Er DAC i Onkyo TS-XR 875 undervurdert?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 82
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er DAC i Onkyo TS-XR 875 undervurdert?

Innledningsvis, som en info: Onkyo 875 har en Burr-Brown PCM1796, 24-bit 192kHz DAC.

Etter over tid å ha prøvd / testet tre forskjellige DAC´er her, har jeg fortsatt til gode å ende opp med bedre lyd via disse, i forhold til hva jeg opplever via 875 i "Pure Audio"-modus.
    De tre "kandidatene" er hhvis Benchmark DAC1, Cambridge DacMagic, og nå sist den pent sagt spesielle og batteridrevne(!), Altmann Attraction DAC.
    Sistnevnte er vel i det daglige å se på som en relativt dyr variant, ettersom man fort må legge ca 1500 Euro på bordet for en slik.

Men resultate er uansett det samme; Onkyo "vinner".
    Nå skal jeg langt ifra påberope meg "gullører" (om jeg noen gang har hatt det?), og min etterhvert godt voksne alder gjør heller ikke saken bedre.
    Men dog:
    Jeg, og faktisk flere med meg, har kommet frem til samme konklusjon som nevnt over, vel og merke her, på mitt utstyr.

Min endelige konklusjon blir i alle fall, at jeg neppe gidder å "forske" mer omkring eksterne varianter av DAC´er i forskjellige former og prisklasser.
    Det låter jo ikke bedre!
    Eller??
    Nå er jeg spent på hva dere mener om saken!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lenge brukt Dacen i min Onkyo 805 (192 kHz/24-Bit Burr Brown DAC), men koblet i går inn en DacMagic inn i systemet. Skal ta litt A-B testing i helga, så får vi se hvem som blir kåret til vinner her i Cinema SL 8) Har forøvrig også noe gamle ører etter hvert

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er diametralt anderledes. Benchmark DAC1 og Abrahamsens V6 slo knock-out på Onkyo 805 hjemme hos meg (antar samme DAC som i 875 da forskjellen mellom 805 og 875 er videodelen).

805 låt bra, men ekstern DAC av typen nevnt over ga et signifikant løft.

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo 875 fikk jo veldig bra på musikk da den ble testet av Hjemmekino. Jeg har den selv også og er veldig fornøyd med lyden. Nå har jeg ikke testet med ekstern Dac, men jeg er egentlig fornøyd. Tror nok det blir effektforsterker før noe ekstern dac.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Onkyo TX-NR1007 med samme dac som i 875(PCM1796) og et lydkort med samme dac igjen(PCM1796).

Jeg syns Onkyoen høres bedre ut en lydkortet, ikke at jeg kan si for sikkert.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Min erfaring er diametralt anderledes. Benchmark DAC1 og Abrahamsens V6 slo knock-out på Onkyo 805 hjemme hos meg (antar samme DAC som i 875 da forskjellen mellom 805 og 875 er videodelen).

805 låt bra, men ekstern DAC av typen nevnt over ga et signifikant løft.
    Interessant!
    Kan du beskrive dette litt nærmere?
    I mitt tilfelle syntes jeg at jeg mistet litt i øvre mellomtone / diskant for alle tre´s del, i forhold til Onkyo.
    Noen vil nok også mene at en ekstern DAC ofte vil gi et bedre og mer kontrollert bassfundament, men jeg opplever ikke Onkyo som noe dårligere der.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 875 selv og godt fornøyd med lyden
    Squeezebox -> 875 pure audio -> JC1 -> Mentor 8 = Fornøyd ålesunder
    Skal sies at jeg ikke har testet ekstern DAC, men har heller ikke følt behovet for det.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende lesning. Hadde en Dac magic en liten stund, men det ga meg ikke noe spesielt ekstra synes jeg. Jeg solgte den like så godt etter kort stund. Ble benyttet sammen med Onkyo 875 og Duet samt en BD spiller med digital ut.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 905, og har testet lydkvaliteten på digital og analog inn til den fra min Arcam Dv139.
    Det jeg har kommet frem til er at det er en del forskjell på hvilke plater og spor som blir brukt til sammenligningen. Noen er det nesten ikke forskjell på, mens andre er mer natt of dag. Dac'en i receiveren gjør en veldig god jobb med mellombassen og litt opp i mellomtonen mens Dv139 totalt utklasser den i øvre mellomtone og diskant. Det blir f.eks. mye mer kropp og nyanser i stemmen til Kari Bremnes med analog overføring, samt at romfølelse og presisjon er mye bedre.
    Til trance og lignende rytmisk musikk syns jeg forskjellene er mindre tydlige.
    Regner med at det er samme Dac i 905 som i 875, og den gjør altså en ganske brukbar jobb. Tror nok at mange klarer seg fint med å kjøre digitalt direkte til denne.

Har en Harman Kardon receiver på hjemlån siden Onkyo'en er på reperasjon, og denne er ikke i samme klasse på det feltet. Låter en del tynnere og flatere jevnt over. Bruker den kun som forforsterker i sammenligningen, så forholdene skulle vel være de samme?

Den forsterkeren jeg har hatt i hus med best Dac ytelese var definitivt Yamaha DSP-AZ1. Denne fikk jeg aldri prøvd mot Dv139, men det var absolutt ingen grunn til å ikke bruke digitalt fra Marantz Dv9600 som igjen skulle være meget habil som cd-spiller

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikkvalg er nok ganske avgjørende ja!
    Nå har jeg lite dance / trance på reportoaret her, men har kjørt endel annet stoff. Kari B. ikke å forglemme.
    Likefullt har jeg ennå ikke opplevd noen aha-opplevelse i dac-sammenheng.
    Men det er jo desto mer spennende å lese om at andre har det!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Min endelige konklusjon blir i alle fall, at jeg neppe gidder å "forske" mer omkring eksterne varianter av DAC´er i forskjellige former og prisklasser.
    Det låter jo ikke bedre!
    Eller??
    Nå er jeg spent på hva dere mener om saken!
    Eksterne DACer er etter min erfaring ikke noe mer spesielt enn andre hifigreier: noen ganger synes man at lyden blir bedre, noen ganger synes man at lyden blir dårligere og noen ganger synes man at det blir hipp som happ. Jeg har opplevd det samme som Scrooge - både hjemme hos meg og når jeg har vært rundt i vennekretsen for å teste diverse utstyr. Men innimellom har jeg også opplevd at der ER forskjeller.

En faktor som jeg legger veldig vekt på i mine egne anlegg - men som ikke er så lett å få testet ut under slike vanlige sammenligninger - er lyttetretthet. En del utsyr -også DACer - jeg har hatt stående i anlegget mitt har hatt det med å låte spennende og nytt helt i starten, men har falt totalt igjennom etter at tidens tann har vært frempå en stund. Men det blir smak og behag her også. En DAC jeg kjøpte tidligere i år (ingen nevnt, ingen glemt), holdt jeg ut med i en måneds tid. Da MÅTTE jeg bare selge den. En venn av meg har hatt den samme DACen i snart et år - og fremhever denne som et av sine beste hifi-kjøp på mange år.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min konklusjon er at en komponent sjelden er bedre enn sitt svakeste ledd. I mine ører er det fantastisk at folk bruker surroundreceivere til pre i ett stereoanlegg. Iallefall med alle ic', transer og kretser signalet må gjennom. Mange føler de mister en masse oppover.. Hva er det folk innbiller seg? Klart lyden blir mindre! Og spesielt i diskant/mellomtone området!
    Det som skjer er at forvrengning blir borte!
    Ett godt eksempel er en remastret cd der lyden har blitt renset. Som bla en mobile fidelity innspilling som jeg også hadde original av.
    Faktisk syntes jeg MoFi var kjedelig, med mindre "oomph". Viste seg at den hadde mindre støy og forvrengninger som gjorde lyden "fetere". Personlig synes jeg SB er en lumsk sak. Kjørte test med den på ett oppsett med bla. H200 og dynaudio C1.4 og ingen hørte noen forskjell både med og uten Dac.
    Så smekka vi på dacen en cdspiller i 10-15K klassen og lyden ble uten tvil klarere!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En CD-spiller til 10-15k kan nok i en del tilfelle nyte godt av en ekstern DAC ja.
    Men, nå var utgangspunktet mitt et litt annet enn som så! Jeg tør minne om trådens heading, for sikkerhets skyld:

"Er DAC i Onkyo TS-RX 875 undervurdert?" ;-)

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv onkyo 876 og synes cayin forsterkeren min låter mye bedre intergrert enn via receiver,det samme med med min dddac!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du beskrive forskjellen(e) nærmere?
    Samtidig tar jeg for gitt at du bruker "Pure Audio"-modus på Onkyoen?

Dette er faktisk av vesentlig betydning, ettersom signalveien da ikke påvirkes av eventuelle EQ-settings (i stereomodus), samtidig som at signalveien i nevnte modus blir kortest og enklest mulig, gjennom receiveren.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter selv med en 875, og syns også den er ganske god. Faktisk så god at jeg for en tid tilbake kjøpte en ny V6.0 fra Abrahamsen for å sammenligne med, og kort fortalt så havnet V6.0 ganske fort på bruktbørsen igjen. Kilden var en SB3. Nå må ikke dette oppfattes som om at V6.0 var ille, men den virket vel mye avrundet i stilen i forhold til min smak. Noe senere kom jeg over en brukt Transporter, og her måtte nok Onkyo'en se seg slått, men sett på prisen så skulle det nesten bare mangle. Bruker nå Transporteren rett i effektforsterkeren og er veldig fornøyd. Min musikksmak går mest i jazz.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en del lytting til alt fra jazz til Marilyn Manson, kom jeg vel frem til at det ikke er noe særlig forskjell å høre mellom 805 og DacMagick. Har en Lavry DA10, til 5x prisen av DacMagick i hus. Skal taste denne litt i morgen!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gonigogo:
    Det synes jeg faktisk var et velfundert svar! V6.0 fra Abrahamsen er jo "opplest og vedtatt" som en av de bedre, men som likefullt ble opplevd som mer "avrundet" som du beskriver det. Da regner jeg med at du snakker om øvre frekvensområde?
    Har notert meg dine opplevelser av Transporter, som jeg tidvis har vurdert som et alternativ til min vesentlig enklere Squeezebox. Bra!

@900sl: Ser frem til resultatet av testing!

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Kan du beskrive forskjellen(e) nærmere?
    Samtidig tar jeg for gitt at du bruker "Pure Audio"-modus på Onkyoen?

Dette er faktisk av vesentlig betydning, ettersom signalveien da ikke påvirkes av eventuelle EQ-settings (i stereomodus), samtidig som at signalveien i nevnte modus blir kortest og enklest mulig, gjennom receiveren.
    Hvorfor er egentlig det av vesentlig betydning? Hvilke veier signalet går er vel uvesentlig hvis man syns lyden er bedre med bruk av Audyssey! I mitt rom holdt jeg en knapp på musikken i stereo med Audyssey, men andre i et annet rom kan jo mene noe annet...

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Squeezebox er vel ikke regnet for å være en veldig god transport for digital lyd heller. Den er billig og brukervennlig, men det stopper der dersom du er interessert i å få mest ut av utstyret ditt.
    Transporter er kompromissløs i forhold, og gir ett meget godt grunnlag for en god Dac dersom man skulle føle at den ikke gjør en god nok jobb selv.
    En slik står høyt på min ønskeliste

Når det gjelder hovedtema, som er om Dac i 875 er undervurdert vil jeg si nei. De er av de bedre når det kommer til receivere, men ikke noe som utmerker seg veldig. Gjør gjerne sammenligninger med en annen kilde enn squeezebox og se om det blir samme resultat

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •