Trenger hjelp med valg av forsterker!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp med valg av forsterker!

Hei!

Jeg er relativt ny når det kommer til lyd, og sitter foreløpig med en dårlig billigpakke fra Phillips. Vurderer å kanskje shine litt opp når det gjelder lyd her i huset. Jeg føler at jeg har valgt ut høytalere, som passer til bruk av avspilling av metal og festmusikk o.l. Har derfor valgt Cerwin-Vega VE-12F, siden jeg ville ha noe som hadde litt trøkk, men samtidig er ganske rimelig. Har lest litt rundt, og det virker som om jeg trenger en forsterker med litt kraft for å kunne utnytte dette paret. Derfor lurer jeg litt på hva slags forsterker jeg burde kjøpe. Har absolutt minimalt med peiling på forsterkere, så om jeg burde kjøpe forforsterker, effektforsterker, stereoforsterker aner jeg ikke.

Jeg kan opplyse om at jeg høyst sannsynlig ikke skal oppgradere til surround senere. Prisklassen skal helst ligge på 3000 +/-. Regner med at jeg ikke får en forsterker til den prisen som klarer å utnytte høytalerne fullt ut, men hva er det beste jeg kan skaffe til rundt den prisen? Kommer til å bruke det til musikk, film og spill. Vet ikke om det har noe å si.

Takker for all hjelp!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Heretic
    Hei!

Jeg er relativt ny når det kommer til lyd, og sitter foreløpig med en dårlig billigpakke fra Phillips. Vurderer å kanskje shine litt opp når det gjelder lyd her i huset. Jeg føler at jeg har valgt ut høytalere, som passer til bruk av avspilling av metal og festmusikk o.l. Har derfor valgt Cerwin-Vega VE-12F, siden jeg ville ha noe som hadde litt trøkk, men samtidig er ganske rimelig. Har lest litt rundt, og det virker som om jeg trenger en forsterker med litt kraft for å kunne utnytte dette paret. Derfor lurer jeg litt på hva slags forsterker jeg burde kjøpe. Har absolutt minimalt med peiling på forsterkere, så om jeg burde kjøpe forforsterker, effektforsterker, stereoforsterker aner jeg ikke.

Jeg kan opplyse om at jeg høyst sannsynlig ikke skal oppgradere til surround senere. Prisklassen skal helst ligge på 3000 +/-. Regner med at jeg ikke får en forsterker til den prisen som klarer å utnytte høytalerne fullt ut, men hva er det beste jeg kan skaffe til rundt den prisen? Kommer til å bruke det til musikk, film og spill. Vet ikke om det har noe å si.

Takker for all hjelp!
    Kan jo få mye bra brukt. Etter at de nye HD lydformatene er kommet så får man brukte recievere til slikk og ingenting siden det er nesten umulig å få solgt dem.

Sjekk ut finn (husk å prute der siden folk tror at det de skal selge er verd gull og grønne skoger)
    Avtorget her er det også mye bra men med mer realistiske priser enn finn.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lyst til å kjøpe brukt. Vet aldri hvor godt eller lite brukt ting er da. Skal ha en en ny forsterker, men har ikke noe å gå etter når jeg ikke vet hva slags forsterker som passer til høytalerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3000 for nytt så får du ikke noe som er i nærheten til å drive de høyttalerene. Ikke noe problem å kjøpe brukt så lenge du kan se varen før du kjøper den, da ser du med en gang om den er pent behandlet eller ikke. Er den prikkfri så har den jo vært i gode hender.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I så fall var jeg inne på finn.no og sjekket. Aner ikke hvilke forsterkere som er bra, men fant denne fra Pioneer:
    Pioneer VSX-D814-S - FINN Torget

Vet du om den duger? Har også lest et sted at forsterkerne til NAD også fungerer veldig bra, tross at kraften som går ut ikke er så høy. Er dette sant?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg heller bydd 3000 for denne.

Denon avr 3805 lite brukt / veldi bra - FINN Torget

Denne kan du også by 3k for

Yamaha RX-V2500 - FINN Torget

Her har du også en med mye krefter, er den pent behandlet så kan du jo hive inn ett bud på den

Yamaha DSP-A1 5.1 Channels Receiver - GOLD - FINN Torget

Har ikke til dags dato hørt noe av NAD sine produkter som låter bra heller tvert imot. Så har ikke kvaliteten heller vært noe å rope hurra for. Så mitt råd er styr unna det merket.

Se etter Yamaha, Denon, Pioneer og Harman Kardon. Marantz har jeg ikke noen erfaringer med, heller ikke litt eldre Onkyoer (Har ny onkyo forforsterker/prossessor selv som jeg er strålende fornøyd med så langt) Har også en 7 år gammel denon som er bygget som en tanks. Har også en 4 år gammel Harman Kardon som har fungert knirkfritt. Yamaha (rxv-1500) har jeg også hatt selv om min var ett mandagsprodukt, men den funker den dag i dag etter at hele innmaten ble skiftet på garanti.

Så jeg kan anbefale de merkene ivertfall. Lydsignaturen på de forskjelligge merkene er jo en smaksak og det må man helst finne ut selv hva man liker.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også lest et sted at forsterkerne til NAD også fungerer veldig bra, tross at kraften som går ut ikke er så høy. Er dette sant?
    ja, nad e bra på CV 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    ja, nad e bra på CV 8)
    Det inkluderer også de litt billigere NAD-modellene? Er ikke så nøye om jeg får en forsterker som utnytter høytalerene fult ut med en gang. Jeg regner med at jeg får en god del bedre lyd enn jeg har nå med utstyr til 6000 kr uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det inkluderer også de litt billigere NAD-modellene?
    Jada, NAD er gode greier

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •