Lager program for fjernstyring av Rotel (og andre serieenheter).

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lager program for fjernstyring av Rotel (og andre serieenheter).

Hei,
    Driver å mekker på en gruppe med Python script/program for å kontrollere via RS232 porten på min Rotel RSP-1069. Slik situasjonen er nå har jeg lagt inn støtte for valg av kilde på alle zonene samt grunnleggende volumstyring og party mode.

Bruker en USB til RS232 adapter sammen med kabelen som fulgte med Rotelen: DealExtreme: $2.99 USB to RS232 Serial Port Adapter (Transparent Green)

Rotel har lagt ut et godt konfigurasjonsverktøy ifm. med 15-serien sin, men hvordan er interessen for et program som lar seg bruke litt mer i det daglige?

Om det er nok interesse for det på forumet her så fullfører jeg trolig idéen om en plugin til XBMC samt et Webinterface. Noen som har noen andre forslag?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke lengre rotel-produkter selv, men jeg simpelthen digger å se slike initiativ offentliggjort. Big thumbs up fra meg!

Hvis du er åpen med kildekoden så trenger det jo ikke være rocket science for andre å modifisere koden med kommandoer som støtter sine komponenter! At det ender opp i en XBMC plugin er jo bare enda kulere :-D

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå full støtte for alle vesentlige kontrollfunksjoner i konsollprogram.

Eneste som mangler er å lese status fra enheten ("!#"! kaos) samt kontroll av de forskjellige DSP funksjonene, samt at jeg ikke kommer til å starte på XBMC plug-in før XBMC teamet får ut fingeren og lanserer en versjon til Ubuntu 9.10. Forrige versjon er dessuten ustabil nok til at jeg til tider mister tolmodigheten

Har så smått begynt å fikle på plass et QT4 interface (se vedlegg) som erfaringsmessig funker prima på både Linux og Windows. Tar gjerne i mot tips og forslag og kan gjerne som Erling sier fikse inn koder for andre ting enn Rotel, men det krever at folk er litt samarbeidsvillige og gidder teste kode for meg.

edit: Kan en moderator flytte dette til en passende HTPC/hjemmekinotråd i stedet, da jeg innser den kanskje er litt feilplassert.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til tross for litt manglende entusiasme prøver jeg meg igjen =)

Prosjektet er nå lagt ut på launchpad under en GPLv3 lisens.
    Dere kan sjekke ut prosjektet her: https://launchpad.net/ampcontrol

Nytt screenshot av interface.

For de som har litt teknisk innsikt er det fullt mulig å få programmet til å virke.
    Krever at server kjøres i konsoll/cmd.exe med riktig konfigurasjon og at ampcontrolQt4/client.py oppdateres med riktig serverinfo.

Setter pris på tilbakemeldinger.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det er flere Rotel produkter som har serieport.
    Er denne enveis, eller kan man også lese ut noe? Hvis det bare er slik at man kan sende kommandoer er det ikke så interessant, men hvis man også kan lese tilbake f.eks voluminstillingen er det bra.
    Det er sjeldent å finne forsterkere med slike muligheter. Eneste jeg har funnet så langt er Lyngdorf.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Ser at det er flere Rotel produkter som har serieport.
    Er denne enveis, eller kan man også lese ut noe? Hvis det bare er slik at man kan sende kommandoer er det ikke så interessant, men hvis man også kan lese tilbake f.eks voluminstillingen er det bra.
    Det er sjeldent å finne forsterkere med slike muligheter. Eneste jeg har funnet så langt er Lyngdorf.
    Flere som har dette, blant annet Meridian der man kan få tilbakemelding på nær sagt all tenkelig informasjon bare man kjenner kodene. Kjempefordel i større custom-installasjoner. Utfordringen er å implentere informasjonen inn i noe fornuftig.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig bra initiativ!
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Flere som har dette, blant annet Meridian der man kan få tilbakemelding på nær sagt all tenkelig informasjon bare man kjenner kodene. Kjempefordel i større custom-installasjoner. Utfordringen er å implentere informasjonen inn i noe fornuftig.
    Man kan lese ut info fra Rotelen ja. Du får ut det meste av info etter det jeg vet. Eneste kjipe er at det krever litt innsats for å tolke all infoen slik at den gir mening. Funksjonalitet som enda ikke er implementert i programmet mitt, men som vil komme etterhvert.

Jeg prøver å lage funksjonalitet så generell som mulig (har dog feilet litt enkelte steder ettersom jeg bare har én receiver).

@ragwo: Takker

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det ikke å få info om protokoll fra Rotel, siden du må tolke det selv?
    Ser at det Meridian publiserer kodene for en del av sine produkter. Men fant ikke noe for forforsterkerene.
    Lyngdorf har en ganske omfangsrik dokumentasjon på sin protokoll, den kom kjapt på eMail etter en forspørsel.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Går det ikke å få info om protokoll fra Rotel, siden du må tolke det selv?
    Ser at det Meridian publiserer kodene for en del av sine produkter. Men fant ikke noe for forforsterkerene.
    Lyngdorf har en ganske omfangsrik dokumentasjon på sin protokoll, den kom kjapt på eMail etter en forspørsel.
    Har protokollinfo fra Rotel og BW Group Support sine hjemmesider har et kjempeproft oppsett.

Problemet er at man hele tiden støter på irriterende småfeil og litt underlig design. Rotel -> PC består av 50% bytekode som er riktig og lett å tolke. Og 50% ASCII tekst. ASCII teksten reflekterer stort sett handlingen du allrede utførte og tilfører dermed svært lite nytt.

Men begynner å få på plass ting til RSP-1069en min nå. Eiere av andre rotelrpodukter har muligheten til å hjelpe til med å teste så hadde det vært prima

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med prosjektet ditt?