Bruke to høyttalere på surround-forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruke to høyttalere på surround-forsterker

Jeg er for tiden på jakt etter et stereoanlegg, og har bestemt at jeg kun kommer til å kjøpe to gulvhøyttalere og en god forsterker. For å spare litt penger ser jeg etter brukt forsterker, og kommer da selvsagt over en del surroundforsterkere.

Er det noen store ulemper med å bruke f.eks en 5.1 eller 7.1 forsterker når jeg kun skal ha to høyttalere? Jeg har funnet en del surroundforsterkere som virker veldig gode, men hvordan vil f.eks en Harman Kardon AVR-435 NAD T760 eller lignende yte med to høyttalere, i forhold til en HK 980 eller 3490 som er beregnet på to høyttalere?

Og om noen som leser dette tilfeldigvis har en Harman Kardon, NAD eller annen forsterker til salgs for rundt 3000 er det bare å si ifra!

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en måte så betaler du for 3/5 forsterkere du ikke kommer til å bruke, men på en annen måte så har du større muligheter til å kjøre lyd og bilde gjennom HDMI til tv'en med en surroundreceiver hvis det er aktuelt.

Hvis du bare skal ha et lytte anlegg, kjøp 2 kanals receiver.
    Skal du ha muligheter for utbygging til flere høyttalere/subwoofer så kjøp en surroundreceiver.

I din prisklasse så er det ikke store lydmessige forskjeller.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du sammenligner en surroundreceiver og en stereoforsterker i samme prisklasse vil normalt stereoforsterkeren være bedre på musikk.
    Det finnes unntak, så en test mellom en receiver og en forsterker fra Yamaha en gang hvor receiveren var marginalt bedre på musikk, men det er et unntak.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for nyttige svar

Jeg tenkte å bruke anlegget til både film og musikk, så kanskje jeg like greit kan ta en surround-forsterker da.

Men vil ikke en forsterker kun beregnet på to høyttalere kunne drive mer tungtdrevne høyttalere enn en 5.1 eller 7.1 forsterker i samme prisklasse?

Kom over en Harman Kardon AVR 435, og denne er jo 7.1, men den er jo ganske kraftig også. Hvordan vil denne være med to høyttalere i forhold til en HK980 eller HK3490?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke høyttalere har du / kommer du til å kjøpe?

Det er forskjell å drive et par Klipsch/CW i forhold til B&W/Dali

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok mest sannsynligvis Dynavoice F-6 EX i denne omgang, men det gjør jo ingenting om forsterkeren tåler noe større til senere en gang.

Et par brukte Dali Blue 8008 eller 5005 hadde ikke gjort meg noe ihvertfall, har en kamerat som har 8008, og må si jeg liker lyden i de veldig godt.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan fint kjøre en rimelig surroundreceiver på Dynavoice. Velger du HK eller NAD så har du sikkert nok kraft.
    Lykke til med valg.:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan fungerer dette her med når forsterkeren har flere kanaler enn det som benyttes?

F.eks HK AVR 155 har 5 kanaler med 40 watt per kanal @ 8 ohm, imens HK 3490 har 2 kanaler med 120 watt per kanal @ 8 ohm. Vil kraften fra de utgangene som ikke brukes på AVR 155 "overføres" til de to som brukes, slik at den får 100 watt per kanal?

(Ja jeg er klar over at watt ikke er det viktigste når det kommer til lyd, men på to såpass like forsterkere synes jeg det bør gå ann å sammenligne..?)

Newcomer Nivve sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kanalene som ikke brukes, benyttes ikke, og kraften kan ikke "flyttes" til andre kanaler. Det kan kun gjøres ved bi-amping, og som jeg har forstått det får du ikke 2 x effekten da heller.

Så det blir nok 2 x 40w på AVR 155.. mens resten blir ubrukt.

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nivve
    De kanalene som ikke brukes, benyttes ikke, og kraften kan ikke "flyttes" til andre kanaler. Det kan kun gjøres ved bi-amping, og som jeg har forstått det får du ikke 2 x effekten da heller.

Så det blir nok 2 x 40w på AVR 155.. mens resten blir ubrukt.
    Dette varierer nok litt i alle fall. Om en forsterker er oppgitt til 5 x 40w, eller 5x200w for den del, med *alle* kanaler samtidig - gir den gjerne 20-30% mer output med bare to i drift.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste litt i noen instruksjonsbøker til forskjellige NAD surround-forsterkere, og der oppgav de "Power Output Stereo Mode" i spesifikasjonene.

(NAD T754):
    Power output Stereo Mode
    (8 ohms within rated distortion) 2 x 90W
    IHF dynamic power; 8 ohms 2 x 150W
    IHF dynamic power; 4 oh ms 2 x 200W
    Power output Surround Mode 5 x 80W

Så her var det litt forskjell ihvertfall...

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er viktig å tenke her er ikke output i form av watt. Et sluttrinn er designet for å gi en viss max-effekt, uansett om det er i 2 eller 5 kanaler.

Dersom du kjøper en surroundreceiver av bra kvalitet vil derimot strømforsyninga normalt sett være bedre enn tilsvarende stereoforsterker fordi den er dimensjonert for å levere mer kraft ut totalt, siden den må drive 5 eller fler kanaler mot en vanlig stereoforsterkers 2.

Dette er dog en sannhet med modifikasjoner da skikkelig høykvalitets stereoforsterkere har overdimensjonerte strømforsyninger for å levere god kvalitet når brukeren har lyst å skru opp volumet over normalt lyttenivå. Vanskelig problemstilling egentlig.

Fordelen med de fleste surroundreceivere mot stereo er muligheten for en LFE(sub)-utgang som ikke mange stereoforsterkere har, og muligheten til optisk/digital input av lyd som kan dekode kinolyd dvs dts, dolby digital osvosv, pluss flere tilkoblingsmuligheter for kilder, både video og lyd. Her kommer det egentlig bare an på hva du trenger og ønsker.

For å finne en surroundreceiver som yter godt i stereo må du nesten lese reviews rundtomkring. Håper dette var hjelpsomt og ikke bare forvirrende.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for godt svar, tror jeg forstår det bedre nå

Men nå er Dynavoice F-6 bestilt (F-6 EX hadde de ikke på lager i svart, så jeg bestilte like greit originalen, som faktisk er den som har fått så gode omtaler), og jeg handler mest sannsynligvis en HK 970 brukt en av de nærmeste dagene. Så satser jeg på at dette går greit i lag. Skal se om jeg husker å skrive en liten oppdatering på dette her.

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av purity
    Takk for godt svar, tror jeg forstår det bedre nå

Men nå er Dynavoice F-6 bestilt (F-6 EX hadde de ikke på lager i svart, så jeg bestilte like greit originalen, som faktisk er den som har fått så gode omtaler), og jeg handler mest sannsynligvis en HK 970 brukt en av de nærmeste dagene. Så satser jeg på at dette går greit i lag. Skal se om jeg husker å skrive en liten oppdatering på dette her.
    Bra valg av høyttalere, iallefall til den prisen. Tror F-6 er de beste høyttalerne jeg har hatt i hus til en prislapp under 5, ja kanskje tilogmed 10 lapper. Bare pass på at du gir dem mer enn 50cm fra bakvegg pga bassportene ellers ender du opp med en uhorvelig fæl buldrebass.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tacritan
    Bra valg av høyttalere, iallefall til den prisen. Tror F-6 er de beste høyttalerne jeg har hatt i hus til en prislapp under 5, ja kanskje tilogmed 10 lapper. Bare pass på at du gir dem mer enn 50cm fra bakvegg pga bassportene ellers ender du opp med en uhorvelig fæl buldrebass.
    Det hørtes flott ut, gleder meg til å få tingene i hus

Jeg leste anmeldelsen til Lyd & Bilde, og de anbefalte å puter i bassportene. Dette går vell på noe av det samme? Leiligheten her er ikke så stor, men jeg får prøve å få plassert høyttalerne litt ut i fra veggen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •