Forsterker til CM9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til CM9

Hei!

Jeg er ny her, og har søkt litt uten å finne de store svar, og håper på gode tips her.

Jeg vurderer sterkt å kline til å kjøpe CM9 i løpet av våren. Jeg har ikke veldig Hifi peiling, men jeg liker god lyd. Jeg har en relativt liten stue (40-50m2) og høytalerne vil bli stående på langsiden, men i hjørnet. Iflg lyd&bildes test, så er ikke disse høytalerne så kresne på plassering, selv om hifiklubben sier noe annet.

Men til mitt spørsmål; Hvilken forsterker/combo skal jeg sikle på? Leste 10/2009 av lyd&bilde og der kommer testen "Rotel vs NAD for- og effektforsterkerduell" ut veldig bra begge to. Det er vel helst HK, Nad eller Denon som bør brukes med B&W?

På forhånd takk for svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til AvForum..

Jeg ville vurdert Rotel, NAD og Electrocompaniet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg for min del syntes at denon-PMA2000AE låt utrolig godt med cm9-

men jeg tror lyngdorf, nad eller hegel vil være ett godt alternativ, bw er mørk i lyden så jeg personlig syntes de trenger lys/nøytral elektronikk.. og ikke mørk som jeg oppfatter rotel og ec som.. :P

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg er overhodet ingen ekspert på området, men har jo akkurat snakket om det samme temaet her inne en uke.

Jeg endte opp med å bestille CM9 og kjøpte NAD C375BEE, så jeg håper det kommer til å funke.

Hørte det inne på HFK og jeg synes lyden var fin. De var ikke helt innspilt ennå, men lydbildet er utrolig klart og detaljert synes jeg. Og rund og fin i lyden Gleder meg veldig.

Thomas

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD C375BEE får jo gode kritikker fra L&B. Er 10.000kr klassen et ok sjikte for denne høytaleren? Er det noe poeng å tenke på preamp og poweramp?

Jeg har jo ikke ræva full av cash, men jeg vil jo ha dette settet i en del år framover, og da er det dumt å være låst fast.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andee
    NAD C375BEE får jo gode kritikker fra L&B. Er 10.000kr klassen et ok sjikte for denne høytaleren? Er det noe poeng å tenke på preamp og poweramp?

Jeg har jo ikke ræva full av cash, men jeg vil jo ha dette settet i en del år framover, og da er det dumt å være låst fast.
    Stikk ned på nermeste klubb, ta med noen cder og test høytalerene med
    Nad 375 og Cambridge 840 A v2. Begge disse to spiller meget bra. Personlig hadde jeg faktisk tatt Cambridge. Men det viktigste er jo din personlige smak

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par forslag fra meg:
    Densen B-130: Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - FORSTERKERE
    Naim Nait XS (som Lyd og bilde anbefaler)
    Arcam FMJ-A38 Test av Arcam FMJ A38 Stereoforsterker - Tester - Lyd og Bilde Et mysterium at Hi-fi-klubben ikke selger denne! Men de bør jo kunne skaffe...
    Marantz pm15: TonArt • Marantz PM-15 S2

Er enig i det som blir sagt lenger opp her om at CM-serien har en nøytral til mørk klang, og ikke bør kombineres med for mørk elektronikk. Denon, Lyngdorf og Hegel som nevnes er nok heller ikke dumt.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det selges mye bra utenfor Klubben...

Naim er jo nevnt, Primare er en annet alternativ. EC Prelude? Skal du ha delt løsning er Parasound et godt valg.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=58015&cat=13 Sikkert prutbart ned mot halv pris.

Ville definitivt vurdert brukt, det er MYE bra å velge i når det gjelder forsterkere, og du får mye bedre lyd for pengene.

Utfra det jeg har hørt av B&W trenger de endel effekt for å våkne til liv, så jeg ville sett meg om etter en relativt kraftig sak.

Newcomer Erasmus sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Parasound NC2250 og synes samspillet med CM9 fungerer meget bra! Er glad jeg gikk for en såpass kraftig effektforsterker som virkelig vekker høyttalerne til liv

Good hunt!!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andee
    NAD C375BEE får jo gode kritikker fra L&B.
    Det gjorde C275 også, som låter ikke så bra på mine DM683.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du sikter litt høyt, hva med Naim sin XS-serie.
    Nait xs, cd5 xs. Oppgrader med eget PSU Flatcap xs, og evt. en Naim DAC når det skulle passe inn.
    Da snakker vi god lyd

Active
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns Cambridge 840E og Cambridge 840W Effekt var en drøm på CM9 Lyngdorf 2175 spilte også helt rått på CM9.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Erasmus
    Jeg bruker Parasound NC2250 og synes samspillet med CM9 fungerer meget bra! Er glad jeg gikk for en såpass kraftig effektforsterker som virkelig vekker høyttalerne til liv

Good hunt!!
    +1 Hørt flere sier den komboen er knall til dette formålet.

Newcomer MacFan sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Har kun hørt på Cm9 med en gammel liten nad forsterker så jeg skal ikke komme med noe fasit på det, men har selv Cm7 og bruker lyngdorf TDA 2200, og det er faktisk helt rått med tanke på prisen. Mye for pengene både på høyttalere og forsterker delen.

i begynnelsen var lyngdorfen latterlig nøytral og kjedelig, men med et par måneder med innspilling kom den seg, og jeg angrer ikke 1 sek på at jeg kjøpte den. Man kan også gjøre mye med forsterkeren som veldig få forsterkere kan fra norske butikker, EQ, dac og romkoreksjon. hvist du kjøper den modellen da. Personlig har jeg Tda 2200 uten rp og analog kort, og jeg angrer som en hund på at jeg ikke kjøpte med rp, men det skal jeg få puttet inn til våren for 12500kr,og den må sendes til lyngdorf for å gjøre jobben.

En annen ting er at tda 2200 har nok power til oppgradering fra cm7 og cm9 til noe mer med krevende så jeg gjentar det jeg har sagt. Få en demo på tda 2200.

Uansett så vil jeg si at B&W og Lyngdorf er en skjikkelig god match og du burde i det minste få en demo på klubben med TDA 2200 og helst med rp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hegel h70

Så at i fidelity ble de paret med en HegelH100. Hva med H70? har squeezebox som transport og det virker bra å bruke digital ingang. H100 har bare USB inngang så vidt jeg skjønner. Blir Hegel H70 for veikt for disse høytalerne?

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einaras
    Så at i fidelity ble de paret med en HegelH100. Hva med H70? har squeezebox som transport og det virker bra å bruke digital ingang. H100 har bare USB inngang så vidt jeg skjønner. Blir Hegel H70 for veikt for disse høytalerne?
    Ettersom jeg ikke har prøvd, skal jeg være forsiktig med å påstå noe. Men litt spekulasjon går vel an likevel. Lyd og Bilde anbefalte jo en Naim-forsterker på "bare" 60W til disse høyttalerne. Og selv opplevde jeg bedre lyd med en Arcam på 90W til CM7 enn det jeg fikk fra andre merker på 150W. Så størrelse og watt er ikke alt! H70 ser jo også ut til å ha ei brukbar strømforsyning (650vA), og med innebygd DAC ser den jo ut til å gi mye for pengene. Det kan jo kanskje være verd å prøve?

Ettersom Hegel nå kommer med innebygd DAC og digitale innganger på den minste forsterkeren sin, så er det grunn til å håpe at de gjør det på de større modellene også når de skal oppgraderes? I disse dager hvor mange streame musikken sin gjennom Squeezebox, Sonos o.l, er jo dette en kjekk funksjon!

Et alternativ kunne jo være å finne en kraftigere forsterker til samme pris brukt og kjøpe DAC ved siden av. Behøver jo ikke bli mye dyrere.

Uansett, så er det bare en måte å finne det ut på, og det er å prøve. Helst sammenlign et par forsterkere på høyttalerne hjemme. I det minste kan du jo sørge for å ha avtale med butikken om at du kan komme tilbake hvis du ikke blir fornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkorat byttet ut noe av utstyret her nå og kjører Lyngdorf SDAI 2175+SDA 2175, balansert og bi-ampet på CM7 her og det låter helt nydelig, med masse krefter og kontroll.

Oppsettet er kjørt på CM9 tidligere, og forrige eier ga oppsettet masse skryt-hvilket jeg skjønner nå når det er på plass i stuen her.

Men oppgraderings-sjuken kom over han-måtte opp ett "endel dyrere hakk" uten å utdype hva dette skulle bli.

Lyngdorf kan trygt anbefales til disse.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsterker til cm9

Cm 9 virker som meget gode høyttalere. Har selv cm7 og synes de spiller bra til prisen.
    Hvis du kjøper cm9 hadde jeg også vurdert å legge litt penger i forsterker.
    Bladelius, Hegel, Naim, Primare f.eks. Finnes mye bra brukt.
    Selv om billigere forsterkere fint kan drive dem vil de ikke være i nærheten av å få ut potensiale i høyttalerne. Hvis budsjettet er stramt ville jeg heller kjøpt litt billigere høyttalere og lagt mer penger i forsterker.

Bare min mening altså.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Det gjorde C275 også, som låter ikke så bra på mine DM683.
    Hva slags PREamp brukte du da ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Ettersom jeg ikke har prøvd, skal jeg være forsiktig med å påstå noe. Men litt spekulasjon går vel an likevel. Lyd og Bilde anbefalte jo en Naim-forsterker på "bare" 60W til disse høyttalerne. Og selv opplevde jeg bedre lyd med en Arcam på 90W til CM7 enn det jeg fikk fra andre merker på 150W. Så størrelse og watt er ikke alt! H70 ser jo også ut til å ha ei brukbar strømforsyning (650vA), og med innebygd DAC ser den jo ut til å gi mye for pengene. Det kan jo kanskje være verd å prøve?

Ettersom Hegel nå kommer med innebygd DAC og digitale innganger på den minste forsterkeren sin, så er det grunn til å håpe at de gjør det på de større modellene også når de skal oppgraderes? I disse dager hvor mange streame musikken sin gjennom Squeezebox, Sonos o.l, er jo dette en kjekk funksjon!

Et alternativ kunne jo være å finne en kraftigere forsterker til samme pris brukt og kjøpe DAC ved siden av. Behøver jo ikke bli mye dyrere.

Uansett, så er det bare en måte å finne det ut på, og det er å prøve. Helst sammenlign et par forsterkere på høyttalerne hjemme. I det minste kan du jo sørge for å ha avtale med butikken om at du kan komme tilbake hvis du ikke blir fornøyd.
    Den anbefalingen fra Lyd og Bilde på "bare" 60w er en Naim Nait XS som jeg nevnte i i tidligere innlegg i tråden.
    Komplett Naim XS-serie kan du få demo på hos JFS Soundsystems i Drammen. Har hørt på det selv flere ganger, og det låter kanon bra. Han kan også gi deg sammenligning mot langt dyrer utstyr som f.eks Parasound JC1 og JC2 + div. cd-spillere.
    Garanterer at xs-serien vil imponere deg stort. Oppsettet består av Naim Nait XS, CD5xs og (PSU) Flatcap XS.
    Med tiden kan du invistere i en Naim DAC og få enda en enorm lydmessig oppgradering.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •