Forforsterker i surroundreceiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forforsterker i surroundreceiver

Bruker idag en NAD T744 surroundreceiver som forforsterker til musikklytting sammen med en NAD C272 effektforsterker, til å drive et par Dali Ikon 6. Men det jeg lurer på er om jeg har noe å hente på å kjøpe en nyere nad surroundreceiver (om den har en nyere og mer påkostet forforsterker), og om jeg da ville fått bedre lyd av det?...litt dumt viss forforsterker-delen i receiveren min skal vere det svakeste leddet...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er hvertfall ingen tvil om at forforsterkeren (eventuelt DAC'en også) i oppsettet ditt begrenser opplevelsen veldig!

Jeg hadde en stund T754 som jeg brukte med effekten i C372. Men C372 sin forforsterker var så mye bedre at jeg dreiv og bytta og herja hele tiden. Hørte kjempeforskjell selvom jeg er nybegynner i dette gamet selv.
    For meg løste det seg med kjøp av en brukt M15.

Om de nyeste modellene i samme prisklasse er så veldig mye bedre enn din, tviler jeg veldig på. Og jeg ville heller funnet en forforsterker/int. med prosessor-inngang/fixed level...

F.eks Parasound sin NC 2100, eller Cambridge 640A.

Alternativet er kanskje å selge "alt" du har, og kjøpe en litt dyrere reciever, selvom jeg tror du må opp en del prisklasser for å gjøre deg fornøyd.

Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne gjerne tenkt meg en surround-forforsterker, men det går ikke, da jeg må ha en receiver for å drive center og bakhøytalere...men viss ikke forforsterkerne i de nye nad modellene er noe bedre enn den som sitter i min sin, så beholder jeg bare det jeg har...

Grunnen til at jeg spurte er at, som mange sikkert vet, så er (var?) NAD plaget med en svak suselyd i høytalerne når anlegget er på, men ikke spiller noe...denne er riktig nok bare merkbar når du legger hodet inntil en høytaler, men da hører du svakt at det suser. En bekjent av meg oppgraderte nylig fra NAD T754 til NAD T747, og da forsvant suselyden med han. Derfor jeg ble litt nysgjerrig på om forforsterken i nye receiveren hans er av bedre kvalitet.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De nye Denon receiverne har ganske så bra pre-amp del. Tenker da på 3310 og 4310. Disse synes jeg er bedre enn de gamle modellene som foreks 3808 og 4308.
    Yamaha sine er også meget gode musikkformidlere. 1900 og 3900.

Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    De nye Denon receiverne har ganske så bra pre-amp del. Tenker da på 3310 og 4310. Disse synes jeg er bedre enn de gamle modellene som foreks 3808 og 4308.
    Yamaha sine er også meget gode musikkformidlere. 1900 og 3900.
    Men hvordan blir det dersom jeg bytter ut min receiver til et annet merke, vil det ha noe negativt å si for lyden, mtp at NAD + DALI går for å være en god kombinasjon?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palk
    Men hvordan blir det dersom jeg bytter ut min receiver til et annet merke, vil det ha noe negativt å si for lyden, mtp at NAD + DALI går for å være en god kombinasjon?
    Yamaha og Dali er også en meget god match. Personlig synes jeg også de nye modellene til Denon spiller meget godt med Dali.

Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativt kan jeg selge receiveren og gå over til ren stereo-løsning. Noen som har erfaring med NAD C165BEE forforsterker? Regner da med at jeg vil få en go del bedre lyd enn med min nåværende surroundreceiver?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palk
    Alternativt kan jeg selge receiveren og gå over til ren stereo-løsning. Noen som har erfaring med NAD C165BEE forforsterker? Regner da med at jeg vil få en go del bedre lyd enn med min nåværende surroundreceiver?
    Vil du gå vekk fra kino-muligheten da ?

Men du snakker jo om himmel og hav forskjell her da..
    Jeg har bare hørt C355BEE fra den nye NAD-serien, men det er liten tvil om at C165BEE er ganske mange hakk bedre enn surround-recieveren til å formidle musikk.

Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Vil du gå vekk fra kino-muligheten da ?

Men du snakker jo om himmel og hav forskjell her da..
    Jeg har bare hørt C355BEE fra den nye NAD-serien, men det er liten tvil om at C165BEE er ganske mange hakk bedre enn surround-recieveren til å formidle musikk.
    Over 90 % av tiden bruker jeg anlegget til å høre musikk og Playstation 3 spilling...og de få gangene jeg ser en film, kan jeg godt se de på et bra stereoanlegg...Synes bare det er dumt viss forforsterkeren i receiveren min skal dra ned ytelsen til Ikonene mine (noe den garantert gjør).

Så siden jeg nesten alltid bruker anlegget til musikk og Playstation 3 spilling, og SAMTIDIG vil få MERKBART bedre lyd til musikkavspilling, så kan jeg godt vurdere å gå over til ren stereo løsning. Men bare viss jeg vil få en stor positiv forbedring ved musikkavspilling.8)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke skjønne annet enn at du vil må et massivt løft med C165BEE.
    Dog vil jo da neste punkt på tapeten være DAC.

NAD C162
    Så vil du ha litt penger til DAC også! ;-)

Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du nevnte at du hørte stor forskjell på å bruke NAD 754 og C372 som effekt, og at 372 var masse bedre mtp lyden...kan ikke det ha noe med å gjøre at 372 er ganske mye kraftigere, og at det ikke nødvendigvis var selve forforsterkeren som gjorde den bedre, men det faktum at den har en kraftigere strømforsyning?...eller prøvde du å bruke C372 som ren forforsterker, og brukte 754 som effekt?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte hele tiden C372 sin effekt. Den har utvendige terminaler for "Main In". Dvs til effektforstekeren i ampen.
    Men det var stor forskjell fra T754 som forforsterker og C372 sin egen forsterkerdel.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •