Lage en teknisk test av romkorreksjon i receivere? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 58
    Newcomer EHED sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Spennende Snickers!
    Kan stille med Onkyo processor 886 (eller muligens den nye) og Yamaha RX-V765.
    Kan eventuelt stille med lokale og aktive høyttalere hvor vi kan lage en skikkelig dårlig frekvenskurve hvis det er ønskelig. Lokalet er veldig dempet, men hver høyttaler har sin egen PEQ, slik at det er mulig å simulere et skikkelig dårlig rom/problemfrekvenser.
    Bakdelen er at det bare er plass til 6 stk. mennesker hos meg.
    Vi må da benytte kun pre-out og får vel ikke testet hvordan forsterkerne i de forskjellige receiverne oppfører seg etter en romkorreksjon.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at de fleste synes det låter best uten auto korreksjon fra receivere, så stiller jeg litt spørsmål ved hensikten med en slik test.
    Hadde det ikke vært langt mer interessant å teste seriøse lydkorreksjons løsninger mot hverandre? Audiolense, Acurate, DEQX, DRC, Lyngdorf, osv.

AES/Harman International har forøvrig testet noen romkorreksjons løsninger nylig:
    Audio Musings by Sean Olive: The Subjective and Objective Evaluation of Room Correction Products
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra AUdyssey sin side tror jeg dere trenger 2 eller flere kandidater, da det ser ut som det er forskjell på resultatene ut fra prissegment reciver er i. Jeg stiller miin Onkyo TX-NR1007 til disposisjon, men den må sendes så trenger beskjed litt i forvei om så.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Great idea! :-D

Dette er noe hjemmekinobladet burde ha tenkt på for lenge siden, men de lager vel heller reportasjer rettet mot "den vanlige mannen i gata"? 8)

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra idé, håper det blir noe av, så vi får noen skikkleig resultater å se på.

Newcomer Treespider sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror faktisk denne testen kan være av betydning for "mannen i gata", som ofte er nokså grønn på lyd og må stole på at romkorreksjon gjør en god jobb.

Min mening er ellers at dette må gjøre så "gjennomsiktig" som mulig...altså slik at resultatet ikke påvirkes av omkringliggende utstyr som effekt-forsterkere og høyttalere. Kun selve rommet og receiveren som variabler. Altså må man finne høyttalere som ikke er altfor vanskelige og kan drives av selv de enklere modellene. Det burde være mulig å arrangere rom med parametere som kan gjenskapes ved en senere test-anledning.
    Et spørsmål er hvorvidt man skal teste 5.1 og/eller 7.1 ?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er viktig at testen blir tatt i et rom som har de utfordringer som folk's stuer har. Det er liten vits i å teste i et rom som har maks kontroll fra før.

Newcomer Treespider sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Ja det er viktig at testen blir tatt i et rom som har de utfordringer som folk's stuer har. Det er liten vits i å teste i et rom som har maks kontroll fra før.
    Som sagt, jeg mener det bør måles i et "godt" rom for å få en baseline, og så i et "dårlig" rom som viser hvordan receiveren takler utfordringer som ligner mer på det folk flest har i sine stuer.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempeinitiativ Snickers! :-D
    Dette håper jeg virkelig blir noe av.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Godt initiativ! Vi ordner med egnede lokaler til formålet, Snickers, sjekk PM.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg trodde det interessante var hvordan receiverne takler/løser romproblemene? Tanken min var å simulere "feil" i både frekvens og tidsdomenet på signalnivå (jeg antar det er mulig for de med peil).

Hvis ikke tester man korreksjonen på ett spesifikt oppsett av høyttalere og rom, noe som kanskje kan bli vanskelig å repetere i fremtiden, slik at man kunne sammenligne resultatene direkte senere?
    I tillegg hører jeg allerede alle "unnskyldningene" som kommer, og hvorfor testen ikke er relevant når ens favorittreceiver får dårlige resultater.

Denon må jo være med! Og hvis den ikke blir best er testen sikkert utført feil! :-D
    Det er en interessant innfallsvinkel, men jeg synes det er problematisk at en slik simulering ikke gir oss et 3D rom å korrigere. Vi må jo kontrollmåle utenfor målepunktet, også for de forsterkerne som ikke har multipunkt korreksjon.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EHED
    Spennende Snickers!
    Kan stille med Onkyo processor 886 (eller muligens den nye) og Yamaha RX-V765.
    Kan eventuelt stille med lokale og aktive høyttalere hvor vi kan lage en skikkelig dårlig frekvenskurve hvis det er ønskelig. Lokalet er veldig dempet, men hver høyttaler har sin egen PEQ, slik at det er mulig å simulere et skikkelig dårlig rom/problemfrekvenser.
    Bakdelen er at det bare er plass til 6 stk. mennesker hos meg.
    Vi må da benytte kun pre-out og får vel ikke testet hvordan forsterkerne i de forskjellige receiverne oppfører seg etter en romkorreksjon.
    Aktive høyttalere er en god ide, men det kan lett erstattes med en effektblokk og et par høyttalere.

Ellers er vel kinoen din ganske representativ i størrelse, men jeg er, som jeg skrev til Lygren på PM også, litt skeptisk til akustisk behandlede rom. For det første kan rommet være bra, og da gjør vi jobben for receiveren litt for enkel. For det andre kan rommet være dårlig, men på en sånn måte som man sjelden finner hjemme hos folk (veldig store avvik i RT60 er ganske vanlig i akustikkbehandlede rom der man ikke har jobbet med helt klar målsetning). Da får testen mindre allmenn relevans.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    I og med at de fleste synes det låter best uten auto korreksjon fra receivere, så stiller jeg litt spørsmål ved hensikten med en slik test.
    Jeg synes det er noe som er i ferd med å endre seg. Et annet viktig poeng er jo å kunne kartlegge systematiske feil, samt å finne ut hvilke muligheter man har til manuell korreksjon.

Sitat Opprinnelig postet av orso
    Hadde det ikke vært langt mer interessant å teste seriøse lydkorreksjons løsninger mot hverandre? Audiolense, Acurate, DEQX, DRC, Lyngdorf, osv.
    Det ene utelukker jo ikke det andre.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Fra AUdyssey sin side tror jeg dere trenger 2 eller flere kandidater, da det ser ut som det er forskjell på resultatene ut fra prissegment reciver er i. Jeg stiller miin Onkyo TX-NR1007 til disposisjon, men den må sendes så trenger beskjed litt i forvei om så.
    Slik er det i hvertfall med Yamaha og Pioneer også. Det er rimelig å anta det gjelder alle merker.

IMPORTØRER:
    Jeg tillater meg å komme med en oppfordring (dersom noen representanter for de ulike merkene leser dette). Kom med forslag til kandidater man bør ha fokus på i testen. Dere sitter tross alt på førstehåndskunnskapen om produktene. Vi bør i all hovedsak ikke ha mer enn 2 modeller fra hvert merke i første omgang.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Treespider
    Et spørsmål er hvorvidt man skal teste 5.1 og/eller 7.1 ?
    Jeg vil si testen bør gjøres som 2.1 eller 2.2. Da slipper vi uønskede variabler i surroundprosessering. Det er heller ikke straight forward å generere målesignaler i 5 kanaler, arbeidsbyrden øker dramatisk, repeterbarheten reduseres og om vi for eksempel skal ta ut signalene som PLII eller noe er det veldig vanskelig å vurdere hva som er skitt og hva som er kanel ut fra kurver.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første som truer en slik test som dette er at man mister piffen. Det skjer for eksempel om man øker arbeidsmengden, og om man er alene om dette. Derfor tror jeg vi skal holde dette down to earth og fokusere på følgende:

Måling i 2+1 kanaler
    Ikke fullstendig dekning av alle alternativer på markedet i første omgang
    Ikke high end korreksjonssystemer i første omgang
    Kun ett rom
    Kun ett sett høyttalere og to subwoofere som brukes i alle målingene
    Minst 3 personer (som aktivt deltar i omkobling osv)
    Minst 2 dager til rådighet
    Dersom representanter for produktene vil være til stede kan de det
    Vi bør ha minst en, helst to personer som er tilstrekkelig kompetente med hvert av produktene.

Samtidig kan vi gjøre følgende:
    Sette sammen en testplate med musikk. Vi får inn et panel med personer som kun er der for å lytte, og disse får skjemaer der de kan gi poeng for rene subjektive parametre. Vi kan til og med gjøre lyttingen blindt slik at ikke lytterne vet hvilken kandidat som spiller.

Skal vi ta en slags påmelding av lyttere/assistenter her?

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra idè Snickers :-D En slik test kan gi mange som ikke har mulighet til å teste de forskjellige merkene mye interessant informasjon.
    Den bør dog ikke være altfor omfattende da dette kan gi vanskeligheter med å konkludere til slutt pluss at det kommer til å ta veldig lang tid.
    Jeg kunne ha stilt med rom, men om man ikke vil bruke et dedikert (og dempet) rom utgår mitt... samtidig som jeg da lurer på hva slags type rom du vil bruke; en stue hos noen som stiller sin til disposisjon?
    Det bør jo også begrenses til receivere innen en priskategori om man skal kunne sammenligne resultatene på en noenlunde fornuftig måte. Èn måte å bruke testen på i ettertid vil jo være å kunne gjøre et valg basert på det man her kommer fram til. Da bør man i det minste sette opp kategorier basert på pris på produktene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Bra idè Snickers :-D En slik test kan gi mange som ikke har mulighet til å teste de forskjellige merkene mye interessant informasjon.
    Den bør dog ikke være altfor omfattende da dette kan gi vanskeligheter med å konkludere til slutt pluss at det kommer til å ta veldig lang tid.
    Jeg kunne ha stilt med rom, men om man ikke vil bruke et dedikert (og dempet) rom utgår mitt... samtidig som jeg da lurer på hva slags type rom du vil bruke; en stue hos noen som stiller sin til disposisjon?
    Det bør jo også begrenses til receivere innen en priskategori om man skal kunne sammenligne resultatene på en noenlunde fornuftig måte. Èn måte å bruke testen på i ettertid vil jo være å kunne gjøre et valg basert på det man her kommer fram til. Da bør man i det minste sette opp kategorier basert på pris på produktene.
    Jeg ser ikke for meg en test som skal kåre en 10k-receiver som bedre enn en annen 10k receiver. Tenk heller at korreksjonssystemene deles inn i kategorier, for eksempel har en produsent en "low range" og en "high range" variant som brukes i hhv billige og dyre modeller. En representant fra hvert nivå burde holde.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viser det seg at økonomien min kan forsvare at jeg stikker til andre enden av landet for de dagene så er jeg til disposisjon. Men nå i juletider så tror jeg alle sine budsjett er litt tynnere en vanlig.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du er inne på noe vesentlig når det gjelder type rom Snickers-is.
    Bør være et rom som uten å være umulig, er utfordring nok til å skille mellom klinten og hveten. Erfarte dette godt selv fra min gamle stue hvor romkorreksjon fungerte utmerket, til den nye hvor AVR-3806 ihvertfall ikke gir meg ønsket resultat. Kanskje et annet system hadde klart det bedre?

Det må da være mulig å få dratt forhandlere og andre representanter på banen her? Både for anskaffelse/utlån av testobjekter og for å stille med kompetanse til å bruke utstyret på en korrekt og effektiv måte. Blir tidkrevende hvis man må sette seg inn i brukermanualer samtidig.......

Noen representanter er vel å treffe her på forumet også?

(Kremt) da-ty hvor er du? Med nyinnkjøpt Denon og montørjobb i bransjen bør du være selvskreven! :-D

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •