Avstand mellom forsterker/receiver og "vegger/tak" i tv-benk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Avstand mellom forsterker/receiver og "vegger/tak" i tv-benk

Hei,

Jeg kjøpte for en tid tilbake en tv-benk av det lange og smale slaget. Rommene i benken måler 45,5 x 18,5 cm, og jeg har sett på en ny receiver som måler 44 x 17 cm. Med andre ord vil den akkurat passe, men spørsmålet er om dette er nok rom med tanke på lufting osv.

Tips mottas med takk!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir muligens i snaueste laget, er jeg redd?
    Samtidig kan jeg jo tilføye at jeg sjøl har brutt 10cm-regelen, ved at jeg kun har snaue 5cm mellom min receiver og platen over.
    Har forsøkt å bøte på dette ved å bore en rekke 5cm store hull i plata som receiveren står på for å få bedre luftgjennomstrømning, og det har gått bra, så langt.
    Bør vel også nevne at receiveren lever et godt liv effektmessig sett, ved at ekstra forsterkere tar seg av de tyngre oppgavene.
    Dermed blir ikke varmgangen så stor som den normalt vil bli, om receiveren trekker alt av høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg har vært nede i 3 cm på min Yamaha 1900. Den har dog. aldri stått på mer en rundt 4 timer om gangen. Det som er rart er at den er like varm som før, etter at jeg koblet den sammen med effektforsterker til Emotiva, og den nå kun driver 2 bakkanaler. Vet også at Onkyo blir veldig mye varmere enn Yamaha.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ikke starte en ny tråd om samme temaet, skriver jeg her.
    Har en Yamaha RX-V663 receiver og har nå fått meg en BD-spiller. Etter jeg måtte flytte senterhøyttaleren, så tok den plassen til der BD-spilleren stod, og nå har jeg et lite spørsmål.
    Går det at jeg kan plassere BD-spilleren oppå receiveren uten at receiveren blir for varm? Ser at det er mange på minHjemmekino som har plassert DVD/BD-spillere oppå receiveren, men er litt skeptisk på å gjøre det samme om receiveren blir for varm.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du bør være litt forsiktig med det?
    Etter å ha kikket litt på bildene i kinotråden din, ser det ut til at receiveren står for det meste av forsterkerkraft.
    Dermed bør du nok sørge for å opprettholde best mulig kjøling for den. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville vært forsiktig med å plassere DVD/BD oppå forsterker ja. Dette kan også "grille" DVD spiller og forkorte levetid.
    Har selv erfart at Onkyo må ha en del klaring. Hadde en Onkyo i hylle med 3 cm klaring over og fritt på alle andre sider. Den gikk i protect under film pga varme.
    Har idag SCLX71 med ICE og har har kun 2 cm over og åpning fram og bak i reol og dette går bra! Så min konklusjon er at ICE er veien å gå hvis en har begrenset med plass.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leser i bruksanvisningen til min nyanskaffede Pioneer VSX-LX52: "Pass på at du lar det være god plass rundt enheten når du installerer den, dette for å sikre god ventilasjon og varmeavgivelse (minst 60 cm øverst, 10 cm bak og 30cm på hver side)". Dette virker da voldsomt?

Jeg skal etterhvert få rotet meg til å slenge sammen et møbel bestående av 2 små Ikeakommoder med hyller mellom. Etter mine beregninger vil forsterkeren få 3 cm avstand til sideveggene og 7-8 cm avstand til hyllen over. Møbelet vil være uten rygg, og avstanden til veggen vil bli roughly 15-20 cm. Hva tror dere, er jeg på trygg grunn?

Newcomer Georgk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loup Garou
    Jeg leser i bruksanvisningen til min nyanskaffede Pioneer VSX-LX52: "Pass på at du lar det være god plass rundt enheten når du installerer den, dette for å sikre god ventilasjon og varmeavgivelse (minst 60 cm øverst, 10 cm bak og 30cm på hver side)". Dette virker da voldsomt?

Jeg skal etterhvert få rotet meg til å slenge sammen et møbel bestående av 2 små Ikeakommoder med hyller mellom. Etter mine beregninger vil forsterkeren få 3 cm avstand til sideveggene og 7-8 cm avstand til hyllen over. Møbelet vil være uten rygg, og avstanden til veggen vil bli roughly 15-20 cm. Hva tror dere, er jeg på trygg grunn?
    du kan jo gjøre sånn som meg, monter inn en vifte eller to. bare sånn at du får litt bevegelse i luften rundt forsterkeren.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste er å ha litt åpning over toppen av reciver og fram bak så ja tror det kan gå bra med 7-8 cm på LX52 å blir det for varmt monter vifter som nevnt tidligere. Det meste av varme pleier å ligge i bak kant av recivern.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du kan sette BD spilleren under receiveren, eller?

Newcomer Georgk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Kanskje du kan sette BD spilleren under receiveren, eller?
    en reciever blir gjerne vell så varm under som over... :wink: i allefall min H/K-AVR355 dessuten er det kanskje ikke så bra å plassere 15-20kg på en BD-spiller. :roll:

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Yamaha 663 som har ca 2-3cm klaring over og den har jeg kjørt 3 filmer back-to-back på rimelig høyt (-10 - -5 på MV) med uten at den har klaget.

Nå bruker jeg en Rotel ICE-effekt og i bruksanvisningen så står det at den skal ha 10cm klaring over, men samtidig så sier Rotel at disse kan stables i rack uten problemer. Hos meg har den 3-4 cm over.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •