Stereoforforsterker i hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereoforforsterker i hjemmekino

Jeg tenker å kanskje kjøpe meg en stereoforforsterker for å bedre lyden i stereo. Men jeg vil ikke gå på kompromiss med hjemmekinoen.

Vil det la seg gjøre å koble slik at jeg bruker en Y-splitt på effektforsterkeren til pre ut på reciver og pre ut på forforsterker? Da vil jo en av delene ha signal inn når den andre jobber.

Med denne løsningen kan jeg få fullt utbytte av stereolyttingen uten å måtte koble om kabler.

Alternativet er jo å kjøpe seg en forforsterker med "hjemmekinoinngang".
    Blir signalet preget med lydsignaturen på forforsterker med "hjemmekinoinngang", eller går signalet HELT upåvirket i gjennom?

Intermediate Kimba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    625
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Jeg tenker å kanskje kjøpe meg en stereoforforsterker for å bedre lyden i stereo. Men jeg vil ikke gå på kompromiss med hjemmekinoen.

Vil det la seg gjøre å koble slik at jeg bruker en Y-splitt på effektforsterkeren til pre ut på reciver og pre ut på forforsterker? Da vil jo en av delene ha signal inn når den andre jobber.

Med denne løsningen kan jeg få fullt utbytte av stereolyttingen uten å måtte koble om kabler.

Blir signalet preget med lydsignaturen på forforsterker med "hjemmekinoinngang", eller går signalet HELT upåvirket i gjennom?
    Du må ikke gå for den Y-splitt løsningen du tenker på.
    Det vil ikke fungere....
    Løsningen er jo en stereo-pre med HT-inngang ja.
    Og ja, signalet går upåvirket gjennom "loop`en"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan også bruke en hvilken som helst stereoforsterker sålenge du bruker samme volum som når du kalibrerte recieveren...

trenger ikke ha pass-thru.. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    du kan også bruke en hvilken som helst stereoforsterker sålenge du bruker samme volum som når du kalibrerte recieveren...

trenger ikke ha pass-thru.. :-)
    Vil man ikke da prege signalet med forforsterkerens lydsignatur? Det vil jeg helst slippe.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil du nok, men tipper du ikke hadde hørt forskjell. ;-)

Er noen av stereoforsterkerne med "hjemmekinoinngang" som opererer med "fixed level" og ikke "pass through".

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kimba
    Det vil ikke fungere....
    Løsningen er jo en stereo-pre med HT-inngang ja.
    Og ja, signalet går upåvirket gjennom "loop`en"
    Dette har jeg tenkt på også.
    Greit å få dette avkreftet.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kimba
    Det vil ikke fungere....
    Vet noen hva som er grunnen til dette?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at du ikke må gjøre det slik, er at utgangssignalet fra den ene boksen vil strømme inn i forsterkerutgangen på den andre boksen - i og med at Y-splitten gir direkte kontakt mellom utgangene. Avhengig av hvordan utgangene er konstruert, og hvilke impedanser som er ute og går her, kan du riskere å skade utgangene på begge forsterkerne dine. I verste fall overbelastninger og/eller kortslutninger - og da kan det bli dyrt. Det hjelper ikke å slå av den forsterkeren man ikke bruker - det kan likefullt bli dyrt for deg.

Du kan eventuelt vurdere å bruke en svitsjeboks som bryter kontakten til den signalkilden du ikke bruker. Billig og grei løsning. Clas Ohlson har slikt til en slikk og ingenting.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig

Jeg har en litt annen "vri" jeg tenkte og prøve.
    Har beskrevet den i innlegg nr93

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post1310094

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du tenker å gjøre er å koble musikken i stereo via DACens XLR-utganger inn på effekttrinnenes XLR-innganger. Formoder at du har en plan i bakhånd om samtidig å koble de samme effekttrinnene til surroundreceiverens RCA-utganger via effekttrinnenes RCA-kontakter? I så tilfelle er svaret: NEI - det må du ikke finne på. Ikke med mindre du har en bryter bakpå effekttrinnet OG du er HELT SIKKER på at denne bryteren bryter kontakten mellom RCA- og XLR-koblingene når du svitsjer. Det er det ikke sikkert at den gjør - denne bryteren, hvis du har en - det gjør den f.eks. ikke på Lyngdorf SDA-2175 og heller ikke på et Krell effekttrinn jeg hadde i en periode. Sjekk med produsenten av effekttrinnet.

Det finnes svitsjebokser som håndterer dette også. En av våre venner her på AV-Forum - MgrBuddha - har beskrevet denne løsningen i sin hjemme-hos-tråd.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Det du tenker å gjøre er å koble musikken i stereo via DACens XLR-utganger inn på effekttrinnenes XLR-innganger. Formoder at du har en plan i bakhånd om samtidig å koble de samme effekttrinnene til surroundreceiverens RCA-utganger via effekttrinnenes RCA-kontakter? I så tilfelle er svaret: NEI - det må du ikke finne på. Ikke med mindre du har en bryter bakpå effekttrinnet OG du er HELT SIKKER på at denne bryteren bryter kontakten mellom RCA- og XLR-koblingene når du svitsjer. Det er det ikke sikkert at den gjør - denne bryteren, hvis du har en - det gjør den f.eks. ikke på Lyngdorf SDA-2175 og heller ikke på et Krell effekttrinn jeg hadde i en periode. Sjekk med produsenten av effekttrinnet.

Har en bryter bakpå der ja,så dette må sjekkes opp.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen av våre venner her på AV-Forum hadde samme idé som deg - med et Parasound effekttrinn - og han fikk svar fra produsenten at bryteren bakpå effekttrinnet ikke var en inngangsvelger som brøt kontakten mellom XLR og RCA - den sørget bare for signaloptimalisering eller noe slikt.

Så dette bør nok sjekkes opp, ja. Det er mulig at man kunne ha målt seg frem til svaret ved hjelp av et multimeter - bare ved å koble opp løse kabler på effekttrinnet og måle motstander i alle varianter med bryteren i begge posisjoner - men for all det jeg vet, kan resultatet også være avhengig av om effekttrinnet er slått på eller av. Hvis det er noen releer i signalveien som er avhengige av strøm for å virke. Bare en tanke, altså - med alle forbehold.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen jeg har brukt inntil nylig er en separat stereoforforsterker med hjemmekino/prosessoringang. Hjemmekinoreceiverens pre-out for FL/FR var da koblet til prosessoringangen på stereoforforsterkeren. Stereoforforsterkeren var da koblet til eksternt effekttrinn som drev fronthøyttalerne.
    All musikk ble spillt av via stereoforforsterkeren og DVD/TV(sat dekoder) via hjemmekinoreceiveren. Dette da jeg ikke var fornøyd med hjemmekinoreceiverens kvaliteter på musikkavspilling.

Ett trykk på stereoforforsterker/fjernkontroll så var forforsterkeren i hjemmekinomodus, og ett trykk så var den tilbake i musikkmodus med valgt kanal og volum slik det var før den gikk i hjemmekinomodus. Enkelt og greit! :-D

Har vært kjempefornøyd med løsningen! Eneste grunn til at jeg har endret oppsettet og lagt det ut for salg er å minimere antall komponenter for å øke "WAF-faktoren" i stuen. Har nå gått over til en "allt-i-en-boks" med mål om å bevare lydkvaliteten på musikk, men har da samtidig måttet gi slipp på HD-lydformater, HDMI switching osv. (Noe må man innimellom gi seg på for å få lov med å holde på med denne hobbyen i husets hovedrom!ops

//Terka

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører normalvis lyden i fra Dac til surroundreciever på puredirect til effektforsterker. Lyden er da bra.

Jeg har akkurat skaffet meg en Squeezebox der jeg kjører digitalt ut til ekstern DAC. Jeg prøvde for morroskyld å koble DACen direkte til effektforsterker. Da det er volumkontroll på squeezeboxen så fungerer det fint.
    Lyden kom seg veldig. Det en klarhet og et nærvær i musikken som jeg ikke pleier å ha.
    Problemet med denne løsningen er at jeg må koble om signalkablene hver gang jeg vil se film.

Hvis jeg kjøper en forforsterker med prossesorinngang, vil det forringe lyden i forhold til å kjøre uten pre i det hele tatt? Eller har en forforsterker noen kretser som tilfører lyden så mye av det positive at det kompanserer for at signalet må gå en lengre og mere komplisert vei?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det låter bra direkte fra DACen din, trenger du i og for seg ikke en en forforsterker i tillegg. Tilkoblingen løser du greit via en svitsjeboks. En av våre venner her på AV-Forum kjøpte følgende svitsjeboks som kan brukes hvis du har behov for å kjøre både med XLR- og RCA-kabler inn og XLR-kabler ut:

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post1233198

Kjører du RCA inn og RCA ut, finnes det helt greie bokser å få kjøpt nærmest overalt, f.eks. på Clas Ohlson.

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løp og kjøp deg en Roksan er mitt råd:razz: