BW683: NAD C372 eller Bi-amp fra Denon AVR-2310?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BW683: NAD C372 eller Bi-amp fra Denon AVR-2310?

Hei,
    I hjemmekino oppsettet mitt bruker jeg BW683 som fronthøytalere. I dag kjører jeg pre-out fra receiveren (AVR-2310) og inn på NAD C372 som driver fronthøytalerne.

Receiveren min er en 7.1 receiver, men den har også mulighet for å bruke to av kanalene til å kjøre bi-amp. Dvs. at jeg har muligheten til å kjøre et 5.1 oppsett, og heller bruke 2 kanaler pr. fronthøytaler i et bi-amp oppsett for å drive mine BW683.

Noen som har erfaringer eller meninger om hva jeg kan forvente ved å droppe C372 og heller kjøre bi-amp fra AVR-2310? Hva kan jeg forvente når jeg tester bi-amping i stedet? Jeg skal som sagt uansett teste dette, men det er ikke alltid like lett å vite hva man skal lytte etter. Setter pris på om noen har noen tanker eller erfaringer om dette.

Kan man generelt si at det er bedre å bi-ampe når jeg har muligheten fremfor å kjøre separat effektforsterker? Min AVR-2310 er på 7x105W, mens NAD'en er på 2x150W. Bi-amper jeg fra AVR-2310 vil jeg i praksis få 2x105W pr høytaler, dvs. 210W pr høytaler, mens på NAD'en er det 150W pr høytaler. Kan man generelt si at høyere total effekt i et bi-amp oppsett er bedre enn en lavere effekt uten bi-amp?

Til slutt et spørsmål om impedans og bi-amping: BW683 er på 8ohm, men dersom jeg bi-amper, betyr det at impedansen pr kanal inn dermed blir lavere, med den konsekvens at bi-amp forsterkeren også er i stand til å yte høyere effekt?

Aaberg

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at de 150 wattene fra c372 er langt mer reelle enn de 105 wattene i Denon receiveren. De 105 wattene vil nok tilsvare ca 60-70 watt(eller mindre) i en nad stereo forsterker.

Du vil heller ikke få 210 watt, men 2x105 watt. Siden receiveren fortsatt kun har en strømforsyning som vil yte likt om du bruker en eller to kanaler, er det ikke særlig mye mer effekt å hente ved å bi-ampe.

Noen som har prøvd, nevner at de har fått et mer åpent og større lydbilde ved å bi-ampe, jeg for min del, hørte ingen forskjell. Nå skal jeg ikke si hvem lydsignatur av nad og Denon som passer best med dine høyttalere, men vil tro det er mer å hente ved å bruke c372 som effekt. Da tar du også den tyngste oppgaven fra receiveren, og gir den mer overskudd til resten av anlegget.

Impedansen vil være det samme antar jeg, som å kjøre 2 forskjellige høyttalere. Det aller beste trikset her er selvfølgelig, som du nevnte, å høre selv.

Lykke til, håper du blir fornøyd til slutt=)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD passer bedre til DM683 enn Denon.
    NAD'en har også en MYE bedre forforsterker enn Denonen.

Du vil høre stor forskjell på disse to kombinasjonene. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for feedback!

Sitat Opprinnelig postet av Henningep
    Du vil heller ikke få 210 watt, men 2x105 watt.
    Skjønte ikke helt den. I dag har jeg 150W fra den ene kanalen på NAD'en som driver hele høytaleren, men dersom jeg i stedet kjører 2 kanaler ut fra Denon'en får jeg vel 1 kanal på 105W som driver diskant & mellomtone, pluss 1 kanal på 105W som driver basselementene. Stemmer ikke det?

Siden receiveren fortsatt kun har en strømforsyning som vil yte likt om du bruker en eller to kanaler, er det ikke særlig mye mer effekt å hente ved å bi-ampe.

...

Nå skal jeg ikke si hvem lydsignatur av nad og Denon som passer best med dine høyttalere, men vil tro det er mer å hente ved å bruke c372 som effekt. Da tar du også den tyngste oppgaven fra receiveren, og gir den mer overskudd til resten av anlegget.
    OK, skjønner. Det du sier er at selv om receieveren er oppgitt å kunne yte 7x105W, så vil strømforsyningen være en begrensende faktor som gjør at dette er vanskelig å oppnå i praksis?

Aaberg

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for feedback til deg også!

Sitat Opprinnelig postet av amunds
    NAD passer bedre til DM683 enn Denon.
    NAD'en har også en MYE bedre forforsterker enn Denonen.

Du vil høre stor forskjell på disse to kombinasjonene. :-)
    OK, blir spennende å teste!

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aaberg
    Takker for feedback!

Skjønte ikke helt den. I dag har jeg 150W fra den ene kanalen på NAD'en som driver hele høytaleren, men dersom jeg i stedet kjører 2 kanaler ut fra Denon'en får jeg vel 1 kanal på 105W som driver diskant & mellomtone, pluss 1 kanal på 105W som driver basselementene. Stemmer ikke det?

OK, skjønner. Det du sier er at selv om receieveren er oppgitt å kunne yte 7x105W, så vil strømforsyningen være en begrensende faktor som gjør at dette er vanskelig å oppnå i praksis?

Aaberg
    Spørsmål 1:
    Joda, du vil få 105 watt på diskant mellomtone og 105 watt på bassene. Hele høyttaleren vil fortsatt spille med 105 watt. Vanskelig å forklare, men du vil få mer dreimoment, men ikke mer hk(watt), for å ta det som i bil verden. Diskant/mellomtone har fortsatt bare 105 watt. Bassen har fortsatt bare 105 watt, men de slipper å dele disse wattene mellom seg.Dette er det sikkert mange her på forumet som kan forklare langt bedre enn meg.

Spørsmål 2:
    Jepp, det stemmer. Denon receiveren er også målt til to ganger 105 watt med to kanaler i drift, og skriver 7x105. Dette er ganske standard for receivere. Onkyo for eksempel er målt med en kanal i drift. H/K f.eks oppgir sine receivere med alle kanaler drevet samtidig. F.eks en test i hjemmekino hvor h/k receiveren var med ble den utnevnt som den kraftigste enda den var oppgitt til 7x50 watt mot de andre receiverene sine opgitte 7x100ca.

Du vil altså ikke få så mye mer strøm ved å bi ampe receiveren din. Siden alle de 4 kanalene du da benytter henter strøm fra samme kilde.

Lytt og se om det blir bedre, det kan hende det gjør det hos deg, selv om jeg holder en knapp på naden.

mvh. Henning

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål 1:
    Joda, du vil få 105 watt på diskant mellomtone og 105 watt på bassene. Hele høyttaleren vil fortsatt spille med 105 watt. Vanskelig å forklare, men du vil få mer dreimoment, men ikke mer hk(watt), for å ta det som i bil verden. Diskant/mellomtone har fortsatt bare 105 watt. Bassen har fortsatt bare 105 watt, men de slipper å dele disse wattene mellom seg.Dette er det sikkert mange her på forumet som kan forklare langt bedre enn meg.
    OK, tror jeg begynner å skjønne. Hver kanal har et teoretisk potensial til å levere 105W dersom kanalen får nok strøm fra strømforsyningen, men siden det er flere kanaler som må dele strømforsyning greier ikke alle kanaler å henge med samtidig og levere like høy effekt samtidig.

Jeg antar da det er slik at dersom alle høytalere leverer en kontinuerlig effekt som ligger relativt lavt (f.eks. 10W), så vil det fremdeles være nok strøm som kan leveres fra strømforsyningen til at en vilkårlig kanal kan yte opp mot 105W i kortere øyeblikk, men altså ikke alle samtidig.

Spørsmål 2:
    Jepp, det stemmer. Denon receiveren er også målt til to ganger 105 watt med to kanaler i drift, og skriver 7x105. Dette er ganske standard for receivere. Onkyo for eksempel er målt med en kanal i drift. H/K f.eks oppgir sine receivere med alle kanaler drevet samtidig. F.eks en test i hjemmekino hvor h/k receiveren var med ble den utnevnt som den kraftigste enda den var oppgitt til 7x50 watt mot de andre receiverene sine opgitte 7x100ca.
    OK

Du vil altså ikke få så mye mer strøm ved å bi ampe receiveren din. Siden alle de 4 kanalene du da benytter henter strøm fra samme kilde.
    Jeg er i utgangspunktet med på tankegangen. Nå står det riktignok i omtalen av recieveren at "AVR-2310 er en ekte 7-kanals receiver med 7 identiske effektforsterkere. Hver av disse yter 105 watt i 8 ohm, og med 2 separate transformatorer – akkurat som i de større DENON-modellene - har du alltid massevis av rå styrke tilgjengelig." - det betyr vel da at i dette tilfellet har du to strømforsyninger, men begrensningen blir den samme - den totale mengden strøm som kan leveres på tvers av alle tilkoblete høytalere begrenses av den strømmen de to transformatorene til en hver tid kan levere.[/QUOTE]

Aaberg

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer det, 7 effektforsterkere, men bare 1(2) strømforsyninger. Når jeg sier at to ganger 105 ikke er det samme som 210 er det ikke kun pga strømforsyningen, men også siden 2x105 i praksis ikke vil gi det samme som 1x210 watt. Dette kan nok som sagt andre forklare litt bedre og mer teknisk hvorfor=)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •