Receiver, Fronthøytalere og BluRay til 50K

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Receiver, Fronthøytalere og BluRay til 50K

Hei.

Har begynt arbeidet med å planlegge anlegget i kjellerstua (6m x 3.5m). :-)
    Den opprinnelige planen var å kjøpe fullt 5.1 system med en gang, men har bestemt meg for å legge mer penger i systemet, og heller dele opp innkjøpet.

I første omgang er det Receiver, fronthøytalere og BluRay-spiller som skal handles inn. Tanken er at BluRay-spilleren skal fungere både for film og cd-plater.

Receiver: NAD T785HD

Høytalere: B&W CM9

BluRay: DENON DBP-1610

Totalt blir dette ca. 50K
    Er dette vel anvendte penger, eller er det andre kobinasjoner som er bedre til den prisen? Har vært og hørt på CM9, og likte det jeg hørte. :smile: Selger anbefalte også NAD receiveren sterkt. Masse krefter..

Selv om anlegget skal utvides etter hvert, så vil det i første rekke benyttes til musikk.

Tanker, kommentarer ?
    Setter pris på tilbakemeldinger.

Geir.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal det brukes til musikk og heller utvides etterhvert hadde jeg kjøpt meg pre/effekt eller integrert med ht inngang. Bedre ytelse for pengene nå og bedre senere når du utvider fra stereo.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og takker for tilbakemeldingen.
    Er redd jeg ikke henger helt med på det du sier.. ops:

Hadde vært flott om du kunne utdype dette med "pre/effekt eller integrert med ht inngang".
    Hva menes med dette, og hvorfor er dette bedre enn løsningen som jeg satte opp?
    Som du skjønner er jeg rimelig grønn. Kom gjerne med konkrete tips i form av linker hvis du har tid.

På forhånd takk.

Geir.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pre og effekt er det samme som en integrert "vanlig" forsterker bare delt opp i to deler. En vanlig 2 kanals forsterker vil gi deg bedre lyd på musikk siden dette er det du skal bruke den til. Når du da senere skal utvide med flere høyttalere kan du kjøpe en receiver, men da kan du bruke din ekisterene integrerte eller for\effekt-forsterker til å drive fronthøyttalerene du allerede har.

Dersom du skal koble til mange kilder med hdmi kan det nok tenkes at receiver er det enkleste å kjøpe først, men en effektforsterker burde nok følge med på den første investeringen ettersom de alle fleste receivere har "små" kraftreceiver til å drive gode gulvstående høyttalere skikkelig.

Og et lite tips til slutt, er du "helt" grønn burde du søke litt rundt på forumet her, står velig mye matnyttig for nykommere til denne flotte hobbyen.

Et eks vil være nad 375bee, dette er en integrert forsterker om du er mest hypp på nad på forsterkersiden.

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye enig med forrige mann. Spør du meg burde du heller spart 15 tusen på receiveren (du finner mye bra rundt 10.000) og heller lagt noen av de kronene du sparer i en real effektforsterker.
    Det er naturlig å foreslå en av Emotiva modellene - da dette er en brennhet potet nå for tiden. Med en XPA-5, en 5-kanals effektforsterker, får du nærmest utømmelige kraftkilder (den gir over 1000 watt med alle kanaler i drift). Du må imidlertid importere selv fra USA. Dette går som regel på skinner, mange har gjort det før, men ikke alle er konfortable med det. Sånn er det bare...
    Går du for en receiver i 10k klassen har du et meeget habilt oppsett samt 8000,- igjen til fri disposisjon
    Alternativt finner du deg en brukt effektforsterker her hjemme på berget.
    I alle fall mener jeg dette er bedre disponering av kronene enn å smukke til med en nokså kostbar receiver.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsåvidt enig med de over.

Om det er litt frem i tid siden du planlegger foreløpig ville jeg vurdert fult Emotiva oppsett:

Emotiva UMC-1 prosessor.
    Emotiva XPA-5/3
    Emotiva XPA-2
    = ca 19.000 eller 17.000 med xpa-3, kommer ann på om du vil ha 5 eller 7 kanaler.

Der har du et veldig kraftig system som er fleksibelt med tanke på høyttalerbytte og oppgraderinger. Du kan når tiden er moden bytte ut den komponenten du føler du har mest å hente på isteden for å bytte alt som du gjør med en reciever til 25k som halverer seg i pris på 1 og halvt år.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med:
    Rotel RSP-1570 18.500kr
    Rotel RB-1582 12.600kr
    Klipsch RF-83 23.500kr
    Sum: 54.600kr

En BD-spiller får du for 1.500kr og under.

Handler du dette hos samme forhandler, f.eks. Lsound så får du sikkert litt rabatt óg.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye gode forslag, og veldig mye gode alternativer man kan plukke frem.

Dersom jeg skulle valgt i dag tror jeg nok RF83 fra Klipsch ville vært svært aktuelt, men samtidig en litt mer avslappet høyttaler med svært deilig lyd; Kef XQ40.

Kef XQ40 - Abrahamsen V4 - Yamaha RXV-3900 - DENON DBP-1610 er rimelig perverst. Lander på en rundt 50k med en del rabatter.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Til 50k tror jeg ville gått for denon 2010 istedenfor 1610,p.g.a 2010 er generelt litt bedre på alle områder,ellers veldig mye bra forslag.

Mvh Thomas

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD T765HD
    NAD C275BEE
    B&W CM9
    Panasonic BD80

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt forslag:

Lefdal - Onkyo TX-NR807 receiver sort

Emotiva Audio XPA-5 Five Channel Power Amplifier

SVS M-Series Full-Size 5.0 Rosenut - 23.000 (Lsound)

SVS PC12-Plus - 9500 (Lsound)

Blu-ray spillere for ekte HD (High Definition) | Hi-Fi Klubben: DENON DBP-1610 Blu-ray spiller

Altså komplett kjempe anlegg til ca. 50 lapper :-D

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Vil først få takke alle som har tatt seg tid til å svare.
    Som CNK var inne på, så har jeg mye lesing forran meg, men bonusen tikker ikke inn på konto før i mars, så jeg har enda god tid til å bestemme meg.

En ting som begynner å bli klart er at det er lurt å gå for en løsning med effektforsterker(e).

Virker som Emotiva er et sikkert valg når det kommer til effekforsterker, men spørsmålet er hvilken receiver man skal velge. Jeg har tid til å vente på Emotiva UMC-1, så da hadde det kanskje vært like greit å gå for en Emotiva-løsning med:
    Emotiva UMC-1 prosessor.
    Emotiva XPA-3
    Emotiva XPA-2

Hadde det vært lurt å erstatte XPA-3 og XPA-2 med en XPA-5? Eller er tanken at det er best å "dele opp" så mye som mulig slik at man kan lettere oppgradere i framtiden?
    Har sikkert kommet litt tester/brukererfaringer av UMC-1 innen jeg skal kjøpe også. Eneste problemet kan vel være at man ikke får testet ut Emotiva selv før man ev. bestiller.
    Ellers er jo Yamaha, Rotel og Onyko også nevnt som mulige receivere, men det hadde jo vært litt kult å ha alt i en og samme serie også, med mindre UMC-1 ikke holder mål.

Høytalere trodde jeg at jeg hadde bestem meg for, men er vel det jeg er mest usikker på akkurat nå. :roll:
    CM9 likte jeg godt. Kom inn tips om Kef XQ40 her i denne tråden. Leste litt om dem, og disse skal også være svært bra. Vunnet flere priser og gode greier... men så må man også opp i pris.
    Også har vi Klipsch. Disse høster også lovord rundt omkring. Hmm.. Ikke enkelt dette. Kan man si noe generellt om CM9 vs. XQ40 vs. Klipsch RF-83 ? Har lest at Klipschéne kommer best til sin rett når man skal spille høyt, og at kanskje høytalerene fra Kef er bedre allroundere?

Så status så langt er at jeg heller mot:
    Emotiva UMC-1 prosessor.
    Emotiva XPA-3
    Emotiva XPA-2

Kef XQ40, B&W CM9 (eller Klipsch..)

Denon2010 eller Panasonic BD80 BluRay spiller. Googlet opp mange lovord om BD80.

Ble mye på en gang dette. Forsett gjerne å kom med deres synspunkter.
    Setter pris på alle tilbakemeldinger.

Geir

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CM9? Ikke imponert! Til 20K? Hah! Ruller av ved 50hz +-3db. 25K for AP Scorpio 2, det er bra pris! Veil 46500.-

Dessuten lav impedanse på CM9!

Kef QX40? Pålimt faseplugg? Hva er det godt for? Billig kabinett også. Ikke imponert over lyden.

Støtter forslaget om RF82/63. Evt med onkyo/emotiva/rotel o.l

Hva får du forresten i rabb hos klubben på fullt surrerundt oppsett? 3%?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mute

Hva får du forresten i rabb hos klubben på fullt surrerundt oppsett? 3%?
    Hvorfor skal de gi kunden rabatt. For at de gidder å handle der?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I de aller fleste oppsett vil en xpa-5 holde, skal du oppgradere kan du heller supplere med en xpa-2 i fremtiden så blir inngangsbilletten billigere.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Hvorfor skal de gi kunden rabatt. For at de gidder å handle der?
    Er vel delte meninger om dette som alt annet, men at klubben gir lite rabatter gjenspeiler seg jo på bruktpris på f.eks b&w.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •