Lyngdorf skuffet ! hjelp søkes

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyngdorf skuffet ! hjelp søkes

Har nå fått min nye forsterker Lyngdorf sdai2175 !
    ,hadde før nad 272 og 372 brokoblet høytalerene er av typen Dali ikon8 samt 2stk sub Dali ikon dette spilte noe sinsykt , men ble så utrolig lei av av att forsterkerene hele tiden koblet ut og de ble meget varme ,hadde forsterkerene på rep 2 ganger bare de første 2 år , ble fortalt att løsningen var Lynddorf digital forsterker ,den har jeg nå fått men er mega skuffet , det er lite trøkk i dette ikon 8 hadde saftig bass med det gamle men nå må det skrues mye høyere på lydknappen for og få noe bass i det hele tatt syntes jeg kjøpte 2stk dali ikon subber samtidig med lyngdorf og tenkte dette må det jo bli super lyd/trøkk av men er utrolig skuffet , er det noe jeg gkør feil???
    Noen luringer som har peiling ??????????

hjelp hjelp
    :cry:

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Lyngdorf er vel litt kald i lyden etter det jeg har hørt, er det lite bass selvom subbene spiller?

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...etter det jeg har hørt av Tact/Lyngdorf er de nøytrale i klangen. Liker du en "fet" lyd som meg så er jeg redd for at Lyngdorf ikke er veien å gå desverre.
    NAD har etter min mening en røffere lyd men ikke så oppløst og nøytral som Lyngdorf, men at det skal være så enorm forskjell synes jeg var rart.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva me å gå tilbake til nad komboen, men å kjøre et par vifter på de?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg prøvde Ikon 8 hos meg.Da prøvde vi med Onkyo 905 som er 2x140 w i 8 ohm.Prøvde også Onkyoen brokoblet på de.Nad 218 ble også prøvd på de,og som du sier,de trykker voldsomt.Men at Lyngdorfen skal ødelegge lyden helt betviler jeg litt da det ikke var fra gråt til latter forskjell på de forsterkerene vi prøvde.
    Jeg tror du har et fase problem på 4 x 8 " med 2 x 12 ".Nå har nok folk mer peiling enn meg på dette,men et eksempel er at jeg selv hadde 2 stk 12 " B&W subber som jeg ikke kunne få fort nok ut av huset for de gav tilnærmet null bass.Kjøperen ringte når han mottok de og var strålende fornøyd.Den gangen hadde ikke jeg peiling på fase og sånn,men det hadde tydeligvis han.Hvis Ikon 8 bassene slår f.eks innover og subbene utover vil du få rimelig lite og dårlig bass.
    Vil til slutt tilføye at det finnes sikkert bedre alternativ enn Lyngdorf på Ikon 8 og det finnes andre butikker enn HFK...F.eks denne ruggen,info finner du i haugevis på forumet her. :

Emotiva Audio XPA-2 Two Channel Power Amplifier

Lykke til.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers tror jeg Parasound NC2250 kunne vært noe for deg!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo surround reciver kan IKKE brokobles .. Spennt på hva Sven1978 har gjort der gitt .

SDAI2175 på ikon er missmatch rett og slett, NAD er jo POWER! Og masse i bassen.. SDAI er power, men mye mer nøytral.

Ville nok heller gått for NAD 375 eller enda bedre. NAD 275 + Preampen i samme serie (koster ca 11000kr nå!!). Dette er KNALL på IKON8.

Husk at lyngdorfen er ca 2x120watt i RMS! Og som folk sier, helt annerledes klang signatur enn NAD.

Konkluksjon: Du gjør ingenting feil, det er rett og slett en forferdelig missmatch du besitter!!! Parasound er nevnt, og det er helt klart noe for deg .

EDIT: Brokobling av rimelig stereoutstyr anbefales ikke!!

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Onkyo surround reciver kan IKKE brokobles .. Spennt på hva Sven1978 har gjort der gitt .
    Er vel såkalt "reciever-biamp" vi prater om tenker jeg :-)

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo 905 kan brokobles. Følger med gode instrukser på dette i eget hefte, i tillegg til i selve brukermanualen side 28 og 51.

"Front Speakers A and front Speakers B can be wired normally, bi-amped, or bridged, but A and B cannot be bi-amped or bridged at the same time" - Brukermanualen

Eneste viktige når man brokobler er at høytalerne en på 8 Ohm og høyere, ikke under (8 - 16Ohm står registrert på baksiden av selve receiveren når BTL er i bruk)

Hmmm, hvordan krymper man bilder man linker til igjen?

EDIT: Tok bare bort bildet da det ikke var så saklig for trådstarter og herpet bredden

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jøss.. har jeg aldri vært borti. Men da er jo den saken grei :P.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri turt å spille høyt på 905 i brokoblet modus i mer enn ca 15-20 min av gangen.Den blir jo varm og det er vel ikke å anbefale på tung last som dipper i impedans.Den spilte hvertfall fletta av Chapter Two+ på 2x300w i 8 ohm som koster 70-80.000 skal jeg tippe.Det var på Focal Electra 946.Jevnt på 110 db målt fra 3,5 meter med en receiver er imponerende på en sånn høyttaler.
    Og hvis noen skulle lure låter det bedre enn f.eks Nad 218.Referer da til test med B&W 803 N og Dali Concept 8.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ijonsen
    Har nå fått min nye forsterker Lyngdorf sdai2175 !
    ,hadde før nad 272 og 372 brokoblet høytalerene er av typen Dali ikon8 samt 2stk sub Dali ikon dette spilte noe sinsykt , men ble så utrolig lei av av att forsterkerene hele tiden koblet ut og de ble meget varme ,hadde forsterkerene på rep 2 ganger bare de første 2 år , ble fortalt att løsningen var Lynddorf digital forsterker ,den har jeg nå fått men er mega skuffet , det er lite trøkk i dette ikon 8 hadde saftig bass med det gamle men nå må det skrues mye høyere på lydknappen for og få noe bass i det hele tatt syntes jeg kjøpte 2stk dali ikon subber samtidig med lyngdorf og tenkte dette må det jo bli super lyd/trøkk av men er utrolig skuffet , er det noe jeg gkør feil???
    Noen luringer som har peiling ??????????

hjelp hjelp
    :cry:
    Har du prøvd å skru på innstillingen for følsomhet på inngangssignalet på forsterkeren? Har samme forsterker (sammen med B&W 701) - og bassen er alldeles utmerket! Var imidlertid småskuffet selv over bl.a. basstrøkket - inntil jeg fant ut av denne settingen. Slik jeg har forstått det, har Lyngdorf en relativt lav følsomhet på inngangene som standard (matchet for deres egne signalkilder?), men med nevnte innstilling øker man følsomheten med 6 dB, uten å øke støygulvet. I mitt oppsett gjorde dette underverker, litt sammenlignbart med den gode gamle loudnessknappen - men fullstendig uten alle uønskede bieffekter som gjerne fulgte med denslags. Hvordan du skrur på denne innstillingen er beskrevet i manualen, http://www.lyngdorf.com/downloads/Ow...10-05-2007.pdf. Du finner dette omtalt på side 11, under "SENSIT - Sensitivity".

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kjøper ikke Lyngdorf for å få imponator bass. Men sett på Kari Bremnes el. og Lyngdorfen spiller sinnsykt bra for prisen. Skal du ha trøkk og morro så finn noe annet.
    Lyngdorfen er ikke god for mere enn ca. 110-120 Watt som skrevet over, så effektmessig er den langt under brokoblete NAD.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Har aldri turt å spille høyt på 905 i brokoblet modus i mer enn ca 15-20 min av gangen.Den blir jo varm og det er vel ikke å anbefale på tung last som dipper i impedans.Den spilte hvertfall fletta av Chapter Two+ på 2x300w i 8 ohm som koster 70-80.000 skal jeg tippe.Det var på Focal Electra 946.Jevnt på 110 db målt fra 3,5 meter med en receiver er imponerende på en sånn høyttaler.
    Og hvis noen skulle lure låter det bedre enn f.eks Nad 218.Referer da til test med B&W 803 N og Dali Concept 8.
    Hmm Bedre en Chapter Two??? Tror du må ta deg en tur innom lytterommet til Andrè på hifihuset. For det du sier der er fundamentalt feil. Onkyoen har ikke mulighet til å levere mer strøm en Chapter two. Jeg har selv hørt Chapter two i aksjon på Monitor Audio GS 20 som regnes som en liten Gulvhøyttaler.. Den satte fysisk rommet i bevegelse. på en reciver med mindre trafo og lyttebank så er ikke dette mulig uten drahjelp av en Sub.

At det låter bedre enn en NAD 218 skal ikke så mye til da denne forsterkern ikke har noe særlig annet en rå kraft. Chapter besitter faktisk kvaliteter som gjør Chord eiere misunnelige.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1.Jeg bøyer meg i støvet over at Chapter Two+ en ikke var som den skulle.Den klippet/slo seg av når man spilte høyt,var litt hul lyd i den og den produserte ikke bass.Etter 3 år med denne mistanken skjønte jeg tegninga når 905 i vanlig modus produserte haugevis av bass på den gangen Focal Electra 946.Skulle teste om den klarte å drive de.
    2.Forsterkeren du har hørt inne hos Andre er neppe Two+,men Couplet 200S som er av nyere produksjon og 200w mot Two+ sine 300w.
    3.Andre har kanskje den Two+ inne enda hvis han ikke har sendt den på reperasjon.Selvfølgelig kan vi ordne en test der jeg viser at den Two+ han har ikke har nubbesjangs mot 905 i brokoblet eller vanlig for den del når det kommer til bass.
    4.En vanlig receiver fra Denon,Yamaha,Marantz osv som er oppgitt til ca 7x140 w som 905 veier 16-18 kg.905 veier 24,5 kg og har en helt annen kraft og strømforsyning enn de andre.
    5.Nad 218 spiller overraskende stygt.Hvertfall på B&W 803N som jeg har nå.Bruker Musical Innovation på de nå som jeg har lånt av Andre.Sykt fin lyd i den.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden 906 er mye det samme som 905 og er målt til 5*155 watt 0.1%THD med alle kanaler i drift samtidig skulle den klare å gi ganske mye i stereo brokoblet. Den dro da 1.5kW fra strømnettet. I teorien ca 2*450+++ Watt i stereo brokoblet så lenge strømforsyning henger med med 60% virkningsgrad som er maks for A/B.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •