Audio Physic Scorpio har endelig funnet forsterker. Trenger råd til sub! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ta en titt på chapter sine forsterkere. Disse banker det meste på markedet hva lyd og kraft angår. Jeg har ihvertfall ikke hørt noe som har så stålkontroll verken før eller siden.

koster endel.. men tror med så dyre høyttalere som du sitter med så bør de får det beste.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Audio Physic Scorpio søker forsterker

Hegel H200 er en god forsterker. Ikke tvil om det. Men for meg ble den noe slitsom å høre på over tid. Jeg oppfatter den som noe lys i klangen og som noe skarp. Selv om jeg vet det er mange som er uenig med meg i akkurat det.

Thor oppfatter jeg som meget klangnøytral og er i tillegg kraftig. Den er meget lineær i hele frekvensområdet slik jeg oppfatter det. Til prisen kan ikke jeg tenke meg noen bedre forsterker. Jeg prøvde mange i prisklassen: Hegel, Primare, Astin Trew, NAIM og NAD blant annet.

Så en anbefaling av Chapter. Den skal være meget god. Antakelig bedre enn min Thor. Men vesentlig dyrere.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Devilej: Skal ha det i bakhodet at Hegel er litt grov i toppen, om jeg forstod deg rett. Har for det meste hørt den på Dynaudio og JBL. Det funket for meg i allefall. Mulig du også er en (bitte)liten klasse over meg og litt mer kresen. Jeg er ikke helt high end ennå.
    Vel. Det handler vel om å treffe den perfekte matchen for deg innen en gitt sum penger, og ikke om fartstid og tidligere erfaringer.
    Det jeg mener er ikke at H200 er bedre eller dårligere enn andre ting, men at matchingen i ditt rom på dine nye høyttalere er helt avgjørende for om du trives med sluttresultatet. Min erfaring med H200 er at det er en bedre forsterker på JBL (som du nevner) som er mer rocka, enn f.eks Audio Physic som krever en tørrere bass og litt mer oppløst topp for å fungere optimalt. Det som er viktig for at du skal bli strålende fornøyd, og ikke bare sånn passe fornøyd er at du får testet dette hjemme.
    Jeg solgte nettopp et par BW høyttalere, og kjøpern leter etter riktig forsterker for han. Hos Soundgarden fikk han en demo på H200 som spilte svært bra på System Audio. Lånte den så med hjem, og nedturen var stor når det hele låt grøtete og ikke i nærheten av hva det gjorde i butikken. Matching er Alfa/Omega innen denne hobbyen, og det går helt uavhengig av pris.

Chapter har veldig gode forsterkere, men det er ikke alle som trives med ICE teknologien. Nok engang må det testes før kjøp. Kiipt å svi av et par månedslønner og ikke bli 100% fornøyd
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andersj
    Ta en titt på chapter sine forsterkere. Disse banker det meste på markedet hva lyd og kraft angår. Jeg har ihvertfall ikke hørt noe som har så stålkontroll verken før eller siden.

koster endel.. men tror med så dyre høyttalere som du sitter med så bør de får det beste.
    Er helt enig med det. Chapter sin er i tillegg råtøff å se på. Men trenger noe midlertidig nå. Er uansett overveldet av høytalerne. Så en seriøs amp blir nok ikke handlet før om 2 års tid. Vil ha noe jeg kan leve med (og litt til) i mellomtiden.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal komme med litt mer konkret info om hva jeg foretrekker etter helgen. Har heldigvis testet litt forskjellig på mine gamle SA, så skal bli intresant å høre hvordan dette blir mot AP. De har temmelig lik lydsignatur syntes jeg.

Etter noen timer med innspilling nå opplever jeg Scorpio'ene som relativt mørke, men med en åpen og luftig diskant. Litt laidback egentlig. Stemmer dette eller trenger de bare mer tid?

Lurer også litt på hvordan dere som har AP liker å vinkle de. Har testet litt "toe in" nå og rett mot lytteposisjon. Sistnevnte ga mer fokus, men litt på bekostning av bredden. AP selv mener jo til og med at man kan krysse aksen forran lyttepos. Noen som har testet?

Newcomer Arkan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om trådstarter fortsatt er på vente-/testbenken vil jeg, som andre her, holde en god knapp på Bladelius. Jeg har gått fra Tyr til H200 og nå nylig til Thor Mk II, og opplever da Bladelius produktene som mest spennende og artikulerte i toppen + jeg like den litt varmere klangen hos Thor. Når det gjelder kraft var 40 i volum på H200 middels høyt mens jeg på 15 hos Thor oppnår samme trøkk! Dette er på de relativt tungdrevne Quadral Vulcan høyttalere. Regner med dette er et godt kjøpsargument da

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jakten fortsetter

Beklager sent svar. Men havnet på en Hegel H200 og HD10 DAC. Det låter greit, men jeg har allerede begynnt leting etter avløser.

Electrocompaniet sin ECI5 ble testet og ikke funnet i orden. Samme gjaldt Lyngdorf TDAI 2200 RoomPerfect.

Denne uka har jeg hatt Primare Pre30 og A32 til test. Har også en outsider inne, Cart SLP 03 rørpre, for direkte sammenligning. Cary'en imponerte med masse detaljer og veldig åpen/luftig mid og topp. Mer enn først antatt. Fikk ikke dempet diskant så mye som jeg ville. Stemmer låt fantastisk. Bassen var også veldig godt definert, men alt for rundt/bløt. Perspektiv og fokus var av det bedre jeg har hørt her hjemme. Skal nevnes at det var byttet rør i denne. Både H200 og A32 ble brukt som effekt med Hegelen som beste kombo, overaskende nok.

Primare komboen låt gjevnt over ganske bra. Litt mer laidback/innelukket enn Cary'en. Men bassresponsen var tørrere og mer kontant. Denne kombo'en har også masse dynamikk, noe Cary manglet, men er ikke like rå som Hegelen. Problemet med Hegelen er at den låter fantastisk på middels volum, men jo høyere jeg spiller desto mer stressende blir diskanten. Primare beholdt samme karaker uansett volum og lot virkelig AP'ene jobbe. Merket nå også hvor vanslkelig Scorpio'ene faktisk er. For første gang har jeg opplevd en A32 komme opp i 50 grader. Den gikk også i protection 2 ganger da det spillte som værst, uten at jeg fant ut hvorfor. Men at denne er kraftig er det ingen tvil om. På tross av 50w mer oppgitt enn Hegel'en har denne en massiv 2kva strømforskyning, mot 1kva på H200. Dog er ikke lyttebanken noe serlig større.

Konklusjon er at rør desverre ikke var noe for meg. Føler ikke jeg kom helt i mål med Primare heller. Tenkte å prøve å finne en pre-pow kombo til ca samme pris. Muligens en integrert. Tips her mottas med takk. Men det må være kraftige saker, og rør er som nevnt utelukket.

Det jeg leter etter er en selvmotsigelse, da jeg vil ha åpenheten og dynamikken til Hegel, luftigheten og detaljene til Cary og den laidbacke, tørre og lyttevenlige signaturen til Primare. Kansje en kraftig EC-kombo kan være veien å gå?

Geir Arne

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg nevnte tidligere i tråden anbefaler jeg deg å sjekke ut Bryston
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bp26 og 4SST står på test listen. Men noe vanskelig å få tak i der jeg bor. En venn av meg har heldigvis en 4SST, men tror ikke jeg får det rette inntrykket ved å koble denne inn i en Pre30 f.eks.

Hvordan får man byttet navn på tråden forresten? Svar gjerne på pm.

Geir Arne

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan endre tittelen på tråden ved å gå til første innleg og trykke "endre".
    I redigeringsvinduet som da dukker opp kan du velge "go advanced" for så å få tilgang til å endre tittel i tillegg til resten av innlegget.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice. Takker

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig landet på valg av forsterker. Det ble en litt lang prosess hvor jeg til slutt fant ut at kombinert kino og hifi "kan" fungere greit nok sammen. Å ha allt inne på lytterommet gjør også at plassering av høytaler og demping kan gjøres rimelig fritt. I tillegg hadde jeg noen ting "til overs" som danner en akseptabel stereo i stuen.

For å ta det siste først. Hegel-settet blir naturlig nok flyttet ned i stuen og vil spille gjennom et par SA Ranger som jeg egentlig hadde tenkt å selge. Tror dette blir en fin kombinasjon.

Når det gjelder AP'ene så falt valget på Primare. Etter litt testing fant jeg ut at SP32 og A32 ble en god match. Dette er nå bestillt. I og med at jeg da går over til surround trenger jeg naturlignok en senter og her blir den naturlige valget high-end(den heter faktisk det) centeren til AP. Bakhøytalerne blir inntil videre noen SA 520(grunnet pengemangel ).

Så trenger jeg litt hjelp. SP32 er kun en prosessor, så jeg trenger 3 effektkanaler til. Primare A30.3 er det naturlige valget grunnet lik design og den er en relativt sprek 3-kanaler. Vil denne holde til centeren tro? Finnes det noe annet morsomt til rundt 15k?

Når det kommer til sub har jeg jeg litt å velge i. Har en SA SE200, samt Velodyne CHT12 og DD10. Ingen av disse syntes jeg holder mål igrunn så en ny sub må også handles. Noen tips her? Den må har god punch, gå dypt og kunne spille høyt. Grunnet lite rom vil jeg helst klare meg med 1 sub. Pris er jeg litt usikker på, men ikke veldig mye mer enn 25k i nypris.

Håper på noen gode svar folkens. Skal legge ut noen bilder når utstyret kommer i hus.

Geir Arne

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •