Latterlig liten trafo i NAD C375BEE

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Latterlig liten trafo i NAD C375BEE

Fikk svar fra NAD idag ang størrelsen på trafo;

"Thank you for your recent request via the NAD Electronics website.

The C275BEE's transformer is approximately 600VA.

Best regards,

NAD Electronics
    (ts) "

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neo83

Best regards,

NAD Electronics
    (ts) "

Latterlig liten?! Trafoen er ikke alt da. Er MASSE anna som spiller inn. Tror min DP, som skal være relativt vanskelig å dra i senk har 2x400va .

EDIT: Densen til 30.000kr har vel 750va, og er strømsterk som bare det!

EDIT2: Rotel 1090, som har 2x1200VA kneler jo mye fortere enn min DP...

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig er det masse annet som spiller inn og...
    Men hadde liksom forventet endel mere når man ser på andre..

Doxa 70; 650VA/kanal
    Rotel RB-993; 1200VA

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    600VA er ganske mye i utgangspunktet, men klart man hadde vel forventa mer av en fullblods effektforsterker. I teorien kan man regne VA direkte til Watt , mao skal trafoen klare 600W , og siden ampen "bare" leverer 2x150W er den greit dimensjonert. Det som spiller inn her er strømforsyninga, regulert eller ikke, og hvor store glattekondiser som står i denne.

Hvis man regner med 20-40% (hypotetisk) tap i trafo og forsterker vil man begynne å nærme seg 600W med forsterkeren på full pinne, men det er vel sjelden man henter ut så mye som 150W konstant over tid til vanlig husbruk?

Tror nok ingeniørene hos NAD har tatt dette i betraktning.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er den jo oppgitt å skulle klare 1200W dynamisk brokoblet. Det er nok en del mer enn man kan klemme ut av en 600VA trafo i mer enn noen sekunder.

Det som imidlertid er mer interessant er at trafoens 600VA-dimmensjonering blant annet er en følge av kjernemateriale og evne til å kvitte seg med egen varme. Det som ikke fremgår er hvordan viklingene er dimmensjonert. Er de svakt dimmensjonert vil man få stort spenningsfall ved så høy effekt. Er de kraftig dimmensjonert vil man få et langt mindre spenningsfall. Så er det opp til forsterkertrinnet å ha høy eller lav PSRR (power supply rejection ratio) for å avgjøre som spenningsfallet ut fra trafoen, høyt eller ikke, blir "filtrert bort"/undertrykket i forsterkertrinnet eller om det påvirker signalet direkte.

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I siste Hifi & Musik var de imponert over kreftene i 375BEE. De målte den til over 250 w i 8 ohm, over 400 i 4 ohm, over 600 w i 2 ohm og over 700 w i 1 ohm. Den gav hele 136 ampere. Så den er vel ikke så pinglete

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Motoman
    I siste Hifi & Musik var de imponert over kreftene i 375BEE. De målte den til over 250 w i 8 ohm, over 400 i 4 ohm, over 600 w i 2 ohm og over 700 w i 1 ohm. Den gav hele 136 ampere. Så den er vel ikke så pinglete
    Er bare tråstarter som har bomma endel. Så den er ikke pinglete nei .

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Er bare tråstarter som har bomma endel. Så den er ikke pinglete nei .
    Bomma? WTF 8)
    Nei altså bare konstaterte størrelsen på trafoen, og sa den var liten :P
    Men forsterkeren yter jo ganske bra da
    Hvertfall til å ha såpass liten trafo på arket

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående trafostr, hvordan er dette på receivere? Ser aldri noe slikt er oppgitt, men de har heller ingen tradisjonell trafo hvis en ser på innmaten. Er kanskje bare skjerming? Isåfall er den skremmende liten på de fleste som jeg har sett bilder av.

Noen som kan utdype\ forklare?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hej,

Prøv lige at læse dette,

Jeg har nemlig en NAD 2600A og en NAD 7600 Receiver, de er begger opbygget på samme effektdel, men bagpå på min NAD 7600receiver står der 600w, men bagpå min NAD 2600A står der 970VA.

Det er jo ret forvirrende at det opgivet på forskellige måder, men mon ikke de også bliver dygtigere til at få noget mere effekt ud af strømforsyningerne, en NAD 2600A/NAD7600 yder jo det samme som en NAD C375, men de er efterhånden tæt på 20år, så mon ikke man har fået mere effekt ud af mindre trafoer/strømforsyninger, de bliver vel mere effektive som så meet andet.

Hvorfor står der ikke det samme når det er ens effektdel.

Jeg spurgete i hifi klubben for flere år siden og her er svaret.

-----------------------------------------------

Fra Service afdelingen.

helt generelt: en VA (Voltt/Ampere) forbrugsmåling og en Watt forbrugsmåling er kun nogenlunde eens hvis vi taler om rene belastninger såsom kogeplader og glødelamper :-) da VA måling ikke tager hensyn til fasedrej mellem spændingkurven og strømtrækskurven på lysnettet ,og en VA måling tager slet ikke hensyn til kurveformen på strømtrækskurven. Det tydeligste eksempel er en switch-mode strømforsyning der kører med lav belastning, idet denne da kun trækker strøm i korte strømpulser. En VA måling af "strømforbruget" på en lille switch-mode strømforsyning kan således f.eks. være 12VA medens en rigtig måling på samme strømforsyning måske kun viser omkring 2-3 Watt. På almindelige strømforsyninger som dem der bruges i disse NAD apparater er der dog ikke nær så stor forskel.

- men nu til dit specifikke spørgsmål om de to apparater: De 970VA der er angivet for 2600A forstærkere (svarer til ca 4.2A) er angivet i service manualen som værende "maximum power consumption"- hvilket man i øvrigt kun sjældent opgiver. De 600W du omtaler for receiveren kan jeg ikke finde i service manualen, men oftest angiver man på apparater "Rated power consumption" som kræves oplyst i nogen lande- og de' data har ikke en bønne at gøre med maximum power consumption! De 600W svarende til ca 2.5A er udtryk for hvor meget apparatet forbruger ved normalt brug- og oftest (men ikke altid) er dette målt med 1W udgangseffekt til hver af højttalerne, og altså ikke udtryk for hver meget apparater max kan' bruge.

jeg håber dette bragte lidt opklaring -ellers må du jo spørge igen.

venligst:
    Ole, service afdelingen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Motoman
    Hej,

Ja det undre mig at man er imponeret over at den kan afgive de watt, det er da over 20år siden NAD kunne det, en gammel NAD 2200PE fra 1985 som var opgivet til 2 * 100watt (yder 2*140watt) kunne afgive hele 2 * 400/600/800watt i 8/4/2ohm.

Så jeg bliver mere og mere forbavset over hvordan hifi klubben og NAD roser sig selv for denne spids effekt, den forsvandt totalt da NAD gik fra deres power envelope, der kom de med NAD 214 (som er total lam), NAD 216 og NAD 218, de havde de watt de var opgivet til og ikke mere, ingen peak effekt.

Senere kommer de så lidt på banene igen, og skriver og hvilken fantastisk spids effekter deres nyere forstærkere kan klare så som NAD C350/352/355 og mange andre, men det er der intet nyt i.

De formår jo ikke engang at slå en gammel NAD 3300PE fra 1987 på 2 * 60watt, som klare 2*200/300/400watt i 8/4/2ohm, idag er man også begyndt at måle dem i IHF normen som kun kræver, mener jeg et peak på 20msek, og derved kan der afgives større peak, førhen pralede NAD/Hifi klubben altid med at de peak data som de opgav kunne holdes et halvt sekund, alså 20gange længere tid end IHF normen.

En gammel NAD 3300PE fra 1987 kunne afleve 60amp ved 0,6ohm, og det er kun en 60watt´s forstærker.

Jeg mener de er seje de nye forstærkere, men den spids effekterne som de kommer med her er jo ikke nogen revolution, det kunne de i gamle dage.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Poul-erik
    Hej,

Ja det undre mig at man er imponeret over at den kan afgive de watt, det er da over 20år siden NAD kunne det, en gammel NAD 2200PE fra 1985 som var opgivet til 2 * 100watt (yder 2*140watt) kunne afgive hele 2 * 400/600/800watt i 8/4/2ohm.

Så jeg bliver mere og mere forbavset over hvordan hifi klubben og NAD roser sig selv for denne spids effekt, den forsvandt totalt da NAD gik fra deres power envelope, der kom de med NAD 214 (som er total lam), NAD 216 og NAD 218, de havde de watt de var opgivet til og ikke mere, ingen peak effekt.

Senere kommer de så lidt på banene igen, og skriver og hvilken fantastisk spids effekter deres nyere forstærkere kan klare så som NAD C350/352/355 og mange andre, men det er der intet nyt i.

De formår jo ikke engang at slå en gammel NAD 3300PE fra 1987 på 2 * 60watt, som klare 2*200/300/400watt i 8/4/2ohm, idag er man også begyndt at måle dem i IHF normen som kun kræver, mener jeg et peak på 20msek, og derved kan der afgives større peak, førhen pralede NAD/Hifi klubben altid med at de peak data som de opgav kunne holdes et halvt sekund, alså 20gange længere tid end IHF normen.

En gammel NAD 3300PE fra 1987 kunne afleve 60amp ved 0,6ohm, og det er kun en 60watt´s forstærker.

Jeg mener de er seje de nye forstærkere, men den spids effekterne som de kommer med her er jo ikke nogen revoulition, det kunne de i gamle dage.
    Man kan jo også nevne "Dynamic Power on Demand, DPD" som Proton
    kom med på 80 tallet. Jeg kjøpte på slutten av 80 tallet en effektforsterker
    Proton D1200. Dette var en dual mono fra nettinntak (to stk trafo psu osv.)
    Det er den eneste hifiboksen jeg angrer på at jeg har solgt:

The Proton D1200 is an immensely powerful power amp. It is conservatively
    rated at 100 watts per channel RMS from 20 to 20,000Hz with no more than
    0.02% total harmonic distortion. Dynamic power (power when playing actual
    music), thanks to headroom of 7.3dB, is rated as follows:
    IHF Standard 20ms duration:
    540W (8 ohms)
    1000W (4 ohms)
    1500W (2 ohms)
    100ms duration:
    450W (8 ohms)
    650W (4 ohms)
    800W (2 ohms)
    200ms duration:
    380W (8 ohms)
    500W (4 ohms)
    520W (2 ohms)

Kul å se på var den også, med digre VU meter bak pleksiglass:
    http://www.oaktreevintage.com/web_ph...er_Amp_web.jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

cube test

Kanskje litt tårlg bilde, men det kan forstås.

http://img382.imageshack.us/img382/4224/cubec375.jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Man kan jo også nevne "Dynamic Power on Demand, DPD" som Proton
    kom med på 80 tallet. Jeg kjøpte på slutten av 80 tallet en effektforsterker
    Proton D1200. Dette var en dual mono fra nettinntak (to stk trafo psu osv.)
    Det er den eneste hifiboksen jeg angrer på at jeg har solgt:

The Proton D1200 is an immensely powerful power amp. It is conservatively
    rated at 100 watts per channel RMS from 20 to 20,000Hz with no more than
    0.02% total harmonic distortion. Dynamic power (power when playing actual
    music), thanks to headroom of 7.3dB, is rated as follows:
    IHF Standard 20ms duration:
    540W (8 ohms)
    1000W (4 ohms)
    1500W (2 ohms)
    100ms duration:
    450W (8 ohms)
    650W (4 ohms)
    800W (2 ohms)
    200ms duration:
    380W (8 ohms)
    500W (4 ohms)
    520W (2 ohms)

Kul å se på var den også, med digre VU meter bak pleksiglass:
    http://www.oaktreevintage.com/web_ph...er_Amp_web.jpg

Ja det er seje forstærkere de der PROTON D1200, jeg har stadig 2-stk velfungerene D1200 som jeg leger med engang imellem.

Den ene kan brokobles med helt afsindige spidseffekter, og flår livet af min AL-1000 med det samme hvis man ikke passer på Volumen.

Men som du viser kan folk jo se at jo længere tid der bruges på at måle spidseffekten, jo mindre bliver den, vi kan jo se at feks. i 2 ohm er der 1500watt ved 20msek, men bare ved at lade den prøve at afgive det i 200msek, så falder effekten fra 1500watt i 2 ohm til kun 520watt i 2ohm.

Så derfor bruger man vel IHF (20msek) standarten for at få det til at se bedre ud.

Men det jeg mener lidt med det var at Hifi klubben nedgjorde altid den måle standart alså IHF (20msek) som andre brugte, fordi deres egne kunne klare det i et havt sekund, og hvorfor vender man så tilbage til det man altid har hakket på, jo for at få bedre målinger på papiret, hvorfor skulle man ellers gøre det.

En PROTON D1200 har 2-stk trafoer på hver 450VA, den indeholder 2 stk-ladelytter på 22000mf 68V til den kontinuerlige effekt, og har så 2-stk på hver kanal ekstra på hver 15000mf og på 120V,(alså 60.000mf ialt) derfor kan den lagere op til disse kraftige spids effekter.

Jeg har aldrig vejet den, men den er opgivet til 2 * 100watt og jeg tror den vejer godt 15kg, da den er noget tungere end min NAD 2200PE som vejer 14kg.

Man kan også tydeligt se det når man tænder den, så blinker lyset i huset, den trækker meget strøm idet den bliver tændt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Poul-erik
    Hej,

Prøv lige at læse dette,

Jeg har nemlig en NAD 2600A og en NAD 7600 Receiver, de er begger opbygget på samme effektdel, men bagpå på min NAD 7600receiver står der 600w, men bagpå min NAD 2600A står der 970VA.

Det er jo ret forvirrende at det opgivet på forskellige måder, men mon ikke de også bliver dygtigere til at få noget mere effekt ud af strømforsyningerne, en NAD 2600A/NAD7600 yder jo det samme som en NAD C375, men de er efterhånden tæt på 20år, så mon ikke man har fået mere effekt ud af mindre trafoer/strømforsyninger, de bliver vel mere effektive som så meet andet.

Hvorfor står der ikke det samme når det er ens effektdel.

Jeg spurgete i hifi klubben for flere år siden og her er svaret.

-----------------------------------------------

Fra Service afdelingen.

helt generelt: en VA (Voltt/Ampere) forbrugsmåling og en Watt forbrugsmåling er kun nogenlunde eens hvis vi taler om rene belastninger såsom kogeplader og glødelamper :-) da VA måling ikke tager hensyn til fasedrej mellem spændingkurven og strømtrækskurven på lysnettet ,og en VA måling tager slet ikke hensyn til kurveformen på strømtrækskurven. Det tydeligste eksempel er en switch-mode strømforsyning der kører med lav belastning, idet denne da kun trækker strøm i korte strømpulser. En VA måling af "strømforbruget" på en lille switch-mode strømforsyning kan således f.eks. være 12VA medens en rigtig måling på samme strømforsyning måske kun viser omkring 2-3 Watt. På almindelige strømforsyninger som dem der bruges i disse NAD apparater er der dog ikke nær så stor forskel.

- men nu til dit specifikke spørgsmål om de to apparater: De 970VA der er angivet for 2600A forstærkere (svarer til ca 4.2A) er angivet i service manualen som værende "maximum power consumption"- hvilket man i øvrigt kun sjældent opgiver. De 600W du omtaler for receiveren kan jeg ikke finde i service manualen, men oftest angiver man på apparater "Rated power consumption" som kræves oplyst i nogen lande- og de' data har ikke en bønne at gøre med maximum power consumption! De 600W svarende til ca 2.5A er udtryk for hvor meget apparatet forbruger ved normalt brug- og oftest (men ikke altid) er dette målt med 1W udgangseffekt til hver af højttalerne, og altså ikke udtryk for hver meget apparater max kan' bruge.

jeg håber dette bragte lidt opklaring -ellers må du jo spørge igen.

venligst:
    Ole, service afdelingen

Her er igen noget at blive forvirret over, hvorfor står der 1200w bag på denne NAD 7600Receiver, når der kun står 600w på min NAD 7600 (det vil jeg sku ikke finde mig i ha ha), det er det der gør det hele så forvirret.

Og det er ikke en 120v versin, så hvorfor der står 1200w på den og 600w på min ved jeg ikke.

Det her er bare et eksempel på at man skal nok ikke altid kigge for meget på hvad der står bag på, feks. er min NAD 208 født med en 1.8kw trafo, men bag på den står der 1100w, og det er jo mindre end der står på den NAD 7600

Så det var bare lige for at gøre det hele endnu mere forvirret.

mvh. PE.

Her er lige billedet.::

peecee.dk | Vis upload 7600.jpg

Active Toby91 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neo83

Best regards,

NAD Electronics
    (ts) "
    tror du har fått feil specs fra NAD.(se uthevet skrift)
    ihvertfall visst du skulle ha specsa på C375BEE.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toby91
    tror du har fått feil specs fra NAD.(se uthevet skrift)
    ihvertfall visst du skulle ha specsa på C375BEE.
    Hehe. Det er nok samme forsterker
    Eneste forskjellen er at 375 er en integrert, mens 275 er bare effekt delen.

Active Toby91 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aha det viste ikke jeg så beklager

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan legge til at C375BEE har en kondisbank på 44,000 uF.

Til sammenligning har NAD M3 to trafoer på 350 VA hver og 88,000 uF i reserver.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til en annen sammenligning så har Emotiva XPA-3 som pumper ut 3x200 watt en 850VA trafo. For NAD som da har 2x150 Watt så må vell en trafo på 600 VA være bra.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •