Rørforsterkere vs. Rørforsterkere. - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 39 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 766
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Det som er at eg har i dag MA og så lurer eg da på om den er bedre? Og evnt kala merker som må til for å få en betydelig oppgradering uten å miste dei 2x65watta( vil ha mer kraft egentlig), ellers så må eg som andre sei at den eg har er en glimrende forsterker til prisen.
    Men hva må til?
    Få deg noen lettdrevne høytalere så trenger du ikke øke disse 2x65w. Hadde du hørt mine Forte på 2x25 så hadde du fått sjokk. Virket ut som bassen skulle rive opp bjelkene i gulvet. Spiller på Carlsson OA50 med 2x18w og det spiller pokker høyt nok det også.

Vil ha mere kraft med 2x65w,da må du ha noen tungdrevne høytalere eller så holder ikke forsterkeren mål.
    Du har jo en god forsterker,hadde heller solgt høytalerne og kjøpt noe som virklig fikk håret og reise seg.

Mvh Roar

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller bygg selv: DTQWT :-D

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    Få deg noen lettdrevne høytalere så trenger du ikke øke disse 2x65w. Hadde du hørt mine Forte på 2x25 så hadde du fått sjokk. Virket ut som bassen skulle rive opp bjelkene i gulvet. Spiller på Carlsson OA50 med 2x18w og det spiller pokker høyt nok det også.

Vil ha mere kraft med 2x65w,da må du ha noen tungdrevne høytalere eller så holder ikke forsterkeren mål.
    Du har jo en god forsterker,hadde heller solgt høytalerne og kjøpt noe som virklig fikk håret og reise seg.

Mvh Roar
    Oki..ja men hva? Ikke for dyrt.. lydkvaliteten MÅ vere like god som mine nå Triangle Altea EX.
    Eller kjøpe sub fra dei og?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Eller bygg selv: DTQWT :-D
    Jo så litt spennende ut..men litt lei av å bygge kasser, etter mange år med anlegg i bil ;-p

Men nå får vi spore litt inn att i tråden..litt.. tips ja til rørforsterker høyttalere uten at prisen blir for stor? Blir ikke før til sommeren att, for må spille orntlig inn det utsyret eg har..kjem seg enda nemlig. ;-)
    Men litt inponert av dynamikken i Metallica som står på no. Var det ikke sånn at rør passer ikke til sånn musikk..spiller meget bra her also.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki..ja men hva? Ikke for dyrt.. lydkvaliteten MÅ vere like god som mine nå Triangle Altea EX.
    Eller kjøpe sub fra dei og?
    Klipsch Heresy,Forte II, Forte har 12 bass foran og 15 passiv bass bak. Ikke lett og få tak i disse,men de dukker opp innimellom til rundt 7 lapper eller mer. Doxa,Snell og Carlsson er meget gode og trives godt med rørforsterkere.

Nå kjenner jeg ikke til dine Triangle,men Klipsch har en høy morrofaktor og for et trøkk det er de. Elsk og hat høytalere.

Mvh Roar

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch Heresy,Forte II, Forte har 12 bass foran og 15 passiv bass bak. Ikke lett og få tak i disse,men de dukker opp innimellom til rundt 7 lapper eller mer. Doxa,Snell og Carlsson er meget gode og trives godt med rørforsterkere.

Nå kjenner jeg ikke til dine Triangle,men Klipsch har en høy morrofaktor og for et trøkk det er de. Elsk og hat høytalere.

Mvh Roar
    Takk for tips, skal sjekke dei ut litt på nettet. Klipsch skal eg få sjekket mer ut en gang eg har tid å reise til byn (Bergen).
    Høyttalerne mine (91db) vart bra trøkk i no, har fått låne EC monoblokker av Psychonaut og da kom trykket og dypbassen (dypbassen var nok der men ikke kraften. Men rørforsterkeren min virker mer åpen/klarere og lysere. Men må gje EC litt mer tid (er jo en av favorittene mine på transistor) så får vi se/høre.
    Men sånn no, virker det som MA spiller med bedre dynamikk oppover men er to forskjellige disse så vi får se.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har "surfet" litt rundt og lest litt om forsterkere basert på 6c33c rør, som bl.a. Almarro, BAT osv.

Gir intrykk av å være litt interessante "greier", selvom det virker som om disse MIG-rørene er ganske "sære".

Noen som har erfaringer med amp'er basert på 6c33c?

Finnes det noen til "edruelige" priser?

Ser ut til at noen produsenter har dratt ut forholdsvis mye effekt (AudioValve f.eks.), selvom det også virker som laveffekts amp'er med dette røret er "kraftige".

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips, skal sjekke dei ut litt på nettet. Klipsch skal eg få sjekket mer ut en gang eg har tid å reise til byn (Bergen).
    Høyttalerne mine (91db) vart bra trøkk i no, har fått låne EC monoblokker av Psychonaut og da kom trykket og dypbassen (dypbassen var nok der men ikke kraften. Men rørforsterkeren min virker mer åpen/klarere og lysere. Men må gje EC litt mer tid (er jo en av favorittene mine på transistor) så får vi se/høre.
    Men sånn no, virker det som MA spiller med bedre dynamikk oppover men er to forskjellige disse så vi får se.
    Spill en stund på disse EC og når du går tilbake til Ma vil du høre forskjellene bedre. En kan lett ta av når en bytter,men når en går tilbake var kansje ikke forskjellen så stor likevel.
    Hvis du mangler dypbass er en sub tingen vet du,en skikklig fet en. Morro dette med sub.
    En 15 velodyne er på vei til den lille hjemekinoen,prøve den i hovedanlegget også.

Mvh Roar

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spill en stund på disse EC og når du går tilbake til Ma vil du høre forskjellene bedre. En kan lett ta av når en bytter,men når en går tilbake var kansje ikke forskjellen så stor likevel.
    Hvis du mangler dypbass er en sub tingen vet du,en skikklig fet en. Morro dette med sub.
    En 15 velodyne er på vei til den lille hjemekinoen,prøve den i hovedanlegget også.

Mvh Roar
    Ja, du har rett. Men etter å ha byttet ut signalkablene som eg fikk låne med (så dyre og seriøse ut 8) ) med mine chord så var det som en tok av et laken/teppe som lå over høyttalerne og det kom seg masse, blant annet mellomtonen kom mer frem og diskanten. Før var det mer sløret og dempet.
    No ligner det mer EC som eg kjenner 8)
    Og eg vil sei bortsett fra kreftene at dei er ganske lik lyd på dei. Ec kraftiger selvfølgelig men MA virker som har bedre dynamikk, men er det kanskje noe med rør?

Ja mulig eg vil ha en sub..men må ha en som står i stil til høyttalerne. Så noen anbefalte samme merket som eg har så der er vel løsningen kanskje.

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du har rett. Men etter å ha byttet ut signalkablene som eg fikk låne med (så dyre og seriøse ut 8) ) med mine chord så var det som en tok av et laken/teppe som lå over høyttalerne og det kom seg masse, blant annet mellomtonen kom mer frem og diskanten. Før var det mer sløret og dempet.

Flott å høre Frank Eg har sjølv aldri testa de kablene.. eg fekk de bare med en forsterker eg vant her for noen dager siden... For det låt litt, som du sier; "tilsløret" når vi kobla til ec blokkene....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og eg vil sei bortsett fra kreftene at dei er ganske lik lyd på dei. Ec kraftiger selvfølgelig men MA virker som har bedre dynamikk, men er det kanskje noe med rør?

Ja mulig eg vil ha en sub..men må ha en som står i stil til høyttalerne. Så noen anbefalte samme merket som eg har så der er vel løsningen kanskje.
    Ec er bra greier det Lovemusikk. Men det er noe med rørforsterkere som ikke transistor klarer. Du nevner dynamik,men jeg opplever at mellomtonen kan være kjempebra på rør kontra transistor. Særlig gamle rørsaker har denne flotte lyden som smyger seg inn i øregangene og en kan sitte og lytte i timevis uten og bli lyttetrett. Enkelte vil vel kalle dette for fet lyd,men den er behaglig og høre på.

Mange nyere rørforsterkere kan nok oppleves sterile og litt kalde i lyden kontra de gamle. Men det er jo utviklingen sin gang. Om de er noe bedre trur jeg ikke. Ikke for meg i allefall.
    Det finnes nye rørforsterkere som har tatt dette med denne klare og sterile lyden innover seg og lager forsterkere som har det beste fra de gamle og nye konstruksjonene.

Du kommer sikkert til og bytte og bytte i mange år fremover,for du trur det er noe som er bedre enn det du har pr i dag.

Mvh Roar

Call me old-fashioned, or simply reactionary, but I miss the essence of classic tube sound. Marantz, McIntosh, Dynaco, and Fisher, to name just a few of the true giants of the golden age of tube audio, were instrumental in defining my notion of classic tube sound. This is sound so smooth, rich, and passionate that you’d swear that the music’s harmonic tapestry was dripping with honey.
    During the golden years of tube sound, between 1955 and 1965, came an outpouring of hi-fi EL84-based amps, including best sellers like the Dynaco ST-35, the EICO HF81, the Scott 222 series, and the Fisher SA-100 and X-202A.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linus
    Nå har Triangle oppnådd en klasse-A rangering hos Stereophile med Celius, og selv om de er litt bassveike enn Klipsch, så tar det det igjen på oppløsning oppover. Meget gode høyttalere! Magellan-serien er verdt å ha en lytt til

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt hvordan jeg kopierer inn en link til annen tråd, men sjekk tråden RØRTEORI under Vintage Audio.

Den boka bør vel de som ikke har fra før se å skaffe seg?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Den boka bør vel de som ikke har fra før se å skaffe seg?
    Ett entydig ja. Dersom du har lyst å vite hvordan ett radiorør/krets virker så er dette boka!

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Psychonaut
    Flott å høre Frank Eg har sjølv aldri testa de kablene.. eg fekk de bare med en forsterker eg vant her for noen dager siden... For det låt litt, som du sier; "tilsløret" når vi kobla til ec blokkene....
    Jepp men det var godt og høre at det ikke var EC som var feilen 8)
    Dessverre ikke fått hørt på dei i kveld, da det vart overtid, men tar det igjen i morgen. 8)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ec er bra greier det Lovemusikk. Men det er noe med rørforsterkere som ikke transistor klarer. Du nevner dynamik,men jeg opplever at mellomtonen kan være kjempebra på rør kontra transistor. Særlig gamle rørsaker har denne flotte lyden som smyger seg inn i øregangene og en kan sitte og lytte i timevis uten og bli lyttetrett. Enkelte vil vel kalle dette for fet lyd,men den er behaglig og høre på.

Mange nyere rørforsterkere kan nok oppleves sterile og litt kalde i lyden kontra de gamle. Men det er jo utviklingen sin gang. Om de er noe bedre trur jeg ikke. Ikke for meg i allefall.
    Det finnes nye rørforsterkere som har tatt dette med denne klare og sterile lyden innover seg og lager forsterkere som har det beste fra de gamle og nye konstruksjonene.

Du kommer sikkert til og bytte og bytte i mange år fremover,for du trur det er noe som er bedre enn det du har pr i dag.

Mvh Roar

Call me old-fashioned, or simply reactionary, but I miss the essence of classic tube sound. Marantz, McIntosh, Dynaco, and Fisher, to name just a few of the true giants of the golden age of tube audio, were instrumental in defining my notion of classic tube sound. This is sound so smooth, rich, and passionate that you’d swear that the music’s harmonic tapestry was dripping with honey.
    During the golden years of tube sound, between 1955 and 1965, came an outpouring of hi-fi EL84-based amps, including best sellers like the Dynaco ST-35, the EICO HF81, the Scott 222 series, and the Fisher SA-100 and X-202A.

Ja opplever det slik som du seie, mellomtonen er magisk og slikt.
    Om eg vil bytte mange ganger? hehe..helt sikkert..vil alltid ha bedre :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Ett entydig ja. Dersom du har lyst å vite hvordan ett radiorør/krets virker så er dette boka!

Eller bruk vår venn YouTube:

YouTube - Vacuum Tube: How Does It Work? (Part 1)

YouTube - Vacuum Tube: How Does It Work? (Part 2)

YouTube - Vacuum Tube: How Does It Work? (Part 3)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra MA-tråden:

Sitat Opprinnelig postet av erys

Å hevde (som KjellB gjør) at MA spiller annerledes enn ALLE andre er en generalisering som det er "umulig" å forholde seg til.

Det har jeg aldri hevdet.
    Verden er mye mer komplisert enn det.

Kan dere vennligst ta disse diskusjonene deres i denne tråden.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Fra MA-tråden:

Uten å vere bombastisk mener eg vel heller at du har nemt at MA spiller bedre en nye billige kina-modeller. :-D

Det gjelder vel å lese orntelig og sette seg litt inni ting å ikke bare dra et innlegg ut av helheten i tråden å så bare høgge på det etterpå folkens?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Fra MA-tråden:

Mulig at din hukommelse ikke er helt i vater da?
    Gidder ikke å klippe/lime sitater, men kunne "lett" finne 20 - 30 poster der du hevder nettopp det!
    Et par eksempler fra din egen MA-tråd:
    #2047 3de ledd > ... den eneste på markedet...
    #2071 ...lyden alle moderne forsterkere har...
    #2088 ... MA spiller som ingen andre, uansett pris
    I tillegg gjentar du til stadighet: helt unik, den eneste osv.

Om ikke dette er å generalisere, og å hevde "bedre enn alle andre" så står det dårligere til med mine norskkunnskaper enn jeg trodde.:?

Nå er jo ikke "problemet" at du hevder det du gjør. Greia er at du undergraver din egen seriøsitet og kompetanse med slike utsagn - i lett kombinasjon med at alle som ikke deler din ubetingede entusiasme - og faktisk tror og mener det finnes alternativer - stort sett lider av mangel på kunnskap og ikke skjønner opp/ned på noe her i verden.
    En noe mer reflektert fremstillingsform tror jeg ville gavnet både MA som objekt, og "seriøsiteten" i trådene der den omtales.

Side 15 av 39 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •