Balanserte og ikke balansert utganger i parallell

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Balanserte og ikke balansert utganger i parallell

Hei,

har en Parasound A21 effektforsterker og en TacT RCS2.0 forforsterker.

Parasound'en har både balanserte og ikke-balanserte innganger, TacT'en det samme (både inn og ut).

Så til spørsmålet:
    Jeg har koblet receiver til forsterker via pre-out, men receiver har ikke balanserte utganger, så jeg må bruke de ubalanserte.

Jeg tenkte derfor å sette inn TacT'en parallellt som alternativ når jeg kun skal høre stereo ved å koble digitalt fra DVD spiller til TacT'en, og derved bruke TacT'en som forforsterker og DAC og sende signalet direkte til effektforsterker via de balanserte utgangene.

Jeg vil helst slippe å dra ut kablene for de ikke-balanserte inngangene på forsterkeren hver gang jeg skal svitsje mellom hjemmekino og kun 2 kanals, så jeg lurte på om jeg kunne ha begge typer kabler koblet inn samtidig på forsterkeren? På selve forsterkeren er det nemlig en bryter der jeg velger om jeg skal bruke de balanserte eller de ikke balanserte.

Men, kan jeg ha to slike tilkoblinger på samtidig, eller kortslutter jeg et eller annet?

Hvis dette går bra, så vil jeg kun trenge å trykke på en bryter bak på forsterker for å få audiofil lyd på 2-kanals materiale ved å kjøre TacT'en som DAC (den har fått mye skryt for å ha en god DAC) og så i tillegg benytte fullt ut balansert signal fra forforsterker til effekttrinn.....

Hva tror dere?

J.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette KAN være skummelt. Hvis du skal kunne bruke en slik bryter bakpå effekttrinnet på den måten du har tenkt, må du være HELT sikker på at bryteren, rent fysisk, bryter forbindelsen til den ene kilden - f.eks. den ubalanserte - når forbindelsen til den andre kilden - i dette tilfellet den balanserte - kobles inn. Og vice versa. Både Krell og Lyngdorf effekttrinn jeg har hatt her hjemme har sterke advarsler mot å gjøre det på denne måten. Der brytes nemlig ikke kontakten - og det kan bli DYRT. Det å slå av den kilden man ikke bruker, er ingen garanti for at det går bra.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    takk for svar.

Jeg sendte en mail til Parasound i USA, de var kjappe med å svare. De bekrefter det du sier i mailen over, så da gjør jeg ikke det....

Sitat:

Hello,
    Thank you for your message. I am pleased you like the A 21.
    I regret you can't accomplish what you proposed. The bal-unbal switch is
    not an input selector. Its function is to optimize the s/n ratio for each
    type of input.
    Kind regards,
    Richard Schram
    President
    Parasound Products, Inc.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Hei,
    takk for svar.

Jeg sendte en mail til Parasound i USA, de var kjappe med å svare. De bekrefter det du sier i mailen over, så da gjør jeg ikke det....

Sitat:

Hello,
    Thank you for your message. I am pleased you like the A 21.
    I regret you can't accomplish what you proposed. The bal-unbal switch is
    not an input selector. Its function is to optimize the s/n ratio for each
    type of input.
    Kind regards,
    Richard Schram
    President
    Parasound Products, Inc.
    I løpet av natten har underbevisstheten jobbet litt. En av våre venner her på AV-forum har løst problemet:

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post1233198

En slik svitsjeboks kan være løsningen for deg også.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Jeg har koblet receiver til forsterker via pre-out, men receiver har ikke balanserte utganger, så jeg må bruke de ubalanserte.

Jeg tenkte derfor å sette inn TacT'en parallellt som alternativ når jeg kun skal høre stereo ved å koble digitalt fra DVD spiller til TacT'en, og derved bruke TacT'en som forforsterker og DAC og sende signalet direkte til effektforsterker via de balanserte utgangene.
    Kan du ikke koble receiver via TacT-en?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det kan jeg nok gjøre. Men pre ut fra receiver er jo analog, og når jeg mater TacT'en med analoge signaler vil denne gjøre disse om til digitale signaler (finnes ingen måte å rute et signal direkte igjennom denne), for deretter å gjøre de analoge igjen og sende dem ut vi de balanserte utgangene. Dvs. jeg får en uønsket analog-digital-analog konvertering og mister også den ønskede opprinnelige konverteringen i DAC'en i TacT'en, som er svært mye bedre enn DVD spilleren sin DAC.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig, det har du helt rett i. Ingen god løsning.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du oppgradert firmwareen til 1.3? Der har du en funksjon som heter amp og da fungerer alle innganger som prosessorinnganger. Volumkontrollen blir deaktivert og linjesignalet slipper rett igjennom, men du beholder korreksjonsdelen. Jeg bruker den funksjonen når jeg ser på film og lar receiveren styre volum. Funker som snus. Har DVD-spilleren din to digitale utganger? Hvis den har det kan den ene utgangen brukes til film og den andre gå rett i Tacten og brukes til musikk.

EDIT: Hvis DVD-spilleren ikke har to digitalutganger kan du jo prøve å splitte signalet med et y-ledd. Om det funker vet jeg ikke, men det er vel verdt et forsøk.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •