Noen som vet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: Noen som vet?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som vet?

Jeg har et 2.1 oppsett med B&W DM685 og ASW608 sub med Cambridge Azur 650 stereoforsterker, som jeg bruker til musikk og film i stua. Kjører på H/K 970cd spiller for musikk og Samsung BD-P1600 for filmvisning.

Det jeg lurer på er å skaffe en hjemmekinoreciever med romkorreksjon, som jeg kan kjøre Blu-ray spilleren på, (type Yamaha RX V-465/565). Som igjen blir forforsterker for Cambridgen i stereo oppsettet for å få utnyttet romkorreksjon og bedre filmlyd.

Går det, og hvordan kobler man dette i så fall?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg kan se etter en kjapp kikk, så har ikke 650A utvendige kontakt rett i effektforsterkeren.

Dog kan du koble i en linjeinngang, men da vil du få to forforsterkerledd når du ser på film. På den andre siden vil du kunne fortsatt ha cd-spiller eller andre ting koblet direkte til Cambridgen og få bedre musikk i stereo. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Såvidt jeg kan se etter en kjapp kikk, så har ikke 650A utvendige kontakt rett i effektforsterkeren.

Dog kan du koble i en linjeinngang, men da vil du få to forforsterkerledd når du ser på film. På den andre siden vil du kunne fortsatt ha cd-spiller eller andre ting koblet direkte til Cambridgen og få bedre musikk i stereo. :-)

Cambridge har en subwoofer kontakt som vel kan brukes til pre-amp..?

Med det du sier, må du da ha doble sett høytalerkabler inn på hver av forsterkerne?

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du kobler Cambridge sin 650 til Yamahaens pre-out skal jo dette i utgangspunktet gå. Du kobler pre-out høyre og venstre front til linjeinngangene og romkorreksjonen i Yamahaen vil telle, mens du får stereoeffekten til cambridge. Hvor bra det blir er vanskelig å si, har du mulighet å låne en plass? I værste fall selge Cambridge, eller bruke i annet oppsett og skaffe ren effektforsterker med Yamahaen dersom cambridgen ikke blir noen suksess.

Sitat Opprinnelig postet av kenjacob
    Cambridge har en subwoofer kontakt som vel kan brukes til pre-amp..?
    Her bruker du Yamahaens utgang til Sub

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Dersom du kobler Cambridge sin 650 til Yamahaens pre-out skal jo dette i utgangspunktet gå. Du kobler pre-out høyre og venstre front til linjeinngangene og romkorreksjonen i Yamahaen vil telle, mens du får stereoeffekten til cambridge. Hvor bra det blir er vanskelig å si, har du mulighet å låne en plass? I værste fall selge Cambridge, eller bruke i annet oppsett og skaffe ren effektforsterker med Yamahaen dersom cambridgen ikke blir noen suksess.

Her bruker du Yamahaens utgang til Sub
    Det er først og fremst bedre filmlyd jeg er på jakt etter, men uten å måtte kvitte meg med Cambridge'en. Stereooppsettet er jeg meget godt fornøyd med.
    Så å få brukt romkorreksjon til stereooppsettet er mer en bonus.

Jeg forstår fortsatt ikke om det blir dobbelt sett høytalerkabler?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenjacob

Jeg forstår fortsatt ikke om det blir dobbelt sett høytalerkabler?
    I utgangspunktet vil frontene kun være tilkoblet Cambridge. Jeg er litt usikker på hvordan lyden blir fra pre-out til linje inn. Har du noen med en generell receiver som har pre-out du kan låne og teste først?

Evt. kan jeg sjekke når jeg kommer hjem, har selv en Cambridge 640.

Receiveren har jo og linje ut, til å gå med Cambridgens linje inn, men da tror jeg singalet blir mikset og ikke det rene stereosignalet. Skal sjekke hvor godt linje inn liker pre-out senere, frykter litt trøbbel mtp. volum - regner med at Cambridge settes til halvfullt volum og styres videre lydmessig av signalet fra pre-out, men er usikker.

NB!
    Jeg kjenner ikke så godt til Yamaha, men mener sterkt på at de to modellene du nevner ikke har pre-out til noe annet enn Sub. Dermed får du ikke koblet til Cambridgen slik sett. Må vel opp i RX-V765 for å få pre-out med Yamaha.

Da er H/K 255 en rimeligere receiver i pris, og den har Pre-out. Nokså populær inngangsreceiver med pre-out dette.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Receiveren har jo og linje ut, til å gå med Cambridgens linje inn, men da tror jeg singalet blir mikset og ikke det rene stereosignalet. Skal sjekke hvor godt linje inn liker pre-out senere, frykter litt trøbbel mtp. volum - regner med at Cambridge settes til halvfullt volum og styres videre lydmessig av signalet fra pre-out, men er usikker.

Tester nå. Går passe OK. Cambridge på halvfullt (klokken 12), volumet styres av signalet fra pre-out. Volumet blir dessverre en god del lavere enn når jeg kjører direkte fra Onkyo så det kan faktisk hende du vil oppleve bedre lyd med bare å bare bruke receiveren, det kan også være dårlige signalkabler og daffe instillinger hos meg i denne sammenheng.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du endre overskriften til noe mer passende for tråden din?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en surroundreceiver som har pre-out front, kan man koble fra pre-out front på receiveren til en av inngangene - linje inn - på Cambridge-forsterkeren. Det innebærer at signalet går gjennom to forforsterkere. Ikke optimalt, men ikke nødvendigvis noe problem rent lydmessig. Problemet blir å stille volumet riktig på Cambridgen hver gang man skal se på film, slik at de innstillingene - evt. også romkorreksjonen - man har gjort på surroundreceiveren blir riktig. Hvis ikke, vil frontene enten spille for høyt eller for lavt i forhold til de andre høyttalerne når man ser på film.

Jeg noterer meg også at det har vært antydet å koble fronthøyttalerne både til Cambridgen og til surroundreceiver - og sier bare: Det må man aldri gjøre! Med mindre man kobler høyttalerkablene via en svitsjeboks som bryter kontakten med den ene forsterkeren når man kobler inn den andre forsterkeren. Altså: Aldri én høyttaler koblet til to forskjellige forsterkere samtidig.

Hvis man skal koble en aktiv sub slik at den spiller både til film og til musikk - m.a.o. at den er koblet både til surroundreceiver og til Cambridge - må man ha en svitsjeboks der også. For å være helt sikker på at signaler fra surroundreceiverens LFE-utgang aldri kan komme inn i pre-out på Cambridgen - og omvendt.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Med en surroundreceiver som har pre-out front, kan man koble fra pre-out front på receiveren til en av inngangene - linje inn - på Cambridge-forsterkeren. Det innebærer at signalet går gjennom to forforsterkere. Ikke optimalt, men ikke nødvendigvis noe problem rent lydmessig. Problemet blir å stille volumet riktig på Cambridgen hver gang man skal se på film, slik at de innstillingene - evt. også romkorreksjonen - man har gjort på surroundreceiveren blir riktig. Hvis ikke, vil frontene enten spille for høyt eller for lavt i forhold til de andre høyttalerne når man ser på film.

Jeg noterer meg også at det har vært antydet å koble fronthøyttalerne både til Cambridgen og til surroundreceiver - og sier bare: Det må man aldri gjøre! Med mindre man kobler høyttalerkablene via en svitsjeboks som bryter kontakten med den ene forsterkeren når man kobler inn den andre forsterkeren. Altså: Aldri én høyttaler koblet til to forskjellige forsterkere samtidig.

Hvis man skal koble en aktiv sub slik at den spiller både til film og til musikk - m.a.o. at den er koblet både til surroundreceiver og til Cambridge - må man ha en svitsjeboks der også. For å være helt sikker på at signaler fra surroundreceiverens LFE-utgang aldri kan komme inn i pre-out på Cambridgen - og omvendt.
    Ok, takk for god info og hjelp.

Får se hva utfallet blir, men at det muligens blir en switchboks mellom høyttalerne er vel kanskje det enkleste.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo mye mulig at forsterkeren i Cambridge'n er såpass mye bedre enn i recieveren (kommer jo ann på hvor stor man kjøper) at det vil være flere fordeler enn ulemper med å ha denne som effekt på front.

Går du opp ett hakk til 740A så kan du også "låse" en kanal til dette formålet.

Eller er problemet at det ikke er pre-out på recieveren du ser på ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Det er jo mye mulig at forsterkeren i Cambridge'n er såpass mye bedre enn i recieveren (kommer jo ann på hvor stor man kjøper) at det vil være flere fordeler enn ulemper med å ha denne som effekt på front.

Går du opp ett hakk til 740A så kan du også "låse" en kanal til dette formålet.

Eller er problemet at det ikke er pre-out på recieveren du ser på ?

Det er Pre-out på både RX-V465 og 565. Det jeg tenkte var å integrere en av disse i det eksisterende anlegget slik at jeg får nytte av både film å musikk på best mulig måte ved kjøp av en slik surr.reciever.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil nok tippe, uten å ha hørt noe som helst, at filmlyden vil være bedre hvis Cambridge'n får jobbe med frontene... :-)

Tror nok ikke du merker stor forskjell på "klangen" heller...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Høyttalere til Cambridge 650A

Hei har akkurat fått en cambridge 650A i gave å er litt "blond" på dette... hva slags høyttalerere er å anbefale med denne forsterkeren...er litt short for tiden å tenker å bruke ca 4000 +- helst minus.....gjerne brukt! Noen som har noen ideer?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spenstig å se noen fortsette en eksisterende tråd, enn å lage ny! :-D
    Det skal du ha for!

Jeg syns B&W passer godt til Cambridge.
    Og nytt er det vel DM686 som er rundt budsjettet, mens brukt vil du kunne gå for storebror DM685. Og kanskje tilogmed CM1...

Dali Lektor 2 har jeg ikke hørt på Cambridge, men Ikon 1/2 bør man vel kunne få for rundt 4000... :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •