Spørsmål om lydsignatur og elektronikk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om lydsignatur og elektronikk

Hei!

Det jeg lurer på er hvilken del av av elektronikken er det som har størst utslag på lydsignaturen? Hvis feks mine høytalere passer best med en "varm" forsterker. er det forforsterkeren eller effektforsterkeren som er avgjørende? eller er det kanskje begge? Spiller Dac en stor rolle?

Lurer litt på dette da jeg vurderer å gå til anskaffelse av Klipsch høytalere og sitter for tiden på en Hk 3490 forsterker og vil da vite hva jeg kan gjøre hvis jeg ikke er fornøyd med matchen.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig å gi et konkret og "riktig" svar på da det varierer mye fra produkt til produkt. Jeg har erfart at både kilde, forforsterker og effektforsterker kan gi stort utslag på lydsignaturen. Det som er sikkert og visst er at det er høyttalerne som i hovedsak står for lydsignaturen. Alt annet blir mer eller mindre finjustering (selv om man i et oppsett man kjenner godt vil oppleve at elektronikk kan og vil gjøre utslag, meg selv inkludert).

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magb
    Hei!

Det jeg lurer på er hvilken del av av elektronikken er det som har størst utslag på lydsignaturen? Hvis feks mine høytalere passer best med en "varm" forsterker. er det forforsterkeren eller effektforsterkeren som er avgjørende? eller er det kanskje begge? Spiller Dac en stor rolle?

Lurer litt på dette da jeg vurderer å gå til anskaffelse av Klipsch høytalere og sitter for tiden på en Hk 3490 forsterker og vil da vite hva jeg kan gjøre hvis jeg ikke er fornøyd med matchen.
    Alt har jo litt og si,men hva som gir størst utslag er jeg ikke sikker på. Husk at også cd-spiller eller dvd/blu-ray også spiller en stor rolle for lyden. Hvis du har mulighet til å høre først så er jo alltid det en stor fordel.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er ikke noe enkelt spørsmål å svare korrekt på. Det er jo endel faktorer ellers å spiller en rolle, rommet ditt. Du skriver ikke hvilke Klipsch høytallere du har tenkt på, men Klipsch kan fort bli noe kvast i diskant område på HK amp. En lur ting kan være å titte litt rundt her på minHjemmekino eller minHIFI å se på de oppsettene som har de høytalerne tenker og kjøpe, å hva de bruker av elektronikk på dem. Du kan jo å sende dem en PM å spørre om de har brukt andre ting på høytaleren og hvilke erfaringer de har hatt med det.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det forforsterkeren eller effektforsterkeren som er avgjørende?
    Effektforsterkeren er den viktigste faktoren..........
    etter valget av høyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raske svar.

Kjører forresten det meste av musikk fra pc (digitalt inn på 3490), så driverk spiller vel ikke så stor rolle i mitt tilfelle. Jeg kan altså få en endring av lydsignaturen (hvis den ikke matcher bra nok) ved kjøp av effektforsterker også.

Hadde ikke tenkt til å ta det i denne tråden, men det er forresten rf52 jeg sikler litt på. Sliter litt med å finne en høytaler som passer meg og rommet mitt egentlig. da høytalere blir stående nærme bakvegg og rommet kun er 10kvm. Fra veggen bak høytalerene og over til andre siden er det kun 230 cm.

Har for tiden jbl nd310 (samme som e100?). disse er jo alt for store for rommet men de har hvertfall bassport forran. Har forresten hørt på Dali og B&w også, men det var egentlig kun Mentor serien jeg likte godt og denne blir litt dyr da jeg har et budsjett på maks 10000.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •