RXV3900 vs SC-LX82

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate heanwi sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    674
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RXV3900 vs SC-LX82

Er på jakt etter en ny reciever og har forsåvidt funnet 2 kandidater. Enten Yamaha RXV3900 eller Pioneer SC-LX82.
    Har dog ikke bestemt meg for høyttalere enda, så de må være nokså universale (mtp lydsignatur o.l.).
    Ettersom jeg har et litt trøblete rom (lite bl.a.) så ønsker jeg en god romkorreksjon, men også nok krefter til det meste (selv om jeg kommer til å ty til mer effekt senere).

Bruksområdet blir nok 65/35, film/musikk.

Ønsker tips både mtp prisforskjellen (Pioneeren er omlag 3000kr dyrere etter hva jeg er tilbudt) og hvis de kostet det samme

Recieveren skal kobles opp mot Pioneer KRP500M.

På forhånd takk

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Yamaha

Jeg kan kun på egne erfaringer si at Yamaha'en er helt nydelig! Spørs jo selvfølgelig på oppsettet hva som passer best som vanlig.. Jeg hadde i hvertfall en HK forsterker på magnat høyttalere. Dette låt veldig skarpt og bassen manglet på lav volumstyrke..

Med Yamahaen ble det andre boller, masse deilig pondus og fylde på lave volum. og den spiller helt uanstrengt på høyt volum. Ikke lenger skarpt i toppen. Rett og slett grisefornøyd!

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yamagnus
    Jeg kan kun på egne erfaringer si at Yamaha'en er helt nydelig! Spørs jo selvfølgelig på oppsettet hva som passer best som vanlig.. Jeg hadde i hvertfall en HK forsterker på magnat høyttalere. Dette låt veldig skarpt og bassen manglet på lav volumstyrke..

Med Yamahaen ble det andre boller, masse deilig pondus og fylde på lave volum. og den spiller helt uanstrengt på høyt volum. Ikke lenger skarpt i toppen. Rett og slett grisefornøyd!
    Hva slags HK var det? De er vel ikke akkurat kjent for å være slappe i bånn og skarpe i toppen. Ihvertfall ikke sånn jeg kjenner de, har hatt AVR85, AVR 8500 og 2 stk Citation effekter fra HK. Kjenner meg ikke igjen i det du sier der.

Men kan jo ha noe med HT å gjøre også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,979
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    står valget mellom disse to og du vil ha krefter og den beste romkorrigeringa så er vel pioneer veien å gå. Disse to punktene blir i tester trukket frem som det beste på Pioneeren.
    Pioneer er ganske nøytrale i lyden, mens yamaha heller noe mot det varme.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7.1 eller 5.1 med precence...

Lavt plassert center ?
    Projektør og lerret ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,979
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal kobles opp mot en pio krp 500m! Står jo i første posten!

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass stor tv så ville jeg vurdert precence.
    Men det er bare meg da.

Men er romet så trøblete at du ikke får par-høytalerne Frontene eller Surround høytalerne til og ha noenunde lik avstand så er nok pioneer rette valget da det er litt mere avansert en yamaha sitt auto kalibreringsprogram.

Det er heller ikke noen forskjell på de i form at at begge har flere Minneblokker som kalibreringer til de forskjellige lydformatene du velger og bruke kan lagres på.

Men uansett hvilken du velger av disse så får du sikkelig valutta for pengene

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Men er romet så trøblete at du ikke får par-høytalerne Frontene eller Surround høytalerne til og ha noenunde lik avstand så er nok pioneer rette valget da det er litt mere avansert en yamaha sitt auto kalibreringsprogram.
    Det er jo direkte feil. Yamaha sitt kalibreringssystem er betydelig mer omfattende enn Pioneer sitt på disse to modellene.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er jo direkte feil. Yamaha sitt kalibreringssystem er betydelig mer omfattende enn Pioneer sitt på disse to modellene.
    ER det det ? har selv rxv3800, men vet at 3900 måler flere posisjoner.
    Satt å så på MCACC på nettet og syns det så mere avanser ut en yapo

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,979
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men mcacc blir jo trukket frem som bedre i de testene jeg har lest?! Dessuten er vel lx en en betydelig nyere modell enn Yammi`n nå?!

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer korrigere i alle fall ikke lfe kanalen, om det betyr noe får være opp til den enkelte å vurdere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,979
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gjør yamahaen det? Vet z7 og z11 gjør det men trodde ikke 3900 gjorde det?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Yamaha kan du manuelt justere subwoofer kanalen for å få bra og riktig bass i rommet. Det krever litt innsats men er verd hvert minutt i ettertid. Autokorreksjon er bra men ikke under 100 hz.
    Pioneer har ikke denne muligheten.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    På Yamaha kan du manuelt justere subwoofer kanalen for å få bra og riktig bass i rommet. Det krever litt innsats men er verd hvert minutt i ettertid. Autokorreksjon er bra men ikke under 100 hz.
    Pioneer har ikke denne muligheten.
    Hva gjør egentlig Yapo? Dere som er litt kjent med denne, kan jo kanskje forklare litt? Jeg ville i hvertfall vært takknemlig hvis du kunne gjort det

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3900 har 2 punkter mens z7 har vel 4 punkter med peq til lfe kanalen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, 3900 har 4 punkter i LFE/Subwoofer, kan sette individuell delefrekvens for alle kanaler, sender all bass under den enkelte delefrekvensen til subwooferen og kan dele fra 40 til 200Hz om jeg ikke husker helt feil (det er bare laveste delefrekvens på 40Hz jeg ikke er 100% sikker på).

Det at Pio trekkes frem som bedre på korreksjon skyldes ikke at den har bedre korreksjonsmuligheter, men at den har litt mer fylde i lydbildet etter korreksjon. Om man på død og liv ikke skal gå inn og gjøre noe manuelt så er det sikkert vel og bra, men fra 3900 og oppover har man altså mulighet til å gjøre det hele så mye mye bedre om man bruker litt tid.

YPAO setter opp de korreksjonspunktene det finner nødvendig, også i subwooferkanalen. Det er ikke slik at det nødvendig vis setter noen punkter i SW-kanalen i det hele tatt, men i de fleste tilfeller settes i hvertfall ett eller to punkter. Oppover i frekvens settes som omftest 5-6 punkter. Det betyr at man, i tillegg til å kunne justere på de satte punktene kan legge til et par punkter ekstra i sub og et par punkter ekstra i mellomtone/diskant.

En litt morsom greie er at selv om 3900 for eksempel velger å sette delefrekvensen til 100Hz kan den allikevel legge inn korreksjon i subwooferen i området 150-200Hz området, og i frontene ved for eksempel 70Hz. Det betyr at om man velger å endre delefrekvensene til, la oss si 60Hz, så har man allerede korreksjon for en feil ved eksempelvis 70Hz i frontene.

Høyre og venstre høyttalers EQ settes også individuelt. Man har da mulighet til å endre på den korreksjonen forsterkeren evt gjør for asymmetri i rommet/oppsettet.

Intermediate heanwi sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    674
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg egentlig trenger så veldig god romkorreksjon, vet jeg faktisk ikke. Rask skisse over rommet,

er også skråtak fra venstre mot ca midten av rommet. Gips-tak, parkett på gulv (Hampen-teppe dekker 60% av gulvarealet fra sofa til tv/høyttalere), tapet på vegg. Er dette et typisk krise-rom når det gjelder lyd/akustikk?
    Blir primært stereo som skal bygges ut til surround (5.1 eller 5.0) når jeg får samlet opp litt ekstra penger og funnet ut hvor jeg skal plassere bahhøyttalerne.
    Presence hadde vært gøy, men blir trøblete med plassering ettersom tv-en kommer farlig nær skråtaket.

Skiller en av de nevnte seg nevneverdig når det gjelder det viktigste, nemlig lyd og bilde?

Hadde forsåvidt bestemt meg for 3900 før jeg "fant" LX82, men jeg lider av klarer-ikke-å-bestemme-meg-syndromet så jeg har det ikke så lett når jeg finner alternativer.

Kan også nevne at jeg er sånn noenlunde noob innen dette feltet

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3,5*3,5 er jo ikke ideelle mål på rommet da.

Jeg har vel knapt vært borti et rom der romkorreksjon ikke er en fordel. Dessuten nyter nok minst 50% av alle høyttalere også godt av slikt. Men om korreksjonsoppløsningen er for dårlig kan det gjøre vondt verre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,979
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, 3900 har 4 punkter i LFE/Subwoofer, kan sette individuell delefrekvens for alle kanaler, sender all bass under den enkelte delefrekvensen til subwooferen og kan dele fra 40 til 200Hz om jeg ikke husker helt feil (det er bare laveste delefrekvens på 40Hz jeg ikke er 100% sikker på).

Det at Pio trekkes frem som bedre på korreksjon skyldes ikke at den har bedre korreksjonsmuligheter, men at den har litt mer fylde i lydbildet etter korreksjon. Om man på død og liv ikke skal gå inn og gjøre noe manuelt så er det sikkert vel og bra, men fra 3900 og oppover har man altså mulighet til å gjøre det hele så mye mye bedre om man bruker litt tid.

YPAO setter opp de korreksjonspunktene det finner nødvendig, også i subwooferkanalen. Det er ikke slik at det nødvendig vis setter noen punkter i SW-kanalen i det hele tatt, men i de fleste tilfeller settes i hvertfall ett eller to punkter. Oppover i frekvens settes som omftest 5-6 punkter. Det betyr at man, i tillegg til å kunne justere på de satte punktene kan legge til et par punkter ekstra i sub og et par punkter ekstra i mellomtone/diskant.

En litt morsom greie er at selv om 3900 for eksempel velger å sette delefrekvensen til 100Hz kan den allikevel legge inn korreksjon i subwooferen i området 150-200Hz området, og i frontene ved for eksempel 70Hz. Det betyr at om man velger å endre delefrekvensene til, la oss si 60Hz, så har man allerede korreksjon for en feil ved eksempelvis 70Hz i frontene.

Høyre og venstre høyttalers EQ settes også individuelt. Man har da mulighet til å endre på den korreksjonen forsterkeren evt gjør for asymmetri i rommet/oppsettet.
    Med fare for å virke frekk Snickers, ( noe jeg ikke er ) Så har jo også pioneeren alt dette med unntak om å sette individuelle delefrekv. og subw. kalibrering!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneeren har bare en 3 bånds notch EQ, samt en 10 bånds grafisk EQ. Det er veldig stor forskjell på parametrisk og grafisk EQ. Kombinert er Yamaha sin parametriske EQ på 11 bånd (front + sub).

Det jeg ikke vet sikkert er om Pio sin notch EQ er felles for alle kanaler eller om den er individuell for hver kanal.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •