Rørforsterkere vs. Rørforsterkere. - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 39 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 766
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    denne koster 5500 og låter bedre enn ma etter min mening med originale rør og får bra omtaler,pen er den jo også...
    Xindak MT-3
    Tja..må da høres, men hvor?
    Hehe ser dei er bedre en Cayin, i følge lyd å bilde..
    HALLO folkens...denne koster det samme som MA...!
    Begynn å sleng drit om den då..

Hmm..kor f.. får eg høre den?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Det gleder jeg meg til,muligens ta med min copland også! tror den stingrayen spiser det meste til frokost hehe
    Copland er nok like bra om ikke bedre,men jeg liker el 84 rørlyd. For meg er dette rørlyd og når en har klart og kombinere kraft og den gode lyden en kan få fra disse rørene er det bare bonus for meg,men det er meg.

Mvh Roar

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Tja..må da høres, men transistor forsterkarene deres har vel fått litt minus på at dei kan vere kald og steril og ikkje så ekte.
    Men ja vet det er rør men vil vel kanskje ligge i samme lei?
    Det er helt feil.Det jeg har hørt er det mottsatte og at mange mener de er meget gode og driftsikre. El 34 er et meget godt rør.

Mvh Roar

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Presterte å kortslutte dynacoen, og regna med nærmere 1500 i nye rør da jeg så noe som likna en sveiseflamme. Men, nei.. El34 var hele og funka fint

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    HALLO folkens...denne koster det samme som MA...!
    Koster ca det samme som Music Angel før rørbytter og modifikasjoner

Begynn å sleng drit om den då..
    Er vel ingen som slenger dritt om Music Angel, kun enkelte debatanters måte å argumentere på. De fleste som har hørt Music Angel er vel enige om at den er en god forsterker til prisen

Hmm..kor f.. får eg høre den?
    Audiofoni i Skudesnes (Karmøy) fører Xindak.

Audiofoni - Høykvalitets HiFi produkter

Fordelen med en norsk forhandler vs. egenimport er garanti og reklamasjoner
    Ove som driver Audiofoni er forresten en hyggelig kar som er veldig service innstilt og hjelpsom med å svare på evt spørsmål. En hifi-forhandler som anbefales

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    Skal en teste rørforsterkere mot hverandre må orginalrøra være på,ellers blir jo dette helt borti natta. De fleste forsterkere kan en forandre lyden på med rørskifte,det gjelder de fleste.

Er ikke helt enig her.
    Resultatet kan fort bli helt borti natta hvis en benytter originalrørene også. Music Angel er så vidt jeg vet den eneste produsenten som sender produkter ut på markedet med velbrukte, og til tider utslitte rør. Disse kan være av ymse fabrikat, i ymse kombinasjoner, og av ymse kvalitet, alt etter hva de har for hånden for øyeblikket. Fabrikken handler jo disse rørene billig på bruktmarkedet. Da er det jo gitt at resultatet lydmessig heller ikke er ensartet for produktene. Noen opplever god lyd med de medfølgende rørene, andre ikke. Noen opplever sågar driftsproblemer pga utslitte medfølgende rør. Derfor bør de i utgangspunktet alltid byttes. I alle tilfellene er potensialet betydelig høyere enn disse rørene skulle tilsi. Derfor synes jeg ikke man skal vurdere forsterkeren med disse rørene montert. Man kan fort oppleve 2.divisjonslyd fra et produkt som (kansje) kan prestere blant eliten. Faktisk synes jeg det måtte vært bedre å selge Music Angel uten rør enn med et så tilfeldig/dårlig utvalg, men slik er det nå engang.
    Selvfølgelig blir det også galt å sammenlikne en personlig tilpasset og "topptrimmet" Music Angel med andre standardprodukter, jeg har ingen problemer med å se den.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Skulle dette endre noe angående saken? Det har da aldri vært noen hemmelighet at jeg har vært i bransjen, Kjell. Jeg har jo til og med selv gått ut med dette her i min tråd på AVforum. Skulle tro du har avslørt en konspirasjon. Jeg har til og med vært skribent (sånn for at du skal ha full kontroll);-). Men jeg er det ikke lenger, og det var det du spurte om. Ergo kan jeg derfor nå uttale meg fritt.

Jeg kjenner selvfølgelig folk i bransjen, men det gjør jaggu mange. Det har ingenting med denne saken å gjøre uansett.
    Av en eller annen grunn så har vi vel sett (lest) mange eksempler på at KjellB har et "anstrengt" forhold til alle "bransjemenn".:?
    De er kun kvakksalvere som, i fellesskap, har en skjult konspirasjonsagenda med å "pushe" dyr dårlig Hi-Fi på uvitende kunder - med et så tvers igjennom uærlig motiv som å tjene pengerops:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Er ikke helt enig her.
    Resultatet kan fort bli helt borti natta hvis en benytter originalrørene også. Music Angel er så vidt jeg vet den eneste produsenten som sender produkter ut på markedet med velbrukte, og til tider utslitte rør. Disse kan være av ymse fabrikat, i ymse kombinasjoner, og av ymse kvalitet, alt etter hva de har for hånden for øyeblikket.
    Selvfølgelig blir det også galt å sammenlikne en personlig tilpasset og "topptrimmet" Music Angel med andre standardprodukter, jeg har ingen problemer med å se den.
    Støtter delvis dette. I de aller fleste "dyrere" rørforsterkere er noe av prisen man betaler nettopp dette at det medfølger nye "kvalitetsrør" med en karakteristikk i retning av lyd-idealet til produsenten.
    MA, slik man får den levert, må karakteriseres som noe i retning av "halvfabrikata".

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Krangling" og "Avsporinger"

Både i denne og mange andre tråder:

Enkelte er til tider særdeles flinke til å tilkjennegi at de er i total mangel av sosial trening fra barnehagen (gjelder for de som ikke er i pre-barnehagealder), men jeg kan, på oppfordring, anbefale egnede institusjoner for "voksenopplæring" om noen føler behov.
    Dressurkurs i særtilfeller.

Det må også være noen som lider av sterkt fremtreden dyseleksi (er vel det som er diagnosen, når man ikke klarer å lese det andre skriver?!?).

Har ikke rettet dette til noen navngitte - og ta det som konstruktiv rettledning.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt enig her.
    Resultatet kan fort bli helt borti natta hvis en benytter originalrørene også. Music Angel er så vidt jeg vet den eneste produsenten som sender produkter ut på markedet med velbrukte, og til tider utslitte rør. Disse kan være av ymse fabrikat, i ymse kombinasjoner, og av ymse kvalitet, alt etter hva de har for hånden for øyeblikket. Fabrikken handler jo disse rørene billig på bruktmarkedet. Da er det jo gitt at resultatet lydmessig heller ikke er ensartet for produktene. Noen opplever god lyd med de medfølgende rørene, andre ikke. Noen opplever sågar driftsproblemer pga utslitte medfølgende rør. Derfor bør de i utgangspunktet alltid byttes. I alle tilfellene er potensialet betydelig høyere enn disse rørene skulle tilsi. Derfor synes jeg ikke man skal vurdere forsterkeren med disse rørene montert. Man kan fort oppleve 2.divisjonslyd fra et produkt som (kansje) kan prestere blant eliten. Faktisk synes jeg det måtte vært bedre å selge Music Angel uten rør enn med et så tilfeldig/dårlig utvalg, men slik er det nå engang.

Er fullt klar over dette når det gjelder Ma Amra. Måler vel ulikt gjør de vel også,da blir det jo helt håpløst.
    Men mange andre merker blir heller ikke levert med nos topprør. Hadde andre fått den oppmerksomheten som Ma hadde fått så hvem vet,de kansje hadde vært like gode.

I følge det som blir sagt må det jo være disse nos på Ma for at den skal spille slik den gjør. Kan love dere at det gjelder ikke bare Ma. Har noen el84 fra tidligere Jugoslavia. Disse spiller rock and roll og for en topp de har. Haltron el 84,nydlig organsisk mellomtone og hele lydbildet er krydret med honning. Helt utrolig at det kan være så stor forskjell.

Mvh Roar

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys

Det må også være noen som lider av sterkt fremtreden dyseleksi (er vel det som er diagnosen, når man ikke klarer å lese det andre skriver?!?).

.
    Ja og jeg er en av dem erys og det er sikkert flere her inne. Dette blir en minnet på fra en var barn og helt til grava. Før ble de kalt dumme.

Mvh Roar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja og jeg er en av dem erys og det er sikkert flere her inne. Dette blir en minnet på fra en var barn og helt til grava. Før ble de kalt dumme.

Mvh Roar
    Dette var som skrevet - ikke rettet til navngitte. Og jeg vil definitivt beklage - og evt. moderere innlegget, dersom dette urettmessig og utilsiktet treffer noen som faktisk HAR dette problemet! Det var absolutt ikke meningen.

Tror du skjønner hva jeg egentlig mener Det er noen som "positivt" prøver å missforstå hva andre faktisk skriver og mener - kun for å "kverulere". Andre leser rett og slett ikke hva andre faktisk skriver før de kommenterer.

Et ? betyr vel at man stiller seg spørrende til, eller stiller et spm? Og ikke at man hevder "sånnerdetbareogdaerdetbaresånn".

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt enig her.
    Støtter denne. Her er mye av esensen med MA. Håper dette klargjør for de som ikke kjenner denne forsterkeren.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det er selvsagt.
    MA er konstruert til NOS-rør og produsenten prøver etter beste evne å levere med NOS-rør. Det er fabrikat GE som foretrekkes. Men siden NOS-rør godt kan koste nesten like mye som forsterkeren - og de må skaffes fra utlandet - så sier det seg selv at man må sende med velbrukte billige rør. Den nye MA'en benytter 6N1 i inngangen - der kan de levere billige kinesiske rør og sparer en god del på det. Disse skal selvsagt også bort snarest mulig. Og produsenten sier klart at det er NOS-røret ECC85 som egentlig skal stå der.

Stort sett alle andre rørforsterkere på markedet leveres med de vanlige nye kinesiske og russiske rørene - ikke NOS. Så MA er spesiell her.

Vi har her på forumet en omfattende bruksanvisning for MA. Det står detaljert og klart hva man skal gjøre. Følger man ikke den så er det en helt annen forsterker man tester enn den som er beskrevet i MA-trådene. Så enkelt er det.

MA har 4 rørtrinn i hver kanal før utgangsrørene. Og den er konstruert med lav motkobling. Det betyr at rørene i seg selv betyr mye. Siden gode NOS-rør finnes i alle mulige klang-varianter så sier det seg selv at de rør den bestykkes med vil avgjøre lyden. Man får den ønskede individuelle lydkvaliteten ved å velge den rørkombien som ligger nærmest preferansene. Det er en fantastisk fordel denne forsterkeren har - som noen her har prøvd å fremstille som en ulempe.

Det er ikke noe problem å angi en standard rørkombi til high-end tester - der skulle man nok benytte et Telefunken-rør i inngangen og et GE 5814A i beste versjon i 12AU7-posisjon - det siste kan erstattes med et Telefunken ECC82 for enda mer fokus på klarhet. Med slike rør er det så selve elektronikken man tester. Pris på ubrukte NOS-rør her vil ligge på ca. 2.000 kr.

De fleste vil foretrekke noe mer varme, særlig når høyttalerne er i den mer rimelige kategori - og så passer de vanlige anbefalingene. Som er beregnet til folk flest.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fullt klar over dette når det gjelder Ma Amra. Måler vel ulikt gjør de vel også,da blir det jo helt håpløst.
    Men mange andre merker blir heller ikke levert med nos topprør. Hadde andre fått den oppmerksomheten som Ma hadde fått så hvem vet,de kansje hadde vært like gode.
    Mvh Roar
    Det tviler jeg ikke på. Men alle de andre (så vidt jeg vet) leveres jo med nye ensartede rør, utvalgt av produsenten for å gi deres produkt så gode ytelser som mulig, prisen tatt i betraktning. Det er ikke tilfelle med Music Angel. I og for seg ikke noe problem, men nettopp derfor er det viktig at de som kjøper eller ønsker å evaluere produktet er klar over dette og tar det med i betraktningen.
    Så når du (og andre) hevder at den må testes med originalrørene montert så synes jeg det blir feil, fordi du da allerede har diskvalifisert produktet, og det synes jeg ikke det har fortjent.

Newcomer Thumper sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Har "surfet" litt rundt og lest litt om forsterkere basert på 6c33c rør, som bl.a. Almarro, BAT osv.

Gir intrykk av å være litt interessante "greier", selvom det virker som om disse MIG-rørene er ganske "sære".

Noen som har erfaringer med amp'er basert på 6c33c?

Finnes det noen til "edruelige" priser?

Ser ut til at noen produsenter har dratt ut forholdsvis mye effekt (AudioValve f.eks.), selvom det også virker som laveffekts amp'er med dette røret er "kraftige".
    Kan jo prøve å få denne tråden litt inn på sporet igjen...

Jeg har en Almarro A318B. Har brukt den i et par år nå og er storveis fornøyd.

6C33C røret gir en typisk god SET-lyd men det virker på meg som Almarroen gir noe mer og bedre bass enn en 300B forsterker i samme prisklasse +/-10'.
    Hos meg erstattet Almarroen en MA, da jeg ikke ble helt fortrolig med lyden i den tiltross for diverse rørbytter etter anbefaling fra bl.a KjellB og Motron.

6C33C er et litt kraftigere rør enn 300B. Almarro gir 2x18W ca det dobbelte av hva som er vanlig i en 300B. Men det er jo begrenset hvor tungdrevne ht man kan bruke den på da... Selv så bruker jeg WLM Lyra MkII med 98dB følsomhet. Jeg har også et sett Klipsch Cornwall III med 102dB...

På mine nåværende(forsåvidt også på de fleste andre jeg har testet den på...) ht gir Almarro en veldig bra lyd! Spiller Musikk vil jeg påstå! Dyp, definert bass, en organisk vedefinert mellomtone, og en utrolig oppløst diskant. Imponerende holografi, og et detaljert lydbilde. Musikerene får bra plass, og det er lett å skille de enkelte utøverene... Ro og orden i lydbildet uten å miste fokus på det som teller... MUSIKKEN

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thumper
    Kan jo prøve å få denne tråden litt inn på sporet igjen...
    Jippi:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

6C33C røret gir en typisk god SET-lyd men det virker på meg som Almarroen gir noe mer og bedre bass enn en 300B forsterker i samme prisklasse +/-10'.

Nå er det slik at 300B er ettespurt pga mellomtonen, ikke bassen.

Har du hørt det ekte Western Electric 300B ? På hvilken forsterker ?

Selv har jeg fått prøve det meste av de berømte triodene fra 30-tallet. WE-rørene er spesielle.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Almarro A318B. Har brukt den i et par år nå og er storveis fornøyd.

Hos meg erstattet Almarroen en MA, da jeg ikke ble helt fortrolig med lyden i den tiltross for diverse rørbytter etter anbefaling fra bl.a KjellB og Motron.

6C33C er et litt kraftigere rør enn 300B. Almarro gir 2x18W ca det dobbelte av hva som er vanlig i en 300B. Men det er jo begrenset hvor tungdrevne ht man kan bruke den på da... Selv så bruker jeg WLM Lyra MkII med 98dB følsomhet. Jeg har også et sett Klipsch Cornwall III med 102dB...

På mine nåværende(forsåvidt også på de fleste andre jeg har testet den på...) ht gir Almarro en veldig bra lyd! Spiller Musikk vil jeg påstå! Dyp, definert bass, en organisk vedefinert mellomtone, og en utrolig oppløst diskant. Imponerende holografi, og et detaljert lydbilde. Musikerene får bra plass, og det er lett å skille de enkelte utøverene... Ro og orden i lydbildet uten å miste fokus på det som teller... MUSIKKEN
    Har "lest meg opp litt" på denne ja - og noen andre MIG-rør amp´s. De "tester" og omtaler som jeg har vært innom gir den bortimot ubetinget ros - og den karakterstikken du nevner går også igjen i omtalene.
    Den eneste kommentaren jeg registrerte i "negativ" retning var at den hadde litt mindre "rom" og perspektiv enn et par andre det ble referert til. Litt annet inntrykk enn det du erfarer altså.
    Men... det må jo sees i forhold til at referansene kanskje har eksepsjonelt gode slike egenskaper.

2x18W på denne konstruksjonen har jeg forstått at har liten relevanse i forhold til de "kreftene" den har. Dette har vel også noe sammenheng med egenskapene til 6C33C-rørene?

Mine HT har en følsomhet på 87,5 (eller er det 88,5 mon tro - ble brått litt usikker nå) - dvs. uansett en ikke ubetydelig last for (på papiret) 18w.
    Fordelen er at de er forholdsvis linjære. Har forøvrig hørt 22w (211-rør) på Perssons Respons høyttalere (som har noe tilsvarende "data"). Ikke megalyd-trykk, men tilstrekkelig, også mht kontroll i bunnen (da var det dog ikke metall og tungrock som lå i CD-spilleren).
    Hadde derfor vært utrolig morsomt å testet. Almarroén er jo ikke helt "på jordet" prismessig heller.
    Hvem låner bort en Almarro og et sett med WLM DIVA noen uker?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropo 300B. Jeg har ikke hørt dem, men satt og leste på nettet her en dag, og kom over denne testen:

300B Shootout! by Thorsten Loesch

Sikkert gammelt nytt for mange, men kansje interessant for noen..

Side 19 av 39 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •