Marantz SR7400

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Marantz SR7400

Hallo

Har et problem med at Sr7400 blir meget varm , kjenner at det er ubehaglig og legge hånda oppå forsterkeren , kjører dali 8008 og 5005 , kan det ha noe med at høytaleren er 4ohm og marantzen vil ha 8ohm, er dette skadelig ??

Mvh DAniel

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantzen kan vel ta imot 4 ohm også så vidt jeg vet, så det bør ikke være noe problem. Mange forsterkere blir veldig varme slik som din uten at det er uvanlig. Så det er sannsynligvis ikke noe galt, med mindre det begynner å lukte brent av den eller noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe

ok

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også SR7400, og jepp, den blir vannvittig varm!

Den blir så varm at jeg synes synd på den, har derfor mikket sammen en Petter Smart løsning som har vist seg å fungere svært bra.

Jeg tok den gamle pc strømforsyninga til fatters (du kan jo bare kjøpe en på nettet hvis du ikke har en liggende), og kjøpte 2 stk PAPST kabinettvifter med den laveste støyen jeg kunne finne, koblet så til en lampebryter som skrur strømforsyningen av og på. Så fjernet jeg den innebygde vifta i strømforsyningen da den støyer for mye, og kjører strømforsyninga uten vifte. Det går helt fint fordi viftene trekker så lite effekt at den ikke blir lunken engang.

Videre satte jeg 2 stk dempeføtter (av typen tema isolator) under hver vifte for å unngå at viftens vibrasjon skal forplante seg i receiveren, så satte jeg viftene oppå receiveren, en bak på midten for å fjerne lufta som kommer opp av kjøleribba, og så en til venstre (også den så langt bak som mulig, men fortsatt oppå receiveren) for å ta vekk varm luft som siver opp fra strømforsyninga!

Resultat: Jeg kjører anlegget med 4 ohms høyttalere på full smell en hel kveld, og jeg kan fortsatt legge hånda oppå kjøleribbene uten å brenne meg! (Jeg kjenner jo at den er varm, men ikke mer enn hva som er normalt for forsterkere..)

Uansett, har lest flere tester av receiveren der det påpekes at receiveren blir varm, men at det likevel ikke er noe problem, så lenge den står plassert slik at den ikke er inneklemt. Jeg har min stående i et tv-skap, og det blir litt tett der, så derfor har jeg valgt å bruke vifter... og skal jeg spille lavt for å finytte til musikken, så kan jeg jo bare skru viftene av, for det funker greit det også! (men viftene kan jeg knapt høre uansett, noen ganger har jeg tilogmed glemt å slå dem av når jeg har slått av anlegget fordi jeg ikke var klar over at de stod på....) Oppdaget det først dagen etter....

Du får vurdere plasseringen, og om receiveren slår seg av (protect mode), og vurdere om du skal gå til anskaffelse av vifter eller ikke. Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hallo løste probleme ganske enkelt ved og kjøpe en vifte på elkjøp til 79kr , den kjøler veldig bra og er liten og nett

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres bra ut, og svært enkelt! Men støyer ikke den vifta litt mye da? Jeg ser for meg at Elkjøp ikke leverer de aller mest stillegående viftene.... Du bør jo vurdere en løsning som er praktisk talt lydløs... hvis ikke er jeg redd du vil irritere deg over susinga etterhvert...

Sitter du langt unna receiveren så går det kanskje bra?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må være utrolig irriterende å kjøpe ekstrautstyr til en receiver :lol:
    og det faktum av denne varmen sansynligvis halvverer levetiden på den. :roll:

Newcomer StianH* sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    ...
    og det faktum av denne varmen sansynligvis halvverer levetiden på den. :roll:
    Hvordan kan du si dette da? Alle moderne receivere(og forsterkere såklart, + andre dyre komponenter) har da overheat-protection. Unntaket må kanskje være din siden det ikke later til at du har hørt om det.
    Og siden de har det skal det ikke bli så varmt at det går utover levetiden, da virker jo ikke varmesikringen etter sin fulle hensikt.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spiller liten rolle hvor mye beskyttelseskretser som sitter i de, større varme tørker ut kondensatorene etc etc.

hiv på en prosessor på 60grader, og en på 20...hvilken varer?

Newcomer StianH* sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    spiller liten rolle hvor mye beskyttelseskretser som sitter i de, større varme tørker ut kondensatorene etc etc.

hiv på en prosessor på 60grader, og en på 20...hvilken varer?
    Begge skal da vare såklart. :P
    (Hvilke prosessorer snakker vi om forresten? ops: )

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så lurt å noe ovenfor forskeren, som eks cd spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så lurt å noe ovenfor forskeren, som eks cd spiller.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •