Ny vs gammel receiver!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Ny vs gammel receiver!

På fredag kjøpte jeg meg en ny Pioneer VSX-919 som skulle erstatte min 5-6 år gamle Cambrigde Audio 540R (v.1). Grunnen til dette er jo de nye lydformatene, hdmi switching og romkorreksjon, samt at min 540R har begynt å tulle litt med meg.

Uansett, Pioneer'en ser mye større ut, men ikke noe tyngre. Spesifikasjonene er bare tull uansett, men det første jeg la merke til når jeg testet den på mine Dynavoice M65 var bassen, hvor ble det av denne? Lydbildet syns jeg også falt helt sammen, og med volumet ble det bare krøll og forsterkeren skrur seg av. Min gode gamle Cambridge spiller mye høyere og mere kontrollert med en helt annen bass! Føles nesten ut som om det er koblet til en subwoofer også, mens på pioneer forsvinner denne følelsen. Nå er riktig Pioneer helt ny, men jeg har prøvd å spille den "inn" noen timer nå, men må kanskje gi den enda mere tid. Bi-amping skal også prøves ut. Men jeg mistenker uansett at det er alt for liten strømforsyning i denne.

på baksiden av Pioneer'en står det power usage: 290w, mens på Cambrigden over 800w!!! Men her bruekr jo også produsenter forskjellige tall alt etter om det er maks eller det som er vanlig under bruk.

Uansett, er det slik at alle fusnksjoner som har kommet med nye forsterkere har gått utover krefter og kontroll? enda værre er det jo at det ikke finnes pre-out på de rimeligere receiverene...

Jeg har faktisk koblet tilbake min trofaste gamle Cambridge... Usikker på hva jeg skal gjøre med pioneer'en nå...

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    På fredag kjøpte jeg meg en ny Pioneer VSX-919 som skulle erstatte min 5-6 år gamle Cambrigde Audio 540R (v.1). Grunnen til dette er jo de nye lydformatene, hdmi switching og romkorreksjon, samt at min 540R har begynt å tulle litt med meg.

Uansett, Pioneer'en ser mye større ut, men ikke noe tyngre. Spesifikasjonene er bare tull uansett, men det første jeg la merke til når jeg testet den på mine Dynavoice M65 var bassen, hvor ble det av denne? Lydbildet syns jeg også falt helt sammen, og med volumet ble det bare krøll og forsterkeren skrur seg av. Min gode gamle Cambridge spiller mye høyere og mere kontrollert med en helt annen bass! Føles nesten ut som om det er koblet til en subwoofer også, mens på pioneer forsvinner denne følelsen. Nå er riktig Pioneer helt ny, men jeg har prøvd å spille den "inn" noen timer nå, men må kanskje gi den enda mere tid. Bi-amping skal også prøves ut. Men jeg mistenker uansett at det er alt for liten strømforsyning i denne.

på baksiden av Pioneer'en står det power usage: 290w, mens på Cambrigden over 800w!!! Men her bruekr jo også produsenter forskjellige tall alt etter om det er maks eller det som er vanlig under bruk.

Uansett, er det slik at alle fusnksjoner som har kommet med nye forsterkere har gått utover krefter og kontroll? enda værre er det jo at det ikke finnes pre-out på de rimeligere receiverene...

Jeg har faktisk koblet tilbake min trofaste gamle Cambridge... Usikker på hva jeg skal gjøre med pioneer'en nå...

Kikket litt på specs på din Cambridge....uten at jeg skal si at jeg vet hva jeg snakker om(selv om jeg har holdt på med HIFI siden slutten av 70 tallet), så er det vel ting som kan tyde på at strøm er viktigere enn watt...det er derfor Harman Kardon skiller seg ut blant de mest vanlige surroundrecievere pga av stor strømstyrke...og kanskje en bedre evne til drive store/vanskelige høyttalere.....det er vel en teori...kanskje du skulle holdt deg til Cambridge...har ikke de noen nye recievere??
    mvh
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også opplevd noe lignende som deg med relativt små receivere fra Denon og Sony. Lyden på de var meget nøytral og svak. På mine siste receivere har jeg ikke opplevd dette fenomenet. Det er da receivere fra Yamaha og Onkyo i middelklassen.

Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper mann en litt billig fosterker i dag for og erstatte den med en god gammel traver kan det nok henne man går på en smell. Det koster jo litt å få inn slike ting som HD lydformatene, HDMI, romkorreksjon pluss alle di andre finnessene som er i dag på di nye reciverene, Sa da er det jo ikke mye penger igjen til og lage en god forsterker del som kansje er det viktigste med tanke på lyden. Ørene som hører på lyden har jo ikke akkuratt forandret seg så mye siden sist, ett sted går jo grensen på hva vi kan høre forskjellen på også!

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er oplagt stor forskjell på reciverne og strømforsyningen (det er vell dette som ligger bak regelen at du bør kikke litt på vekten av de du vurderer, i tillegg til prestandaen i watt, som er oppgitt av produsent).

Jeg har i alle år brukt mye fra NAD, av akkuratt denne grunn. Det er masse dynamic og krefter, sammenlignet med konkurentene i samme prisleie. At de ikke alltid kommer helt til tops i tester er litt mindre vesentlig når de leverer ett smil på mine lepper.
    Min NAD 754 er utdatert på mange måter, men blir pga. lyd og krefter. Den veier forøverig 20kg. Låter bra, og everer plenty for mitt bruk (6x70w, låter ikke mye, men leverer mye mer dynamic og volum en mange av mine venners amper som har specs på 100-120w pr. kanal).

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer VSX-919
    Utgangseffekt pr kanal 140W
    Impedans ved utgangsnivå 6Ω
    Antall kanaler 7
    Signal / Støy forhold 100 dB
    Effektforbruk (i bruk / standby) 290 W / 0.50 W
    Vekt 8,7 kg
    Størrelse (B x H x D) 420 x 158 x 349 mm

Cambridge Audio 540R
    Azur 540R
    Power Output: 100 watts rms per channel, 8 Ohms, two channels driven
    80 watts rms per channel 8 Ohms, all six channels driven
    THD: <0.006% @1kHz
    Crosstalk: <-60dB
    Frequency Response: 20Hz – 20kHz +/- 1dB
    Standby Power Consumption: <2 watts
    Max. Power Consumption: 850 watts
    Dimensions (mm): 430 x 310 x 100
    Weight: 9.5kg/20.9lbs

For meg er det ingen tvil, Cambridgen er MYE kraftigere! Jeg ble rett og slett mega skuffa av Pioneer! Sikker mye bra med alt det andre, men det hjelepr ikke hvis det ikke er nok krefter!

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at du har kjørt romkorrektsjonen på Pioneeren?
    Hvis du har dette, så er den litt flink til å fjerne bass. Jeg hadde AX4ASi, og valgte der å kjøre uten, da dette ga bedre lyd.

Har du testet med å skru EQ av?

Med romkorrektsjon på, så kan du også manuelt gå inn og skru opp bassen litt, men det kan være tricky.

Men siden du egentlig er fornøyd med Cambridgen, så finnes det jo en meget god løsning for å få ekte HD lyd fra Blu-ray på den. Bruk de analoge 6.1 inngangene, med en spiller som dekoder True HD og DTS MA så får du ekte HD lyd, bare huske å skru opp LFE signalet, det er som regel 10 dB for lavt via analoge utganger.

Spillere som gjør dette har det blitt mange av, og de er gode. Og du får en billigere enn Pioneeren du kjøpte. Prøv å hev kjøpet.

Da jeg byttet til Pioneeren fra min Sony VA555ES, så var det også merkbart at Pioneers lyd var lysere, og mindre varm.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har skrudd av EQ og s-wave og alt annet. har ikke prøvd å kalibrere enda. Uansett, får vel koble den opp på nytt og teste med bi-amping, men tror ikke det er der problemet ligger, men i selve strømforsyningen.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv testet min nye onkyo receiver samt pioneer og yamaha div mod mot min eldre Marantz sr9600 og når det kommer til lyd kvalitet så er det ingen som matcher den...

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Jeg har skrudd av EQ og s-wave og alt annet. har ikke prøvd å kalibrere enda. Uansett, får vel koble den opp på nytt og teste med bi-amping, men tror ikke det er der problemet ligger, men i selve strømforsyningen.
    Så lenge problemet ligger i bass området, så vil det nok ikke være noe å hente der, da den bare tar mer kontroll, men ikke gjøre noe mer med lyden.

Behold Cambrigden og kjør analogt i stedet, da skal du få lyden kun kjenner og liker, og samtidig få mulighet for HD lyd hvis det ønskes

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du satt opp lyden m auto MCaa(høytaler kalibrering,denne sug i mine øyna på Pioneer)? gjorde d på på min LX-52 uten vidre suksess når æ fikk den forrige uka skifta da over til noen av de forhånds innstilte oppsettene under Audio Parameter, og d ble straks 100% bedre, Men husk no å la den reciveren din spelles inn i sånn 100 tima først8) så blir d bra.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fortsatt ikke prøvd MACC, men etter det jeg har lest så er dette faktisk en av de bedre romkorreksjonene i de rimeligere receiverene?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står front høytaler til large da?? kan fort være at det står som small rett ut fra esken. å da blir det lite bass ja.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke Herminator har satt rett verdi på høyttalere, blir jeg meget overrasket. Får være måte på hvor dumme dere tror folk er;.)

Noe vi kan se at dette, er at størrelse ikke er så viktig som mange tror:-)

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt tips! Det skal sjekkes ut, men den står i bypass mode på stereo. Uansett så gir forsterkeren seg alt for tidlig.... Men verdt å sjekke opp!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer av "brød og smør" modellene har skjelden noe særlig kraft i seg er min erfaring. Hadde en 814 en gang itiden-slappe greier og 919 er en videre utvikling av denne. En får bra med krefter på 1019 og LX52 og opp. Da har de en betydlig større strøm forsyning. Kjører du MCACC med front align så skal ikke EQ påvirke frontene. Bare husk å sette de som Large først. Kalibrerings programmet er bra mye mer muligheter enn bare å kjøre full auto...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ganske så interessant regnestykke egentlig.. Det står at den skal være på 140w i 7 kanaler og ett strømforbruk på 290w! Jeg skulle likt og sett det regnestykket der

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    ganske så interessant regnestykke egentlig.. Det står at den skal være på 140w i 7 kanaler og ett strømforbruk på 290w! Jeg skulle likt og sett det regnestykket der
    Det er skjelden jeg er krass på forum, men når du har status som "guru" burde du ha fått med deg hvordan det der henger sammen for LENGE siden, og ikke hjelpe til med å holde myten om wattstempelet i live.
    Selv om en bil har 200hk, kan den godt oppgis med et drivstofforbruk på godt under en liter pr mil, fordi det er ikke forbruk ved full pinne som oppgis, men forbruk ved et fornuftig, "dagligdags" nivå. Det samme gjelder hifi-produsenter, de aller fleste produsenter oppgir ikke max strømtrekk, men en snittverdi med alle kanalene i drift, på middels volum.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yeah.. I know!
    Hvilket vil si at den pr. kanal er på noen og 30watt! Men, forklar det til en noob sier jeg. Han vil fortsatt si at den er på 7x140watt

Er mer foruroliget over hi-fi bransjen som smører under disse mytene. Men, som de fleste vet så er det mange som fortsatt tror på sammenhengen mellom watt og lydkvalitet.

Den "Guru"tittelen sier ingenting om hvor god kunnskap man har, men kun hvor aktiv man har vært. Så hvor fortjent jeg har gjort meg det får være opp til andre å uttale seg om

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Yeah.. I know!
    Hvilket vil si at den pr. kanal er på noen og 30watt! Men, forklar det til en noob sier jeg. Han vil fortsatt si at den er på 7x140watt

Så du mener at Pioneers Susano-monster er på ca 7x65w reellt? Den har et oppgitt strømtrekk på 550w. Med en virkningsgrad på, la oss si 85% (ICE-teknologi), vil dine teorier gi et resultat på 67w pr kanal, men den er målt til LANGT LANGT over dette, med alle kanalene i drift.
    Blandt de fleste forsterkerprodusenter er det vanlig å oppgi et gjennomsnittsstrømtrekk, f.eks oppgitt strømtrekk hos Yamaha er med alle kanaler i drift, 4 ohms belastning og 1/8 av max effekt, altså har det ikke noe som helst med max strømtrekk å gjøre.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •