Kan feil inngangssignal ødelegge en receiver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan feil inngangssignal ødelegge en receiver?

Hei.

Kanskje litt dårlig formulert denne overskriften. Men det jeg lurer på er om feil digitalt inngangssignal fra en (avspiller) kilde kan ødelegge de digitale inngangene / evt. DAC (?) på en surroundreceiver?

Bakgrunnen for det jeg lurer på, er fordi jeg har en Harman Kardon AVR335 der jeg mistenker dette skjedde. Denne receiveren har stått i stua kobla til dvd-spiller og xbox og fungerte glimrende slik i mange år. Så kjøpte jeg en TVIX mediaavspiller som skulle takle alt av HD materiale. Siden AVR335'en ikke har HDMI, så kobla jeg dette opp slik at bilde gikk ut fra TVIX via HDMI rett i tv'en. Lyden ble kjørt optisk ut fra TVIX inn i optisk inn på HK. Dette virket ca. én kveld, jeg drev og testet avspilling av diverse full-HD klipp med både DTS, DTS-HD, DD og Dolby TrueHD. Jeg mener å huske at lyden ble hakkete med HD lydformatene. Dette holdt jeg på med i ca én kveld, da pakka jeg TVIX'en ned i eska og returnerte den til butikken. Men når jeg da skulle gå tilbake til å bruke Xboxen, så fikk jeg ikke lyd fra den, samme hva jeg prøvde. Heller ikke med DVD spilleren, hverken med optisk eller coax digitalkabel. Lyd fra analoge kilder virket helt fint.

Når jeg da omsider leverte HK'en til et verksted så sa de at hele dette kortet (DAC, eller hva-det-heter) var gåent og måtte byttes, kom til å koste over 2000,-.

Så, kan f.eks DTS-HD lyd fra en kilde, inn til en receiver som ikke støtter dette formatet, være skadelig for receiveren??

Jeg tenkte også å kvitte meg med HK'en, ettersom jeg har kjøpt ny receiver. Hva kan den være verdt? Den fungerer jo ennå fint som stereoforsterker, evt surroundreceiver dersom man benytter en ekstern dekoder.

- skrangel

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har verken hørt om eller vært borti at feil digitalt signal inn på en DAC skal kunne resultere i annet enn slik hakking du hørte. Noen DACer - som Benchmarkene mine - skifter bare fra blått signallys (= OK) til rødt signallys (= ikke-PCM-signal), uten at man hører noe. Slike feilkoblinger kan skje selv den beste - dette har jeg gjort mange ganger - men skade på DACen?? Høres veldig rart ut. Mulig at HD-signaler - det har ikke jeg her hjemme - er spesielle, men da burde det stå noen advarende ord om dette i brukermanualene rundt omkring.

Hvis receiveren din er under 5 år gammel, ville jeg ikke ha gitt meg på dette, hvis jeg var deg. Garantisak, spør du meg.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dolby TrueHD og DTS HD MA kan uansett ikke overføres over optisk/coax SPDIF. Du trenger HDMI for dette.
    Og det kan heller ikke være spennings-peak'er fra TVIX'en så lenge du bare brukte optisk tilkobling. Alle elektriske signaler som ble mottatt av DAC'en er da blitt sendt av den optiske receiveren i HK AVR'en din.

Jeg ser altså ikke hvordan du som bruker kan ha skyld i dette.
    Er receiveren mer enn 5 år gammel? Hvis ikke har man alltid reklamasjonsrett i dette landet.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du husket å skru av alt når du koblet ? Koble enheter som står på kan knekke det meste .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "feil inngangssignal"...
    -Overføring av et format som ikke støttes kan ikke ødelegge noenting. Du får bare ikke lyd.
    -Feil på inngangssignalet i form av for høye spenninger kan fint ødelegge elektroniske komponenter. Men ved bruk av optisk tilkobling, skulle heller ikke dette la seg gjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren ble kjøpt fra Fyndbørsen i Sverige, så det er ikke garanti på den lenger :|

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •