Processor eller receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Processor eller receiver

Skal erstatte en Primare SPA 21 og har idag et kvalitets effekt trinn (Gamut D200) som driver front høytalerene. Stereo lyd er viktig, men et lytterom som ikke er perfekt gjør at receivere med auto kalibrering virker forlokkende. Føler ikke at SPA21'en gjør jobben som stereo forforsterker tilfredstillende.

Vurdere receivere som Onkyo NR3007 og Primare SPA 22, men er redd jeg bør heller gå for en processor som f.eks NAD M15HD eller Cary Cinama 11a.

Er det noe som har erfaringer og kan anbefale hvilke nivå jeg må legge meg på dersom målet er veldig bra stereo lyd i tillegg til surround lyd?

Har følgende utstyr idag: Primare SPA21, GAMUT D200, B&W 805S, HTM4S, ASW 750, DS3

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har bruk for effektene i en receiver så mener ihvertfall jeg at det er dumt å bruke penger på de. Min neste oppgradering blir nok pre/pro.

Hva som er bra er veldig individuelt. Rotel RSP-1570 har fått bra kritikker, men en her inne sier den låter dårlig på musikk så sånn er det. Håper mitt er å få råd til en RSP-1580.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir litt vanskelig å svare på spørsmålene dine, men generelt så har nok en ren prossesor mer kvaliteter i ren stereo. Jeg tror Primaren din egentlig gjør en ganske god jobb, jeg ville lånt noen alternativer med hjem og testet ut. Dette med autokaliberering og romkorreksjon er det fremdeles delte meninger om, noen får et løft for andre så gjør det bare vondt verre.

SPA22 skal være en meget habil forsterker med god stereokvaliteter. Tror egentlig du har nok kraft i den, men hvis du føler at du trenger mer og at du vil bruke effektrinnet ditt så vill jeg nok sett på SP32 isteden. Ingen av disse har romkorreksjon, så hvis dette er blir nyttig deg så må du se på andre alternativer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret på spørsmålet er avhengig av hvor kresen du faktisk er på stereolyden. Er du veldig kresen så må du nesten satse på en kombinert løsning. Dvs. å kombinere en prosessor / receiver med en integrert forsterker eller stereopreamp med prosessorinngang. Er du litt mindre kresen kan du helt sikkert klare deg med kun en prosessor. F.eks. Cinema 11a, Primare SP32, Arcam AV888. Evt. enda dyrere ting som f.eks. Classé. Det vil uansett koste en del kroner for å få god stereolyd fra en prosessor.

Selv kommer jeg til å velge en så rimelig receiver som mulig, men som likevel oppfyller visse krav til funksjonalitet. Så skal jeg kombinere den med en Parasound Halo P7 (ren analog multikanal preamp). Det gir meg stålende lyd i stereo og god nok lyd i surround. Jeg priorierer altså musikk fremfor surround.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer det veldig mye an på hvor mye penger man er innstilt på å legge i potten og på hvilke krav man stiller til såvel filmlyd som stereolyd. Og på hvor mange bokser man er innstilt på å ha i stuen. Jeg har nedprioritert antall bokser - og bruker derfor en Primare SP31 både til stereo og til film - men det er lett å høre at SP31 henger etter sammenlignet med en ren stereo forforsterker. Det riktige for meg ville ha vært en ganske billig surroundprosessor - film betyr ikke veldig mye for meg - og en god stereo forforsterker med prosessorinngang. Men det har jeg ikke plass til i øyeblikket - og da må det bli som det er blitt.

Men både høyttalerne og elektronikken til trådstarter CinemaGH tilsier at han kan sikte ganske høyt her.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo sjekke med Akto og høre om hans erfaringer med Cary?
    Hadde vel Cary en periode mener jeg?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for rådene.

Valget falt på Cary Cinema 11a og en Cary effektforsterker. Basert på det jeg har lest bør det klare levere bra stereo lyd i tillegg til HD suround lyd.

Venter i spenning.

Gert

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cary Audio har veldig god lyd etter min mening. Det de mangler er god brukervennlighet og god nok kvalitetskontroll på software utviklingen. Også er det altfor lite med 2 HDMI innganger og kun en utgang på Cinema 11a. Det betyr at produktet er uaktuelt for min del.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •