Fra Pioneer LX82 til Yamaha Z7, er det verdt det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer Solem sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fra Pioneer LX82 til Yamaha Z7, er det verdt det?

Hei hallo god kveld likesinnede hifibønder.

Jeg sitter her med en litt snedig "problemstilling".
    Jeg har i dag en SC-LX82 receiver som jeg har koblet opp mot Focal Chorous 836. Dette synes jeg spiller vel og bra og enda litt til. MEN, jeg har i mange år hatt Yamaha og vært særdeles fornøyd med det. Siste jeg hadde var en RX-V3900. Den byttet jeg ut til fordel for en LX81. Men jeg byttet også alt av høyttalere, så jeg kan ikke helt sammenligne de to. Så gikk LX81 ut døren, og inn kom en LX82. Dette ble enda litt bedre, men ikke veldig. LX82 spiller meget bra, men jeg sitter hele tiden med følelsen om at kanskje Yamaha ligger mitt hjerte nærmere. Menyen til Yamaha er bedre, videoprossessor er jo fraværende i LX82, mens den er av toppklasse i Z7. LX82 har på papiret mer saft å bidra med, men jeg har ikke akkurat tro på at Z7 blir en begrensning på mine Focaler. Jeg bruker for øvrig anlegget 90% til film og 10% til musikk. Det burde vel tippe i fordel av Yamaha, eller?
    Gitt mitt bruk og utstyr, hva tror dere kommer til å funke best?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja... det er jammen ikke noe lett valg...

Det er jo veldig mye bra med pioneer, samt at de etter min mening har det fineste utseende av alle recivere (LX).

Så er det yamaha da, som aldri skuffer på annet en utseendet på nykommerne...
    Men filmlyd og yamaha er helt kanon, og med precence så er det vel noe spennende og få i hjemmekinoen

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig synd du byttet ut 3900 samtidig med høyttalerne. Med litt jobbing med kalibreringen vil jeg tro du hadde fått enda bedre resultat med den enn med LX82. LX82/72 har jo typisk en helt annen type kalibrering. De bruker et 3-bånds PEQ-filter, samt en 10-bånds PEQ. Yamaha bruker på sin side 7+4 bånds PEQ i 3900 og i Z7. Sistnevnte kan kreve noe mer arbeid, men man kan samtidig øke presisjonen i kalibreringen.

Til forskjell fra 3900 har Z7 også 3-punkts måling (en liten ramme som man monterer på et stativ der man plasserer mikrofonen på 3 ulike plasser på ramma). Dette gjør at den kan kalibrere etter samme prinsippet som for eksempel Beolab 5 som da kartlegger forskjellen på 2 eller 3 punkter for å skape seg et bilde av hva som skjer andre steder i rommet.

Begge har flerpunktsmålinger men det har vel så vidt jeg vet også LX 72/82.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Egentlig synd du byttet ut 3900 samtidig med høyttalerne. Med litt jobbing med kalibreringen vil jeg tro du hadde fått enda bedre resultat med den enn med LX82. LX82/72 har jo typisk en helt annen type kalibrering. De bruker et 3-bånds PEQ-filter, samt en 10-bånds PEQ. Yamaha bruker på sin side 7+4 bånds PEQ i 3900 og i Z7. Sistnevnte kan kreve noe mer arbeid, men man kan samtidig øke presisjonen i kalibreringen.

Til forskjell fra 3900 har Z7 også 3-punkts måling (en liten ramme som man monterer på et stativ der man plasserer mikrofonen på 3 ulike plasser på ramma). Dette gjør at den kan kalibrere etter samme prinsippet som for eksempel Beolab 5 som da kartlegger forskjellen på 2 eller 3 punkter for å skape seg et bilde av hva som skjer andre steder i rommet.

Begge har flerpunktsmålinger men det har vel så vidt jeg vet også LX 72/82.
    LX82 har ikke flerpunktsmåling. Ihvertfall ikke som jeg har funnet ut av. pioneeren er desidert den peneste av receiverene i dag, og den går jo som hand i hanske mot min BDP-LX52, men design har egentlig lite å si. Ytelse er alt. Jeg har også nylig kjøpt hus, og da er det et meget pent lite rom der som blir min nye dedikerte kino. Jeg personlig har mest tro på Yamaha, men det er jo nesten litt dumt å avfeie Pioneer etter bare en knapp ukes bruk

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Solem
    Hei hallo god kveld likesinnede hifibønder.

Jeg sitter her med en litt snedig "problemstilling".
    Jeg har i dag en SC-LX82 receiver som jeg har koblet opp mot Focal Chorous 836. Dette synes jeg spiller vel og bra og enda litt til. MEN, jeg har i mange år hatt Yamaha og vært særdeles fornøyd med det. Siste jeg hadde var en RX-V3900. Den byttet jeg ut til fordel for en LX81. Men jeg byttet også alt av høyttalere, så jeg kan ikke helt sammenligne de to. Så gikk LX81 ut døren, og inn kom en LX82. Dette ble enda litt bedre, men ikke veldig. LX82 spiller meget bra, men jeg sitter hele tiden med følelsen om at kanskje Yamaha ligger mitt hjerte nærmere. Menyen til Yamaha er bedre, videoprossessor er jo fraværende i LX82, mens den er av toppklasse i Z7. LX82 har på papiret mer saft å bidra med, men jeg har ikke akkurat tro på at Z7 blir en begrensning på mine Focaler. Jeg bruker for øvrig anlegget 90% til film og 10% til musikk. Det burde vel tippe i fordel av Yamaha, eller?
    Gitt mitt bruk og utstyr, hva tror dere kommer til å funke best?

Jammen om jeg ble klok på dette..

Hva er det du ønsker; fancy menyer eller best lyd? Pioneer er f.eks holdt for å være den beste receiveren på musikk.

Angående videoprosessor, så skjønner jeg ikke dette. Pioneeren oppskalerer analoge kilder, men er det noen som bruker annet enn HDMI i dag? da bør ikke receiveren tukle med bildet i det hele tatt, men overlate oppskalering til TV, hvis ikke spiller gjør det.

Litt uskikker på hvor du vil rett og slett.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Jammen om jeg ble klok på dette..

Hva er det du ønsker; fancy menyer eller best lyd? Pioneer er f.eks holdt for å være den beste receiveren på musikk.

Angående videoprosessor, så skjønner jeg ikke dette. Pioneeren oppskalerer analoge kilder, men er det noen som bruker annet enn HDMI i dag? da bør ikke receiveren tukle med bildet i det hele tatt, men overlate oppskalering til TV, hvis ikke spiller gjør det.

Litt uskikker på hvor du vil rett og slett.
    Jeg ønsker vel egentlig, om alle andre, å ha alt bra, om ikke best. Det blir jo egentlig umulig, så da ønsker jeg det beste kompromisset for ytelse, basert på mitt bruk. Jeg er også av den oppfatning om at pioneer er av de beste på musikk, men hovedbruken min er film, så spørsmålet blir da egentlig om Yamaha Z7 blir såpass mye bedre enn LX82 at det er verdt å skifte?
    Når det gjelder videoprosessor, så har du helt rett i at det meste som kobles til i dag er via HDMI, men det betyr ikke at min Canal Digital HD PVR gjør en god jobb på bildet. Tv'en min gjør heller ingen strålende jobb på bildebehandlig, så hvis jeg kan forbedre bildet ved å kjøre det gjennom en receiver, som uansett skal ha lyden, ja da er det bonus til meg. Men vel så mye av det jeg spørr om er vel om min Pioneer er en god match mot mine Focal? Pioneer er litt kald og klinisk i lyden, men veldig rent. Kanskje Focal best passer med litt varm og livlig elektronikk?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •