Er DAC i Onkyo TS-XR 875 undervurdert? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 82
    Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    gonigogo:
    Det synes jeg faktisk var et velfundert svar! V6.0 fra Abrahamsen er jo "opplest og vedtatt" som en av de bedre, men som likefullt ble opplevd som mer "avrundet" som du beskriver det. Da regner jeg med at du snakker om øvre frekvensområde?
    Har notert meg dine opplevelser av Transporter, som jeg tidvis har vurdert som et alternativ til min vesentlig enklere Squeezebox. Bra!
    Hvis jeg nå bare husker rett, så var bassen grei på V6.0, men jeg syns jeg mistet noen små detaljer i toppen ja... dette er selvsagt bare min mening, da jeg er en liten sucker etter hva jeg innbiller meg er det "korrekte" i en avspilling. Transporteren kan jeg trygt anbefale ja!!! Bruker den sammen med Lyngdorf SDA2175 på B&W 683. Men som sagt, dette blir jo litt smak og behag... om en Klipsch-fan skulle komme innom på demo, så ville han sikkert ha sovnet av i kjedsomhet

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det kan man sagtens mene! Ref: innlegg 19).
    Men så fort man introduserer "filtre / reguleringer" av forskjellig slag, som for eksempel en forsterking av bass- eller diskantområdet (eksempelvis via Audyssey), så vil man fort påvirke lyden i forhold til hvordan originalen egentlig er ment å spille.
    Strengt tatt er det kanskje ikke noe galt i det, all den tid og stund man opplever resultatet som bedre?
    Men mine intensjoner / tanker ligger uansett rundt mine opplevelser av å implementere en ekstern DAC, i forhold til hvordan jeg hittil har opplevd disse, sammenliknet med Onkyo´s DAC.

Det er selvsagt ingenting i veien for at jeg her og nå kan veksle til "stereomodus" (og regulere bass- diskant) / la Audyssey kalibrere lyd i forhold til rommet, men jeg vegrer meg i det lengste for å gjøre dette.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner hva du mener Scrooge, jeg sier bare at man bør utnytte produktet sitt best mulig etter egne ører, romkorr. eller ei, så vi er nok ikke så langt fra hverandre
    Som nevnt så bruker jeg Transporteren også som pre, og den er jo som kjent uten romkorreksjon, men med dette oppsettet så fikk jeg et annet "problem" da den heller ikke har prosessorinngang! Så nå er jeg altså nødt til å fysisk bytte om på ledningene bak på effektforsterkeren når jeg skifter mellom kino- og stereomodus... (En kompis holder dog på med å lage en automatisk switch for dette)
    Anyway, Transporteren er kanskje det største løftet jeg har hatt i gutterommet mitt, så kommer du over en så kan jeg nesten sverge på at du ikke vil angre

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    Squeezebox er vel ikke regnet for å være en veldig god transport for digital lyd heller. Den er billig og brukervennlig, men det stopper der dersom du er interessert i å få mest ut av utstyret ditt.
    Transporter er kompromissløs i forhold, og gir ett meget godt grunnlag for en god Dac dersom man skulle føle at den ikke gjør en god nok jobb selv.
    En slik står høyt på min ønskeliste

Når det gjelder hovedtema, som er om Dac i 875 er undervurdert vil jeg si nei. De er av de bedre når det kommer til receivere, men ikke noe som utmerker seg veldig. Gjør gjerne sammenligninger med en annen kilde enn squeezebox og se om det blir samme resultat
    En god tanke, selv om jeg innbiller meg at et digitalt signal gjennom en Squeezebox kontra en Transporter gir samme resultat?
    Jeg klarer i alle fall ikke her og nå å tenke meg noe annet.
    At Transporterens DAC derimot kan fremstå som bedre enn hva som presteres fra Onkyoens utgave tør jeg ikke protestere på.
    Og da er vi jo egentlig ved sakens kjerne!
    Som nevnt innledningsvis, har jeg hittil ikke hatt noen soleklart positive opplevelser fra de tre eksterne utgavene av arten, i forhold til Onkyoens. Og da snakker vi ikke bare om Squeezebox som kilde, men også CD- DVD-spillere av forskjellige slag.

Derimot kan det jo hende, at Transporter vil slå beina under mine opplevelser, så langt?
    Men stakkars deg, om det ikke stemmer!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Skjønner hva du mener Scrooge, jeg sier bare at man bør utnytte produktet sitt best mulig etter egne ører, romkorr. eller ei, så vi er nok ikke så langt fra hverandre
    Som nevnt så bruker jeg Transporteren også som pre, og den er jo som kjent uten romkorreksjon, men med dette oppsettet så fikk jeg et annet "problem" da den heller ikke har prosessorinngang! Så nå er jeg altså nødt til å fysisk bytte om på ledningene bak på effektforsterkeren når jeg skifter mellom kino- og stereomodus... (En kompis holder dog på med å lage en automatisk switch for dette)
    Anyway, Transporteren er kanskje det største løftet jeg har hatt i gutterommet mitt, så kommer du over en så kan jeg nesten sverge på at du ikke vil angre
    Så bra!
    Skal se om jeg etterhvert får lånt meg en Transporter, så får vi se!

Btw: Noen i Oslo-området som kan tenke seg et utlån av en slik?
    Jeg har jo så langt "brent meg" på mine DAC-eksperimenter, og kan være vond å overbevise! 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    Squeezebox er vel ikke regnet for å være en veldig god transport for digital lyd heller. Den er billig og brukervennlig, men det stopper der dersom du er interessert i å få mest ut av utstyret ditt.
    Transporter er kompromissløs i forhold, og gir ett meget godt grunnlag for en god Dac dersom man skulle føle at den ikke gjør en god nok jobb selv.
    En slik står høyt på min ønskeliste

Når det gjelder hovedtema, som er om Dac i 875 er undervurdert vil jeg si nei. De er av de bedre når det kommer til receivere, men ikke noe som utmerker seg veldig. Gjør gjerne sammenligninger med en annen kilde enn squeezebox og se om det blir samme resultat
    Hva er det som gjør at Squeezebox ikke er god transport av digital lyd. Ingen sier noe om hvilken oppløsning man snakker om. Er det feks flac, fungerer den jo som et rent drivverk, og kvaliteten på det digitale signalet den sender til en ekstern dac eller onkyoen, er vel på linje med kvaliteten som ligger på cd?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp!
    Alle filene som ligger på serveren her er wav / flac, og dermed tilsvarende (digitalt) CD-format?
    Mener ikke å være vrien nå, men vil tro at digitalt er digitalt, uansett?
    Så får det deretter være opp til en DAC å konvertere / formidle lyden på best mulige måte.
    Og akkurat der, er det visst visse forskjeller!?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg leste akkurat det jeg leste, Scrooge..

Jeg mente at SB støyer så mye at den gjør ikke forskjell på dac'er. Har hørt mye bra om Wellborne labs egen strømforsyning til SB. Tror muligens det ville være veien å gå. ..eller Transporter, Linn sneaky el.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden

Jeg mente at SB støyer så mye at den gjør ikke forskjell på dac'er. Har hørt mye bra om Wellborne labs egen strømforsyning til SB. Tror muligens det ville være veien å gå. ..eller Transporter, Linn sneaky el.
    Det at SB støyer så mye at den ikke gjør forskjell på dac`er skjønte jeg ikke bæret av...?

Jeg tror også at en ekstern strømforsyning kan forbedre ytelsen til dacèn i SB.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er ikke noe problem å høre forskjell på DACer - i hvert fall visse DACer - selv om man bruker Squeezebox. F.eks. var det lett å høre forskjell på Benchmark DAC-1 og Cambridge DacMagic i alle mine tre anlegg - hvor jeg bruker Squeezebox. Men så er de to nevnte regnet som relativt robuste m.h.t. jitter - mens andre DACer etter sigende er adskillig mer følsomme. For alt det jeg vet, vil slike jitterfølsomme DACer låte mer likt hvis signalet er fullt av jitter?

Med Benchmark DAC-1 er det i hvert fall ikke behov for en spesiell strømforsyning til Squeezeboxen. Jeg har sammenlignet Squeezeboxen med diverse CDspillere i de høyere prisklasser inn på Benchmark DAC-1 - før jeg gikk til det skritt å selge alt som heter CDspillere her hjemme - og signalet fra Squeezeboxen er fullt på høyde med signalet fra alle de drivverk jeg har brukt tid på å teste. Mer enn godt nok - selv med den medfølgende standard strømforsyningen.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer yel sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle dere Onkyo gutta!

Ta kontakt med Roar Malmin, si dere vil ha oppgradert resiverene deres rundt dac delen. ! ! ! ! Har ikke ord for hva som skjer, men, kan prøve: Bedre detaljer, større rom, mindre skarphet i ss... mer ekte lyd!! Annbefales på det sterkeste!!! Min nye Onkyo skal helt klart på benken hans. en 5507,men den har ikke kommet enda.. men min forrige 905 var der en tur, jeg tror man skal ha en rimelig grei dac for å holde følge.. for å si det mildt. Han som kjøpte min 905 ville ikke gå tilbake på kjøpet, da jeg sa jeg angret.... Så mitt tips er, LØP til Hokksund!!

-Y

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støy.. Forvrengning.. Samme ting. Påvirker begge lyden. Hadde ett solid drivverk, men som fikk brent kretskort. I teorien så er det sånn at ingen digitalkilder spiller ulikt.
    Denne stakk seg ut i forhold til alle andre jeg har prøvd. Mest ved å være stille. Vil påstå at det hadde med den gigantisk strømforsyning å gjøre. I forhold til denne har andre kilder støyet. Hvis støy kommer inn i ett lyddelen av ett anlegg.. Så vil den følge den mest opplagte veien ut.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ok, du har nok et poeng der.
    Når jeg tenker meg om, leste jeg jo i sin tid noe om SB og strømforsyning ja!

Samtidig skal man ikke glemme at andre kilder har vært i bildet her, med samme resultat.
    Jeg tenker da i første rekke på min Marantz 7001, uten dermed å si at denne ikke støyer!
    Samme opplevelsen hadde jeg også via Sony BDP 350, uten på noen måte å påstå at sistnevnte er noen utpreget CD-spiller.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yel
    Alle dere Onkyo gutta!

Ta kontakt med Roar Malmin, si dere vil ha oppgradert resiverene deres rundt dac delen. ! ! ! ! Har ikke ord for hva som skjer, men, kan prøve: Bedre detaljer, større rom, mindre skarphet i ss... mer ekte lyd!! Annbefales på det sterkeste!!! Min nye Onkyo skal helt klart på benken hans. en 5507,men den har ikke kommet enda.. men min forrige 905 var der en tur, jeg tror man skal ha en rimelig grei dac for å holde følge.. for å si det mildt. Han som kjøpte min 905 ville ikke gå tilbake på kjøpet, da jeg sa jeg angret.... Så mitt tips er, LØP til Hokksund!!

-Y
    Hva går dette ut på da? Er det snakk om fysisk mod?

Newcomer yel sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir gjort noe småtterier inni, ja. ike noe voodoo, men har noe med linjetrinn, og en buffer og skjerming av div å gjøre... jeg har ikke peiling på det tekniske, men lyden ble dyr, for å si det sånn... ikke mye detaljer som sniker seg unna, uten å være påtrengende.. bassen mer definert, holografien er ikke til å kjenne igjen osv... kan ikke annet enn å annbefale dette.!!

-Y

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Lyden ble dyr", sier du.
    Kan du si noe mer om det? der er jo alltid interessant å hør hva slikt koster. ;-)

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En CD-spiller til 10-15k kan nok i en del tilfelle nyte godt av en ekstern DAC ja.
    Men, nå var utgangspunktet mitt et litt annet enn som så! Jeg tør minne om trådens heading, for sikkerhets skyld:

"Er DAC i Onkyo TS-RX 875 undervurdert?" ;-)
    Noe jeg ikke kan skjønne er at noen kjøper en cd-spiller til 10-15k eller mere og ikke bruke den dac'en som er i den..
    Da kan man heller bruke en billigere cdspiller som drivverk og legge penger i en ren dac siden spilleren kun leser platen digitalt og sender det urørt videre.
    Da gjør en cdspiller til 200kr en like bra jobb som en til 10k
    En bit er en bit uansett hvor dyr laser som leser den.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du beskrive forskjellen(e) nærmere?
    Samtidig tar jeg for gitt at du bruker "Pure Audio"-modus på Onkyoen?

Dette er faktisk av vesentlig betydning, ettersom signalveien da ikke påvirkes av eventuelle EQ-settings (i stereomodus), samtidig som at signalveien i nevnte modus blir kortest og enklest mulig, gjennom receiveren.
    er ikke flink til og forklare lyd men synes det blir mer detaljer som kommer frem,mer luft i toppen,bedre dynamikk,stramm bass både gjennom Min cd spiller og min DDDAC...har også testet pure audio.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvordan falt så "Pure Audio" ut, i forhold?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimm
    Noe jeg ikke kan skjønne er at noen kjøper en cd-spiller til 10-15k eller mere og ikke bruke den dac'en som er i den...
    Det er det nok mange som gjør! Av og til også med godt resultat.
    Det som dessverre alt for ofte er et faktum, er at man gjerne må opp i enda høyere prisklasser for å få med seg en god DAC.

Sitat Opprinnelig postet av Dimm
    Da kan man heller bruke en billigere cdspiller som drivverk og legge penger i en ren dac siden spilleren kun leser platen digitalt og sender det urørt videre.
    Da gjør en cdspiller til 200kr en like bra jobb som en til 10k
    En bit er en bit uansett hvor dyr laser som leser den.
    Nettopp!
    Nå er det riktignok delte meninger om akkurat den saken, ikke minst pga dårlige drivverk. Som visstnok kan føre til jitterproblemer, for den som forstår seg på slikt. ;-)
    Men om drivverket er noenlunde godt, så er det all grunn til å bruke en ekstern dac! Eller for den saks skyld; om DAC´en i en receiver oppleves som god nok, eller bedre enn en ekstern utgave.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •