Skulle gjerne hatt litt mer trøkk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skulle gjerne hatt litt mer trøkk

Hei alle.

Jeg har nå Electrocompaniet prelude høytalere og en oppgradert Eci-4.
    Jeg er kjempefornøyd! MEN... Jeg kunne trengt litt mer trøkk.
    Vurderer en sub, men det er egentlig overraskende grei bass i høytalerene. Til min smak i alle fall.

Er det noen måte å ev. skaffe andre komponenter for å få litt mer trøkk uten å bytte forsterker? Jeg tenker noe som får knuselydene i Michael Jacksons "jam" til å virkelig stikke i ørene og generellt mer volum/trøkk?

Jeg har ikke veldig peiling, er bare glad i musikk. Imellom høy musikk

Noen tips?

Mj

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ingen sub'er som kan gjengi lyden knusende glass.

Så lenge du ikke vil bytte forsterker så kanskje finne noen mer lettrevne høyttalere hadde vært tingen. Klipsch er mer enn lettdrevne og spiller etter sigende høyt med trykk. )

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe takk for det tipset med sub'en.
    går det ikke å kople sammen noen forsterkende "ledd" på en eller annen måte?

Mj

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha mer trøkk så må du nok bytte til mer lettdrevne høyttalere eller til kraftigere forsterker. Hvis ECI'en har pre ut så kan du jo kjøpe sluttrinn.

Jeg har SVS STS-01 fronter med 4x6" som drives av en Rotel RMB-1575 på 5x250watt og de trøkker faktisk overraskende bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Den har pre out. Har du ork til å fortelle en n00b litt mer om hvordan du tenker?
    Slutt trinn?

Mj

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mjmoon
    Takk for svar.

Den har pre out. Har du ork til å fortelle en n00b litt mer om hvordan du tenker?
    Slutt trinn?

Mj
    Hva lurer du på da??

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mjmoon
    Takk for svar.

Slutt trinn?

Mj
    Slutt trinn er det samme som et eksternt effekttrinn eller en ekstern effektforsterker. Med en slik ekstern effektforsterker tilkoblet pre-out på ECI-4 har du to muligheter:

1) Hvis høyttalerne har dobbelt sett med høyttalerterminaler, kan du fjerne den skinnen eller pinnen som forbinder de to terminalene og bruke den eksterne effektforsterkeren til å drive basselementene og ECI-4 til å drive mellomtone- og diskant-elementene. Eller omvendt. Via hvert sitt sett høyttalerkabler fra respektive eksternt effekttrinn og ECI-4s vanlige høyttalerutganger. Dette forutsetter at det interne effekttrinnet i ECI-4 og det eksterne som du kobler til enten har samme gain - eller forsterkning - i utgangspunktet, eller at det eksterne effektrinnet har justerbar gain, slik at bass og mellomtone/diskant får riktig nivå på signalene og spiller slik de skal i forhold til hverandre.

2) Du kan velge å se bort fra ECI-4s effekttrinn og bruke bare det eksterne effekttrinnet til å drive høyttalerne. Da bruker du ECI-4 som en ren forforsterker - hvilket etter min oppfatning er, om ikke et slags misbruk av ECI-4, så i hvert fall en voldsom overkill. Da kan du like gjerne selge ECI-4 og bruke de frigjorte pengene til å kjøpe deg en ren forforsterker.

Men du virker jo ganske fornøyd med lyden slik du har den - så jeg vet ikke jeg.... Hvis du ikke har mye erfaring med hifi, kunne det være en idé å komme deg litt rundt og høre på gode anlegg - hvis du hadde hatt mulighet til det. Det kan nemlig godt tenkes at anlegget ditt slett ikke er så verst - men at du går rundt og innbiller deg ting. Det kan skje selv den beste, det. Jeg gjør det samme selv når jeg merker at jeg begynner å gruble for mye. Tar meg en tur rundt til gode hifivenner og får kalibrert meg litt igjen. Som regel kommer jeg til at det ikke låter så verst her hjemme når det kommer til stykket.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Ulf-B, det er ikke så lett når du er allerede fornøyd med lyden. Høyttalerene har mest å si for lyden og trøkket (sett bort i fra sub) så normalt sett ville jeg anbefalt å hørt på andre høyttalere. Det som er "farlig" er at du kan risikere å ende opp med noen som du ikke er like fornøyd med på andre parameter.

Mitt beste råd blir å høre med de lokale hifi sjappene om det er mulig å låne med seg hjem høyttalere og/eller forsterker for å teste hva dette gjør hos deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okjej, wow! Takk for gode, forklarende svar og fine tips!
    Høytalerene har dobbel inngang, så et effekt trinn høres jo kjempespennende ut! Et siste spørsmål før jeg hører med Soundgarden folka...
    Noen tips til hva jeg kunne brukt til effekt trinn?
    Jeg liker EC sine produkter...

Takk igjen for bra hjelp!

Mj

edit: noe slikt?
    http://wap.finn.no/wap/wappal/bap/ob...word=&allkat=1

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For og få mere trykk ut av det oppsettet du har, tror jeg at et ekstra effekttrinn vil hjelpe minimalt i forhold til en subwoofer.
    Forsterkeren din leverer jo EC's anbefalte 120 kontinuerlige watt til høyttalerne dine.

Lån heller med deg en subwoofer fra Soundgarden, denne f.eks:
    Velodyne CHT-15Q Subwoofer | Soundgarden

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje et enda billigere alternativ, om enn ikke helt optimalt, er å prøve å få tak i en skikkelig aktiv equalizer å dytte mellom kilde og forsterker slik at du kan tune frekvensresponsen slik du selv ønsker? Evt hvis du kjører lyd fra en pc med et dugelig lydkort kan du prøve å justere equalizern der først, for å se om det blir noe bedre.

Zachry XE-231 - Ljudia

Noe slik som denne kanskje, selv om den var forferdelig stygg. :?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    For og få mere trykk ut av det oppsettet du har, tror jeg at et ekstra effekttrinn vil hjelpe minimalt i forhold til en subwoofer.
    Forsterkeren din leverer jo EC's anbefalte 120 kontinuerlige watt til høyttalerne dine.

Lån heller med deg en subwoofer fra Soundgarden, denne f.eks:
    Velodyne CHT-15Q Subwoofer | Soundgarden
    ECI-4 leverer ikke allverdens trøkk - ei heller den oppgraderte versjonen. I store rom på litt tungdrevne høyttalere hører man lett at den gir seg ganske fort i bassen når man prøver å dra på litt. En subwoofer kan være en god idé for å få et mer komplett lydbilde, men gir normalt ikke veldig mye av det trøkket som jeg oppfatter at mjmoon er ute etter - hvis jeg har oppfattet ham riktig, da. Nå er ikke ECI-4 spesielt dårlig, misforstå meg rett - den ligger bare på den litt myke siden, sammenlignet med litt mer kontante forsterkere à la f.eks. Hegel og Krell - bare for å ha nevnt et par som har vært innom hos meg i det siste.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ECI-4 er basert på AW120 og den er mer enn kapabel til å drive høyttalere... forruten du vil spille sinnsykt høyt!
    ...da ville jeg ha vurdert Klipsch... Men, vil ha "smakt" litt på en sub først...
    Utrolig hvor mye "slam" man kan få av det Iallefall mtp at høyttalerne runder av ved 50hz.

Det andre alternativet er som sagt før å koble på en ekstra effekt for å drive basselementet, for siden den er en 2,5veis så vil det si at ett element kun konsentrerer seg om bassområdet. Problemet her er at høyttaleren aldri vil spille noe dypere enn ca. 50hz, så du vil fortsatt savne slam'et i bunnen. Her kan du kanskje vurdere en annen forsterker? AW120 ligger vel på 23-24K? Flere av Parasounds effektforsterkere har volumkontroll og i NC serien med 2x125w koster ca. 8K og 2x250w på 13K så ville være ett godt alternativ til bassen!

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både datteren min og en av sønnene mine har hatt både originale og oppgraderte ECI-4 - pluss at broren min stadig har en - så denne kjenner jeg mer enn godt. Absolutt en kapabel forsterker. Men dog: Spille høyt: ingen problemer - dyp, stram bass på større gulvstående høyttalere: ikke blant de beste i klassen. Men det er mulig at trådstarter mjmoon har litt store forventninger til hva som er realistisk å få ut av oppsettet sitt. I denne prisklassen er det fullt av kompromisser.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei alle og takk skal dere ha for gode svar.
    Da har jeg litt å tenke på og litt å prøve ut.

Begynner med at Soundgarden nå bestiller inn Velodyne CHT-15Q Subwoofer – så blir det demotid!

Dette blir bare gøy!

Ha en fin helg alle sammen!

MJ

(venter på at sub'n skal komme inn i butikken...)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wow

Tar sjanse på en dobbelposting siden det er så lenge siden sist, og jeg vil gjerne at de som involverte seg sist skal få med seg den siste utviklingen:

Jeg prøvde med forskjellige sub´er.
    Landet på en sub som ga mer trøkk og dyp bass. Ville nok lydmessig gått for en som klarer enda dypere bass, men sånn er det. Penger, rekkehus, naboer, kone og stue. Alt henger sammen med alt.

Så etter en stund med lytting tok jeg en Ole Brum. Ja takk begge deler.
    Jeg kjøpte en brukt AW120. Koplet den sammen med min eci-4->5 og plutselig var det ren magi som kom ut igjennom høytalerene. Jeg er nå superfornøyd! NÅ ER DET TRØKK TIL TUSEN OG DE SKARPE LYDENE I MJS JAM STIKKER I ØRENE! Akkurat slik jeg ville ha det.

Jeg vil påstå jeg er i ferd med å gjennoppdage CD samlingen min igjen.
    Jeg er en glad liten gutt.

Prince sin "Gold Experience" viser seg å være en CD jeg har undervurdert fullstendig. Første gang jeg spilte "Endorphine Machine" på litt over komfortabelt nabo-nivå med mitt nåværende oppsett, så satt jeg og lo høyt med gåsehud og greier.

Så, tusen takk for alle innspill, dere. Det var virkelig til hjelp.

MJ

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig hyggelig å høre! Det er ikke veldig mye som kan måle seg med godlyd i stuen.

Også hyggelig å få tilbakemldinger om hva det ble til og hvordan det virket - altfor lite av det. Vi stiller gjerne opp som vennlige hjelpere, men får altfor sjelden høre hvordan det gikk.

Kos deg med godlyden!

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo godt jeg tok feil da! :-D
    ECI-4 er ikke så "frisk i frasparka" som jeg trodde gitt. Ulf-B, den syvende far i huset, kommer med de fornuftigeste råd som vanlig.

Gratulerer med ny godlyd i huset glade "lillegutt"!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •