B&W 802D m/Rotel 15-serie

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W 802D m/Rotel 15-serie

Skal ut å kjøpe meg et par 802D innen kort tid, og er ute etter litt tilbake meldinger vedr. valg av elektronikk.
    Har bestemt meg for å ikke øse ut med astronomiske summer her, og jeg vurderer da sterkt å anskaffe rotel sin nye 15-serie. Ser for meg dette oppsettet:
    Rotel 1520 cd spiller
    Rotel 1580 pre-amp
    Rotel 1582 2x200w a/b 2 stk for bi amping.

Hvor mye står disse f.eks tilbake for et sett JC-1 etter at de er bi-ampet...
    ihvertfall veldig hyggelig priser mot mange konkurrenter.

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil først si at jeg ikke kjenner verken høyttalerne eller forsterkerne du spør om.

Jeg ser at i stereophile så har de brukt Bel Canto evo6 under sin omtale.
    Stereophile: B&W 802D loudspeaker
    Bel Canto

Biampet gir den 3x400w i 8ohm. Jeg vet ikke om det går an å tri-ampe den og om de gjorde de i sin test av 802D, men jeg tviler på det siden stereophile ikke nevner det og at stereophile også nevner evo4 som er lik evo6 bare med mindre trafo og to færre kanaler.

Det ligger noen midgard oberon 6.1 ute på avtorget til 8-10 tusen. De er i likhet med Bel Canto evo6 klasse D.

Neby Hifi skal ha 12500 for sin Rotel 1582 så to stk oberon til 8-9 tusen vil gi en ganske stor besparelse. Jeg vil tippe at 2 stk 1582 vil dra høyttalerne med uten store problemer og hvis høyttalerne allerede er på vei så er det vel bare spørre om å få låne med seg forsterkerne hjem.

Dette er bare mine tanker om saken og jeg vil igjen nevne at jeg ikke kjenner til produktene som er omtalt (med unntak av evo4) og at jeg uttaler meg på generelt og sviktende grunnlag.

Lykke til!

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min mening er at høytalerne er det absolutt viktigste leddet i kjeden. Altså legg mest penger her. Det har jo du gjordt til gangs, men du har kjøpt en høytaler som også er krevende på strøm. Den vil helt klart låte best med god og strømsterk elektronikk (med dårlig effekt trinn kan den faktisk låte litt tynt, med håpløs og pløsete dypbass).

Når det gjelder valget ditt av elektronikk så ville jeg ikke valgt å biampe. Jeg har gjordt det selv (kjørt mine høytalere med to ganger Meridian 557). I forhold til pris gir ikke dette etter min mening det beste resultat. Det må i såfall være om du har en fra før av, og finner et godt tilbud på en brukt. Å brokoble fungerer også ofte dårlig, da forsterkerne "ser" halv motstand. Dvs. at en høytaler som dipper til ca. 3ohm vanligvis, vil virke som 1,5 for brokoblede forsterkere.)

Min anbefaling er derfor å bruke hoved delen av pengene dine på en god, strømsterk effektforsterker i samme kvalitet som dine høytalere (mange gode tilbud på brukt. eks.ELECTROCOMPANIET NADA (AW 400) - FINN Torget disser har ligget lenge, får dem sikkert for under 30 000,-), og heller spare på resten. Signal og forforsterker kan du da heller oppgradere senere.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bowerman
    Skal ut å kjøpe meg et par 802D innen kort tid, og er ute etter litt tilbake meldinger vedr. valg av elektronikk.
    Har bestemt meg for å ikke øse ut med astronomiske summer her, og jeg vurderer da sterkt å anskaffe rotel sin nye 15-serie. Ser for meg dette oppsettet:
    Rotel 1520 cd spiller
    Rotel 1580 pre-amp

Ville absolutt IKKE ha kjøpt Rotel til B&W sin 800 serie. Blir veldig pågående i toppen samt at du får en kornete diskant. Tipper et sett JC1 vil gjøre susen. Det er heller ingen poeng i å biampe denne.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tidligere hatt B&W 803D, startet da med Rotel RMB 1095 5x200w. Fikk blod på tann og kjøpte et sett med JC-1. Alt er solgt nå, grunnet hus bygging o.l. Jeg må nok innrømme i etter tid at jeg synes det ble en kostbar investering for å ha litt mere muskler i bass området, for det er der jeg minnes å huske at forskjellen lå. Ville anta at dobling av Rotel effekt ville gjort det meget bra til liten pris. Var ihvertfall meget fornøyd med Rotel sin 10-serie.
    Når det gjelder diskant fremtoning så styres vel det mye av signalkabler og valg av cd-spiller. Minnes veldig godt innkjøp av Lyngdorf CD-1 fra den tiden, jeg vil nok sammenligne den mot Rotel RCD 1520 føre valget faller

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel 1520 cd spiller
    Rotel 1580 pre-amp

Evn. se om du kan finne noen brukte monoblokker. Disse høyttalerne skal vistnok VIRKELIG våkne til liv med monoblokker, da de liker seg veldig godt med mye strøm. Du kan finne mye bra brukt både på audiogon.com og ebay. Ligger også noen Jeff R.-monoblokker ute på hifisentralen som selges brukt til 20 000 med en nypris på 75 000.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tidligere hatt B&W 803D, startet da med Rotel RMB 1095 5x200w. Fikk blod på tann og kjøpte et sett med JC-1. Alt er solgt nå, grunnet hus bygging o.l. Jeg må nok innrømme i etter tid at jeg synes det ble en kostbar investering for å ha litt mere muskler i bass området, for det er der jeg minnes å huske at forskjellen lå. Ville anta at dobling av Rotel effekt ville gjort det meget bra til liten pris. Var ihvertfall meget fornøyd med Rotel sin 10-serie.
    Når det gjelder diskant fremtoning så styres vel det mye av signalkabler og valg av cd-spiller. Minnes veldig godt innkjøp av Lyngdorf CD-1 fra den tiden, jeg vil nok sammenligne den mot Rotel RCD 1520 føre valget faller
    Kilden har mye å si. Selv har jeg hatt B&W 804 med Marantz som kilde (mørk klang) og både Parasound og Rotel på samme HT. Synes rett og slett Rotel`n låt crap på B&W. Men det er jo min persolige mening da. Synes Parasound hever nedre mellomtone/bass på en bra måte, samt toner ned diskanten. Blir en varm og fyldig lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Kilden har mye å si. Selv har jeg hatt B&W 804 med Marantz som kilde (mørk klang) og både Parasound og Rotel på samme HT. Synes rett og slett Rotel`n låt crap på B&W. Men det er jo min persolige mening da. Synes Parasound hever nedre mellomtone/bass på en bra måte, samt toner ned diskanten. Blir en varm og fyldig lyd.
    Da er det vel cd-spilleren vi snakker om, for den styrer jo det meste når vi snakker analog.
    Jeg vurderer veldig å anskaffe meg en Lyngdorf CD-1 igjen som signal kilde, hørte mye cd-spillere fra 10-20.000,-++ den gangen og synes den var klart best på luft og detaljer på en crispy måte. Ikke den feteste bassen men det er jo lettere å korrigere..
    Når det gjelder pre-amp så brukte jeg Rotel RSP1098 som har en suveren 2-kanals lyd i seg, hadde JC-2 på hjemlån uten at jeg synes det satt 1098'n i skyggen, er spent på hvordan den nye Rotel RC 1580 vil stå seg mot den prosessoren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •