forskjell på Eci4 og Eci5?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

forskjell på Eci4 og Eci5?

Hei alle,
    har søkt etter hva som egentlig er forskjellen på Electrocompaniets forsterker Eci4 og den nyere Eci5. Har egentlig ikke funnet annet enn at forskjellen er fjernkontrollen? Det hørtes jo litt snålt ut.

Noen som har noe mer info?

Mj

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel litt mer enn remoten vil jeg tro, uten at jeg vet spesifikt hva. Man får hvertfall oppgradert Eci-4 til å bli "lik" Eci-5, hvis jeg har forstått dette rett....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også hørt det, men hva er det konkret som gjøres?
    Noen som vet?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Datteren min og mannen hennes oppgraderte sin ECI-4 tidligere i år. Dermed låt deres ECI-4 som en ECI-5. Det ble bl.a. byttet utgangstransistorer. Lydmessig ble det store forandringer. I stedet for den litt myke og sidrumpa klangen fra ECI-4, førte oppgraderingen til en adskillig tightere og strammere klang. Uten at det gikk på bekostning av den velkjente varme og musikalske EC-klangen. Ingen forskjeller m.h.t. utseende eller funksjonalitet mellom ECI-4 og ECI-5, men store forskjeller m.h.t. lyd. Dog med de samme wattene - bare så det også er sagt.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det var greit å vite. Aner du hva det koster sånn cirka?
    Mj

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HT-inngangen kanskje. Nå har jeg bare skummet et par sider, men finner ikke noe om dette på 5. 4 hadde det iallefall.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mjmoon
    Ok, det var greit å vite. Aner du hva det koster sånn cirka?
    Mj
    Datteren min betalte 2.500 kroner inkl. MVA for oppgraderingen fra ECI-4 til ECI-5 - såkalt "kit 2" - hos ECI Holding AS tidligere i år.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okej. Takk igjen!

Mj

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    HT-inngangen kanskje. Nå har jeg bare skummet et par sider, men finner ikke noe om dette på 5. 4 hadde det iallefall.
    På EC's hjemmesider står det å lese i spesifikasjonene for ECI-5 at ECI-5 har noe som EC kaller en "direct"-inngang. Jeg er ganske sikker på at dette er det som vi vanlige hifi- og hjemmekinotullinger kaller Home Theater eller HT-inngang. Når man klikker på brukermanualen for ECI-5, dukker manualen til ECI-4 opp - disse to forsterkerne er altså så like at Electrocompaniet ikke har brydd seg med å legge ut en egen, oppdatert manual for ECI-5.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    På EC's hjemmesider står det å lese i spesifikasjonene for ECI-5 at ECI-5 har noe som EC kaller en "direct"-inngang. Jeg er ganske sikker på at dette er det som vi vanlige hifi- og hjemmekinotullinger kaller Home Theater eller HT-inngang. Når man klikker på brukermanualen for ECI-5, dukker manualen til ECI-4 opp - disse to forsterkerne er altså så like at Electrocompaniet ikke har brydd seg med å legge ut en egen, oppdatert manual for ECI-5.
    Da er det bare meg som ikke har sett godt nok etter. De fleste skryter jo av dette i spec. (med god grunn).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg følger opp med et dumming-spørsmål...
    Hva er egentlig fordelen med en Home Theater-inngang?

MJ

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ingen dumming-spørsmål - den som aldri spør, lærer veldig sakte.

Home Theater inngangen sender inngangssignalet direkte til effekttrinnene som finnes i den integrerte forsterkeren - slik at inngangssignalet går utenom den integrerte forsterkerens innebygde forforsterker. Du kan si at da bruker du den integrerte forsterkeren som et rent effekttrinn. Signalbehandlingen foregår da i forforsterkeren i surroundreceiveren - eller en annen forsterker, men det er vanlivis surround vi snakker om, da. Fordelen er at når du ser på film, styres lyden og volumet via surroundreceiveren - slik at surroundkanalene hele tiden spiller i takt med hverandre ved bruk av bare én volumkontroll - den på surroundreceiveren.

EDIT. PS: Det er i all hovedsak frontkanalene man kobler på denne måten. For å kunne dra nytte av den - vanligvis lydmessig bedre - integrerte forsterkerens kvaliteter både til film - via Home Theater - og til stereo - med alle stereokildene tilkoblet på vanlig måte. Via de samme fronthøyttalerne.

Det går an å få dette til uten Home Theater inngang også - via en vanlig inngang på den integrerte forsterkeren - men da må man stille inn volumet på den integrerte på et fast nivå når man skal se på film. Det kan være vanskelig hvis man ikke har av den typen som viser volumet med et tall i displayet. Gjør man det på den sistnevnte måten, må signalet gjennom to forforsterkere - først i surroundreceiveren, så i den integrerte forsterkeren. Dette siste KAN påvirke lydkvaliteten - men pleier å gå bra. Det som er skumlest med den siste måten å gjøre det på, er at man glemmer å stille volumet riktig - da kan man plutselig få seg en liten lydmessig overraskelse. Hvis volumknappen står på partynivå fra kvelden før.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow! Takk for detaljert info!