Byttet forsterker, mindre bass.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer ThE ViRuS sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Byttet forsterker, mindre bass.

Hei, jeg har nettopp bygd ferdig mine BEL ES F, og kjørte disse på en gammel H/K avr 20 II,og syntes at lyden var bra.
    Masse og fin bass.
    Men så kjøpte jeg meg en ROTEL rb-980bx, men da fikk jeg myye mindre bass....og når jeg skrur opp bassen på reciever så vrenger bare bassen....
    Imellom reciever og effekt amp har jeg en syltynn 3m lang signal kabel, kan dette ha noe å si?

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ThE ViRuS
    Hei, jeg har nettopp bygd ferdig mine BEL ES F, og kjørte disse på en gammel H/K avr 20 II,og syntes at lyden var bra.
    Masse og fin bass.
    Men så kjøpte jeg meg en ROTEL rb-980bx, men da fikk jeg myye mindre bass....og når jeg skrur opp bassen på reciever så vrenger bare bassen....
    Imellom reciever og effekt amp har jeg en syltynn 3m lang signal kabel, kan dette ha noe å si?
    prøv en annen kabel hvis ikke, prøv en annen forforsterker. det kan være motstandsproblemer..

ser at rotel vil ha 33kohm og 1 volt, det kan vær HK forsterkeren er langt unna dette...

har ikke peiling på HK men nad gir 12volt i pre out og en helt annen motstand..
    er ikke sikker på hvordan dette innvirker..

jeg kan ikke kjøre min marantz surr.forsterker rett på en NAD 216 amp, da blir lyden trang å uten bass fylde.. men med en NAD 114 imellom Marzantz'en å Nad'ene så trøkker de som en slegge.. da får de 12 volt inn max..

Endret et par tall...
    nad gir 12v ved 220ohm og ikke 7 volt

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke peiling på hvilken gain H/K`n gir.....
    Er det bedre jo høyere gain?
    Har tenkt på at det kan være recieveren ja...
    Ikke akkurat beste forforsterkeren.

Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    prøv en annen kabel hvis ikke, prøv en annen forforsterker. det kan være motstandsproblemer..

ser at rotel vil ha 33ohm og 1 volt, det kan vær HK forsterkeren er langt unna dette...

har ikke peiling på HK men nad gir 7volt i pre out og en helt annen motstand..
    er ikke sikker på hvordan dette innvirker..

jeg kan ikke kjøre min marantz surr.forsterker rett på en NAD 216 amp, da blir lyden trang å uten bass fylde.. men med en NAD 114 imellom Marzantz'en å Nad'ene så trøkker de som en slegge.. da får de 7 volt inn..

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å kuppe tråden, men det jeg lurer på er i samme gata. Min receiver har 1v/1,2kohm på pre-ut og effektforsterkeren har 1,5v/8,3kohm på inngangene. Hva gjør dette for gain og effekt?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan forsøke med kortere kabler mellom pre og power, for å se om det har noen innvirkning.

Er du sikker på at bassen har blitt borte, og ikke bare tørrere? Ser Rotel'en din har meget høy dempingsfaktor...

Angående evne til å drive Rotel'en: Med inngangs impedanse på 33Kohm er den rimelig lett-dreven, og når den ikke trenger mer enn 1V for å nå full output, er jeg helt sikker på at din HK klarer å levere det som trengs.

Gurba: Tommelfinger regel er at inngangsimpedansen på en effektforsterker bør være rundt 10 ganger så høy som utgangsimpedansen på for-forsterkeren. Dersom forholdstallet blir lavere vil signalstyrken reduseres som følge av motstanden, og muligens vil det forvrenges avhengig av hvordan effektforsterkeren's impedanse endres med frekvens. I ditt tilfelle vil 1V/1KOhm ut ikke være tilstrekkelig til å drive effektforsterkeren med 1,5V/8,3KOhm inngangsimpedanse til maksimal ytelse.

Newcomer OddB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant!! Men hvor finner dere denne infoen?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg suuuper flau over meg selv....disse høytalerne er jo nybyggd.....og jeg ble akkurat ferdig med å finere samme dag som jeg fikk forsterker i hus.
    Det jeg gjorde før jeg finerte var å tette bassrefleksen, for å ikke få spon inn i HT.
    Jeg hadde jo selfølgelig glemt å fjerne det jeg tettet hullet med!!!!!!
    Jeg får ikke testet HT før i morgen, det bor jo flere i bygget her.
    Regner med det er derfor jeg har fått så lite bass etter byttet.
    hehe, jeje, sånn kan det gå!!!!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å hører på litt musikk nå.....jeg har fått bassen tilbake.....
    Så flott!!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    Du kan forsøke med kortere kabler mellom pre og power, for å se om det har noen innvirkning.

Er du sikker på at bassen har blitt borte, og ikke bare tørrere? Ser Rotel'en din har meget høy dempingsfaktor...

Angående evne til å drive Rotel'en: Med inngangs impedanse på 33Kohm er den rimelig lett-dreven, og når den ikke trenger mer enn 1V for å nå full output, er jeg helt sikker på at din HK klarer å levere det som trengs.

Gurba: Tommelfinger regel er at inngangsimpedansen på en effektforsterker bør være rundt 10 ganger så høy som utgangsimpedansen på for-forsterkeren. Dersom forholdstallet blir lavere vil signalstyrken reduseres som følge av motstanden, og muligens vil det forvrenges avhengig av hvordan effektforsterkeren's impedanse endres med frekvens. I ditt tilfelle vil 1V/1KOhm ut ikke være tilstrekkelig til å drive effektforsterkeren med 1,5V/8,3KOhm inngangsimpedanse til maksimal ytelse.
    Ok. Foreløpig så spiller det høyt nok uansett, men det blir nok pre/pro etterhvert som finansene tillater det.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ThE ViRuS
    Sitter å hører på litt musikk nå.....jeg har fått bassen tilbake.....
    Så flott!!
    Det er hver sin gang å være hjernedød.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0