Prosessor/pre mot Pre med prosessor inngang. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 69
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Bicks
    Er selv begynt letingen etter en forforsterker med prossesor inngang ,- da jeg som nevnt tidligere ikke er helt fornøyd med min Z-11, når det gjelder lyd i to kanaler.
    Pga. en del andre prosjekter som må prioriteres,- må jeg nok vente litt med et slikt innkjøp.
    Men da jeg var veldig fornøyd med Krell Showcase , er Krell Kav 280p ,- eventuelt deres nye Krell Evolution 222,- forsterkere som står høyt på ønskelisten min.
    Mark Levinson har også en del forforsterkere, som kan være aktuelle for meg.
    Styr unna mark levinson iverfall. Har en bekjent som har cd-spiller, preamp og de største monoblokkene til mark, han er ikke fornøyd for å si det mildt. Har bare hatt problemer fra dag en.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettopp hvert i gjennom samme prosess. Brukt masse tid på å lese tester og forum. Til slutt måtte jeg bare konkludere med at high-end lyd både på hjemmekino og musikk kom til å bli veldig dyrt. Jeg valgte derfor å prioritere lydkvalitet på musikk. Jeg er ikke på langt nær like kresen på kinolyden har jeg funnet ut.

Endte opp med å velge Pioneer VSX-LX52 som "prosessor". Den gjør en god nok jobb i tillegg til å være ganske prisgunstig (kjøpte på tilbud hos Lefdal). Så skal jeg koble denne analogt via pre-out (5.1) til en Parasound P7 og derifra videre til effekttrinnet.

Musikkkilden min er Squeezebox Duet. Den har som kjent ikke veldig god DAC. Derfor blir det ekstern DAC. Den nye til Hegel virker spennende

Grunnen til at jeg valgte Parasound'en er først og fremst muligheten for bruk av sub i stereo. Sånn sett kunne jeg også valgt NC2100 modellen som er ganske mye rimeligere, men design og ytelse gjorde at valget ble som det ble. Emotiva har også en pre som kunne gjort jobben. Dersom man ikke trenger sub til musikk er utvalget langt bedre.

I tillegg har jeg bestilt Rockwool akustikkplater, så det tegner til å blir en spennende audiofil høst/vinter

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gått igjenom listen på forforsterkere som har prosessor ingang, og det virker som det kan være den billigste løsningen for meg. (da jeg jo er fornøyd med den Rotelen jeg har som prosessor). Da finnes det jo også noen rør alternativer også. Har altid hatt lyst til å prøve det på pre delen.

Utvalget på brukt markedet er jo mye større på dette en prosessorer i highend segmentet.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sittet å lest mye om Arcam av888 nå. Mange som har veldig mye positivt å si. Kommer også en test av denne i Stereophile november utgave. Skal bli spennende å lese denne.

Har god erfaring med Arcams produkter fra før av så denne er interesant. Bare kjedelig at den ikke taes inn til Norge, men å handle fra England lar seg sikkert også gjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Bare kjedelig at den ikke taes inn til Norge, men å handle fra England lar seg sikkert også gjøre.
    Jeg forhørte meg med Hi-Fi Klubben (Grensen i Oslo) tidligere i år, og de kunne godt bestille en for meg. Burde være helt greit å få tak i. De skulle ha 45k for den mener jeg å huske. I følge Arcam sine hjemmesider er de hvertfall godkjent som forhandler av alle Arcam sine produkter.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robolsn
    Jeg forhørte meg med Hi-Fi Klubben (Grensen i Oslo) tidligere i år, og de kunne godt bestille en for meg. Burde være helt greit å få tak i. De skulle ha 45k for den mener jeg å huske. I følge Arcam sine hjemmesider er de hvertfall godkjent som forhandler av alle Arcam sine produkter.

Kr. 45 000,- var jo ikke så ille med tanke på at den koster 4500 pund i England og 6900 dollar i USA.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat lest testen av Aracm av888 i Stereophile. Det var veldig overbevisende.

"Indeed, the Arcam had the best
    analog-bypass sound I have yet heard
    from a pre-pro."

Kalman Rubinson, Stereophile.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et skudd fra hofta..

Mulig Linn Unidisk SC kan være noe for deg?
    Kontrapunkt forhandler disse: Kontrapunkt HiFi :: Linn Unidisk

Jeg byttet ut Denon AVR 3808, Denon DVD 3930, Benchmark DAC1 og Densen B200 (forforsterker med prosessoringang) med en slik.

Formålet her i hjemmet å få redusert antall komponenter i stuen, med krav om å beholde lydkvaliteten ved musikkavspilling. Måtte gi opp HDMI switching i receiveren, samt romkorreksjon. Men føler det låter minst like bra på film også. Og siden vi bare har 2 bildekilder (Linn'en + HD PWR) så lar det seg gjøre å switche bilde på tv'en for min del.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ny vinkling, men pga. blue ray spilleren jeg har, og at jeg har 7.1 ville dette ikke bli noe alternativ. Jeg ser derimot klare fordeler. Du korter ned antal komponenter, og teoretisk skal jo det å ikke bruke preamp, være absolutt det beste rent lydmessig.

En annen løsning som ville være utmerket på samme måte som her, er jo å kjøpe en 6 kanals pre. (som EC 4.9) og la Blue Ray spilleren gjøre all jobb. Dette fungerer jo utmerket når jeg kjører signalet ubehandlet igjenom i dag. Men så er det 7.1 da, og det er jo det som er grunnen til at jeg ikke velger denne løsningen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at det alternativet jeg gikk for ikke passer alle.

Hos oss er det ikke aktuellt med 7.1-lyd pga stor åpen stue og dertill "mangel" på sidevegger. Om det skulle bli aktuellt med BD som bildekilde så vil jeg enten gå for en BD som har bra D/A konvertering og ta signalet analogt derfra eller "akseptere" lyden via vanlig digital inn på Linn'en. Denne gjør forøvrig en veldig god jobb som DAC.

Lykke til videre i søken etter den gode løsningen! Har selv vært igjennom noen runder med tenking og utprøving av utstyr etter at hjemmekinoen måtte flyttes inn i stue-stereoen pga familieforøkelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    En annen løsning som ville være utmerket på samme måte som her, er jo å kjøpe en 6 kanals pre. (som EC 4.9) og la Blue Ray spilleren gjøre all jobb. Dette fungerer jo utmerket når jeg kjører signalet ubehandlet igjenom i dag. Men så er det 7.1 da, og det er jo det som er grunnen til at jeg ikke velger denne løsningen.
    Det finnes andre multikanals forforsterkere som klarer 7.1. Parasound P7 er et eksempel. Ulempen er som det har blitt sagt tidligere i tråden fargen.

Det man også må passe på med en slik løsning er at spilleren har mulighet for å konfiguere alle viktige parametere med tanke på høyttaleroppsett. På min BD spiller kan nemlig ikke avstand til høyttalerne angis. På dyrere modeller av samme merke er det mulig har jeg sett. Romkorreksjon er det vel ingen av de som har som jeg har sett. Det finnes vel derimot dedikterte bokser for romkorreksjon dersom det er et krav.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min Pioneer BDP-LX71 har det som trengs for å få en god lydgjengivelse. Også avstand om jeg ikke tar feil. Problemet er at selv om man har 7.1 i teori, så er det bare teori med dagens filmer. Har hitil bare funnet 2 filmer med 7.1. Selv helt nye filmer som eks. Star Trek har bare 5.1 spor.

Dette gjør jo at 7.1 uten prosessor ligger en stund frem i tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har du jo selvsagt helt rett i. De to siste kanalene er jo stort sett emulert ut ifra de andre kanalene.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest mye, og gått i meg selv og funnet ut hva jeg egentlig ønsker. Ikke bare nå, men også fremtiden. Har vel kommet frem til at jeg vil ha en prosessor som kan tolke hd. Det betyr at jeg må ha en ny prosessor. Dette gjør at kostnaden ved å ha en dedikert prosessor og en topp kvalitets pre blir veldig høy.

Jeg har sjekket opp alternativene på prosessorer og alternativene har vært noen forskjellige, men etter mye lesing (bla annet tester i Stereophile) ser det ut som det går i retning av Arcam fmj av888. Både de gamle versjonene (av8 og av9) har fått veldig gode tilbakemeldinger på ren stereo. Og AV888 fikk veldig mye skryt for dette. Men i motsetningen til de eldre versjonene har den også fått mye skryt for det den gjør som prosessor.

Bare veldig synd at jeg jo ikke får prøvd den, og at ikke den selges i Norge. Kan bestille den fra hifi klubben, eller jeg kan kjøpe den i England. Har sjekket litt og det virker som jeg ender på det siste alternativet (lav pund). Men har ikke helt avgjordt alt ennå.

Cary cinema 11a var lenge en favoritt da den jo prismessig kommer bedre ut, men en dårligere romkoreksjon og bare en hdmi ut. (må ha to) så forsvant den ut.

Ikke alt er avgjordt, men håper å ta en avgjøresle i løpet av noen dager. Hadde jo vært artig å være en av de absolutt første med arcam av888 i norge også.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som er grunn til at denne ikke selges i Norge ,- vet du det?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cinema 11a kan utvides med flere HDMI inn og utganger på et par forskjellige måter. For å få to utganger er det mulig å benytte en HDMI splitter. Da får du en ekstra liten boks. Om det betyr noe for deg kan bare du svare på. Dette er en prisgunstig løsning.

Det andre alternativet er å benytte seg av Cinema 11v i tillegg. Dette er en videoprosessor med 6 HDMI innganger og 2 utganger. Er ikke sikkert på om denne er tilgjengelig på markedet enda. Prisfordelen forsvinner selvsagt med denne løsningen, men det er ikke sikkert det blir noe dyrere heller.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at av888 ikke selges i Norge er at HIFI klubben ikke har tatt inn annet en midi serien til Arcam. Hvorfor de ikke gjør det må de vel selv svare på, men antagelig har det noe med at de føler de har nokk produkter i det segmentet.

Cary cinema 11V er ikke noe spesielt interesant, men en splitter boks er det helt klart. Alikevell føler jeg at jeg får mere med Arcam. Har fått et veldig godt tilbud fra en forhandler i England. Men det er også klare ankepungter mot å kjøpe der, norsk kjøpslov blir jo borte selvfølgelig, og frakt etc. er jo ekstra. Så helt sikker er jeg ikke ennå.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt tidligere så falt valget mitt på Pioneer VSX-LX52 som prosessor i denne omgang, men om jeg i fremtiden skal bytte ut denne vil jeg se hardt og nøye på Emotiva XMC-1. Denne har ikke kommet på markedet enda, men det virker veldig spennende. Kommer trolig ikke før neste sommer. Hyggelig pris også (foreløpig veil. er $999). De har derimot en billigere modell som heter UMC-1. Denne skal komme på markedet før jul sies det.

Ytelsen på disse i stereo er sikkert ikke det aller beste, men med så hyggelige priser er det helt uproblematisk å kombinere med analog preamp med HT inngang.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det snakkes mye om Emotiva på forumet. Hadde vært artig å høre litt på disse produktene. Forstår at de selges rett fra produsent til sluttbruker, og da hopper man jo over minimum et ledd. Mye å hente der pris messig.

Ser også ut til at de holder seg uforskammet godt prismessig. Så det er kanskje ikke så farlig å prøve det ut.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan si hvordan preampen i surround receivere i prisklassen 15-18k er i forhold til rimelige stereo preamper?

Jeg vurderer og enten kjøpe en brukt surround receiver (Onkyo TX-NR906 eller tilsvarende fra Pioneer) eller en rimelig preamp med prosessorinngang.
    En brukt Rotel RSX-1058 kan også være en løsning selv om den er litt utdatert på noen områder.
    For meg er det kun snakk om en midlertidig løsning, og jeg vil selge igjen om et halvt års tid.

Jeg har både effektrinn til alle kanaler og god til DAC fra før av.

Emotiva sin prosessor kommet visst ikke før på nyåret.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •