Truls sin jakt på effektrinn(monoblokker)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Truls sin jakt på effektrinn(monoblokker)

Nå har jeg kommet til et vendepunkt i livet. Mine første dedikerte effekttrin.

Valgene er jo mange, og forvirringen stor, overveldende.

Jeg håper helst at jeg kan komme ut av dette med noen Klasse D forsterkere, det blir fort varmt i stua og plass er og noe jeg ønsker å spare på.

Til nå er det sett på NAD, Midgard, Rotel, Abrahamsen, Emotiva, Vincent, ditt og datt.

Hvilket utstyr jeg har fra før står i signaturen min, musikksmak er ALT forutenom urytmisk pop.

Når det kommer til pris så sparte jeg en god del på høytalerne, så jeg kan sette pristaket på 10 000,- per kanal kansje(L+C+R)? Jeg ønsker helst monoblokker og ønsker og å biampe. Stereotrinn på hvær kanal er og fult mulig.

Jeg har begrensett mulighet for å lytte til noen av tingene, hvis ikke noen i nordland har mulighet for å låne ut. Jeg kan betale depositum for lånt utstyr, og betaler selvfølgelig frakt.

Jeg kjøper gjerne brukt, send pm om har noe du skal kvitte deg med. Jeg tviler og for at jeg klarer å høre forskjell fra forsterker A og forsterker B.

P.S: Har litt lyst på helbalangserte forsterkere, planlegger å gå balangsert i fremtiden.

InfluensaTruls ut=) (ikke svineinfluensa!)

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Jeg tviler og for at jeg klarer å høre forskjell fra forsterker A og forsterker B.
    Det punktet er jeg helt sikker på at du tar feil! Forskjellene mellom forskjellige forsterkere er ikke uvesentlige.

Du trenger forsåvidt ikke å gifte deg med tanken om balansering, især hvis du ikke er plaget med 50Hz fra før.

Jeg har både single ended og balansert anlegg. Forskjellene er nok mye større mellom forskjellige design-valg, som klasser, komponent-valg, tomgangs-strøm osv.

Det vil overraske meg om du ender med kombinasjonen klasse D og liker det. Ooops, var det jeg som skrev det?

Lykke til med utprøvingen.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får jeg ikke til noen utprøving så blir jeg å gå for publikumsfavoriten Emotiva XPA-1, i værste fall så er dem lette å vidreselge uten for mye tap.

Men jeg har ikke lyst å være mainstream, Vincent frister stort med sitt "Mark Levinson" utseende. MA Oberon 6.1 frister med mye kraft og lite varme, samme med Rotel. Lyngdorf SDA2175 har fått skryt for å være av de med god kontroll, og med en slik til å biampe hvær høytaler skulle ikke dens mangel på kraft begrense den for mye.

"Får eg ikke pøls, så hoppa eg i ælva"

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er dette? Noen som har info/inntrykk?

XTZ Class-AP100 Black XTZ | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er galt med "mainstream" Men som du sier : Midgard = lite varme, god kontroll, Emotiva = litt lunken, stålkontroll :twisted:
    Pris og annenhåndsverdi ? Det blir som alltid. smak og behag.......

Hva med Doxa ? Musikalitet så det holder + en sinnsyk strømforsyning.
    Litt dyre men da er du utenfor mainstreamen :-D :-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som en ren effekdel av DIII , ikke mye å skryte av effektmessig...

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noe gammelt ræl som kanskje er aktuelt? ;-)
    Krell KMA 100 mkII

100w i 8 ohm, men målt til 200w i 8 ohm og 360w i 4 ohm av stereophile i 1986. De er sikkert stabile ned i 2 eller 1 ohm og du trenger ikke varmeovn i stua siden det er ren klasse A.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Ser ut som en ren effekdel av DIII , ikke mye å skryte av effektmessig...
    Budrde holde i massevis dette da
    TZ Class AP100 är en 2 kanals High-End effektförstärkare med både Klass A och Klass AB drift. 2x180W i Klass-AB drift eller 2x50W i Klass A drift. Bryggkopplad ger slutsteget 500W i 4 ohm. AP100 bygger i grunden på XTZ Class A100D3 och har samma utvändig design för att passa ihop. Utrustat med både XLR och RCA ingångar.
    Ikke galt for 5000 kroner.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Doxa har en hjemmeside å grine over. Noe så rotete og til dels psykadeliskt :S

Intresangt effektrinn, men litt i dyreste laget etter min smak.
    Er det mulig å gjemme en klasse AB forsterker under sofa eller er det uaktulet? Hvis ikke må jeg fikse en ekstra hylle å ha dem i.

Er den en uniform enighet på forumet at Emotiva er mest smell for pengene? For hvis det er det folk mener så kunne jeg mer en gjerne tenkt meg til å utnytte Juletilbudet deres.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får jeg ikke til noen utprøving så blir jeg å gå for publikumsfavoriten Emotiva XPA-1, i værste fall så er dem lette å vidreselge uten for mye tap.

Men jeg har ikke lyst å være mainstream, Vincent frister stort med sitt "Mark Levinson" utseende. MA Oberon 6.1 frister med mye kraft og lite varme, samme med Rotel. Lyngdorf SDA2175 har fått skryt for å være av de med god kontroll, og med en slik til å biampe hvær høytaler skulle ikke dens mangel på kraft begrense den for mye.

"Får eg ikke pøls, så hoppa eg i ælva"
    Mine tanker:

- Midgard Oberon: Produseres ikke lenger, gir ekstremt mye kraft for en liten slump penger, låter kaldt, metallisk, sjelløst. Jeg kjøpte selv disse når de kom på markedet og lot meg imponere - helt frem til jeg hørte andre forsterkere.

- Emotiva: "Den nye oberon men med bedre lyd!". Billig, masse krefter, låter overraskende bra i forhold til prisen. Selv testet jeg ut xpa3 som har blitt skrytt opp i skyene, men når det kom til selve lydensignaturen ble den litt for anonym for min smak. Joda, det låt utrolig bra med tanke på prisen.

- Vincent: etter å ha eid sp991 i to perioder og hørt en del av deres andre produkter har de min klare anbefalling. De har ikke like mange watt på papiret som de andre kandidatene og ei heller har de den samme oppmerksomheten på diverse fora, men det kan du se glatt bort fra. Byggekvaliteten er enorm! Forsterkerne låter langt kraftigere enn hva papirwattene tilsier. Pluss at de har sjel i musikkfremføringen. Kan minne litt om McIntosh. Brukte selv sp991 på array1400 med stort hell, og har hørt de på de gigantiske swans f1.1f.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Budrde holde i massevis dette da

Ikke galt for 5000 kroner.
    Helt grei pris, på linje med Emotiva....:-D
    2 x 125 W koster nå 249 usd + allt det andre
    Vicent er heller ikke noe ræl , som Nissen påpeker ..

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper ikke det er for dumt å spørre, men hvordan vil Vincent sine måle seg opp/ned mot XTZ sin effektforsterker?

Newcomer Haugesund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Emo

Emotiva har jo salg på XPA-1 nå. Jeg har nettop bestilt en XPA-5 til å komplimentere min XPA-2. Og det sier vel sitt om hva jeg mener om kvaliteten.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men de er så ... så ... store*snufs*

Tok meg faktisk en runde med målbandet, eneste plassen å ha den er i en rack på siden av sofa.

Hvis ted skal bli Emotiva, hvilken skal jeg velge? XPA-1 til hvær av frontene, eller XPA-2 til å biampe hvær av frontene?

Ser og litt på parasound sine. Er rett og slett ikke helt overbevist enda, alle disse forsterkerne har fått skryt i en eller annen retning.

Newcomer Haugesund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men de er så ... så ... store*snufs*

Tok meg faktisk en runde med målbandet, eneste plassen å ha den er i en rack på siden av sofa.

Hvis ted skal bli Emotiva, hvilken skal jeg velge? XPA-1 til hvær av frontene, eller XPA-2 til å biampe hvær av frontene?

Ser og litt på parasound sine. Er rett og slett ikke helt overbevist enda, alle disse forsterkerne har fått skryt i en eller annen retning.

Ja de er utvilsomt store :-), jeg ville gått for 2 x XPA 1. Siden de er fullbalanserte.
    Jeg har en Halo A-23 i stua, men føler ikke at den er noe bedre enn XPA-2 lydmessig. Og med tanke på krefter og pris, så vinner EMO klart. Men du bommer ikke med noen av dem. Parasounden blir ganske varm, hvis det har noe betydning.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, nå vekker jeg denne tråden til live igjen.

Planen min var å gå for 2x Emotiva XPA-1 iløpet av julesalget

Men nå dukket det opp to Vincent SP-331 på brukten. Bruker jeg en for å biampe hver front så har jeg jo kraft nokk, og hvis kvaliteten til Vincent er å skryte av så hvorfor ikke, slipper å vente på frakt og alt det ræle dær.

Så kommer vidresalgspotensialet inn i bilde, iløpet av neste år så har jeg forhåpninger å skifte over til aktive høytalere, hvis det ikke viser seg at det blir ganske digg med Vincent eller Emotiva i stua.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •