Er DAC i Onkyo TS-XR 875 undervurdert? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 82
    Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe, ja ingenting er så underholdende som en god gammeldags krangel om drivverk og kabler

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eyy, la oss slippe slikt i denne tråden da!
    Temaet er jo tross alt et litt annet. ;-)

Newcomer yel sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med "dyr"... så mener jeg... vel, bra, kanskje. Støyfritt, uten kvasse kanter, og alt mer fritt på en måte. Og helt kullsort stille bakgrunn. Dyr... var et dårlig utrykk det der.. men forsatt, den operasjonen var verdt hver en krone. Jeg kan ikke prissette hva det koster, men det kan gjøres i 2 trinn, det første koster et par tusen, litt mer for trinn 2. Men som sagt jeg angrer stort på at jeg solgte!!

-Y

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert ingenting galt med DAC'en i Onkyo'en, men er litt i tvil om at den er like god som en dedikert.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yel
    Blir gjort noe småtterier inni, ja. ike noe voodoo, men har noe med linjetrinn, og en buffer og skjerming av div å gjøre... jeg har ikke peiling på det tekniske, men lyden ble dyr, for å si det sånn... ikke mye detaljer som sniker seg unna, uten å være påtrengende.. bassen mer definert, holografien er ikke til å kjenne igjen osv... kan ikke annet enn å annbefale dette.!!

-Y

Hvor mye tar han? Han jeg sist var borti, som langt fra ville si hva han gjorde, skulle ha 5.000kr. Dette blir tullete når man ikke kan si noe om hva som blir gjort. Klart en skal få betalt for arbeidet, men å betale 4.500 kr for halvtimes arbeid for noe som koster 500kr blir galt for meg. Det er jo bare en modifisering av noe man allerede har, og da er 5.000 kr mye

Vedr. trådstarters innlegg. Dette var jo en meget rimelig receiver med en DAC som overgikk receivere med dobbelt så høy pris. Ikke noe galt med dette. At en receiver som i sin tid kostet like rundt 10.000 har en så god DAC at selv eksterne DACer som Cambridge DacMagic spiller dårligere er slettes ikke værst. Har 905 med samme DAC og likte ikke DacMagic i oppsettet kontra å bare la Onkyoen ta jobben.

Dog har jeg blitt fristet til å få enda bedre lyd (det er vi vel alle) uten ekstern enhet av det kommentert over, men uten å få høre først er det uaktuelt om prisen er høy.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Sikkert ingenting galt med DAC'en i Onkyo'en, men er litt i tvil om at den er like god som en dedikert.
    Slik jeg hittil har opplevd det, er det ingenting "galt" med DAC' en i Onkyoen nei?
    Etter (som nevnt) å ha testet flere dedikerte varianter, med avspilling fra diverse digitale kilder; Squeezebox, div CD- DVD/BR-spillere, og for den saks skyld fra PC, sitter jeg tilbake med en oppfatning om at det låter best ved å bruke Onkyoen´s DAC.
    Uten dermed å påstå at det ikke finnes bedre alternativer! Annet ville forundre meg STORT.
    Men, jeg (og andre som har vært innom her), har fortsatt til gode å bli overbevist.....

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Vedr. trådstarters innlegg. Dette var jo en meget rimelig receiver med en DAC som overgikk receivere med dobbelt så høy pris. Ikke noe galt med dette. At en receiver som i sin tid kostet like rundt 10.000 har en så god DAC at selv eksterne DACer som Cambridge DacMagic spiller dårligere er slettes ikke værst. Har 905 med samme DAC og likte ikke DacMagic i oppsettet kontra å bare la Onkyoen ta jobben.

Dog har jeg blitt fristet til å få enda bedre lyd (det er vi vel alle) uten ekstern enhet av det kommentert over, men uten å få høre først er det uaktuelt om prisen er høy.
    Vel, "villedende" pris hos Mono, var vel rundt 14k da den ble lansert?
    Men fortsatt "rimelig" ja, i forhold til hva man kan legge på bordet for de mest eksklusive.
    Ellers er jeg absolutt enig med deg ang pris for "hokuspokus" som inkluderer en halvtimes jobb?
    Man bør i alle fall få litt info om hva som gjør det såpass dyrt?
    Samtidig er det jo av og til slik, at man tar seg betalt for hva man kan, og ikke hva man gjør. Noe som med stor sannsynlighet gjelder for Roar Malmin, og andre likesinnede trollmenn. ;-)
    NB! Sagt i beste mening.

De aller fleste av oss er nok på en evig jakt etter godlyden ja! Og om den allerede er der; kan den bli enda bedre?
    En perifer bekjent, som besitter et relativt greit oppsett i stereo- musikksammenheng, fortalte meg i dag at Harman Kardon´s HD990 CD-spiller, visstnok skal inneholde en perle av en DAC?
    Han skrøt i alle fall hemningsløst av denne spilleren, som jeg skal få låne om en ukes tid. Deal.no: CD-spiller, Harman/Kardon CD-spiller - HD990
    Man vet jo aldri??

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bli overasket dersom den cd-spilleren fra HK gir noe bedre resultat analogt kontra digitalt til Onkyo'en din

En annen ting som ikke er nevnt ennå, er sammenhengen med resten av oppsettet. Høyttalerene gjør vel den største forskjellen, da forskjellige høyttalere vil avsløre ulike styrker og svakheter. Skulle tro at dine Vista ikke er noe som holder detaljer tilbake

Mange forskjellige produsenter har brukt samme Dac i ett utall produkt, og jeg regner også med at det er en viss sammenheng med hvordan de forskjellige komponentene blir tunet for å spille sammen siden det åpenbart er forskjeller på hvordan ting låter. Her må Onkyo ha gjort en god jobb.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    Vil bli overasket dersom den cd-spilleren fra HK gir noe bedre resultat analogt kontra digitalt til Onkyo'en din
    Da er vi to!:-D Har egentlig vondt for å tro at det er slik, men jeg regner fyren som ganske oppegående når det gjelder slike vurderinger. Og han besitter såvidt jeg husker, også en ganske potent utstyrspark. Så vi får se, etterhvert, hvordan det fortoner seg her!

En annen ting som ikke er nevnt ennå, er sammenhengen med resten av oppsettet. Høyttalerene gjør vel den største forskjellen, da forskjellige høyttalere vil avsløre ulike styrker og svakheter. Skulle tro at dine Vista ikke er noe som holder detaljer tilbake
    Neei, har jo vondt for å tro det?
    Jeg synes i alle fall at de spiller herlig og oppløst! men enkelte har jo en litt annen oppfatning av elektrostater da, ved at de spiller dårlig diskant....(?)

Mange forskjellige produsenter har brukt samme Dac i ett utall produkt, og jeg regner også med at det er en viss sammenheng med hvordan de forskjellige komponentene blir tunet for å spille sammen siden det åpenbart er forskjeller på hvordan ting låter. Her må Onkyo ha gjort en god jobb.
    Det er nok helt sikkert riktig!
    Elektronikkoppstillingen rundt en DAC kan sikkert være ganske forskjellig, med tilsvarende resultat.
    Men Onkyo har tydeligvis gjort noe riktig?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd er en subjektiv sak...
    Selv om man synes en ting låter best, så er det ingen garanti for at det er det som er "riktig"?
    Ofte synes jeg rimelige komponenter låter bra på enkelt musikk pga en "Halo" effekt som oppstår.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I høyeste grad, BGuarden!
    Men når flere enes om en oppfatning av en sak, så nærmer man seg i det minste en konklusjon på hva som er "riktigst" i et gitt tilfelle?
    Og som også ga støtet til opprettelsen av denne tråden.

"Riktig og galt" i musikksammenheng kan man gjerne diskutere til Dovre faller, uten at man nødvendigvis blir enige?
    Så ja, lyd er så avgjort en subjektiv sak, når det temaet bringes på bane.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm Scrooge, da er du vel ikke interessert i å teste en ny Beresford 7520 Caiman som ramlet inn døra i går da Skal forøvrig bruke denne til pc'en sammen med et par aktive monitorer siden den har volumkontroll og egen hodetelefonutgang

Når det gjelder testing av DAC'er hadde det vært nyttig med en splitter slik at samme digitale kilde sender til begge DAC'ene samtidig. Noen som vet om en slik som støtter digital over coax? Har funnet en splitter som tar spdif men vil helst fortsette å bruke coax uten å begrunne hvorfor ;-)

Ellers er jeg en erfaring rikere etter å ha sammenlignet receiver i pure direct modus mot en 2-kanals pre. Forventet ikke store forskjellen, men opplevde allikevel det. Venter bare på at noen kommer innom til en blindtest før jeg kan slå meg til ro med konklusjonen...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått testet Onkyo 805 (tror det er samme dak som i 875) mot ekstern Dac fra Lavry (DA10). Denne dacen koster 2/3 av det Onkyoen koster, så den burde vel være bedre. Det er brukt SB, med optisk inn i receiver, og coaks i Lavryen. Dermed er det mulighet å bytte mellom de med fjernkontrollen til Onkyo. Siden Lavry har egen gain, ble denne først justert likt som receiver.
    Etter å ha finlyttet til mye forskjellig musikk, konsentrert meg det jeg kan, greier jeg rett og slett ikke å høre noe som helst forskjell. Innbilte meg en stund at det var noe mer luftighet ved bruk av Lavry, men tror det bare var et resultat av at jeg på forrhånd hadde forventet at den skulle være bedre.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hadde det ikke vært det så ville det vært utrolig kjedelig å holdt på med det vi holder på med... Høyttalerne ville hørtes lik ut, konstruksjonene ville sett lik ut og det ville ikke vært noen utvikling.
    Diskusjoner holder også forumet igang.. så lenge de kan holdes på ett objektivt og moderat nivå

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte det bare vare!:-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 900sl
    Da har jeg fått testet Onkyo 805 (tror det er samme dak som i 875) mot ekstern Dac fra Lavry (DA10). Denne dacen koster 2/3 av det Onkyoen koster, så den burde vel være bedre. Det er brukt SB, med optisk inn i receiver, og coaks i Lavryen. Dermed er det mulighet å bytte mellom de med fjernkontrollen til Onkyo. Siden Lavry har egen gain, ble denne først justert likt som receiver.
    Etter å ha finlyttet til mye forskjellig musikk, konsentrert meg det jeg kan, greier jeg rett og slett ikke å høre noe som helst forskjell. Innbilte meg en stund at det var noe mer luftighet ved bruk av Lavry, men tror det bare var et resultat av at jeg på forrhånd hadde forventet at den skulle være bedre.
    Se det!
    Interessant å lese. Jeg gjorde min test på en litt annen måte, ved at jeg kjørte digitale signal fra CD-spiller / SB til ekstern DAC og receiver, via hhvis coax / spdif. (Begge kildene har jo både coax- og spdif-utganger).
    Analog utgang på DAC ble koblet direkte inn på Hegel H 200, samtidig som alternativet gikk via Onkyo-DAC og deretter inn til H 200.
    For min del måtte jeg da velge alternativene via H 200, men det spiller jo egentlig liten rolle.
    I mitt tilfelle opplevde jeg (og andre som har lyttet), en mer tilbakelent diskant via den eksterne DAC´en. Lyden via Onkyoen låt derimot mer "crispy" og detaljert.
    Om ca 1 times tid kommer Counterpointer på besøk, for å høre. Er spent på hvordan han oppfatter de to alternativene!
    Svaret får dere imidlertid ikke før senere i kveld...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe..
    Ja, det var det.
    Har ikke for planer å skaffe meg venner her, siden jeg har noen. Men heller ikke skaffe meg venner. Siden jeg har funnet ut at det er vanskeligere å bevise noe enn å motbevise, så er det greit å ikke være så bastant

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Se det!
    Interessant å lese. Jeg gjorde min test på en litt annen måte, ved at jeg kjørte digitale signal fra CD-spiller / SB til ekstern DAC og receiver, via hhvis coax / spdif. (Begge kildene har jo både coax- og spdif-utganger).
    Analog utgang på DAC ble koblet direkte inn på Hegel H 200, samtidig som alternativet gikk via Onkyo-DAC og deretter inn til H 200.
    For min del måtte jeg da velge alternativene via H 200, men det spiller jo egentlig liten rolle.
    I mitt tilfelle opplevde jeg (og andre som har lyttet), en mer tilbakelent diskant via den eksterne DAC´en. Lyden via Onkyoen låt derimot mer "crispy" og detaljert.
    Om ca 1 times tid kommer Counterpointer på besøk, for å høre. Er spent på hvordan han oppfatter de to alternativene!

Mulig eg misforstår deg, men om du kobler fra front out på receiveren til HT inngangen på H200'n (slik som det skall gjøres når en normalt skall bruke receiver og stereo forsterker i samme oppsett) så bruker du ikke forforsterkeren i H200, men forforsterkeren i Onkyoen. Viss det er tilfellet og eg forstår deg rett så bytter du da mellom to forforsterkere også siden du bruker forforsterkeren i H200'n når du kobler den eksterne DAC'n til for eksempel cd inngangen på H200'n. Da blir det i så fall ikke bare DACen du sammenligner, men forforsterkerne også

Mulig eg misforstår noe her selvfølgelig og da beklager eg det:-D

Men uansett så må også en ekstern DAC som alle andre komponenter matches til forsterker/receiver/effektforsterker og høgtalere siden det er forskjellig lydsignatur på forskjellige DACer selvfølgelig:-D Att DACen i Onkyoen uansett er VELDIG bra tviler eg ikke på:-D Men en god DAC som er en god match til H200'n og høgtalerne dine burde vel være klart bedre til musikk i stereo enn receiveren som forforsterker eller? Viss ikke så er det vel ikke bare DACen i Onkyo som er undervurdert:wink:

Dette er bare ett spørsmål, men er det ingen som hører om det er forskjeller når det kommer til stereoperspektiv, tredimensjonal lyd, bredde og høyde i lydbildet på forskjellige DACer eller er det mer lydsignaturen som dere lytter etter? I så fall kann en DAC av ett eller annet merke passe bedre med for eksempel H200'n din enn med Onkyoen din eller omvendt:-D Men om du finner en DAC som matcher bedre til Onkyo receiveren enn den Onkyo selv har valgt eller laget til Onkyo receiveren er en annen sak:-D

Beklager om eg har misforstått en del her, men synes det var ett litt interresant tema:-D Er selvfølgelig ikke ment som kritikk heller siden vi ikke alle har lik smak eller meninger om lyd

Har ikke så mye greie på dette så det er like mye spørsmål fra min side som kanskje gjør diskusjonen mer interresant (om det er mulig)

Edit: skriveleif og har lagt til ett par ord

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Se det!

Venter spent på resultatet:-D

Eneste erfaring eg har med ekstern DAC er en DacMagic som eg kjøpte for en stund siden for å bruke til en mini pc. Den er i allefall bedre enn direkte fra øretelefon utgangen på denne pc'n:-D

Så eg har ingen erfaring med hvordan den er i forhold til andre DACer. Det viktigeste for meg var å få god lyd fra pc'n når eg bruker Spotify og att det ikke skulle bli så dyr DAC til kunn det bruket:-D Er veldig fornøyd med lyden fra pc'n via DacMagicen, men det har nokk mye med forforsterkeren å gjøre også:-D

Edit: skriveleif

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Men uansett så må også en ekstern DAC som alle andre komponenter matches til forsterker/receiver/effektforsterker og høgtalere siden det er forskjellig lydsignatur på forskjellige DACer selvfølgelig:-D Att DACen i Onkyoen uansett er VELDIG bra tviler eg ikke på:-D Men en god DAC som er en god match til H200'n og høgtalerne dine burde vel være klart bedre til musikk i stereo enn receiveren som forforsterker eller? Viss ikke så er det vel ikke bare DACen i Onkyo som er undervurdert:wink:

Dette er bare ett spørsmål, men er det ingen som hører om det er forskjeller når det kommer til stereoperspektiv, tredimensjonal lyd, bredde og høyde i lydbildet på forskjellige DACer eller er det mer lydsignaturen som dere lytter etter? I så fall kann en DAC av ett eller annet merke passe bedre med for eksempel H200'n din enn med Onkyoen din eller omvendt:-D Men om du finner en DAC som matcher bedre til Onkyo receiveren enn den Onkyo selv har valgt eller laget til Onkyo receiveren er en annen sak:-D
    Kan bekrefte at DAC'en i 875 (hjemme hos meg) låter svært musikalsk. Hele reciveren er faktisk svært musikalsk. Er vandt med Arcam og Primares stereoprodukter, og med Audiolense til å utjevne eventuelle forskjeller i klang blir det holografi, detaljering og kontroll som sammenlignes. Her er 875'en skremmende god!

Men er 100% enig med Scrooge; Pure Audio er et must! Har aldri hørt en reciver hvor Pure funksjonen gjør så stor forskjell!

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •