Stereo og surround i symbiose?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereo og surround i symbiose?

Mål med øvelsen er å få bedre lyd til både musikk og film uten å ha to helt separate system med dedikert høytalere.

Er følgende mulig:

1. Kan man bruke en forsterker med "amp-in" som dedikert CD/musikk forsterker, samtidig som man kobbler in surround forsterkeren på "amp-in" for å dra nytte av effektforsterkeren til kino/tv lyd?

2. Kan jeg i samme oppsett koble begge forsterkernes pre-out/sub-out på samme subben?

Kan si kaboom dette

Jeg ser på en XTZ A100 D3 som har disse muligheten.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt er svaret "nei!".

Signaler fra to kilder skal ikke inn i samme inngang samtidig - det være seg på et effekttrin eller en aktiv sub. Dette gjelder selv om du slår av strømmen på den kilden du ikke bruker. En nærliggende løsning, er en svitsjeboks som du kobler opp mellom effekttrinn og forsterkere og mellom sub og forsterkere.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1.Har du main-in/ht bypass kan den brukes slik du beskriver.

2. Noen forforsterkere har sub in/out slik at denne kan routes og brukes i både surround og stereo, men da må du ha effekt i tillegg og ikke den integrerte du skisserer.

Om du skal bruke det samtidig se Ulf sitt svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo muligheter, men man må jo velge komponenter med omhu.

1: Slik CNK sier skisserer

2: Focal sub'er (iallefall electra 1000 sub'ene) har inngang både for LFE og stereo. Bruker da den medfølgende fjernkontrollen til å velge inngang som skal brukes på sub'en.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen løsninger:

1. Er forforsterkeren god i nok i surround receiveren, kan du koble til en effektforsterker til frontene og hele problemet med sub er løst.

2. Du kan benytte en forforsterker eller integrert forsterker med HT (hometheater) inngang (og evnt via en effektforsterker), disse finnes det flere gode av, men da snakker vi i utgangspunktet om å spille musikk uten sub.
    Dette er løsningen jeg selv benytter, vha Abrahamsen utstyr.
    Parasound NC2100 har en ekstra utgang som kan benyttes til sub, men da må suben ta seg av all deling, fase osv.

3. Du kan benytte en forforsterker som også har "submanagment" men det er litt forskjellig hvordan disse fungerer, ser du Emotiva tråden har jeg (og flere) kommentert det der.

4. Du kan som nevnt før (i tillegg) benytte en sub med to (eller flere innganger) og skifte inngang på suben etter behov.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en liten tilleggsinformasjon ang. NC2100. Denne har justering av delefrekvens for sub-utgangen når man bruker pre'en i normal modus (2-kanaler). I HT-modus bypasses denne slik at receiver kan bestemme delefrekvens.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, jeg er fortsatt litt usikker på saken.

Jeg tar det fra bunn av:
    System i dag er NAD T754 Surround receiver og T535 fra samme produset, XTZ 99.26/25 i front, Dali Ikon W2 bak og B&W PV1 sub.

Det jeg ønsker er å få en bedre musikk kilde, og tenker da på en separat cd spiller og en forsterker som har litt mer muskler en NAD'en. Har kikket på Hegel og Større NAD forsterkere, men fant XTZ sin integrerte som ser lovende ut, og hade disse løsningene med main-in og pre-out, da tenknte jeg at det var mulig å bruke samme høytalere i front på stereo, samtidig som jeg får brukt effekten i stereoforsterkeren til frontene i surround "modus".

Sikkert litt søkt men hva skal jeg da bruke en main-in til?

Så hvidt jeg skjønner så er det i hvertfall chrash i subben ved surroundlyd, da begge forsterkerne vil sende signal til subben.

Skal prøve å tegne det opp, litt lettere å skjøne da

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du se film og høre musikk samtidig? Ellers kan du bare lese posten min igjen (eller de andres).

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Takk for svar, jeg er fortsatt litt usikker på saken.

Jeg tar det fra bunn av:
    System i dag er NAD T754 Surround receiver og T535 fra samme produset, XTZ 99.26/25 i front, Dali Ikon W2 bak og B&W PV1 sub.

Det jeg ønsker er å få en bedre musikk kilde, og tenker da på en separat cd spiller og en forsterker som har litt mer muskler en NAD'en. Har kikket på Hegel og Større NAD forsterkere, men fant XTZ sin integrerte som ser lovende ut, og hade disse løsningene med main-in og pre-out, da tenknte jeg at det var mulig å bruke samme høytalere i front på stereo, samtidig som jeg får brukt effekten i stereoforsterkeren til frontene i surround "modus".

Sikkert litt søkt men hva skal jeg da bruke en main-in til?

Så hvidt jeg skjønner så er det i hvertfall chrash i subben ved surroundlyd, da begge forsterkerne vil sende signal til subben.

Skal prøve å tegne det opp, litt lettere å skjøne da
    Jeg har kikket litt på manualen til denne XTZ-forsterkeren du tenker på. Den har ganske riktig en main-in - og i manualen står det at denne normalt har en bøyle fra pre-out. Ikke uvanlig det - NAD har det samme opplegget på sine forsterkere. Kobler du fra denne bøylen fra pre-out, kan du koble en annen forforsterker til main-in, og bruke effekttrinnet i XTZ-forsterkeren som et rent effekttrinn. Så langt er det greit. Det du IKKE kan gjøre, er å koble TO forforsterkere - XTZ's egen og en annen forforsterker til denne main-in inngangen SAMTIDIG. Da må du koble inn en svitsjeboks i mellom, slik at du bryter kontakten med den ene forforsterkeren når du kobler inn den andre - og omvendt. Kjøper du derimot en forsterker med såkalt HT (= Home Theatre) eller prosessorinngang - kobler du hjemmekinoreceiveren din til denne HT-inngangen. En forsterker med slik HT-inngang har - for å si det litt populært - denne ovennevnte svitsjeboksen innebygget i forsterkeren, slik at når du velger HT-inngangen, kobles alt annet fra, og når du velger en av de andre inngangene, kobles surroundforsterkeren fra.

Edit: PS. For ordens skyld: Den XTZ forsterkeren du tenker på, har IKKE slik HT-inngang som gjør at du lettvint kan koble til en surroundforsterker og bruke den slik du tenker deg sånn uten videre.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Ulf B. Det var en slik HT ingang jeg lurte på om det var. Ellers kjenner jeg "bøylene" fra NAD godt. Takk for svar.

Vi tenker nytt

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Takk Ulf B. Det var en slik HT ingang jeg lurte på om det var. Ellers kjenner jeg "bøylene" fra NAD godt. Takk for svar.

Vi tenker nytt

Heisan.

Jeg er faktisk på jakt etter det samme som deg og fikk ett tips om denne siden. Som det står er det sikkert fler og men det er mye godsaker her.

Oversikt over forsterkere med prosessorinngang - Audiophile

Hvis jeg forstår deg rett vil du bruke en cd-spiller rett på forsterker og dermed få et dedikert stereoannlegg?
    Skal du ha sub som spiller på begge systemene (suround og stereo) må du koble suben på stereoforsterkerens preout.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ketped
    Heisan.

Jeg er faktisk på jakt etter det samme som deg og fikk ett tips om denne siden. Som det står er det sikkert fler og men det er mye godsaker her.

Oversikt over forsterkere med prosessorinngang - Audiophile

Hvis jeg forstår deg rett vil du bruke en cd-spiller rett på forsterker og dermed få et dedikert stereoannlegg?
    Skal du ha sub som spiller på begge systemene (suround og stereo) må du koble suben på stereoforsterkerens preout.
    Kult, takk for link

Jeg vil ha separat stereo og surround, men bruke stereoforsterkeren til og drive frontene, det er vel i korte trekk mitt mål. Suben er ikke så viktig i stereo

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der gikk en Roksan med den muligheten, den fikk jeg ikke med meg:-(

Har i mellomtiden satt opp mine gamle Monitor Audio - Monitor 1, knøtt små høytalere med 3/4 diskant og en 4" longthrow mid/bass, på NAD c542 og Camebridge Azur 640v2. Man smiler med en gang, skjønner hvorfor de ble kjøpt i sin tid:smile: Eier ikke dypbass, men de fikser resten med stil, spiller bra høyt uten å knele, morsome saker. En liten 8" bass på de så har man ett fett lite system:smile:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •