Rør eller Solid State?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Active MacPhisto sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rør eller Solid State?

Kan noen av de med erfaring på rørforsterkere gi meg litt tilbakemelding på om dette blir en god løsning.

Jeg har Dali IKON 5 gulvhøtalere som er ganske så skarp i diskanten, jeg tenkte at kanskje rør vil dempe litt i toppen og gi full dynamikk, også er jeg avhengig av en DAC for jeg samler musikken min i en AppleTV.

Er dette en god og sterk forsterker til å drive Daliene?
    T-2 Amplifier | neuhaus laboratories

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke til den forsterkeren du nevner , men hva er budsjette ditt ?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifen
    Kjenner ikke til den forsterkeren du nevner , men hva er budsjette ditt ?
    Har ikke lyst å gå over 5000,- men digital inn (helst toslink) er et must!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det.. Men, tror rør til toppen og transistor isåfall hadde vært noe? Da må du ha en integrert rør med pre-out og en transistoreffekt med egen volum. Tror rør kan bli kjedelig og bassfattig forruten du hører på akustisk
    eller klassisk?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Kanskje det.. Men, tror rør til toppen og transistor isåfall hadde vært noe? Da må du ha en integrert rør med pre-out og en transistoreffekt med egen volum. Tror rør kan bli kjedelig og bassfattig forruten du hører på akustisk
    eller klassisk?
    Intressant, jeg har ikke hørt et rørsystem på veeeldig mange år, og husker derfor ikke noe fra dette. Er det virkelig bassfattig? Rør er jo kjent for å gi mer liv i lyden??

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror rør kan bli kjedelig og bassfattig forruten du hører på akustisk
    eller klassisk?
    Det der er en gammel og mosegrodd myte.
    Jeg har selv hatt en Rogue Audio Stereo 90 og den var alt annet en kjedelig og bassfattig.Kjør på med rør 8)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber
    Det der er en gammel og mosegrodd myte.
    Jeg har selv hatt en Rogue Audio Stereo 90 og den var alt annet en kjedelig og bassfattig.Kjør på med rør 8)
    Og da har vi fått klarhet i det, er 20w for lite til mine IKON 5? Jeg kjører midlertidig på en onkyo ts-rx 606, 110w 7.1 reciever i stereo, men jeg har holdt meg nedenfor 50% av volum nivå. Jeg er bare redd for at jeg går for noe som ikke gir meg nok trøkk når jeg trenger det...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, klart det.. Men, nå er det tross alt snakk om kraftfulle 2x90 mot 2x20 fra en rimelig integrert. Bass under feks. 80hz tømmer fort en røramp.

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta å les litt i Music Angel tråden her på forumet . Har ikke testa eller hørt den selv , men den skal gi veldigt mye for pengene . Så kan du heler bytte til bedre rør etter hvert .

Vet ikke helt hva den har av utganger og innganger , men det kan vel ikke være så vanskeligt og finne ut av .

Den ligger vel på 4-5k ny ?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifen
    Ta å les litt i Music Angel tråden her på forumet . Har ikke testa eller hørt den selv , men den skal gi veldigt mye for pengene . Så kan du heler bytte til bedre rør etter hvert .

Vet ikke helt hva den har av utganger og innganger , men det kan vel ikke være så vanskeligt og finne ut av .

Den ligger vel på 4-5k ny ?
    Har lest det som er å lese om den, har ikke digital inn og da er den ikke aktuell, jeg vil ikke ha mere enheter (DAC) stående rundt anlegget.

Et tips jeg fikk var å se på Power Consumption 100W på neuhause forsterkeren i toppen, hva har det å si? betyr det at den faktisk yter litt?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen avkrefte/bekrefte påstanden om at rør suger hvis noen klimprer på bassgitar? Jeg har en forkjærlighet til Marcus Miller så det ville være dumt!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke påstå at rør suger i bassområdet.
    Men en "svak" rørforsterker sammen med en høyttaler med under 88db kan gi en litt puddingaktig lyd.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke påstå at rør suger i bassområdet.
    Men en "svak" rørforsterker sammen med en høyttaler med under 88db kan gi en litt puddingaktig lyd.
    Ja, det er dette jeg spør om. Er en 20w forsterker som vist i innlegget for svak. Kan ikke noen legge sammen det de kan om watt og vett om høytalere og si. Ja eller Nei på spørsmålet om holder 20w?

Et tips var visst å se på fysisk størrelse på blokkene på ampen, gir det noen indikasjon om det er en holdbar løsning? Jeg spiller vanligvis ikke så høyt på anlegget, men en gang hvert skuddår kunne det jo vært moro å dra på litt...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En virkelig god integrert rørforsterker med digital inngang (ergo innebygget DAC) til under 5000,- har jeg problemer med å finne. Men når det er sagt, den virker jo spennende den du har funnet.

IKON 5 har 2 stk 5" elementer for bass og mellomtone. Dette bør i utgangspunktet ikke være noe problem for denne forsterkeren her å håndtere isolert sett. Nøkkelen her er hvilket lydnivå du aller mest kommer til å spille på. Er musikksmaken din death metall på 100 dB+ kan du glemme denne forsterkeren. Nyter du derimot din musikk på moderate lyttevolum bør den ha muligheter for å gi mange gode lyttestunder i stolen.

En skal være litt forsiktig med å generalisere rørforsterkere for mye. Folk fokuserer i alt for stor grad på antall watt, og for lite på den aktuelle lydkvaliteten som forsterkeren kan gi IMHO. Slik er det ikke bare på rør, men også mange transistorforsterkere. Se på et merke som Naim f.eks. Deres integrerte- og effektforsterkere er meget beskjedne på antall watt, men det er forunderlig hvor vanskelig det skal være å få en av dem til å "knele". En godt konstruert forsterker består av mer enn et utall av watt.

Rimelig forsterker, mange muligheter. Kjør på... ;-)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Rimelig forsterker, mange muligheter. Kjør på... ;-)
    Nærmere et kvalifisert svar kommer man nok ikke, jeg gjør et forsøk og ser om det gir knall eller fall...!

Pussig at ingen her på forumet har testet den, men noen må være pionerer og utforske nye områder. Skulle det bli fall kan jeg jo alltids koble denne til kun toppen, og bridge med en kraftpakke i bunn... Ala, Onkyo A-5VL...

Onkyo Europe - A-5VL

Here we go

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med Music Angel "XDSE XD-800MKIII Electro-Harmonix Russian KT88 Tube" Hi-End Integrated Amplifier - KT88 Tube Amp @ on9mart.com ? jeg lurte på å bestille meg en slik, men er det noe mulighet for noe i tillegg så den automatisk skrur seg av når jeg skrur av receiver? Noe lignende en 12volt trigger eller hva det heter. Skal brukes som effekttrinn.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne har da ikke digital inngang (noe som var et krav fra trådstarter). Kan være kjekt å lese hele tråden... ;-)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    hva med

Hvis hva med var men til meg så er jeg ute etter en med DAC integrert, og det har ikke disse produktene fra MA.

Jeg må bare prøve meg på denne jeg har funnet og se hvordan det blir, skulle jeg måtte kjøre en ekstern DAC går jeg muligens for et MA produkt.

Vedrørende power kontroll, så skal man visst være forsiktig med å kjøre signal inn på dem før rørene har fått litt temp...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Denne har da ikke digital inngang (noe som var et krav fra trådstarter). Kan være kjekt å lese hele tråden... ;-)
    Takk!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager forslaget. Leste hele tråden ja, men visste ikke om ekstern dac var helt utelukket.

Edit: Noen som vet noe om det med en måte for at den automatisk skal skru seg av når receiver blir avslått da?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •