Hvor mye Volt og Ampere leveres det? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    etter å ha lest postene dine her så tror jeg du har missforstått mye...

slutt å tenk, å kjøp deg et par 2.5 mm2 hvis du syns dine er for tynne.. men 1,5 er mye mer enn nok...
    hva er det å regne på egentligt?
    Jeg tror nok AndresT2 har rett i det han prøver å beskrive i det siste innlegget, men det er jo litt off-topic.

Angående den spenningen og strømmen som går i høyttalerkablene så er det veldig vanskelig å beregne og har derfor også liten nytte. Det er rett og slett for mange variabler. Men alt tyder på at 1.5mm2 holder, er man i tvil så spill på i en times tid og så kjenn på kablene, har dem fått en antydning til å bli varme ja da vill jeg gått opp et nummer

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Nei.

Hvis man regner på det.

Hvis man har 1A inn på 230v så har man 230W

Hvis man i forsterkerens trafo omgjør dette direkte til 10V så får man 23A, da trenger man tykkere kabel enn det som støtter 1A. Alt avhenger av strømmen.

Normale hus kabler skal sikres slik:

1.5mm = 10A
    2.5mm = 16A
    4mm = 20A
    6mm = 25A

Nå har de også laget en enormt tykke bok, skrevet utrolig vanskelig for å forvirre alle som ikke er utdannet elektrikkere (samt de fleste elektrikkere). Denne boken innholder så utrolig mye informasjon som gjør at man kan bruke div størrelser av kabler på andre sikring størrelser hvis de er lagt på forskjellge måter. Men normalen er det over.

Det er også noe av grunnen til at jeg henger meg litt opp i volten. Da jo mindre den er på høy effekt, jo høyere blir amperen i høytaller kabelen, og dermed trengs tykkere kabel.

Nei nei , poenget er at hvis du putter 10v på en 8 ohm last vil ikke effekten bli 230w, strømmen blir 10v delt på 8 ohm = 1,25a som fører til 12.5w effekt..

spenning delt på motstanden gir strømmen i kretsen , det er ikke mulig å få til mer enn 1,25 A ved 10 volt i en 8ohms krets, skal du ha høyere effekt må du enten heve spenningen eller senke motstanden , strømmen er bare en funksjon av disse forholdene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kappel
    Nei nei , poenget er at hvis du putter 10v på en 8 ohm last vil ikke effekten bli 230w, strømmen blir 10v delt på 8 ohm = 1,25a som fører til 12.5w effekt..
    Jeg håper da virkelig AndersT2 pratet om trafo og ikke høyttaler i det tilfelle der, ellers så tar jeg tilbake innlegget mitt over merker at det er lenge siden jeg har sittet på skolebenken å regnet på dette ops:

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selv har jeg 4mm2 til front og 1.5mm2 bak. tror ikke jeg i praksis hadde merket om de hadde blitt byttet..

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt OT:

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enda mer -OT

finnes det ikke en liten dings man kan velge motstanden på?

at man feks har en 8ohm basselement og gjerne skulle hatt den ned i 4 ohm uten å brokoble forsterker..

basselement i parralell med en elementspole?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    enda mer -OT

finnes det ikke en liten dings man kan velge motstanden på?

at man feks har en 8ohm basselement og gjerne skulle hatt den ned i 4 ohm uten å brokoble forsterker..

basselement i parralell med en elementspole?
    velge motstand på høyttaleren?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det går an men da må du ha en 8ohms motstander koblet paralellt men den trekker like mye strøm som høyttaleren så det er bortkastet..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noe slikt ja. at man kan velge hvilken impedanse høytalleren skal ha.

dette kan jo gjøres til en vis grad ved å serie, parrallel, og brokoble, osv

ble vanskelig å forklare dette, men skal prøve etter beste evne.

om jeg har en spole fra et deffekt element og rensker det så kun spolen står igjen, kan jeg parralellkoble den med et basselement på eks 8ohm og da få 4?, eller kommer den elektromagnetiske delen bort da og den vil virke som et delefilter

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    noe slikt ja. at man kan velge hvilken impedanse høytalleren skal ha.

dette kan jo gjøres til en vis grad ved å serie, parrallel, og brokoble, osv

ble vanskelig å forklare dette, men skal prøve etter beste evne.

om jeg har en spole fra et deffekt element og rensker det så kun spolen står igjen, kan jeg parralellkoble den med et basselement på eks 8ohm og da få 4?, eller kommer den elektromagnetiske delen bort da og den vil virke som et delefilter
    er ikke helt sikker hva som skjer med en høyttalerspole når den ikke har magnetfelt rundt seg men omen i den vil være stabil.
    Det er ikke mange watt du kan bruke av forsterkeren om du kan bruke den for den blir veldig fort varm..
    koble det sammen å mål ohm'en med et multimeter før du dytter det i forsterkeren...

men hvorfor trenger du dette?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Jeg håper da virkelig AndersT2 pratet om trafo og ikke høyttaler i det tilfelle der, ellers så tar jeg tilbake innlegget mitt over merker at det er lenge siden jeg har sittet på skolebenken å regnet på dette ops:
    Mitt regne eksempel var for ren overføring slik man får ved trafo, og ikke høytallere.

Det er det jeg prøver å skjønne hvordan alt dette henger sammen

Sitat Opprinnelig postet av kappel

spenning delt på motstanden gir strømmen i kretsen , det er ikke mulig å få til mer enn 1,25 A ved 10 volt i en 8ohms krets, skal du ha høyere effekt må du enten heve spenningen eller senke motstanden , strømmen er bare en funksjon av disse forholdene.
    En god forklaring.

Så hvis man legger sammen den og den tabellen som ble vist på denne siden, så sier det meg at det forsterkeren gjør er å regulere volten som gis, og da etter hvilke last som er på så vil det ved høyere volt gi mere watt.

Eller noen som greier å gi en god forklaring på hvordan Volt, Ampere, Watt, og ohm henger sammen på en grei måte mellom forsterker og høytaller?

For Ohmen varierer vel også høytalleren, det er i hvertfall det jeg har skjønt når det har blitt skrevet om det. Eller hjelper delefilteret til å holde en jevnere last for forsterkeren?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Eller noen som greier å gi en god forklaring på hvordan Volt, Ampere, Watt, og ohm henger sammen på en grei måte mellom forsterker og høytaller?
    For å være ærlig så skjønner jeg ikke helt hva du er ute etter, og egentlig så forteller ohms-lov mer enn jeg klarer å forklare.

Men jeg prøver alikevell, kort fortalt så bestemmer "volumeknotten" på forsterkeren spenningen(lydstyrken) ut til høyttaleren. Ut i fra spenningen får vi en proposjonal strøm i høyttaleren. Vel, i bunn og grunn er den ikke proposjonal siden størrelsen på strømmen er også gitt av en impedansen(ohm som varierer med frekvensen som blir avspilt), og ikke på hensyn av én bestemt resistans.

Nå er det du jo slik når du spiller av musikk så får du en mange frekvenser med mange forskjellige spenningsnivåer, og ofte ut på flere elementer. Dermed vil impedansen variere i takt med dette og den vil være "helt" uforutsigbar. Dvs at strømmen også variere ut ifra hva vi faktisk spiller av og på hensyn av hvilken styrke, og dette er parmeter vi skjeldent har kontroll på. Med mindre vi kjører enkle sinustoner og har en impedanse kurve på høyttaleren å forholde oss til.

Watt er vel bare en effekt eller en form for arbeidskraft, i dette tilfelle er det hva vi får ut av spenningen og strømmen sammen. I ditt spørsmål angående om kablene er kraftig nok så ser man vanligvis kun på strøm, noe du allerede vet. Nøyaktig hvor mange amper som går i høyttalerkablene er vanskelig å si, men det har blitt gjort beregninger på dette tidligere i tråden som vil gi en liten pekepinn. Skal du få et eksakt svar så må du nok måle amperen, uansett hva du skulle måle tror jeg absolutt det ikke er noe problem med kablene med mindre du kan kjenne varmegang i dem.

Du var inne på trafo, jeg mener den forklaringen du gjorde der er riktig. Men alikvell så er strøm strøm uansett om det 240v eller 120v, spenningen er uvesentlig når man skal dimensjonere kabler.

Det er vel rundt 15år siden jeg var på skolebenken så skytt meg hvis jeg er helt på viddeneops:

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Det er vel rundt 15år siden jeg var på skolebenken så skytt meg hvis jeg er helt på viddeneops:
    Det er der jeg også er, litt lenge siden skolebenken.

Men syntes svaret ditt forklarte mye.

Skal se om jeg finner ampere meteret mitt og se om jeg får noe utslag der. Men tipper siden frekvensene er såpass variert, så takler det ikke det. Vanlige måleinstrumentene takler det ikke.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha vært med å rigget litt konsertanlegg og Subb-arrayer som trekker et anselig antall KW er det litt komisk å se hi-fi folket bekymre seg over at 1.5mm2 blir lite til deres 200W anlegg.
    Som det blir nevnt her, en 1.5mm2 kabel tåler MYE høyere belastning og enda mye høyere i pulser som musikken er.
    For all del, ingen ting i veien med å overdimensjonere for å unngå spenningsfall, men å være redd for at kabelen smelter er helt på jordet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Her er det mange som er ute på tynn grunn!

Strømmen i kabelen er varierende med spenningen som blir presset på ut fra forsterkeren.
    Hvis en høyttaler hadde vært en resitiv last, så er det relativt enkelt å regne på dette, men impedansen er svært varierende, så det er umulig å si.

Strømmen som forsterkeren trekker fra strømnettet har fint lite å gjøre med det som går i høyttalerkablene. Det eneste de har felles, er at når volumet går opp, så går strømtrekket opp.

Ut til en høyttaler er det ikke veldig høy spenning (rundt 70-100v max). Den er vanskelig å måle, fordi frekvensen er veldig varierende på et stykke musikk, og de fleste vanlige multimeter er konstruert for lavere frekvenser, stort sett frekvensene som ligger i bassområdet (0-100hz)

Til dere som begynner å blande inn el-forskriftene i dette: De beregningene er gjort på grunnlag av konstante belastninger, og varmgang i kabler. Ingenting annet.
    Om du klarer å belaste en høyttalerkabel så mye at den brenner av, eller i det hele tatt viser tegn til varmgang, vil jeg anta at du ikke er i stand til å høre brannbilen som kommer for å slukke brannen i huset ditt, eller høre ambulansen som kommer for å hente deg fordi hjernen har rent ut av ørene dine

Problemet med lange tynne strekk med høyttalerkabler er spenningsfall.

Mitt råd til AndersT2 i denne saken er:
    Med mindre du bruker noen beist av CV el.l. som bakhøyttalere så kan du slå deg til ro med de kablene du har.
    1,5mm2 kabel er nok for å drive noen bakhøyttalere. Sannsynligvis vil ikke noen merke forskjell på den og 4mm2, men man får en bedre følese av å ha en tykkere kabel.

PS: Håper dere forstår min usaklige fremlegging av lydstyrke/watt/amp.
    Bra. Du sparte meg for mye skriving.

MEN: Spenningsfallet i kabelen vil kunne slå ut på og farge lyden

Motstanden i kabelen og spolen i høytaleren er et høypass-filter, og jo mer motstand i kabelen jo mindre punch i bassen.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •