Volumkontroll fra minus til pluss

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Volumkontroll fra minus til pluss

Hva er årsaken til at volumkontrollen (på bl.a. Denon) starter på minus 80 (eller 60 på noen) og går til pluss 20?

Hva er "høyt" volum?

Er det for eksempel skadelig å kjøre på høyere enn så så mye?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det bare er ut fra at autokalibreringen benytter 0 som referanse i forhold til en eller annen THX-standard.
    Har ikke Denon selv, men det er det samme på flere andre merker også.

Er sjelden over -10 på min receiver selv, men det varierer jo veldig på annet tilkoblet utstyr hvor høyt dette er...

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også være et grovt decibel-mål i form av gain (forsterkning) på enkelte amps.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste av oss legger Referansen 85dB (THX) på MasterVolum nivå -20dB.

Det er uansett merke med skala som går fra minus til pluss.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I "gamle dager", da en volumkontroll var et potensiometer (altså en variabel motstand), så innebar volumkontroll alltid en reduksjon i utnivå fra fullt output (utnivå som om kilden var direkte koblet til effekttrinnet) til null output. Ofte var det da en skala som viste antall desibel demping ("attenuation") med tall til minus - men aldri til pluss. Jeg synes også det nymotens systemet er forvirrende og uklart - men egentlig betyr det kanskje ikke så mye? Vi hører forhåpentligvis når det er så høyt lyden blir forvrengt, og skrur ned i tide. :-?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det angir hvor mye den forsterker eller forminsker signalet i fra kilden.
    Fks. hvis man hadde satt signalkabelen i fra CD-spilleren rett i en effektforsterker så vil det utgjøre samme lydtrykk som 0 på Denonen.
    Hvis man har -20 på Denonen så trekker den i fra 20 DB på signalet fra CD-spilleren.

0 på min Denon 3806 er så idiotisk høyt at ingen har noen interesse av å se en film på det volumet. Hvis det er THX standard så er de gutta helt på bærtur.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan virke som om en del kino-operatører er av den oppfatningen. Lydnivnået på flere kinoer er nettopp idiotisk høyt :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er skalaen lineær eller er den "logaritmisk" på en måte? Synes volumet øker sakte fra minus 80 til minus 25 og så synes jeg at jeg merker økningen bedre?

Synes jeg må ha minus 20 når jeg ser film, er det slik at forsterkeren/høytalerne tåler alt ned til pluss uten problemer?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RedEric
    Er skalaen lineær eller er den "logaritmisk" på en måte? Synes volumet øker sakte fra minus 80 til minus 25 og så synes jeg at jeg merker økningen bedre?

Synes jeg må ha minus 20 når jeg ser film, er det slik at forsterkeren/høytalerne tåler alt ned til pluss uten problemer?
    Det er stor forskjell på høyttalere og forsterkere. Nei, det er ikke gitt at høyttalerene tåler det. Så ikke prøv. Blir det så høyt at du ikke vil høre høyere så skal du ikke skru opp heller. Du kan sikkert ødelegge lettdrevne høyttalere før du når 0 hvis du har en kraftig forsterker.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    0 på min Denon 3806 er så idiotisk høyt at ingen har noen interesse av å se en film på det volumet. Hvis det er THX standard så er de gutta helt på bærtur.
    Standarden er vel neppe et rom på 10kvm, og benytte høyttalere med en følsomhet på nærmere 100dB/1w/1m som hodetelefoner heller da.

Koble på høyttalerer med følsomhet på 85dB, sett de i et rom på 50kvm og lytteavstand på 4-5m så kanskje du endrer oppfatning (og irriterer deg over at volumknappen ikke går lenger opp på plussiden) :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •