Hvor mye Volt og Ampere leveres det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor mye Volt og Ampere leveres det?

Hvor mye ampere går det i høytaller kabelene?

Har bestilt en forsterker med 200w (ekte watt). Men hva ligger det er jo ikke 230v i kabelene.

Hvor mye volt ligger spenningen på, og under normal drift hvor mange ampere er det som går? Det blir jo ikke gitt 200w ved normal bruk, det er jo hvis man makser forsterkeren.

Kom på at kanskje kabelene til surround høytallerene er litt små, det er 1.5 kvadrat hvis jeg ikke husker feil, litt kjedelig å svi dem av. Det er jo amperen som utgjør faren ved kabel størrelser.

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er på ingen måte noe kabelekspert og har bare funnet meg en kabeltype som jeg mener er bra nok. Men vil anta at du bør gå opp litt i dimmensjonene da 1.5mm2 ikke er allverden.

Ta en kikk på denne og se om du blir klokere
    Speaker Cable Gauge (AWG) Guidelines & Recommendations — Reviews and News from Audioholics

Nederst i artikkelen står det også linket til en noen anbefalte kabler, og en av de er fra Blue Jeans Cables. Og de har jeg Et par andre som jeg vet om her på forumet som også har de, og de skryter stort av de også.
    Og det kanskje beste av alt - de er særdeles fornuftig priset.
    Vi snakker kr 25 for meteren - uterminert, slik at du selv mekker til de lengdene du trenger.

Du kjøper de herfra:
    Speaker Cable at Blue Jeans Cable
    (typen Belden Belden 5T00UP har jeg)
    Anbefaler virkelig disse!

Du betaler noen få kroner i frakt også - og da er mva/toll ferdig betalt. Lev av FedEx.

Jeg har hadlet både surround RCA, signalkabler, høytalerkabel og HDMI herfra. Helt topp!

Klar til å snekre ht-kabel

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1,5 vil gå greit det... kan fint kjøre oppi 500w rms på 10meter lengde uten den blir varm.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen fare med en 200w forsterker på 1,5mm2 høyttalerkabel.

Det er jo ikke konstant 200w ut fra forsterkeren når du ser film. I så fall vil lyden fra bakhøyttalerne dine være en nokså forstyrrende faktor..

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Backstreets
    Jeg er på ingen måte noe kabelekspert og har bare funnet meg en kabeltype som jeg mener er bra nok. Men vil anta at du bør gå opp litt i dimmensjonene da 1.5mm2 ikke er allverden.

Ta en kikk på denne og se om du blir klokere
    Speaker Cable Gauge (AWG) Guidelines & Recommendations — Reviews and News from Audioholics

Nederst i artikkelen står det også linket til en noen anbefalte kabler, og en av de er fra Blue Jeans Cables. Og de har jeg Et par andre som jeg vet om her på forumet som også har de, og de skryter stort av de også.
    Og det kanskje beste av alt - de er særdeles fornuftig priset.
    Vi snakker kr 25 for meteren - uterminert, slik at du selv mekker til de lengdene du trenger.

Du kjøper de herfra:
    Speaker Cable at Blue Jeans Cable
    (typen Belden Belden 5T00UP har jeg)
    Anbefaler virkelig disse!

Du betaler noen få kroner i frakt også - og da er mva/toll ferdig betalt. Lev av FedEx.

Jeg har hadlet både surround RCA, signalkabler, høytalerkabel og HDMI herfra. Helt topp!
    Takk for tipset. Men bruker selv thecableco.com når jeg handler over nettet. Er bedre på frakt og moms

Takk for svarene. Den lengste kabelen er vel ca 12-13 meter, ligger i vegg og på loft, så det hadde vært kjedelig å måtte bytte den ut.

Får prøve litt, og kjenne om det merkes noe på kabelen.

Men ingen som vet hvor mye volt som går?

En normal 1.5mm kabel takler etter forskriftene 17.5 A på maks. 200W på 230V er jo kun 0.87 A, ved den volten de oppgir når det testes med 1 W (2.83v) så vil det gå 70 A ved 200W. Da smelter den kabelen for å si det slik.
    Men varierer ikke volten hele tiden, opptil 100v? Hvis det er slik at det er mere volt når det er mere watt så er det jo ikke noe problem.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir litt vanskelig å angi eksakte svar - i og med at musikk ikke har det med å være en jevn dur, men varierer ganske kraftig.

Men for enkelhets skyld:

200W kontinuerlig (eller RMS) effekt - m.a.o. en jevn dur - representerer 5 Ampere kontinuerlig (eller RMS) strømstyrke hvis impedansen er 8 ohm - ut fra formelen for strømstyrken, I:

I = Kvadratroten av (Effekt/Impedans)

Dette forutsetter at impedansen er frekvensuavhengig - hvilket den aldri er i en høyttaler -så man får ta beregningen med en klype salt. Slett ikke eksakt, men en indikasjon.

5 Ampere er helt kurant med en vanlig lampettledning - de skal vel tåle 10 Ampere, hvis jeg husker riktig.

200W kontinuerlig effekt i hifi er ganske alvorlig høyt - så de aller fleste av oss som spiller normalt høyt, kan trygt regne med at det egentlig ikke er allverdens strøm som går i høyttalerkablene.

PS! Ut fra formelen Effekt = Spenning x Strømstyrke, kan man regne seg frem til at gjennomsnittsspenningen ut fra forsterker ved 200W kontinuerlig i 8 ohm ligger på 40 Volt RMS. Godt under det en vanlig lampettledning tåler - nemlig 220 Volt RMS. Sånn omtrent, hvis man tar forbehold for at virkeligheten ikke er like ideell bestandig.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    strømmen som går i en krets er jo funksjonen av spenningen delt på motstanden i kretsen .
    og utfra eksempelet ditt på standard måling
    1w delt på 2,83v=ca 0,35A

dette gir da også en motstand på 8 ohm

for å "presse" mer strøm gjennom kretsen på 8 ohm , må du øke spenningen ,og får da følgende forhold ved feks 100v- 12,5A og 1250w :-D

Dette er hvis lasten er linær og har samme motstand ved alle frekvenser .
    Men dette kan andre mye mer om enn meg , dette er hva jeg husker i farten fra lenge lenge siden

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    5 Ampere er helt kurant med en vanlig lampettledning - de skal vel tåle 10 Ampere, hvis jeg husker riktig.

Godt under det en vanlig lampettledning tåler - nemlig 220 Volt RMS. Sånn omtrent, hvis man tar forbehold for at virkeligheten ikke er like ideell bestandig.
    Lampet ledninger er normalt 0.75mm, men disse er ikke lov lenger, så de har godt opp til 1 eller 1.5. Bruker lite av dem i jobben.

Alle strømkabler som normalt selgers, også lampet kabler er godkjente for 500v eller 750v. Da nettspenningen i Norge på maks er 400v. Men volt er aldri noe man sjekker kabler i mot. Det er amperen som er utslagsgivende. Det er det samme om det er 10 eller 750 volt, så lenge det ikke overgår kabelens terskel for ampere.

Etter en dB tabell som stod i bladet "Hjemmekino" som viste hvor mye watt man ca trengte for å nå ett dB nummer. Så ligger vel det etter mitt volum mellom 50-90 watt eller noe slikt hvis jeg ikke husker feil. Det er derfor jeg kanskje egentlig er ute etter hvilke volt som gis. For ved 50w så vil det hvis det er 2.83V være ca 17.5 A, og det er maks av hva kabelen takler hvis den ligger åpent. (Er ikke lov å ha større enn 13A sikring ved spesielle tilfeller, normalt kun 10A). Hvis det er den samme volten ved 90w, så smelter også kabelen.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva du har gitt så langt er 200W. Jeg går ut fra at dette er RMS. Jeg setter opp noen regnestykker som viser utslagene for forskjellige impedanser på høyttalere.

Dersom dine høyttalere har 8 ohms impedanse får vi følgende:
    Vrms = rot( P x R ) = rot(200 x 8) = 40V
    Irms = rot( P / R ) = rot(200 / 8) = 5A

Dersom dine høyttalere har 4 ohms impedanse får vi følgende, og forsterkeren er oppgitt til 200W i 4 ohm:
    Vrms = rot(200 x 4) = 28,28V
    Irms = rot(200 / 4) = 7,07A

Dersom dine høyttalere har 4 ohms impedanse og forsterkeren er oppgitt til 200W i 8 ohm klasse AB eller lignende:
    Vrms er gitt som ved 8 ohm = 40V
    Irms = V / R = 40 / 4 = 10A

Dersom du har en ren klasse A forsterker, single ended vil denne være justert med en gitt tomgangsstrøm, f.eks 5A. Når du halverer impedansen til 4 ohm vil du samtidig halvere utgangseffekten til 100W.

Så svaret på det opprinnelige spørsmålet er at strømmen gjennom høyttalerkablene er avhengig av tildels impedansen i høyttalerne og tildels forsterkerkonstruksjonen.

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    Hva du har gitt så langt er 200W. Jeg går ut fra at dette er RMS. Jeg setter opp noen regnestykker som viser utslagene for forskjellige impedanser på høyttalere.

Dersom dine høyttalere har 8 ohms impedanse får vi følgende:
    Vrms = rot( P x R ) = rot(200 x 8) = 40V
    Irms = rot( P / R ) = rot(200 / 8) = 5A

Dersom dine høyttalere har 4 ohms impedanse får vi følgende, og forsterkeren er oppgitt til 200W i 4 ohm:
    Vrms = rot(200 x 4) = 28,28V
    Irms = rot(200 / 4) = 7,07A

Dersom dine høyttalere har 4 ohms impedanse og forsterkeren er oppgitt til 200W i 8 ohm klasse AB eller lignende:
    Vrms er gitt som ved 8 ohm = 40V
    Irms = V / R = 40 / 4 = 10A

Dersom du har en ren klasse A forsterker, single ended vil denne være justert med en gitt tomgangsstrøm, f.eks 5A. Når du halverer impedansen til 4 ohm vil du samtidig halvere utgangseffekten til 100W.

Så svaret på det opprinnelige spørsmålet er at strømmen gjennom høyttalerkablene er avhengig av tildels impedansen i høyttalerne og tildels forsterkerkonstruksjonen.
    Ikke for å stjele din tråd men med min forsterker, hvor tykk leder er da påkrevet? Mine høyttalere er oppgitt til 4ohm.
    OUTPUT POWER (All channels driven)
    300 W rms at 8 Ohms
    600 W rms at 4 Ohms
    1200 W rms at 2 Ohms
    OUTPUT VOLTAGE
    139 V peak-to-peak
    49 V rms
    OUTPUT CURRENT
    35 A peak

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKviking
    Ikke for å stjele din tråd men med min forsterker, hvor tykk leder er da påkrevet? Mine høyttalere er oppgitt til 4ohm.
    300 W rms at 8 Ohms
    600 W rms at 4 Ohms
    1200 W rms at 2 Ohms
    OUTPUT VOLTAGE
    139 V peak-to-peak
    49 V rms
    OUTPUT CURRENT
    35 A peak
    600W rms i 4 ohm = 12,25A. Velg noe som tåler det, og gi deg selv noe margin.

Kabler er ikke min greie, så jeg ville nok antagelig bare valgt noe rundt 4mm2 og tatt det hele derifra.

Like viktig, når du har verktøy som leverer såpass mye strøm, er å sørge for at tilkoblingspunktene er gode. Dersom du har skru-koblinger må de skrus etter jevnlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Det er derfor jeg kanskje egentlig er ute etter hvilke volt som gis. For ved 50w så vil det hvis det er 2.83V være ca 17.5 A, og det er maks av hva kabelen takler hvis den ligger åpent.
    Det du skriver over her blir helt feil, skjønner ikke hvor du får tallene i fra?

Jeg må henge meg på Ulf-B/Yggdrasill og presisere en gang til at hvilken volt som gis er avhenger av hvilken høyttaler(impedans) du henger på. Nå er du jo slik at impedans varierer og er aldri stabil, derfor er disse beregningene noe teoretiske. La oss ta en 8ohms høyttaler og beregner ut i fra at den er stabil så vil du få ved en tilført effekt på 200w:

U=40V
    I=5A

Antagelivis så vil strømmen kunne bli høyere enn dette i korte perioder, men kablene vil langt i fra ha for liten tversnitt. Men lange kabler med liten tverrsnitt vil kunne på virke lyden.

Edit: P=UxI & I=U/R ---) P=UxU/R ---) UxU=PxR gir U=Rot(PxR)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge kabelen som går fra sikringsskapet og fram til kontakten i veggen der forsterkeren er plugga i er på 1,5mm2 eller 2,5mm2 så er det vel liten vits i å bruke 4mm2 høyttalerkabler? Teoretisk sett så hadde det vel holdt med én tråd med samme tykkelse som tråden i en 16A sikring, men det er nok kjekt å ha litt flere tråder for å unngå varmgang.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Så lenge kabelen som går fra sikringsskapet og fram til kontakten i veggen der forsterkeren er plugga i er på 1,5mm2 eller 2,5mm2 så er det vel liten vits i å bruke 4mm2 høyttalerkabler?
    Hehe... Joda, i og for seg litt sant det hvis vi ser kun på strøm, men det er vel andre gevinster med å bruke "rett" tversnitt.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge kabelen som går fra sikringsskapet og fram til kontakten i veggen der forsterkeren er plugga i er på 1,5mm2 eller 2,5mm2 så er det vel liten vits i å bruke 4mm2 høyttalerkabler? Teoretisk sett så hadde det vel holdt med én tråd med samme tykkelse som tråden i en 16A sikring, men det er nok kjekt å ha litt flere tråder for å unngå varmgang.
    det har fakisk veldig mye å si. man trenger ikke samme tykkelsen på ledningen siden A er lav i forholdt til U. se på høysepenten eks. på 10000vis av volt som går gjennom en tynn kabel, gå fint det på grunn av at A er lav.

så i en bil
    selv har jeg brukt 2*70 kvadarats i bilen på 2 forsterkeren som skal ha 150a sikring hver.. der trenger man stort tversnit siden U er lav og A er høy.s.

det er ikke mange ampere som går fra en forsterker, prøv å se hvor mye som skal til for å ta en sikring på feks cv men en 3amp sikring. det skal MYE effekt til.

edit..ble litt feil sitert..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Duppi dupp, jeg tror ikke du helt svart på Gurba sitt spørsmål. Det du skriver er i og for seg helt riktig, konklusjon er vel at man i hovedsak ser kun på amper i forbindelse med kabeltversnitt. Og den strømmen som går i høyttalerkablene går også ut på den kursen forsterkern er koblet til, feks 1.5mm2 kabel. Og da burde vel iallefall 1.5mm2 være stor nok som høyttalerkabel i forbindelse med strøm.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det mange som er ute på tynn grunn!

Strømmen i kabelen er varierende med spenningen som blir presset på ut fra forsterkeren.
    Hvis en høyttaler hadde vært en resitiv last, så er det relativt enkelt å regne på dette, men impedansen er svært varierende, så det er umulig å si.

Strømmen som forsterkeren trekker fra strømnettet har fint lite å gjøre med det som går i høyttalerkablene. Det eneste de har felles, er at når volumet går opp, så går strømtrekket opp.

Ut til en høyttaler er det ikke veldig høy spenning (rundt 70-100v max). Den er vanskelig å måle, fordi frekvensen er veldig varierende på et stykke musikk, og de fleste vanlige multimeter er konstruert for lavere frekvenser, stort sett frekvensene som ligger i bassområdet (0-100hz)

Til dere som begynner å blande inn el-forskriftene i dette: De beregningene er gjort på grunnlag av konstante belastninger, og varmgang i kabler. Ingenting annet.
    Om du klarer å belaste en høyttalerkabel så mye at den brenner av, eller i det hele tatt viser tegn til varmgang, vil jeg anta at du ikke er i stand til å høre brannbilen som kommer for å slukke brannen i huset ditt, eller høre ambulansen som kommer for å hente deg fordi hjernen har rent ut av ørene dine

Problemet med lange tynne strekk med høyttalerkabler er spenningsfall.

Mitt råd til AndersT2 i denne saken er:
    Med mindre du bruker noen beist av CV el.l. som bakhøyttalere så kan du slå deg til ro med de kablene du har.
    1,5mm2 kabel er nok for å drive noen bakhøyttalere. Sannsynligvis vil ikke noen merke forskjell på den og 4mm2, men man får en bedre følese av å ha en tykkere kabel.

PS: Håper dere forstår min usaklige fremlegging av lydstyrke/watt/amp.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei.

Hvis man regner på det.

Hvis man har 1A inn på 230v så har man 230W

Hvis man i forsterkerens trafo omgjør dette direkte til 10V så får man 23A, da trenger man tykkere kabel enn det som støtter 1A. Alt avhenger av strømmen.

Normale hus kabler skal sikres slik:

1.5mm = 10A
    2.5mm = 16A
    4mm = 20A
    6mm = 25A

Nå har de også laget en enormt tykke bok, skrevet utrolig vanskelig for å forvirre alle som ikke er utdannet elektrikkere (samt de fleste elektrikkere). Denne boken innholder så utrolig mye informasjon som gjør at man kan bruke div størrelser av kabler på andre sikring størrelser hvis de er lagt på forskjellge måter. Men normalen er det over.

Det er også noe av grunnen til at jeg henger meg litt opp i volten. Da jo mindre den er på høy effekt, jo høyere blir amperen i høytaller kabelen, og dermed trengs tykkere kabel.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKviking
    300 W rms at 8 Ohms
    600 W rms at 4 Ohms
    1200 W rms at 2 Ohms
    OUTPUT VOLTAGE
    139 V peak-to-peak
    49 V rms
    OUTPUT CURRENT
    35 A peak
    Ville nok som en annen nevnte her, hatt 4mm tykkelse. Det er sjeldent den går opp i mot 35A, og en 4mm skal maks sikres med 20A, men taker en god del mer. Så det passer nok inn her også.

Men det er ikke noe problem med 2.5mm heller.

Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    Like viktig, når du har verktøy som leverer såpass mye strøm, er å sørge for at tilkoblingspunktene er gode. Dersom du har skru-koblinger må de skrus etter jevnlig.
    En ting jeg har lært med slike tilkoplinger (spesielt med store tilkoplinger for hovedsikringer og osv, egentlig alt fra 4mm og opp). Er når man har skrudd til, så tar man tak i kabelen, og vrikker den litt frem og tilbake. Så skru til igjen. Da vil man se at man får skrudd til en del ekstra. Og trenger ikke etter skru så mye.

En ting som egentlig burte gjøres med høytaller kabler er å bruke endehylser, da disse er mange trådet, og fort spriker selv når de svinnes. Spesielt større størrelser som skal inn i små hull. xtremecables har slik for hifi.

Eventuelt tvinne og legge på litt loddetinn.

Er man ekstra gale, så forhører man seg med produsenten og sjekker om de har en anbefalt nm man burte skru til med, og bruke momenttang å skru til med. Da skal det sitte skikkelig også over tid.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Nei.

Hvis man regner på det.

Hvis man har 1A inn på 230v så har man 230W

Hvis man i forsterkerens trafo omgjør dette direkte til 10V så får man 23A, da trenger man tykkere kabel enn det som støtter 1A. Alt avhenger av strømmen.

Normale hus kabler skal sikres slik:

1.5mm = 10A
    2.5mm = 16A
    4mm = 20A
    6mm = 25A

Nå har de også laget en enormt tykke bok, skrevet utrolig vanskelig for å forvirre alle som ikke er utdannet elektrikkere (samt de fleste elektrikkere). Denne boken innholder så utrolig mye informasjon som gjør at man kan bruke div størrelser av kabler på andre sikring størrelser hvis de er lagt på forskjellge måter. Men normalen er det over.

Det er også noe av grunnen til at jeg henger meg litt opp i volten. Da jo mindre den er på høy effekt, jo høyere blir amperen i høytaller kabelen, og dermed trengs tykkere kabel.
    etter å ha lest postene dine her så tror jeg du har missforstått mye...

slutt å tenk, å kjøp deg et par 2.5 mm2 hvis du syns dine er for tynne.. men 1,5 er mye mer enn nok...
    hva er det å regne på egentligt?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •