oberon 6.1 vs emotivia

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

oberon 6.1 vs emotivia

ser det har begynt å gått en del oberon 6.1 forsterkere på bruktmarkedet, de står oppgitt til 9k til 10k, men en ting som har slått meg etter alt dette skrytet av emotivia, er det virkelig verdt å betale 10k for et par oberon 6.1 i forhold til feks å kjøpe en emotivia xpa-5, eller noen av de andre modellene til emotivia?? kjører man biwire til front og siste kanalen til senter(xpa-5) skulle man vel tro at det ga nok trykk til de fleste, er vel rundt 7k de koster??

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har med matching å gjøre... noen steder gjør Oberon underverker sikkert.. og andre steder gjør Emotiva sakene best... jeg har hatt Oberon 6.1, aldri mer! Passa ikke min smak.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lyst å teste Oberon blokkene for å seom de kansje passer hjemme hos meg, de har jo unektelig et vakkert design og er strømsterke.

Hvis du ser på brukten så er det faktisk mange klasse D monoblokker ute å leter etter nye hjem, om det er tilfeldighet eller om de har en sær karakteristikk aner jeg ikke.

Fint at du startet denne tråden, jeg er på utkikk etter monoblokker eller effektrin.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er jeg nå å. Effektrinn???? Skal matche vienna og pioneer!!!
    Denne tråden skal jeg følge!!!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det ligger mange Nad 216 til salgs, jeg blir alltid skeptisk til ting som ofte ligger til salgs, men til 2000kr så virker det jo som mye for pengene.

Annet som ofte dukker opp på brukten er jo Rotel sine effektforsterkere, selv om de sies å være bra så ser det ut til at de ikke holder samme eier for lenge.

Nå som dollaren er så latterlig så vurderer jeg faktisk to stk Emotiva XPA-1, eller to XPA-2 og biampe frontene med dem. men det er noe kult med Monoblokker liksom=)

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

heisann

jeg har en nad216 og en yamaha rx-v 863, de driver et par infinity referance 60, helt grei kombo, driver å sparer opp til en del utskiftning. en emotiva xpa-5 står på lista, og en par dayton hf 15"basser til et diy prosjekt

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kunne godt tenkt meg en nad216 til å drive DSX og surroundkanalene, eller to slike til å drive hvær front med biamping.

Har en ukjent nad effektforsterker på tur opp til meg til jul, så i år blir det kansje en intresang jul for en gangs skyld=)

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som har hatt noen av de oberon forsterkerne og emotiva som kan beskrive forskjellen?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har byttet fra Oberon 6.1 til Emotiva XPA-3.

Litt vanskelig å si for mye om lydforskjellen, da jeg også byttet receiver fra Pioneer til Onkyo samtidig.

Det er iallefall ikke tvil hos meg om at det var mer kraft i Oberon.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv tenkt på akkuratt det samme.

Oberon 6.1 er selvfølgelig kraftigere. Den leverer 600W, men måten den gjør det på er overlegen det meste av A/B konstruksjoner. Utrolig tørr, dynamisk bass i disse. Kanskje litt kjedelig på enkelte høyttalere. De tar utrolig lite plass, utvikler nesten ikke varme.

For meg er hindringen dårlig match lydmessig mot mine Klipsch høyttalere. Oberon er også omtalt som ikke de beste klasse D blokkene man kan få tak i. Har selv hørt på dem og Rotel sine klasse D og jeg syntes Rotel sine både var mer detaljerte og mer musikalske samtidig.

Det er egentlig en helt uretferdig sammenlikning å sammenlikne en ny forsterker til 5000kr med en brukt klasse D med en nypris på 18 000, dette sier egentlig hvor bra Emotiva er. Jeg har trålet bruktmarkedet for å finne noe som er bedre, men det er søren ikke lett. Emotiva er kraftig nok for de fleste (Velg XPA-5/2/1), har bra lydkvalitet (Jeg foretrekker de over Parasound NC serien og flere andre mid-end amper) og er veldig rimelig, fleksibelt og med god annenhåndsverdi. (enn så lenge)

Konklusjonen er at det kommer helt ann på hva slags høyttalere du har og hva kriteriene dine er. Er de ekstrem basskontroll, størrelse, varmeutvikling er Oberon verdt det.
    Er det som meg: Lydkvalitet, pris, kontroll. Tror jeg XPA-5 trekker det lengste strået.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    ......Emotiva gjør sakene best... jeg har hatt Oberon 6.1, aldri mer!
    På en enkel måte kan man si at Emotiva spiller ringer rundt en hvilken som helst ICE-konstruksjon......når det gjelder lydopplevelsen.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    På en enkel måte kan man si at Emotiva spiller ringer rundt en hvilken som helst ICE-konstruksjon......når det gjelder lydopplevelsen.
    Det er vel ikke akkuratt det jeg skriver. Men noe i den duren . Rimelig ICE power løsninger har iallefall ikke imponert meg. Hørt noe rykter om at Jeff Rowland har laga noe gromt ut av det.. men det skal ikke jeg uttale meg noe om.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Hevder på ingen måte at ICE nødvendigvis er det beste i verden, men når ble Emotiva bedre enn alle forsterkere basert på ICE? noen av de råeste oppsettene jeg noen sinne har hørt har vert ice, og det er ikke fordi jeg ikke har hørt lite.
    Håper det bare var en fleip jeg ikke tok.

Emotiva er sikkert bra saker det, men det får da være grenser.
    ville sett på mulighetene for å skaffe mono eller stereo forsterkerene deres da de etter sigende skal være vesentlig bedre enn tre og fem kanal's modellene.

Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Det er vel ikke akkuratt det jeg skriver. Men noe i den duren . Rimelig ICE power løsninger har iallefall ikke imponert meg. Hørt noe rykter om at Jeff Rowland har laga noe gromt ut av det.. men det skal ikke jeg uttale meg noe om.
    ICE passet altså ikke hos deg, men i min forrige leilighet var det en vinner.
    Har hørt flere som ikke syns Oberon passet så godt med Klipsch så om det også står på handlelista så ville jeg kanskje testet noe annet.
    Kanskje du kan fortelle oss hva annet utstyr du har som du mener det ikke passer sammen med?

De modellene av Jeff Rowland (ICE) jeg fikk høre på Lyric en gang var ikke noe helt spesielt, brukte faktisk rimligere moduler og deler enn det Oberon gjorde!, men de har sikkert kommet med modeller som er bedre enn det.

Uansett ville jeg i utgangspunktet sett etter en to eller tre kanals forsterker (eller 2/3 monoblokker) og latt recieveren drive bakhøytalerne, vet desverre litt for lite om infinity referance til å si noe om matching her.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •