Lage en teknisk test av romkorreksjon i receivere? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 58 av 58
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva med å ta med en "romkorreksjon" som virkelig funker som referanse?
    Trinnov Optimizer: concept forhandles av Lydrommet i Norge. Trinnov har nylig tatt steget ned fra pro-audio til konsument. Se f.eks her: Trinnov EQ on the Sherwood Newcastle R-972 Receiver — Reviews and News from Audioholics

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står at det bare er en EQ. Har du erfaring med den?

Det vil uansett ikke være tema for denne tråden, men Sherwood-receivere kan selvsagt være aktuelle å teste under samme forutsetninger som de andre produktene.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    For det første kan rommet være bra, og da gjør vi jobben for receiveren litt for enkel. For det andre kan rommet være dårlig, men på en sånn måte som man sjelden finner hjemme hos folk (veldig store avvik i RT60 er ganske vanlig i akustikkbehandlede rom der man ikke har jobbet med helt klar målsetning). Da får testen mindre allmenn relevans.
    Da har jeg et relativt bra egnet lokale. Min blivende kino... Dette er et uinnredet rom, det har 3 vinduer og betong overflate. Det skal lett kunne "møbleres" litt slik at man skal kunne finne tilnærmet lik akustikk som en normal stue. Har flere rom i huset som å kan brukes for generell testing å...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men dersom dette er en kino som skal innredes senere vil det være vanskelig å repetere øvelsen med kommende produkter.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står at det bare er en EQ. Har du erfaring med den?
    .
    Dette er MYE mer enn en EQ! Start med mikrofonarrayet. Slik kan man måle ekte impulsrespons! Jeg har ved flere anledninger fått demonstert hva multikanalversjonen (pro-audio) kan gjøre, og det er ganske fantastisk.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men dersom dette er en kino som skal innredes senere vil det være vanskelig å repetere øvelsen med kommende produkter.
    Nei, det løser man greit... Kjelleren er på totalt 85m2 så vi kan bruke endel av rommet som ikke blir selve kinoen...

Har heller ikke noe problem med å gjennomføre det i stuen hos meg. Det som er minus med den er at det er vinkelstue, slik at rommet er ikke det enkleste...

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Nei, det løser man greit... Kjelleren er på totalt 85m2 så vi kan bruke endel av rommet som ikke blir selve kinoen...

Har heller ikke noe problem med å gjennomføre det i stuen hos meg. Det som er minus med den er at det er vinkelstue, slik at rommet er ikke det enkleste...
    Vil ikke det bare by på en utfordring? Som kan være intresant å se om dem klarer å løse?

Har noen flere, enkle tanker som jeg kommer tilbake til - må bare få i meg middag og rydde opp etter dagens snekkerøvelser

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    I og med at de fleste synes det låter best uten auto korreksjon fra receivere, så stiller jeg litt spørsmål ved hensikten med en slik test.
    Hadde det ikke vært langt mer interessant å teste seriøse lydkorreksjons løsninger mot hverandre? Audiolense, Acurate, DEQX, DRC, Lyngdorf, osv.
    Og hvor har du dette fra? Jeg har i alle fall ikke blitt spurt ;-) Mitt inntrykk er heller at stadig fler som tidligere kategorisk har vært imot en hver form for "kunstig" bearbeiding av lyden, nå oppdager hvor bra romkorreksjon faktisk kan fungere.

Og Snickers-is' idé med å kun teste romkorreksjonen i receivere virker på meg fornuftig. Et antageligvis ganske stort flertall av forbrukerne vil jo benytte seg av romkorreksjonen i receiveren sin :-)

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bare slenge meg på alle andre her,som synes dette er et flott tiltak!
    Supert!!!
    Jeg bruker også RK på min Pio reciver stort sett,og syns den fungerer bra!
    I noen tilfeller (på gode innspillinger på musikk) bruker jeg "pure direct",men i det er ikke så ofte det låter bedre enn i stereo her hos meg synes jeg!

Til film er den alltid med hvertfall!
    Men kan legge til at jeg har justert opp subnivå manuelt noen hakk til film
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel ide, ny giv. Flott Snickers. Da det er testet receivere opp og ned, i hyt og pine, og Yamaha vinner alt, så hvorfor ikke teste på en ny måte?
    Kjempeide spør du meg. Ikke dermed sagt at en kan avgjøre hvem som har best lyd før/etter av de. Det er en smaksak. Derimot hva som skjer inne i de og hva som blir det målbare resultatet er veldig interessant.
    Etterpå kan vi jo dikutere hvem som har den beste løsningen og lyden. Men det er jo en evig diskusjon. Og morsomt ikke minst.
    Kjør test gutter!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jeg drømt om lenge, foreslått det for noen skribenter men ingen respons i praksis. receivere til rundt 17000 kr. har de beste systemene hvor manuell korreksjon er tilgjengelig for å få et enda bedre sluttresultat.

testen kan være totrinns

1. resultat etter autokorreksjon
    2. resultat etter autokorreksjon+manuell justering

De som bør være med er:

Yamaha
    Pioneer
    Denon
    Onkyo
    Sony eller HK eller begge

Jeg har et par rom som begge har topper og dipper i bassområdet samt ikke optimal demping i stuen min.
    Vil gjerne være med.
    Roko har en Sony receiver, jeg har rx-v3900. Flageborg skaffer en Denon.
    Da mangler vi bare Onkyo og Pioneer + en passende dag :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om vi fikk tak i alle de "interessante" modellene receivere på markedet, lånte et rom ett eller annet sted og holdt på noen dager for å få gjennomført tidenes mest omfattende test av hva romkorreksjonssystemene gjør?

Det jeg ser for meg er interessant å teste er:

Hva slags prinsipp jobber korreksjonssystemet etter?
    Hvordan ser korrigerte frekvenskurver ut? (selvsagt målt med uavhengig pro måleutstyr)
    Hvordan har produktet angrepet de ulike konkrete problemene?
    Hvordan behandler produktet målinger i flere punkter?
    Gjør produktet noe i tidsdomenet, i så fall, hva?
    Hvordan integrerer produktet en eller flere subwoofere?
    Hvilke muligheter gir produktet manuelt?
    Hva kan man få til i praksis med de manuelle funksjonene?

Hva synes folket? Burde vi gjøre dette? Har dere forslag til andre ting vi bør prøve å finne ut av?
    Jeg synes det høres ut som ett kjempe prosjekt som kan bidra til at vi alle lærer litt om reelt å få bedre lyd i ett rom mer enn de uendleige debattene om kabler, transistorer, rør og "woodo". Regner med at du har sett denne fra AVS.

The Subjective and Objective Evaluation of Room Correction Products - AVS Forum

Kanskje noen tips her mhp gjennomføring? Kjør gjerne en senanse med blindtester med kandidatene som måler best/dårligst også hvis tiden strekker til :-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Paperet er ganske godt dokumentert men jeg synes testen har en del fundamentale svakheter.

Den kanskje største svakheten er at alle lytterne kommer fra samme miljø og har gjennomgått det samme lytter-kurset på forhånd.

I testen er heller ikke tidsdomenet vektlagt i særlig grad, og rommet er ganske betydelig akustisk behandlet på forhånd.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende med en slik test, Husker ikke i farten om det var vesentlige forskjelder i systemene i Yamaha 3900 og Z7 men bare å si ifra om det trengs en Z7 til testen
    Hadde vert fint å få litt mer kunskap om hva disse systemene gjør i praksis.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Paperet er ganske godt dokumentert men jeg synes testen har en del fundamentale svakheter.

Den kanskje største svakheten er at alle lytterne kommer fra samme miljø og har gjennomgått det samme lytter-kurset på forhånd.

I testen er heller ikke tidsdomenet vektlagt i særlig grad, og rommet er ganske betydelig akustisk behandlet på forhånd.
    Det kan kan vel både være svakhet og styrke at det er lyttere som er valgt ut mhp at de faktisk klarer å høre forskjell på en del fenomener.... Tidligere paper fra Harman viser vel at det ikke gjelder alle med to ører. Det å ha 30 til 40 % personer som har svakt utviklet lytteferdigheter i ett testpanel gjør det jo veldig vanskelig å få valide resultater. Men poenget om at Harman sitt filter kommer best ut er jo en indikasjon på at det filteret vektlegger det samme som som en lærer bort i sine lytte kurs, men det kan jo også indikere at det kanskje faktisk er bra.... Jeg synes i alle fall at det jeg har hørt av Revel tyder på at de har litt peiling...

Det at de bruker sitt spesial lytte rom det er jo også en faktor, men å komme lenger enn dette er vel å sjekke ut kontrollert i mange rom, mulig men omfattende.

Jeg synes nå likevel at det er kjekt å se noen som prøver seg på en kontrollert og systematisk (det kalles vel vitenskapling men kan jo provosere noen) tilnærming til lyd og lydkvalitet. Det er nok aktører i bransjen som heller bruker kronene på maleriske beskrivelser av hvordan kondensatorer dyppet i sel olje gjør at lyden blir så mye mer "Åpen".

Det blir bare for deg nå Snickers å kjøre på å få publisert resultatene fra denne testen på neste AES konferanse :-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes et lyttepanel bør ha bredde. Videre synes jeg det er viktig at testen gjennomføres av uavhengige parter, dersom ikke alle produsenter er representert.

Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Det blir bare for deg nå Snickers å kjøre på å få publisert resultatene fra denne testen på neste AES konferanse :-D
    Jeg tilhører jo den knøttlille norske delegasjonen av medlemmer, men det er egentlig bare for å kunne laste ned artikler.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    I og med at de fleste synes det låter best uten auto korreksjon fra receivere, så stiller jeg litt spørsmål ved hensikten med en slik test.
    Hadde det ikke vært langt mer interessant å teste seriøse lydkorreksjons løsninger mot hverandre? Audiolense, Acurate, DEQX, DRC, Lyngdorf, osv.

AES/Harman International har forøvrig testet noen romkorreksjons løsninger nylig:
    Audio Musings by Sean Olive: The Subjective and Objective Evaluation of Room Correction Products
    Ååå sier du det?

Her er det flere år siden jeg slo av rk. Låter veldig mye bedre her med rk på - på både musikk og film.

Synes et slikt test er et bra tiltak, veldig intressant. Jeg søkte nettet opp og ned for et par år siden etter en slik test - men fant ikke noe - den gangen jeg skulle kjøpe en ny reciever.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tilhører jo den knøttlille norske delegasjonen av medlemmer, men det er egentlig bare for å kunne laste ned artikler.
    Da har du muligheten til å gjøre noe med det med denne testen :-D

Hadde vel vært kjekt å kunne laste ned sin egen artikkel ??? ;-D

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •