NAD c 352 problemer.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAD c 352 problemer.

Hei!

Er ny på dette forummet og her kommer mitt første problem =)

Anlegget mitt består av:
    Eff. forsterker: NAD 218 THX
    For forsterker: NAD c 352
    Høytalere: CV CLS 215

Jeg spilte med anlegget som normalt, men så la jeg merke til at kun den høyre høytaleren spilte. Jeg koblet om på venstre og høyre høytalerutgang bak på forsterkern og fant da ut at det ikke var noe galt høytalerne (ingen sikringer som var gått), men antakelig vis venstre utgang.

På dette øyeblikket hadde jeg koblet høytalerne til for-forsterkeren, ikke eff. forsterkeren (er dette "galt")

For å prøve å løse problemet koblet jeg høytalerne til eff. forsterkeren, men venstre utgang spilte fortsatt ikke. Betyr det at det er noe galt med for- eller eff. forsterkeren?

Er dette noe de reparerer på hifi klubben? og hvor mye kan det koste?

Mvh.

Arne R.

Newcomer OddB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Regner med du har sjekket at balansen er stilt riktig, altså på midten. Er den det og det fortsatt ikke kommer lyd i venstre høyttaler, så er det nok sannsynligvis noe galt med venstre kanalen i 352'en.

Det er jo bare å prate med Hifi-Klubben, de vet sikkert hva som er galt og evt. pris på rep.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    balansen er der den skal og alt annet.
    jeg åpnet 352'en for å se etter en sikring jeg kanskje kunne bytte ut, men måtte skur den skuffet sammen igjen

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arne R.
    Hei!

Er ny på dette forummet og her kommer mitt første problem =)

Anlegget mitt består av:
    Eff. forsterker: NAD 218 THX
    For forsterker: NAD c 352
    Høytalere: CV CLS 215

Jeg spilte med anlegget som normalt, men så la jeg merke til at kun den høyre høytaleren spilte. Jeg koblet om på venstre og høyre høytalerutgang bak på forsterkern og fant da ut at det ikke var noe galt høytalerne (ingen sikringer som var gått), men antakelig vis venstre utgang.

På dette øyeblikket hadde jeg koblet høytalerne til for-forsterkeren, ikke eff. forsterkeren (er dette "galt")

For å prøve å løse problemet koblet jeg høytalerne til eff. forsterkeren, men venstre utgang spilte fortsatt ikke. Betyr det at det er noe galt med for- eller eff. forsterkeren?

Er dette noe de reparerer på hifi klubben? og hvor mye kan det koste?

Mvh.

Arne R.
    C 352 er vel en effektforsterker med pre-out om jeg ikke tar feil.Uansett så skal du koble høyttalerne til 218 dersom det er den du skal drive høyttalerne med. Dersom det sitter to "bøyler" bak på 352 som binder sammen for-forstrekerdelen og effektforsterkerdelen så sjekk at begge disse står riktig montert.Dersom det ikke er det og heller ikke balansen så er det mestsannsynlig noe galt med venstre utgang på 352.Finn eventuelt noen som vet hvordan dette skal kobles til og se på saken før du sender den til rep. Så anbefaler jeg deg å lese bruksanvisningen for begge forsterkerne slik at du får litt mere peiling på koblinger enn du tydeligvis har nå ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for tipset edguy, men må beklage med å si at jeg ikke har bruksanvisningen etter som jeg har kjøpt det brukt og ikke fått med heftene.

c352 trodde jeg varr en for-forsterker med integrert eff. forsterker, men skal ikke se bort fra at du vet mer enn meg om dette.
    Som du sier så ligger det en lask mellom pre-out 2 og main in
    Iallefall, anlegget har jeg spillt på i 3-4 dager men så tok den ene utgangen natta.

Har ikke vært borti noen komponenter utenom at jeg sjekket sikringen på høytaleren. jobber som elektrikker til daglig, så kan litt om tekniske duppedingser, men har akkurat begynt å leke meg med anlegg

Uansett, takk for hjelp!! =)

Newcomer jarand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for tipset edguy, men må beklage med å si at jeg ikke har bruksanvisningen etter som jeg har kjøpt det brukt og ikke fått med heftene.

c352 trodde jeg varr en for-forsterker med integrert eff. forsterker, men skal ikke se bort fra at du vet mer enn meg om dette.
    Iallefall, anlegget har jeg spillt på i 3-4 dager men så tok den ene utgangen natta.

Har ikke vært borti noen komponenter utenom at jeg sjekket sikringen på høytaleren. jobber som elektrikker til daglig, så kan litt om tekniske duppedingser, men har akkurat begynt å leke meg med anlegg

hei. du finner disse bruksanvisninger på nettet bare å laste ned.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en vanlig stereoforsterker du har.

Prøv å bytte om RCA kablene til kilden du bruker, det kan være kabelen som er ødelagd

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei elektrikern :-)
    Tror ikke jeg skal gå inn i en diskusjon om det tekniske he he. der slår du meg sikkert ned i skoene,iallefall når det gjelder innmaten i forsterkern. Du har jo rett i den beskrivelsen av forsterkern,var bare meg skrev en slurveleif. Skulle stå INTEGRERT FORSTERKER med pre-out. Sorry....jeg har nemlig lillebroren c320BEE selv. Er vel bare effekten som skiller disse tror jeg.
    Kan som det sies være lurt å sjekke kablene,men det er ytterst skjelden det er noe galt med de.Har aldri skjedd meg på mine 15 år som hi-fi freak :-)

Når det gjelder denne lasken så skal det altså være 2 slike.En for høyre kanal og en for venstre,altså pluss og minus. Dersom det ikke er to slike bøyer så ligger feilen antakelig der, i hvertfall om du skal bruke 352en til og drive høyttalerne. Til hvilken utgang har du koblet 218? Dersom du kan fortelle mere detaljert hvordan du har koblet anlegget er det enklere og finne feilen.
    Du som er elektriker har sikkert et måleinstrument til å sjekke om det er strøm fra den utgangen du mener er gåen? Det enkleste er forresten bare og prøve med en annen forforsterker dersom du kan låne det. Da finner du fort ut av det. Lykke til og hold oss gjerne oppdatert.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Hei elektrikern :-)
    Tror ikke jeg skal gå inn i en diskusjon om det tekniske he he. der slår du meg sikkert ned i skoene,iallefall når det gjelder innmaten i forsterkern. Du har jo rett i den beskrivelsen av forsterkern,var bare meg skrev en slurveleif. Skulle stå INTEGRERT FORSTERKER med pre-out. Sorry....jeg har nemlig lillebroren c320BEE selv. Er vel bare effekten som skiller disse tror jeg.
    Kan som det sies være lurt å sjekke kablene,men det er ytterst skjelden det er noe galt med de.Har aldri skjedd meg på mine 15 år som hi-fi freak :-)

Når det gjelder denne lasken så skal det altså være 2 slike.En for høyre kanal og en for venstre,altså pluss og minus. Dersom det ikke er to slike bøyer så ligger feilen antakelig der, i hvertfall om du skal bruke 352en til og drive høyttalerne. Til hvilken utgang har du koblet 218? Dersom du kan fortelle mere detaljert hvordan du har koblet anlegget er det enklere og finne feilen.
    Du som er elektriker har sikkert et måleinstrument til å sjekke om det er strøm fra den utgangen du mener er gåen? Det enkleste er forresten bare og prøve med en annen forforsterker dersom du kan låne det. Da finner du fort ut av det. Lykke til og hold oss gjerne oppdatert.

Når vi kommer inn på feltet med forsterkere med sånne kretskort, dioder, resistorer og transistorer, så har ikke jeg så mye kunskap så det er sagt:-P
    Er greit med en diskusjon iblant. Jeg tar meg ikke nær av det som kommer opp og som regel kommer en (kanskje to) av partene ut av diskusjonen litte granne klokere

Mer om forsterkeren:

Det ligger en lask mellom pre out 2 og main in på både pluss og minus.
    Har prøvd å bytte til noen andre RCA kabler uten noe resultat.
    Jeg kobler 218 og c352 sammen mellom input L,R og pre-out 1, dette virket i all tid helt til nå

Har ikke hatt tilgang til måleinstrument før idag pga. sykdom, men fikk iallefall målt begge utgangene med et dødt resultat fra venstre utgang.

Jeg tok meg en tur til hifi klubben og lurte på hvor mye det kunne koste. Prisen kunne komme på 750-1500,- kanskje helt opp til 3000,- alt kommer ann på om de måtte bestille mye matrialer eller om det var så lite som en lodde-jobb.

Takker for all hjelpen så langt!
    Setter stor pris på at dere tar dere tid til å hjelpe meg

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig?

Nå har jeg hatt forsterkeren frakoblet i et par dager. Men for få minutter siden fikk jeg lyst til å høre noe musikk fra pc'en og koblet derfor til forsterkeren (selv om kun en høytaler virket). Men før jeg koblet til forsterkeren kikket jeg på lasken i L utgangen.
    Jeg tok den ut for å sjekke om det kanskje kunne være noe galt med den. (Takker for inspirasjonen edguy ) Lasken så akkurat ut som en ny en, så da puttet jeg den inn igjen.
    Etter å ha skrudd på forsterkerne og satt på en sang virket jammen meg begge høytalerne

Lasken i L utgangen var ikke langt nok ute for at den ikke skulle virke, men alikavell ser det ut som det var her problemet lå.

Noen som har noen teori om hvordan dette kan ha seg?

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig?

Nå har jeg hatt forsterkeren frakoblet i et par dager. Men for få minutter siden fikk jeg lyst til å høre noe musikk fra pc'en og koblet derfor til forsterkeren (selv om kun en høytaler virket). Men før jeg koblet til forsterkeren kikket jeg på lasken i L utgangen.
    Jeg tok den ut for å sjekke om det kanskje kunne være noe galt med den. (Takker for inspirasjonen edguy ) Lasken så akkurat ut som en ny en, så da puttet jeg den inn igjen.
    Etter å ha skrudd på forsterkerne og satt på en sang virket jammen meg begge høytalerne

Lasken i L utgangen var ikke langt nok ute for at den ikke skulle virke, men alikavell ser det ut som det var her problemet lå.

Noen som har noen teori om hvordan dette kan ha seg?
    hvis det er en stålbøyle uten gummi på så kan den kortslutte + og - i signal overgangen. Technics har det problemet på gamle forsterkere der en kan dytte bøylen helt inn.. det kortslutter på kanten i rca pluggen... :???:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    hvis det er en stålbøyle uten gummi på så kan den kortslutte + og - i signal overgangen. Technics har det problemet på gamle forsterkere der en kan dytte bøylen helt inn.. det kortslutter på kanten i rca pluggen... :???:
    Ja må være det som har skjedd. Uansett så er problemet løst så da var du jaggu både god og heldig :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes

Det er gummi rundt begge stålbøylene og sånn som jeg ser det er mellomrommet "for stort" til at det kan ha skjedd en kortslutning. Men det kan godt hende det er det som har skjed.

Sammenlignet med mitt yrke, hvis det oppstår en kortslutning på et husinstalasjonsanlegg (f.eks. med lys eller stikkontakter) så vil sikringen slå ut og anlegget vil ikke virke igjen før jeg har fjernet korslutningen og skrudd på sikringen.

Når vi da snakker om forsterkeren har jeg kanskje fjernet kortslutningen, men ville ha trodd at en eller annen sikring skulle ha gått...Hvis jeg tar feil så er det bare å si det som sagt kan jeg ikke så mye om lydanlegg...enda

Som du sier edguy, hadde vel litt flaks i denne situasjonen.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være dårlig loddig, eller brudd i kabel. Ruglinga når du har holdt på kan ha ført bruddene sammen igjen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •