valg av reciever og effekt forsterker til kef

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

valg av reciever og effekt forsterker til kef

kjøpt meg kef iq9 og iq3 i dag, skal kjøpe iq90 når ferie pengene kommer. mangler reciever men usikker på vilken jeg skal velge. har lurt på Onkyo TX-NR807EB, men vil også ha ett effekt trinn for og kontrolere iq90 når de kommer. noen innvendinger på den fronten? kansje vilken reciever som evt fungerer bedre en 807?

hva er greia med rørforsterkere? er det noe og satse på for og drive frontene kansje?

tar imot alt av tips.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser mangen bruker Yamaha som receiver på Kef generelt. Min oppfattning er at Yamaha har litt lysere klang enn hva Onkyo er(onkyo ble stående i min stue for å si det slik)

Ang. effekttrinn så ta en titt på Abrahamsen. Passer veldig bra til både IQ90 og XQ40

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei hei.
    Vil ikke anbefale deg rør på kef som er kjent for å ha varm klang i seg selv.

Onkyo og Yamaha låter også mørkt(varmt). Tror begge disse vil funke bra på kef, men vil tro f.eks Pioneer vil gi deg mye sprut og fart.

Abrahamsen vil nok som forrige svar antydet passe bra til kef, men sjekk også ut rotel (Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!) og Vincent (www.hifihuset.se).

Lykke til, og gratulere med fine høyttalere!

ps. vincent selges sikkert i norge og noe sted!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rørforsterker Music Angel XD-800 MK3 (KT88) og KEF iQ9

Music Angel XD-800 MK3 (KT88)rørforsterker og KEF iQ9 går veldig bra sammen. Med den kombinasjonen av inngangsrør som sitter i min forsterker låter de på ingen måte for "varmt". Det er god trykk i bassen og det låter veldig riktig. Hos meg kan det rett fra min cd/dvd spiller låte noe rikt i mellomtonen, men det er jo en annen historie.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian86
    kjøpt meg kef iq9 og iq3 i dag, skal kjøpe iq90 når ferie pengene kommer. mangler reciever men usikker på vilken jeg skal velge. har lurt på Onkyo TX-NR807EB, men vil også ha ett effekt trinn for og kontrolere iq90 når de kommer. noen innvendinger på den fronten? kansje vilken reciever som evt fungerer bedre en 807?
    Jeg har TX-SR875 til mine iq50. Det fungerer veldig bra.
    Min mening er at IQ serien har en veldig flott midt- og øvre mellomtone som kan bli for pågående med lystklingende forsterker. Vil tro Onkyo passer midt i blinken med sin lydsignatur.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

takker

takker for mane svar. fått litt innputt.
    noen som kanskje kan anbefalle en senter som ikke blir for liten også? hørte på vocal 2 i dag, riktig nok dali men hørtes bra ut hos hifi klubben. noen innvendinger?

Newcomer defektor sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser også etter reciver eller effekt til IQ90, bruker nå en harman kardon 745 og låter piss mildt sagt etter jeg fikk prøve onkyo og marantz.
    men nå er det så lenge siden jeg prøvde onkyo at jeg ikke husker hvordan den var i toppen, men merket med en gang at det var samme klang på marantz og onkyo.
    Noen som har innspill på onkyo vs marantz?

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes Pioneer har en lydsignatur som passer KEF...

Har også, med hell, brukt Abrahamsen V4 til KEF iQ5.

Har også hørt iQ5 koblet opp til en Vincent forsterker. Det låt helt fortreffelig..

Lykke til!

Newcomer defektor sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldrig hørt Pioneer faktisk.
    Er den lys eller mørk?
    Hvordan er den i forhold til abrahamsen?

Med HK er det største problemet at toppen blir grøt ved høye volum, og konstant mangel av bass, men det aller dypeste er veldig bra.
    Marantz var som snudd på hodet i forhold til HK dær var det meget detaljer i toppen men det aller laveste forsvant litt. Men bass i 30hz og opp kom meget fint frem.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defektor
    Har aldrig hørt Pioneer faktisk.
    Er den lys eller mørk?
    Hvordan er den i forhold til abrahamsen?

Med HK er det største problemet at toppen blir grøt ved høye volum, og konstant mangel av bass, men det aller dypeste er veldig bra.
    Marantz var som snudd på hodet i forhold til HK dær var det meget detaljer i toppen men det aller laveste forsvant litt. Men bass i 30hz og opp kom meget fint frem.
    Jeg opplever Pioneer som ganske lys, og meget detaljert.. Dette gjelder både 1017(som jeg hadde før) og 1018(som jeg har nå)..

Abrahamsen er igjen en "varm" forsterker... Lyden er rett og slett litt "fetere/fyldigere"..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fåreløpig nå har jeg bare noe jvc drit. er ikke bra idetheletatt. hehe men får se framover. driver og leiter spør og hører overalt. men sentern er jeg usikker på. hørt på vockal 2 på hifi klubben men har ikke fått testa iq'ene skikkelig så veit ikke helt hvordan det vill funke.

sjekk ut min "kino", desverre ingen bilder. har ikke fått rota meg til det men det kommer...

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian86
    fåreløpig nå har jeg bare noe jvc drit. er ikke bra idetheletatt. hehe men får se framover. driver og leiter spør og hører overalt. men sentern er jeg usikker på. hørt på vockal 2 på hifi klubben men har ikke fått testa iq'ene skikkelig så veit ikke helt hvordan det vill funke.

sjekk ut min "kino", desverre ingen bilder. har ikke fått rota meg til det men det kommer...

Skal du ha senter så bør du kjøpe noe i samme stil. KEF har jo den gode senteren iQ6/iQ60...

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defektor
    Ser også etter reciver eller effekt til IQ90, bruker nå en harman kardon 745 og låter piss mildt sagt etter jeg fikk prøve onkyo og marantz.
    Har jo dønn samme oppsett med ht og amp som deg defektor, fikk iQ90 denne helga. Syntes ikke det låter piss, men så har jeg ikke noen andre forsterkere og sammenligne med på disse ht enda. Men det jeg er enig i er at det mangler bass, nå har mine ht bare spillt i ca 25 timer riktignok (vet ikke hvor mye bedre det blir etterhvert), men det er litt tamt pr. i dag...

Har lest her på forumet at noen bruker Emotiva til xQ serien, og har forstått det slik at de er fornøyde. Vet ikke om det derfor er grunn til og tro at det burde funke bra på iQ serien også? Noen kommentarer anyone?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innspilling av iQ90

Sitat Opprinnelig postet av mfufu
    Har jo dønn samme oppsett med ht og amp som deg defektor, fikk iQ90 denne helga. Syntes ikke det låter piss, men så har jeg ikke noen andre forsterkere og sammenligne med på disse ht enda. Men det jeg er enig i er at det mangler bass, nå har mine ht bare spillt i ca 25 timer riktignok (vet ikke hvor mye bedre det blir etterhvert), men det er litt tamt pr. i dag...
    ...
    Jeg fikk opplyst av Akustikk as som tar inn KEF at jeg ikke burde dømme høytalerne før etter 120 timer(!) ...og de ble fine, ja! Til å begynne med var de litt metalliske for noen innspillinger med f.eks mye el-gitar. Nå synes jeg de er blitt fine over hele linja og bra og ren bass.

Newcomer TheTitan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan gå god for at Vincent og Kef fungerer bra sammen. Har XQ40 og Vincent Sv-234 og dette er en knallkombo. Har forøvrig også Onkyo sin 807, men har ikke prøvd å drive XQene med denne siden Sv-234 også fungerer som ren effekt ved surround(den har prosessorinngang).

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FinnK
    Jeg fikk opplyst av Akustikk as som tar inn KEF at jeg ikke burde dømme høytalerne før etter 120 timer(!) ...og de ble fine, ja! Til å begynne med var de litt metalliske for noen innspillinger med f.eks mye el-gitar. Nå synes jeg de er blitt fine over hele linja og bra og ren bass.
    Ja nå husker jeg at du fortalte meg det for noen dager siden
    Det ligger nok litt i lufta at jeg har lyst og bytte forsterker i løpet av vinteren (har hatt h/k'n i ganske nøyaktig 2 år nå), men ht kommer garantert til og få sine 120 timer og vel så det før jeg gjør noe på forsterkerfronten.

Sitat Opprinnelig postet av TheTitan
    Kan gå god for at Vincent og Kef fungerer bra sammen. Har XQ40 og Vincent Sv-234 og dette er en knallkombo.
    Takk for tips, skal sjekke om Vincent har inngang fra ekstern pre slik at jeg kan koble den opp mot AV receiveren min og bruke som effekt i surround oppsett. Det er jo ett alternativ til og bytte hele AV receiveren min, og kansje noe billigere vil jeg anta

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •