Nad 216

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31

Tråd: Nad 216

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nad 216

Hei!

jeg snoket litt runt her på forumet og la merke til att det var mange stygge komentarer om efektforsterkeren NAD 216, men også mange positive beskrivelser.
    Ble litt nysgjerrig på om den er noe å satse på.

Noen som har erfaringer med forsterkeren ?
    Eller noen som har hørt den ?

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt 2 stk koblet opp mot cerwin vega 1515. De gir masse krefter, men kan fort miste kontrollen ved høyt volum og brokobling.

Lyden i seg selv kan jeg ikke si så mye om, siden jeg brukte dem på cv 1515 som i grunn låter som en blanding av snøstorm på tv og rakettoppskytning.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du med "snøstorm på tv og rakettoppskytning" att den høres forferdelig ut ? :?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt en slik og den er en kjempeforsterker. Mye forsterker for pengene, du får dem vel fra rundt 2K, kanskje litt under. Solid bygget og nok kraft.
    Min var flere år gammel, men aldri hatt noe problem med den. Koblet opp mot alt fra dritt høytalere til noe elektrostat (nei ikke M.L) og det med bra resultat.
    Trenger man mere krefter så kjøper man en til og brokobler den.
    En kamerat av har en slik enda og den er vel nå ca. 15 år, og koblet opp mot Cervin Vega dc 15. Og den dag idag gir den lyd fra seg.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og har 2 stykk nad 216,
    brokoblet en på hver Cerwin Vega 1515.
    veldig bra forsterkere, jeg har hatt mange forsterkere men ingen er så allsidig som NAD'ene. de spiller kanon bra alltid.
    aldri problemer.

de låter veldig bra på det meste som er av høyttalere.

så lenge en ikkje skrur de av å på hele tida så vil de vare mange år.

mine har stått på i 13år

og til alle som kommer innom tråden for å klage på at de ikke tåler 4ohm brokoblet.. det står i instruksjonsboka at de er 800watt i 4ohm brokoblet. de er lagte for bro i 4 ohm.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal ha en kraftig og rimelig forsterker så er ikke 216 noe dårlig valg. Har du råd til 218 så kjøp det.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    Jeg og har 2 stykk nad 216,
    brokoblet en på hver Cerwin Vega 1515.
    veldig bra forsterkere, jeg har hatt mange forsterkere men ingen er så allsidig som NAD'ene. de spiller kanon bra alltid.
    aldri problemer.

de låter veldig bra på det meste som er av høyttalere.

så lenge en ikkje skrur de av å på hele tida så vil de vare mange år.

mine har stått på i 13år

og til alle som kommer innom tråden for å klage på at de ikke tåler 4ohm brokoblet.. det står i instruksjonsboka at de er 800watt i 4ohm brokoblet. de er lagte for bro i 4 ohm.
    Helt grei forsterker til en billig penge, men selv om de er oppgitt til å tåle å brokobles til 4ohm, så er de alt annet en stabile der. Som en sa over her, så mister de fort kontrollen når de kjøres sånn. Har testet ( for en drøss år siden ) å kjøre 2 stk brokoblet på masse høytalere ( DC-15, DC-1515, AL1000, Dali 850 og Dali 870 ) å på noe annet enn CV låt de ikke bra brokoblet synes jeg. På DC-15 og AL1000 funket de bra, men på DC-1515 ble de alt for små synes jeg. Endte opp med å kjøre de til å drive toppene med NAD208'er i bunnen. Altså en 1x216 brokoblet på hver av toppene, og 1x208 brokoblet på hver av bunnen. Da ble det liv i høytalerene.

På Dali'ene jeg testet på låt det mye bedre å kjøre en forsterker på hver høytaler biampet istedet for brokoblet.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Helt grei forsterker til en billig penge, men selv om de er oppgitt til å tåle å brokobles til 4ohm, så er de alt annet en stabile der. Som en sa over her, så mister de fort kontrollen når de kjøres sånn. Har testet ( for en drøss år siden ) å kjøre 2 stk brokoblet på masse høytalere ( DC-15, DC-1515, AL1000, Dali 850 og Dali 870 ) å på noe annet enn CV låt de ikke bra brokoblet synes jeg. På DC-15 og AL1000 funket de bra, men på DC-1515 ble de alt for små synes jeg. Endte opp med å kjøre de til å drive toppene med NAD208'er i bunnen. Altså en 1x216 brokoblet på hver av toppene, og 1x208 brokoblet på hver av bunnen. Da ble det liv i høytalerene.

På Dali'ene jeg testet på låt det mye bedre å kjøre en forsterker på hver høytaler biampet istedet for brokoblet.
    med den effekten er høyttalerene utslitte etter få år... er sikker på at opphenga dine er bløte som toalettpapir nå..

ja, alt har med pris å gjør, en får hva en betaler for å 216 syns jeg er verd hver krone å enda mer.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    med den effekten er høyttalerene utslitte etter få år... er sikker på at opphenga dine er bløte som toalettpapir nå..
    .
    Så lenge man ikke spiller så det vrenger så tar ikke høytalerene skade av mye effekt. Tar mer skade av for lite. Dessuten, hadde jeg ingen av CV modellene jeg var igjennom mer enn kanskje 6 - 7 mnd'er max. Joda, morro til fest men ikke stort annet. Kan legge til at jeg aldri iløpet av perioden jeg hadde CV ( var innom alle modellene i DC serien + AL1000 + Sat-6 ) sprengte noe som helst, å jeg spilte høyt hver helg. Er forskjell på å spille høyt, og som mange andre gjør, spille til det vrenger og så vri opp enda litt ekstra. :wink:
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dm95
    Mener du med "snøstorm på tv og rakettoppskytning" att den høres forferdelig ut ? :?
    Syntes cv 1515 er en kjempe stilig høyttaler, som spiller høyt hardt og brutalt. Vil og påstå at det er noe av det beste som har kommet fra cv, noe helt annet enn det nye tullet de har.

Det er uansett ikke en høyttaler man hører etter detaljer og "high end" lyd i=)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusentakk for alle svar =) skal mest sansynlig hente en til mine CV ve-12f i oslo over helgen hoper jeg blir fornøyd

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil forsterkeren drive ve-12f fullt ut ?

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, 216 vil fungere helt supert på de!
    Mer effekt er alltids bra, men det er ikke mye mer å hente om du har en 216 på de(216 er kraftig!)

Gratulerer med anlegg og lykke til=)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han forsterkeren volum hjul bak ?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han forsterkeren volum hjul bak ?
    Det er en effektforsterker, så den har ikke volumhjul. Du er nødt til å ha en forforsterker utenom.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

216

Har hatt sikkert 8 forsjellige 216 oppjennom tidene, å dem er gode forsterkerer, har aldrig tatt knekken på noen av dem, har faktisk en ståendes enda meget strøken.
    Vet ikkje om eg vil selge den,går vertfall ikkje under 2000,- vist den skal selges, er vert hver krone

Lykke til!

Active Alinoe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk plukket opp en 216 og en 106 forforsterker til 1000,- for en måned siden. Er ganske fornøyd. Masse krefter og litt "fetere" lyd enn vincenten jeg brukte før.

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil forsterkeren drive ve-12f fullt ut ?
    nei den vill ikke det. jeg har 2 c270 som er en modell nyere og en slik dro ikke ve12f fult ut. men brokobla jeg en på hver høytaler spilte det ekstremt mye bedre

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Så lenge man ikke spiller så det vrenger så tar ikke høytalerene skade av mye effekt. Tar mer skade av for lite. Dessuten, hadde jeg ingen av CV modellene jeg var igjennom mer enn kanskje 6 - 7 mnd'er max. Joda, morro til fest men ikke stort annet. Kan legge til at jeg aldri iløpet av perioden jeg hadde CV ( var innom alle modellene i DC serien + AL1000 + Sat-6 ) sprengte noe som helst, å jeg spilte høyt hver helg. Er forskjell på å spille høyt, og som mange andre gjør, spille til det vrenger og så vri opp enda litt ekstra. :wink:
    ja, men du tenker bare på coil'en nå... tenk på opphenga som skal bremse den da de får for store utsving...
    en kammerat har to sett med dc12 et i stua å et i baren i kjelleren... der skal du se der er forskjell på opphenga... de i kjelleren spiller røv men de i stua er det punch i som om de var nye. elementene er helt lysegrå i pappen på de i baren men sorte å fine på de i stua. å de ble kjøpt fra samme palle hos HFK å de i stua er moderat brukt å de i kjelleren er hardt brukt men aldri sprengt..

jeg vil ha mine lenge

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 stk vil jo som reimers sier gi mer effekt.
    Vær i allefall forsiktig, brokoblede nad trinn har en tendens til å miste kontrollen! De får svært lite dempefaktor!

Når jeg hadde 2 stk på 1515 var det nesten krise fler ganger. Byttet så til en stk 218 som gjorde en mye bedre jobb.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •