Receiver som forforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Receiver som forforsterker

Hei!

Jeg har lyst på en forforsterker(hjemmekino) og en effektforsterker, men de fleste rene forforsterkere er veldig dyre og jeg lurer på å kjøpe en receiver og kun bruke den som forforsterker. Noen tips om hva man burde går for, eller tenke på da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til AvForum.

Du kan fint bruke receiver til den jobben, men da må den ha pre-out.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som C30 sier: Du kan fint bruke en receiver og koble til et eksternt effekttrinn. Husk på pre-out, ja! Forutsetter at du har hjemmekinoambisjoner, slik at du får brukt de andre kanalene på receiveren til noe fornuftig. Skal du bare ha stereolyd, bør du satse på en ren stereo - eller tokanals - løsning.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emotiva kommer med sin umc-1 i november, levering til norge må kanskje beregnes i desember/januar da mange står på pre-order liste.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Det jeg egentlig er usikker på er hvor mye penger det er vits i og legge i en receiver, når jeg uansett ikke skal bruke effekt delen i den. Hvor stor forskjell er det egentlig på forforsterker delen i en billig og dyr receiver? Tenker ikke på åpenbare ting som antall HDMI osv...

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gaaanske lite, de bruker stort sett samme DA converter alle ihop*, så det er minimalt med forskjell. DA converter har ikke alt å si, men det er den viktigste komponenten IMO.

*Burr-Brown PCM1796

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gått til ansskaffelse av en Emotiva XPA 5 og har en Denon avr 4308. For meg så virker det litt overkill å ha den reciveren stående. Hvilke fornuftige alternativer finnes egentlig når det gjelder forforsterker som da også må ta seg av video etc?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ohoi
    Jeg har gått til ansskaffelse av en Emotiva XPA 5 og har en Denon avr 4308. For meg så virker det litt overkill å ha den reciveren stående. Hvilke fornuftige alternativer finnes egentlig når det gjelder forforsterker som da også må ta seg av video etc?
    Det er nok ingen andre enn Emotiva sin som duger, ellers så blir de gjerne dyrere enn den Denonen du har. Minste Denon modell som virkelig duger vil vel være 28xx.

Den billigste forforsterkeren jeg kommer på her i Norge er Onkyo sin, og den koster 19.995,- eller noe slikt, så kommer Marantz AV8003, som er litt dyrere igjen.

Synd ikke Denon har en billig forforsterker, de har jo kun receivere opp til 44.000,- så en forforsterker til nærmere 70 hvis jeg ikke husker feil.

De skulle hatt en som var 3310 eller hakket over uten effektforsterkerene, ville nok solgt mye på det.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn jeg ser det er hjemmekinoforsterker i ett musikkanlegg fy-fy.. Vurdert hjemmekino-receiver kombinert med en forsterker med prosessor-inngang.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo sin koster 18.000kr og Rotel har en til 18.500kr. Det er litt dumt å bruke penger på effekt i en receiver når en har sluttrinn, men sånn er det med de prisene på pre/pro'ene som er idag. Dette har vært diskutert før, men jeg er fortsatt av den oppfatning at en pre/pro basert på en receivere i 20.000kr klassen hadde vært kurrant.

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Sånn jeg ser det er hjemmekinoforsterker i ett musikkanlegg fy-fy.. Vurdert hjemmekino-receiver kombinert med en forsterker med prosessor-inngang.
    Kva meiner du? At prosessor samt 5-kanals effekttrinn ikkje er å anbefale for musikkbruk i tillegg til film?

Emotiva har jo plutselig gjort effekt så billig:-D

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thamule
    Kva meiner du? At prosessor samt 5-kanals effekttrinn ikkje er å anbefale for musikkbruk i tillegg til film?

Emotiva har jo plutselig gjort effekt så billig:-D
    Det er jo enkelte som er litt mer fanatiske enn oss andre når det gjelder AV.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, enkelte er mere hardcore enn andre
    Det jeg skulle fram til er at prosessor/forforsterkerdelen på en surroundreceiver ikke er god nok til audiofilt bruk. Man trenger ikke å være audiofil for å være glad i musikk

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •