så det kan testes, men tror jeg vet svaret......

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kong Arne
    Tror nok en original MA blir for lite på disse array 800, spiller sikkert godt opp til et vist nivå...

men må si jeg fikk "hakaslepp" av disse array, etter å ha spilt de et par uker så prøvde jeg å "tyne" de litt, og har aldri hørt noe så høyt/uforvrengt go lyd med flott dynamikk ! fikk også virkelig testet forsterkerene på disse, og har nok ca dobbel effekt av hva en org. Ma har....

Har lest litt om disse høytalerene her og andre forum og er litt elsk/hat noen synes de låter veldig slitsomt, men tror det faller tilbake på matching/rørbytte igjen, kan spille fryktelig høy i timevis uten å bli sliten... deilig mellomtone, og ikke påtrengene diskant

måtte teste litt Yello forrige søndag på et anstendig nivå , kona var ikke så fornøyd da hun kom hjem og så parfyme + div knust på toalettet nede

Ja det var deg som hadde Array 800.

Du har jo en brokoblet Music Angel KT88 med dobbel effekt - jeg har også testet (kort) en slik brokobling, og da blir det virkelig krefter på MA'en.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja jeg var som sagt glad for den demo'en din - du gjorde en flott jobb - vi fikk hørt på mange slags utstyr. Men hvorfor ikke med de andre høyttalerne da - visste dere ikke om det da ?

Og dessverre for MC-275 - de to høyttalerne vi fikk høre på den er klare lineære høyttalere som vil fortelle mye, selv om andre er bedre match. Og høyttalere som også anvendes på rør-utstyr. Dessuten har MC-275 en spesiell feed-back krets som gjør at den driver vanskelige impedanser bedre enn mange andre. Derfor holder vår konklusjon som en generell konklusjon.

En ting til - jeg presenterte meg ikke ved den demo'en, men er vel blitt litt "kjendis" etterhvert - og du fikk kanskje vite at jeg drev med rør og vintage ....

Side 20 av 39 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •